Napi Gazdaság, 1996. október (6. évfolyam, 227-252. szám)
1996-10-14 / 238. szám
—NAPI&olgáktól— BEMUTATÓ Opel Vectra Caravan: útra való Az Opel új dízelmotor-nemzedékkel lepte meg a világot. A hengerenként négyszelepes erőforrások a korábbi dízelmotoroknál erőteljesebbek, mégis kevesebb káros anyagot bocsátanak ki. Az új motorgeneráció első legkisebb tagjával, a vadonatúj Vectra Caravannal tett próbaúton ismerkedhettünk meg. Az Opel 1924-ben gyártotta az első kombiszerű gépkocsit. A ténylegesen első, valódi Opel Caravannak azonban az 1953-ban piacra dobott Olympia Rekord Caravan számít. A sort a Kadett, az Omega, majd pedig az Astra Caravan folytatta - most pedig megszületett a Vectra Caravan is. A kombik népszerűsége évek óta folyamatosan növekszik. Az elmúlt tíz év alatt e járművek piaci részesedése Európában 5-ről 13 százalékra nőtt, s elemzők szerint az évezred végére eléri a 15 százalékot. Az Opel fennállása óta 4,6 millió ilyen gépkocsit adott el, s az utolsó kilenc esztendőben nyolcszor szerezte meg az első helyet a kombik versenyében. A rüsselsheimi cég a Vectra Caravan kifejlesztésével a középkategória vásárlóit célozta meg, s 1997 folyamán Európában legalább 130 ezer Vectra Caravan értékesítését tervezi. Ez az autó az eleganciát és a sportosságot párosítja a nagy befogadóképességű kombi karosszériával. A kocsi természetesen emlékeztet a tavaly útjára bocsátott legújabb Vectrára, ám a tervezők a kombi változatot egységes egészként kezelték: nemcsak „puttonyt” ragasztottak a négyajtós változat hátára. A műszerfal csaknem egy az egyben olyan, mint a Vectra limuziné. A kivétel az Opelben végre először megtalálható állítható magasságú kormányoszlop, amely remélhetően előbb-utóbb felbukkan a más kategóriájú Opelekben is. Belső méretei közül több a kategória első helyére emeli a Vectra Caravánt. Ilyen például, hogy akár 1712 milliméter hosszúságú tárgyak is szállíthatók az 1100 milliméter széles és az ülések „összehajtásával” csaknem másfél köbméter maximális befogadóképességű csomagtérben. Biztonság, biztonság és harmadszor is biztonság. Ez a fogalom ma már talán a legelső az autótervezők szótárában. Az Opel a Vectra Caravan kifejlesztésekor a legújabb Vectra limuzinnál is továbblépett, s a cég életében először ebben kínálja a két első ülés támlájába beépített oldallégzsákot. A 12 literes „lufi” a balesetek 24 százalékánál oldalirányból érkező ütközést érzékelő szenzor vezérlő jelére maximum 5 ezredmásodperc alatt felfújódik, s puha réteget képez az első üléseken utazók és az autó ajtaja között. A Vectra Caravánban is megtalálható a limuzinban már bemutatkozott pedálelmozdító rendszer, amely balesetkor „kiakasztja” a helyükről pedálokat, ily módon csökkentve az ezek által okozott sérüléseket. A Vectra Caravánban öt hárompontos automata öv található - jut tehát belőle a hátul középen ülőnek is. A négy szélső első rögzítési pontjának magassága állítható, s az első kettőnél pirotechnikai övfeszítőket is alkalmaznak. Az övék hatásosságát fokozza a vízszintes üléslapok olyan kiképzése, ami megakadályozza azok kicsúszását. Az aktív biztonsági eszközök között természetesen megtalálható az automata blokkolásgátló (ABS), és a dinamikus biztonsági rendszer (DSA), amely síkos utakon fejti ki jótékony stabilizáló hatását. Az Opel a Vectra Caravannál első ízben ajánl automata magasságszabályozó rendszert. A német Boge által gyártott berendezés leginkább a teljes terheléssel - vagy ennek közelében - üzemelő gépkocsinál hasznos. A Vectra Caravan erőforrás-választékában újdonság az Opel által kifejlesztett, hengerenként négyszelepes, turbódízel Ecotec motorcsalád, amely a kaiserslauterni Opel-motorgyárban 500 millió márkás beruházással létesített új üzemcsarnokban készül. A motorok egyik legfontosabb alkatrésze a radiálszivattyú ennek kifejlesztésére, és a gyártás beindítására százmillió márkát költött a Bosch. Az új dízelmotorcsalád legkisebb tagja 82 lóerő teljesítményre képes. A motor maximális, 185 Nm-es forgatónyomatékát már percenként 1800-as fordulatszámnál leadja, s ezt az értéket 2500-ig tartja. A gyáriak szerint a kocsi ezáltal már álló helyzetből is erőteljesen húz. Ezt a próbaút tapasztalatai is alátámasztják. A menetdinamika természetesen nem mondható sportosnak - de ezt ettől a motortól senki sem várja el. Annál inkább a környezetbarát viselkedést és a takaré-ékosságot. Az előbbit messze az EU-határértéke alatt maradó károsanyag-kibocsátással, az utóbbit pedig alacsony átlagfogyasztással teljesíti a gép. A Vectra Caravan várhatóan jövő márciusban érkezik Magyarországra, ám az új dízelmotorcsalád legkisebb tagja a tervek szerint már januártól hozzáférhető lesz a négy- és ötajtós Vectra modellekben. A száz lóerős motorváltozatot az 1998-as modellévtől kínálja majd a gyár. Műszaki adatok 1,61 1.6/16V 1.S/16V 2.0/16V 2.5/V6 2,0 Dl Motor (cm3/szelep) 1598/8 1598/16 1799/16 1996/16 2498/24 1994/16 Teljesítmény (LE/lord) 75/5200 100/6200 115/5400 136/5600 170/5800 82/4300 Gyorsulás (sec) 17 13,5 12,0 10,5 9,0 17 Végsebesség (km/óra) 167 180 195 207 222 170 Átlagfogyasztás (I) 7,0 7,0 7,4 7,9 9,2 5,3 Hosszúság (mm) 4490 4490 4490 4490 4490 4490 Szélesség (mm) 1707 1707 1707 1707 1707 1707 Magasság (mm) 1445 1445 1445 1445 1445 1445 önsúly (kg) 1280 1320 1360 1395 1475 1435 HIRTURMIX Partner a Peugeot A Peugeot Hungária az idén szeptember végéig 1430 gépkocsit értékesített, tavaly ugyanebben az időszakban csak 776-ot. 1995-ben az összeladás egyharmadát a kishaszonjárművek tették ki, idén arányuk 25 százalékos. A vezérképviselet a tavalyi 1100 után ebben az esztendőben összesen 2200 gépkocsi értékesítését tervezi - tudtuk meg Yemn Camoy ügyvezető igazgatótól. A Peugeot Hungária egyébként erősít a haszonjárműfronton, mivel október elején piacra dobta a részben a Citroennel közösen kifejlesztett, maximum 3 köbméter (800 kilogramm) hasznos rakománnyal terhelhető Partner kisáruszállítót. A zárt kocsiszekrényű furgont 1,4 literes, 75 lóerős benzin- és 1,9 literes, 71 lóerős dízelmotorral árusítják. Negyedmilliárd Ford Henry Ford 1908-ban alkotta meg első járművét, az A-modellt. Az akkori detroiti kis üzemből mára a világ egyik vezető gépkocsigyártójává vált a Ford, amely október 8-án bocsátotta útjára 250 milliomodik (!) járművét. A Ford 30 országban található, összesen 347 ezer embert foglalkoztató 185 autógyárának és összeszerelő üzemének futószalagjairól percenként átlagosan nyolc gépkocsi - személy- és teherautó - gördül le. Az egyik legsikeresebb Ford személyautónak az 1908-27 között, összesen 15 millió példányban gyártott T-modell bizonyult. Még kelendőbbek azonban az Escortok, amelyekből 18 milliót adtak el. A haszonjárművek között az F-pickup viszi el a pálmát, összesen 25 millió talált belőle gazdára - több, mint a legendás bogárhátú VW-ből. Az oldalt szerkesztette: Fehér György AUTÓSVILÁG ÜRÖM AZ ÖRÖMBEN Október végén átadják az Egérutat A tervek szerint október végén átadják a dél-budai tehermentesítő út - népszerű nevén Egérút - utolsó szakaszát. Az 1,4 milliárd forintért megépített útszakasszal a 100-as út, valamint az M1-M7 autópálya bevezető része és a Lágymányosi híd között közvetlen kapcsolat létesül. Az örömbe azonban egy kis üröm is vegyül. Miután lakossági tiltakozásra annak idején a Lágymányosi híd és az M1-M7 autópálya között nem a Hamzsabégi út-Budaörsi úton építettek ki közvetlen összeköttetést, hanem a Szerémi úti megoldást választották, keresni kellett egy olyan útvonalat, amely a tiltakozás miatt meghiúsult legtermészetesebb kapcsolat helyett mégis valamiféle köldökzsinórt képezhet a híd és az autópálya között. A híd és a 70-es főút közötti Egérút-szakaszt 1994— 95-ben megépítették (NAPI Gazdaság, 1995. november 6., 8. oldal), a második etapot azonban csak az idén szeptember elejére fejezték be. Az átadásra pedig október végén kerülhet sor - tudtuk meg Szabó Andrástól, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedésfejlesztési alosztályának főelőadójától. A dolognak azonban több szépséghibája is van. A hídról a budai oldalon levezető Szerémi utat eredetileg 2x2 sávosra tervezték, ám - szintén lakossági tiltakozásra - egyelőre csak 2x1 sávosként üzemel. Ugyancsak szűk keresztmetszetet jelent a legtöbb részen egyébként 2x2 forgalmi sávos Egérútban a pillanatnyilag 2x1 sávos Andor utca és Galvani út. Ez utóbbiakon a MÁV Rt. tolatóvágánya található, s már jó ideje folyik az egyeztetés a városháza és a vasúttársaság között ennek a - városháza szerint már funkcióját vesztett - sínpárnak a megszüntetéséről. A vágány felszedésével ugyanis megnyílna a lehetőség a két utca 2x2-sávosra történő kiépítése előtt. A várhatóan mintegy 3 évig tartó útépítés 3 milliárd forintba kerülne, s maximálisan előtérbe helyezné a környezetvédelmet - egyebek mellett megfelelő magasságú zajvédő falakat húznának fel, s biztosítanák az Egérút e szakaszán az elválasztott területek közlekedési kapcsolatát is. További nehézséget jelent, hogy az Egérút átszeli a Tétényi és a Fehérvári utat. E két csomópontban az Andor utca és a Galvani út végleges kiépítéséig ideiglenes jelzőlámpákat telepítenek, így biztosítva az említett útszakaszok balesetmentes keresztezését. Az Egérút második ütemének átadásával véglegesen megváltozik az M1-M7 autópálya-szakasz Budapestig vezető részének forgalmi rendje. Az autópályát autóúttá, illetve városi főforgalmi úttá „fokozzák” le, amely a korábbi, óránként 120 kilométeres maximális sebesség csökkentésével jár. Új sebességkorlátozó táblarendszert helyeztek ki, ám az Egérút átadásáig ezt - a még célszerűbb közlekedés érdekében - várhatóan felülvizsgálják és módosítják. Az idén Budapesten - amennyiben az időjárás is engedi - még egy nagyobb közlekedési beruházást adnak át. Várhatóan december végétől ugyanis a Könyves Kálmán körútról közvetlenül is elérhető lesz az M5 autópálya városi bevezető szakasza - tájékoztatta a NAPI Gazdaságot Hanca Tibor, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Alosztályának címzetes tanácsosa. A tervek szerint az év végéig befejezik és forgalomba helyezik a Könyves Kálmán körút és az Ecseri út között 3,1 milliárd forintos ráfordítással épülő 2x2 sávos utat és a hozzá kapcsolódó közúti felüljárót. Sajnos a kép itt sem teljesen rózsás. Az Ecseri út és a Határ út közötti szakaszon ugyanis továbbra is a jelenlegi, 2x1 sávos Gyáli úton haladhat majd a forgalom, s csak a Határ úti felüljárótól bővül ki ismét az útpálya a 2x3 sávos Nagykőrösi úton. A városháza illetékese tudja, hogy az Ecseri úti ideiglenes csomópontban továbbra is torlódásokra lehet számítani, ám egyelőre ezt el kell fogadni. További erőfeszítéseket kell ugyanis még tenni annak érdekében, hogy a Gyáli út említett szakaszát 1,5-2 éven belül, folyó áron mintegy 2 milliárd forintért - szintén 2x2 sávosra bővítsék. Ez a beruházás egyelőre sajnos csak terv, ugyanis az útszakasz korszerűsítése még nem szerepel a Főpolgármesteri Hivatal jóváhagyott útépítési programjai között. 1996. október 14. Újra startol a Lancia Magyarországon Mint azt már múlt hétfői számunkban jeleztük, novembertől -- kétéves kihagyás után - ismét van hivatalos magyarországi forgalmazója ennek a patinás olasz márkának. A FIAT Auto Magyarország Kft. képviseletében C. L. M. Weemaes ügyvezető igazgató sajtótájékoztatón ismertette terveiket. Az ez év végére 30 márkakereskedőből álló FIAT-dealerláncon belül 5 kereskedő fogalkozik majd Lancia-eladással és szervizszolgáltatással. Az Alfa Romeót is képviselő hálózatban természetesen lesznek átfedések a három márka kiszolgálását illetően, hiszen az Alfa az országban már 8 márkakereskedésben jelen van. Gazdaságossági megfontolásból úgy alakították ki az egységes kiszolgáló háttérbázist, hogy a különféle márkák az eladásban, illetve a reklámtevékenységben megtarthatták önállóságukat. Jövőre az ügyvezető igazgató mintegy 250 Lancia eladását prognosztizálta, ezen belül a sztár kétségtelenül az Y kisautó új változata lesz - közel 120 vevőre számítanak. A Nyugat-Európában igen sikeres modell áráról egyelőre csak annyit voltak hajlandók elárulni, hogy megegyezik majd egy gazdagon felszerelt Puntóéval. A kedvelt Dedra és Delta modellek kombi változatban is megjelennek a hazai piacon, csakúgy, mint az 1997 elejétől megvásárolható, Piranfarina által teervezett Kappa Coupe és az 5 különböző teljesítményű motorral választható alapmodell. A Lanciával az igényesebb közönséget megcélzó vezérképviselet egyébként jelenleg FIAT- eladások tekintetében a piac 7,7 százalékát, az Alfát illetően pedig 0,6 százalékát mondhatja magáénak. Egy kérdésre válaszolva Weemaes elmondta: az európai raliversenyeken sikeres Lancia a közeljövőben nem tervezi magyar versenyzők szponzorálását. T. G. Á. MICRA SZKOPIKUS ÁR 1996 sikerautója a Nissan Micra most fantasztikus akciós áron már 1.540.000, 0 Ft-tól kapható. A készlet erejéig tartó akáót rendkívül kedvező, egyénre szabott, akár szerződéskötési díj nélküli fizetési lehetőségek kísérik. *első befizetéstől fgyvett Az akció a készlet erejéig tart. Ötéves kamatmentes részlet akár szerződéskötési díj nélkül. Nisszlát! Baja, Hiezl és Társa Kft. 79/325381 Békéscsaba, Körösül Kft. 66/449-934 Budapest, Nissan Rapid Kft. III. ker. 1/168-6075, Autó-Ném 2 Kft. XII. ker. 1/202-3455, Nissan Rapid Kft. XIV. ker. 1/220-5080, Nissan Koko Kft. XX. ker. 1/285-5078, Nissan City Délpest IX. ker. 1/216-1190 Debrecen, OMP Kft. 52/429-629 Dombóvár, Stickl Autóház 74/465047 Eger, Full Service 36/310022 Gödöllő, Áfész-Elszer Kft. 20/447-517 • Gyár, Vektor-Autó Kft. 96/314-857 ■ Kaposvár, Publicity Kft. 82/416-111/235 m. ■ Kecskemét, Elit Motors Kft. 76/480-592 Keszthely, Nissan Keszthely 83/314099 Komárom, ABB Kft. 34/343-895 ■ Miskolc, Allcar Kft. 46/411-220 Nyíregyháza, NISSAN Bt. 42/402-348 Pásztó, Szőke Autó Kft. 32/360-270 Pécs, SouthCar Kft. 72/215970 Szeged, Gemmax Kft. 62/474433 Szekszárd, Stickl Autóház 74/315222 Székesfehérvár, Komprex-C Kft. 22/310-208 ■ Szolnok, Omtec Kft. 56/423-530 Szombathoz, Bonus Kft. 94/313-983 ■ Tata, ABB Kft. 34/384-690 Veszprém, Mobil Maxima Kft. 881406679 MINDEN RENDBEN