Napi Gazdaság, 1996. október (6. évfolyam, 227-252. szám)

1996-10-14 / 238. szám

—NAPI&olgáktól— BEMUTATÓ Opel Vectra Caravan: útra való Az Opel új dízelmotor-nemzedékkel lepte meg a világot. A hengerenként négyszelepes erőforrások a korábbi dí­zelmotoroknál erőteljesebbek, mégis kevesebb káros anyagot bocsátanak ki. Az új motorgeneráció első­­ legkisebb­­ tagjával, a vadonatúj Vectra Caravannal tett próbaúton ismerkedhettünk meg. Az Opel 1924-ben gyártotta az első kombiszerű gépkocsit. A tény­legesen első, valódi Opel Cara­­vannak azonban az 1953-ban piac­ra dobott Olympia Rekord Caravan számít. A sort a Kadett, az Omega, majd pedig az Astra Caravan foly­tatta - most pedig megszületett a Vectra Caravan is. A kombik népszerűsége évek óta folyamatosan növekszik. Az elmúlt tíz év alatt e járművek piaci részesedése Európában 5-ről 13 százalékra nőtt, s elemzők sze­rint az évezred végére eléri a 15 százalékot. Az Opel fennállása óta 4,6 millió ilyen gépkocsit adott el, s az utolsó kilenc esztendő­ben nyolcszor szerezte meg az első helyet a kombik versenyében. A rüsselsheimi cég a Vectra Caravan kifejlesztésével a közép­­kategória vásárlóit célozta meg, s 1997 folyamán Európában le­galább 130 ezer Vectra Caravan értékesítését tervezi. Ez az autó az eleganciát és a sportosságot párosítja a nagy befogadóképességű kombi ka­rosszériával. A kocsi természe­tesen emlékeztet a tavaly útjára bocsátott legújabb Vectrára, ám a tervezők a kombi változatot egységes egészként kezelték: nem­csak „puttonyt” ragasztottak a négyajtós változat hátára. A mű­szerfal csaknem egy az egyben olyan, mint a Vectra limuziné. A kivétel az Opelben végre elő­ször megtalálható állítható ma­gasságú kormányoszlop, amely re­mélhetően előbb-utóbb felbuk­kan a más kategóriájú Opelek­ben is. Belső méretei közül több a ka­tegória első helyére emeli a Vectra Caravánt. Ilyen például, hogy akár 1712 milliméter hosszúságú tár­gyak is szállíthatók az 1100 mil­liméter széles és az ülések „össze­hajtásával” csaknem másfél köb­méter maximális befogadóké­pességű csomagtérben. Biztonság, biztonság és harmad­szor is biztonság. Ez a fogalom ma már talán a legelső az autó­tervezők szótárában. Az Opel a Vectra Caravan kifejlesztésekor a legújabb Vectra limuzinnál is továbblépett, s a cég életében először ebben kínálja a két első ülés támlájába beépített oldal­­légzsákot. A 12 literes „lufi” a balesetek 24 százalékánál oldal­irányból érkező ütközést érzékelő szenzor vezérlő jelére maximum 5 ezredmásodperc alatt felfújó­dik, s puha réteget képez az el­ső üléseken utazók és az autó ajtaja között. A Vectra Caravánban is meg­található a limuzinban már be­mutatkozott pedálelmozdító rend­szer, amely balesetkor „kiakasztja” a helyükről pedálokat, ily mó­don csökkentve az ezek által oko­zott sérüléseket. A Vectra Cara­vánban öt hárompontos automata öv található - jut tehát belőle a hátul középen ülőnek is. A négy szélső első rögzítési pontjának ma­gassága állítható, s az első ket­tőnél pirotechnikai övfeszítőket is alkalmaznak. Az övék hatá­sosságát fokozza a vízszintes ülés­lapok olyan kiképzése, ami meg­akadályozza azok kicsúszását. Az aktív biztonsági eszközök között természetesen megtalál­ható az automata blokkolásgát­ló (ABS), és a dinamikus biz­tonsági rendszer (DSA), amely síkos utakon fejti ki jótékony sta­bilizáló hatását. Az Opel a Vectra Caravannál első ízben ajánl automata ma­gasságszabályozó rendszert. A né­met Boge által gyártott beren­dezés leginkább a teljes terhe­léssel - vagy ennek közelében - üzemelő gépkocsinál hasznos. A Vectra Caravan erőforrás-vá­lasztékában újdonság az Opel által kifejlesztett, hengerenként négy­szelepes, turbódízel Ecotec mo­torcsalád, amely a kaiserslauterni Opel-motorgyárban 500 millió márkás beruházással létesített új üzemcsarnokban készül. A mo­torok egyik legfontosabb alkat­része a radiálszivattyú­­ ennek kifejlesztésére, és a gyártás be­indítására százmillió márkát köl­tött a Bosch. Az új dízelmotorcsalád legki­sebb tagja 82 lóerő teljesítményre képes. A motor maximális, 185 Nm-es forgatónyomatékát már percenként 1800-as fordulatszám­nál leadja, s ezt az értéket 2500-ig tartja. A gyáriak szerint a kocsi ezáltal már álló helyzetből is erő­teljesen húz. Ezt a próbaút ta­pasztalatai is alátámasztják. A menetdinamika természetesen nem mondható sportosnak - de ezt ettől a motortól senki sem várja el. Annál inkább a környe­zetbarát viselkedést és a takaré-é­kosságot. Az előbbit messze az EU-határértéke alatt maradó ká­­rosanyag-kibocsátással, az utóbbit pedig alacsony átlagfogyasztás­sal teljesíti a gép. A Vectra Caravan várhatóan jövő márciusban érkezik Magya­rországra, ám az új dízelmotor­család legkisebb tagja a tervek szerint már januártól hozzáfér­hető lesz a négy- és ötajtós Vectra modellekben. A száz lóerős mo­torváltozatot az 1998-as modell­­évtől kínálja majd a gyár. Műszaki adatok 1,61 1.6/16V 1.S/16V 2.0/16V 2.5/V6 2,0 Dl Motor (cm3/szelep) 1598/8 1598/16 1799/16 1996/16 2498/24 1994/16 Teljesítmény (LE/lord) 75/5200 100/6200 115/5400 136/5600 170/5800 82/4300 Gyorsulás (sec) 17 13,5 12,0 10,5 9,0 17 Végsebesség (km/óra) 167 180 195 207 222 170 Átlagfogyasztás (I) 7,0 7,0 7,4 7,9 9,2 5,3 Hosszúság (mm) 4490 4490 4490 4490 4490 4490 Szélesség (mm) 1707 1707 1707 1707 1707 1707 Magasság (mm) 1445 1445 1445 1445 1445 1445 önsúly (kg) 1280 1320 1360 1395 1475 1435 HIRTURMIX Partner a Peugeot A Peugeot Hungária az idén szeptember végéig 1430 gépkocsit értékesített, tavaly ugyanebben az időszakban csak 776-ot. 1995-ben az összeladás egyharmadát a kishaszonjárművek tették ki, idén arányuk 25 százalékos. A vezérképviselet a tavalyi 1100 után eb­ben az esztendőben összesen 2200 gépkocsi értékesítését tervezi - tudtuk meg Yemn Camoy ügyvezető igazgatótól. A Peugeot Hungária egyébként erősít a haszonjárműfronton, mivel október elején piac­ra dobta a részben a Citroennel közösen kifejlesztett, maximum 3 köbméter (800 kilogramm) hasznos rakománnyal terhelhető Part­ner kisáruszállítót. A zárt kocsiszekrényű furgont 1,4 literes, 75 lóerős benzin- és 1,9 literes, 71 lóerős dízelmotorral árusítják. Negyedmilliárd Ford Henry Ford 1908-ban alkotta meg első járművét, az A-modellt. Az akkori detroiti kis üzemből mára a világ egyik vezető gépkocsi­gyártójává vált a Ford, amely október 8-án bocsátotta útjára 250 milliomodik (!) járművét. A Ford 30 országban található, összesen 347 ezer embert foglalkoztató 185 autógyárának és összeszerelő üzemének futószalagjairól percenként átlagosan nyolc gépkocsi - személy- és teherautó - gördül le. Az egyik legsikeresebb Ford személyautónak az 1908-27 között, összesen 15 millió példányban gyártott T-modell bizonyult. Még kelendőbbek azonban az Escortok, amelyekből 18 milliót adtak el. A haszonjárművek között az F-pickup viszi el a pálmát, összesen 25 millió talált belőle gazdára - több, mint a legendás bogárhátú VW-ből. Az oldalt szerkesztette: Fehér György AUTÓSVILÁG ÜRÖM AZ ÖRÖMBEN Október végén átadják az Egérutat A tervek szerint október végén átadják a dél-budai teher­mentesítő út - népszerű nevén Egérút - utolsó szaka­szát. Az 1,4 milliárd forintért megépített útszakasszal a 100-as út, valamint az M1-M7 autópálya bevezető része és a Lágymányosi híd között közvetlen kapcsolat létesül. Az örömbe azonban egy kis üröm is vegyül. Miután lakossági tiltakozásra annak idején a Lágymányosi híd és az M1-M7 autópálya között nem a Hamzsabégi út-Budaörsi úton építettek ki közvetlen össze­köttetést, hanem a Szerémi úti megoldást választották, keresni kellett egy olyan útvonalat, amely a tiltakozás miatt meghiúsult leg­természetesebb kapcsolat helyett mégis valamiféle köldökzsinórt képezhet a híd és az autópálya között. A híd és a 70-es főút közötti Egérút-szakaszt 1994— 95-ben megépítették (NAPI Gaz­daság, 1995. november 6., 8. ol­dal), a második etapot azonban csak az idén szeptember elejére fejezték be. Az átadásra pedig október végén kerülhet sor - tud­tuk meg Szabó Andrástól, a Fő­polgármesteri Hivatal Közleke­désfejlesztési alosztályának főelő­adójától. A dolognak azonban több szép­séghibája is van. A hídról a bu­dai oldalon levezető Szerémi utat eredetileg 2x2 sávosra tervezték, ám - szintén lakossági tiltako­zásra - egyelőre csak 2x1 sávos­ként üzemel. Ugyancsak szűk ke­resztmetszetet jelent a legtöbb ré­szen egyébként 2x2 forgalmi sá­vos Egérútban a pillanatnyilag 2x1 sávos Andor utca és Galvani út. Ez utóbbiakon a MÁV Rt. tolatóvágánya található, s már jó ideje folyik az egyeztetés a vá­rosháza és a vasúttársaság kö­zött ennek a - városháza szerint már funkcióját vesztett - sín­párnak a megszüntetéséről. A vá­gány felszedésével ugyanis meg­nyílna a lehetőség a két utca 2x2-sávosra történő kiépítése előtt. A várhatóan mintegy 3 évig tartó útépítés 3 milliárd forintba ke­rülne, s maximálisan előtérbe he­lyezné a környezetvédelmet - egyebek mellett megfelelő ma­gasságú zajvédő falakat húzná­nak fel, s biztosítanák az Egérút e szakaszán az elválasztott terü­letek közlekedési kapcsolatát is. További nehézséget jelent, hogy az Egérút átszeli a Tétényi és a Fehérvári utat. E két csomópont­ban az Andor utca és a Galvani út végleges kiépítéséig ideigle­nes jelzőlámpákat telepítenek, így biztosítva az említett útszakasz­ok balesetmentes keresztezését. Az Egérút második ütemének átadásával véglegesen megváltozik az M1-M7 autópálya-szakasz Bu­dapestig vezető részének forgal­mi rendje. Az autópályát autó­­úttá, illetve városi főforgalmi úttá „fokozzák” le, amely a koráb­bi, óránként 120 kilométeres ma­ximális sebesség csökkentésével jár. Új sebességkorlátozó tábla­rendszert helyeztek ki, ám az Egér­­út átadásáig ezt - a még célsze­rűbb közlekedés érdekében - vár­hatóan felülvizsgálják és módo­sítják. Az idén Budapesten - amennyiben az időjárás is engedi - még egy nagyobb közlekedési beruházást adnak át. Várhatóan decem­ber végétől ugyanis a Könyves Kálmán körútról közvetlenül is elérhető lesz az M5 autópálya városi bevezető szakasza - tájékoz­tatta a NAPI Gazdaságot Hanca Tibor, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Alosztályának címzetes tanácsosa. A tervek szerint az év végéig befejezik és forgalomba helyezik a Könyves Kálmán kör­út és az Ecseri út között 3,1 milliárd forintos ráfordítással épülő 2x2 sávos utat és a hozzá kapcsolódó közúti felüljárót. Sajnos a kép itt sem teljesen rózsás. Az Ecseri út és a Határ út közötti szakaszon ugyanis továbbra is a jelenlegi, 2x1 sávos Gyáli úton haladhat majd a forgalom, s csak a Határ úti felüljárótól bővül ki ismét az útpálya a 2x3 sávos Nagykőrösi úton. A városháza illetékese tudja, hogy az Ecseri úti ideiglenes cso­mópontban továbbra is torlódásokra lehet számítani, ám egyelőre ezt el kell fogadni. További erőfeszítéseket kell ugyanis még tenni annak érdekében, hogy a Gyáli út említett szakaszát­­ 1,5-2 éven belül, folyó áron mintegy 2 milliárd forintért - szintén 2x2 sávosra bővítsék. Ez a beruházás egyelőre sajnos csak terv, ugyanis az út­szakasz korszerűsítése még nem szerepel a Főpolgármesteri Hivatal jóváhagyott útépítési programjai között. 1996. október 14. ­ Újra startol a Lancia Magyarországon Mint azt már múlt hétfői szá­munkban jeleztük, novembertől -- kétéves kihagyás után - ismét van hivatalos magyarországi for­galmazója ennek a patinás olasz márkának. A FIAT Auto Ma­gyarország Kft. képviseletében C. L. M. Weemaes ügyvezető igaz­gató sajtótájékoztatón ismertet­te terveiket. Az ez év végére 30 márkake­reskedőből álló FI­­AT-dealerláncon belül 5 keres­kedő fogalkozik majd Lancia-ela­­dással és szervizszolgáltatással. Az Alfa Romeót is képviselő háló­zatban természetesen lesznek át­fedések a három márka kiszol­gálását illetően, hiszen az Alfa az országban már 8 márkakeres­kedésben jelen van. Gazdaságos­sági megfontolásból úgy alakí­tották ki az egységes kiszolgáló háttérbázist, hogy a különféle már­kák az eladásban, illetve a rek­lámtevékenységben megtarthatták önállóságukat. Jövőre az ügyvezető igazgató mintegy 250 Lancia eladását prog­nosztizálta, ezen belül a sztár két­ségtelenül az Y kisautó új válto­zata lesz - közel 120 vevőre szá­mítanak. A Nyugat-Európában igen sikeres modell áráról egye­lőre csak annyit voltak hajlan­dók elárulni, hogy megegyezik majd egy gazdagon felszerelt Pun­tóéval. A kedvelt Dedra és Delta modellek kombi változatban is megjelennek a hazai piacon, csak­úgy, mint az 1997 elejétől meg­vásárolható, Piranfarina által teer­­vezett Kappa Coupe és az 5 kü­lönböző teljesítményű motorral választható alapmodell. A Lan­ciával az igényesebb közönséget megcélzó vezérképviselet egyéb­ként jelenleg FIAT- eladások te­kintetében a piac 7,7 százalékát, az Alfát illetően pedig 0,6 szá­zalékát mondhatja magáénak. Egy kérdésre válaszolva Weemaes elmondta: az európai raliversenyeken sikeres Lancia a közeljövőben nem tervezi magyar versenyzők szponzorálását. T. G. Á. MICRA SZKOPIKUS ÁR 1996 sikerautója a Nissan Micra most fantasztikus akciós áron már 1.540.000, 0 Ft-tól kapható. A készlet erejéig tartó akáót rendkívül kedvező, egyénre szabott, akár szerződéskötési díj nélküli fizetési lehetőségek kísérik. *első befizetéstől fgyvett Az akció a készlet erejéig tart. Ötéves kamatmentes részlet akár szerződéskötési díj nélkül. Nisszlát! Baja, Hiezl és Társa Kft. 79/325381 Békéscsaba, Körösül Kft. 66/449-934 Budapest, Nissan Rapid Kft. III. ker. 1/168-6075, Autó-Ném­ 2 Kft. XII. ker. 1/202-3455, Nissan Rapid Kft. XIV. ker. 1/220-5080, Nissan Koko Kft. XX. ker. 1/285-5078, Nissan City Délpest IX. ker. 1/216-1190 Debrecen, OMP Kft. 52/429-629 Dombóvár, Stickl Autóház 74/465047 Eger, Full Service 36/310022 Gödöllő, Áfész-Elszer Kft. 20/447-517 • Gyár, Vektor-Autó Kft. 96/314-857 ■ Kaposvár, Publicity Kft. 82/416-111/235 m. ■ Kecskemét, Elit Motors Kft. 76/480-592 Keszthely, Nissan Keszthely 83/314099­ Komárom, ABB Kft. 34/343-895 ■ Miskolc, Allcar Kft. 46/411-220 Nyíregyháza, NIS­SAN Bt. 42/402-348 Pásztó, Szőke Autó Kft. 32/360-270 Pécs, SouthCar Kft. 72/215970 Szeged, Gemmax Kft. 62/474433 Szekszárd, Stickl Autóház 74/315222­­ Székesfehérvár, Komprex-C Kft. 22/310-208 ■ Szolnok, Omtec Kft. 56/423-530 Szombathoz, Bonus Kft. 94/313-983 ■ Tata, ABB Kft. 34/384-690 Veszprém, Mobil Maxima Kft. 881406679 MINDEN RENDBEN

Next