Napi Gazdaság, 2000. szeptember (10. évfolyam, 205-230. szám)
2000-09-26 / 226. szám
CaV Az MTV szerződésbontása a Eladó a Tisza Média Kft. Tiszaújváros önkormányzata eladásra hirdette meg a 100 százalékában a tulajdonában lévő, 67 millió forintos törzstőkéjű Tisza Média Kft. 75 százalékos tulajdonjogát. A társaság ügyvezetője, Varga Kontár László azt várja, hogy az esetleges vevő piacot hoz a cégnek, amelynek technikai berendezései regionális műsor készítésére alkalmasak, ám amióta a Magyar Televízió (MTV) Rt. felbontotta velük a szerződést, azóta a kapacitásuk jórészt kihasználatlan. Kvra??/ ITV szám Az MTV számára az észak-magyarországi regionális műsorok 1998 novemberéig egy miskolci vállalkozás közreműködésével készültek, akkor a tiszaújvárosi önkormányzat által alapított Tisza Médiával kötött határozatlan idejű gyártási szerződést a közszolgálati televízió. Egy évvel ezelőtt az MTV ezt azonnali hatállyal felbontotta. Varga Koritár szerint a Tisza Média az elmúlt években hitelből 130 millió forintot fektetett be a regionális televíziózásba. Kiépítették a stúdiót, Miskolc és Tiszaújváros között megteremtették a mikroláncú összeköttetést, a televíziózás tárgyi feltételeit. A pénzt a tiszaújvárosi önkormányzat garanciájával vehették fel. Ez is bizonyítja, hogy hosszú távú együttműködésre rendezkedtek be, a televízió vezetésének döntése éppen ezért teljesen váratlanul érte őket, és meglehetősen nagy veszteséget okozott nekik. Az MTV a szerződésbontás idején mintegy 60 millió forinttal tartozott a Tisza Médiának, ezt azóta kifizette. Az ügyvezető szerint a stúdió napi 4-5 híradó és heti 3-4 magazinműsor készítésére alkalmas, ám amióta az MTV Miskolcra helyezte át a regionális szerkesztőség székhelyét, azóta jószerével csak a tiszaújvárosi kútfők,ha városi televízió számára készítenek műsorokat, így a felvett hitelt sem tudják törleszteni. A kft. azt várja az esetleges vevőtől, hogy a technikai berendezések eddiginél jobb kihasználása érdekében piacot is hoz. Helyzetüket rontja, hogy a Vektor Rendszerház Kft. - amely átvette tőlük az MTV regionális műsorát - Miskolc belvárosában felépített új stúdióját a legfejlettebb digitális technológiával szerelte fel, és Északkelet-Magyarország legnagyobb városaiban már működik helyi televízió. A befektetők október 20-áig tehetik meg ajánlatukat. is. 2000. SZEPTEMBER 26.) L MÉDIA Tavasz óta új tulajdonos a VNU-lapnál Többet nyomnak a Sztársportból Hamarosan reklámkampányt indít és 10 ezerrel, 50 ezerre növeli nyomtatott példányszáegykor Bravo Sport néven a Vico-lapok sorában megjelentetett orgánumot a VNU-tól ez év tavaszán vásárolta meg az addigi vezetést tömörítő Sztársport Lapkiadó Kft. A közeljövőben 40 ezerről 50 ezerre kívánja növelni nyomtatott példányszámát a 20-25 százalék remittendával működő Sztársport - tudtuk meg Buzgó József főszerkesztőtől, aki résztulajdonosa a sporthetilapot kiadó Sztársport Lapkiadó Kft.-nek is. Nem kizárt, hogy hamarosan reklámkampányba is kezdenek, de a jelenlegi értékesítési adatok alapján a főszerkesztő szerint a lap olyan sikeres, mint egykori elődje, a Bravo Sport. A Sztársport Kft.-t Buzgó mellett Piros Ferenc, az egykori Vico-lapokat kiadó Egyesült Kisadói Holding (EKH) Kft. volt gazdasági igazgatója jegyzi. A sporthetilap az EKH-hoz tartozott, amelyet tavaly a VNU Budapest Rt. vásárolt meg. (Az újság kiadásért a többségi német érdekeltségű Euromedia Rt. felelt, a Bravo-lapok és a Tina mellett.) A bt. tavaly szeptember óta szüneteltette a magyar kiadást, ám a lap idén Sztársport néven újraindult. Buzgó lapunknak elmondta, a VNU korábban tervezett ugyan 10 millió forint befektetést az újságba, de - miután a médium nem illik profiljukba - az összeget végül más termékekre költötték. A VNU-tól származó értesülésünk szerint a lap profitja elmaradt a kiadó várakozásaitól. A meghiúsult befektetést követően ajánlották fel az újságot a lap vezetőinek, akik éltek a lehetőséggel, de a főszerkesztő nem kívánta megjelölni a vételárat. A VNU a Sztársport értékesítésével körülbelül egy időben, áprilisban indította új számítógépes magazinját, Computer Aktív néven, megvettek egy online portált és a napokban indultak új, férfiaknak és nőknek szóló magazinok, For Him Magazine és Beau Monde címmel. H. Gr. Névgyömlölölt szörtfénysröm Profit Kiadás kezdete _____________(ezerdarab)__________________________ Computer Aktív 90 számítástechnika 2000. április ForHim Magazine 75 férfiéletmód 2000. szeptember BeauMonde 75 női életmód 2000. október Forrás: NAPI Gazdaság Szeptembertől nem jelenik meg az Easy PC Új magazinokat indít az Amercom Hungary Októberben három új, 50 ezres példányszámú, lefűzhető magazinnal debütál a most alapított, lengyel hátterű Amercom Hungary Kft. Az egyik kiadvány, az Easy Internet elméletileg átveheti a VNU által most megszüntetett Easy PC piaci helyét. Márciusban 3 millió forint törzstőkével új magyar céget alapított Amercom Hungary néven a társaságban 70 százalékban tulajdonos lengyel Polskie Media Amercom Sp. z. o. o. A 3 millió forintos törzstőkével létrejött kft. gyűjthető Az egyik legnagyobb külföldi partwork-kiadó a Bright Star Publishing Plc. A brit társaság internetes oldalán állatokkal, kerékpárral, az emberi testtel, Nagy-Britannia állatvilágával, a világ légierejével és Hitler harmadik birodalmával foglalkozó partworköket hirdet, és lefűzhető, perforált szélű kiadványok, úgynevezett partworkök kiadására alakult. (A vállalat kisebbségi tulajdonosa 30 százalékban egy magánszemély, Przemyslaw Aleksander Wos.) Az Amercom Hungary októberre három magazin megjelentetését tervezi: Cartoon Network, Easy English és Easy Internet címmel. Az egyenként körülbelül 20- 30 oldal terjedelmű kiadványok 50 ezres példányszámban jelennének meg - mondta lapunknak a kft. ügyvezetője, Varga Tibor. Az anyacég részesedése Lengyelországban a partwerkök piacán Varga szerint mintegy 50 százalék. A kiadványok lengyel megfelelői több kiadást is megértek - internetes oldaluk szerint multimédiás formában is megjelentek -, az ügyvezető szerint az eredményt a külföldi siker garantálja. A cég a következő évben több száz millió forint árbevételt vár. A holland hátterű VNU Budapest Lapkiadó Rt. által kiadott Easy PC szeptemberben megszűnt - tudta meg lapunk Szabó György vezérigazgatótól. A kiadó 52 szám megjelenését tervezte és miután ezt teljesítette, felhagyott a magyar partwerkpiacon több százezres példányszámával jelentős szereplőnek számító kiadvány forgalmazásával. A vezérigazgató elmondta, a VNU nem tervezi újabb lefűzhető kiadvány megjelentetését: ennek egyrészt az az oka, hogy egy partwork kiadása nagy beruházást igényel, a marketinget a kiadás elején kell lebonyolítani és a lap hozama minden esetben ciklikus, hullámszerűen nő, majd csökken, így egy lefűzhető kiadvány legfeljebb két évig maradhat a piacon. Ezért is tervezték a kétheti Easy PC futamát körülbelül ennyi időre. Mivel a partwerkök általában adaptált laptípusok, kevés a kiadói hozzáadott érték, ezért a VNU nem tulajdonít a lefűzhető kiadványoknak jelentős szerepet - mondta a vezérigazgató, N. E. R. Százmilliós befektetések Szeptember végén indul az Inforádión Legkésőbb október elején kezdi meg adását az Inforádió, amely a Kossuth adó hírmonopóliumának megdöntésére törekszik. A Budapesten és körzetében fogható csatorna vezetői a rádió indulása után internetes megjelenést is terveznek. A rádió vezetői arra számítanak, hogy egy éven belül - hallgatottság alapján - Budapesten a 4-5. helyre kerülhetnek. A rádiót üzemeltető kft. várhatóan a harmadik évben válik nyereségessé. Ö/Akosság: A rádió indulása után a legrövidebb időn belül szeretnék elindítani az internetes változatot is, a szolgáltatóról azonban még nem született döntés. A rádió stábja - a háttérszemélyzettel együtt - 35 főből áll. A rádiónak sikerült megnyernie Krecz Tibort - a Figyelő korábbi felelős szerkesztőjét, az RTL Klub egykori hírigazgatóját - a programigazgatói feladatokra. Szintén a rádióhoz szegődött a Bocskay Zsolt, a Magyar Televízió híradójának korábbi főszerkesztője, illetve Extende Az Országos Rádió és televízió Testület (ORTT) körzeti kereskedelmi rádiók pályázatán nyertes Inforádió szeptember végén, október elején kezdi el adását - mondta lapunknak Heltai Péter, a rádió tanácsadója. A Budapesten és vételkörzetében fogható csatorna alapvetően beszélgetős műsort tervez, 20 percenkénti hírblokkjaival pedig a Kossuth adó monopóliumát kívánja megtörni. Az adót birtokló Inforádió Kft. teljes körű, objektív híranyagok közreadására törekszik. A hírek célcso pnrtia ay aktív fplnntt knvn la- Tibor, Obersovszky Péter és Kálmán Olga, a Magyar Televízió vezető munkatársai. A rádió vidéki tudósítói hálózat kialakítását is tervezi, de ennek formája még nem alakult ki. A csatornát üzemeltető Inforádió Kft. 1 millió forintos alapításkori törzstőkéjét időközben 61 millió forintra emelték - tudtuk meg Mészáros Lászlótól, a cég többségi tulajdonosától. A további üzletrészeket Heltai és a Budapesti Kommunikációs Főiskola birtokolja. A társaság eddig körülbelül 100 millió forintot fordított beruházásokra, amit részben a törzstőkéből, illetve hitelekből finanszírozott. Mészáros arra számít, hogy a rádió működésének harmadik teljes évében a reklámbevételek listaáron elérhetik a 300- 400 millió forintot. A csatorna ekkor válhat nyereségessé, mert - mint mondta - általában két év kell egy új csatorna bevezetéshez. D. I. UV-2 * s jrjr _ a ___ A A jf a a w a •• a w Tőkeemelés a Népszava kiadójánál A további befektetések érdekében mintegy 40 millió forinttal, közel duplájára emelte jegyzett tőkéjét a Népszavát kiadó NSZ 1999 Lapkiadó Rt. A lap havi 10 millió forintra csökkentette működési veszteségét. A kiadó jövő év végére nullszaldóssá kívánja tenni a lapot. Közel duplájára, 79,8 millió forintra emelte eddigi 40 millió forintos alaptőkéjét a Népszavát kiadó NSZ 1999 Lapkiadó Rt., amely mintegy 150 millió forintnyi tőkebevonást is végrehajtott. Ennek nagy része tőketartalék. A jelenleg havi 10 millió forintos veszteséget felhalmozó Népszava a jövő év végére már nullszaldót tervez - fogalmazott H. Bíró László főszerkesztő. A napilapot kiadó cég tulajdonosa a dolgozókat tömörítő egyesület mellett a News 99 Kft., valamint a H. Bíró tulajdonába tartozó, nemrég alakult Net Trend Team Kft. Ez utóbbi cég hajtotta végre a tőkeemelést az NSZ 1999 Rt.ben. H. Bíró kifejtette: egyrészt az alaptőkéből, másrészt pedig egy hosszú lejáratú hitelből finanszírozzák a lapot. Ez utóbbiról nem kívánt bővebb tájékoztatást adni. (Korábban Székely Herbert, a Népszavát egykor áttételesen tulajdonló liechtensteini Setara alapítvány egyik kuratóriumi tagja kérdésünkre kifejtette, hogy a politikai napilapot a tavalyi értékesítéskor - az eladó a néhai Fenyő Jánoshoz tartozó Egyesült Kiadói Holdig volt - a Setara anyagi segítségével indították útjára.) A Népszava havi 10 millió forintos vesztesége H. Bíró szerint csupán harmada a tavalyinak. A kiadó a jövő év végére nullszaldós eredményt szeretne elérni. A Népszava a jövőben három új lapot akar vásárolni, amelyek között nem lesz sem napilap, sem politikai sajtótermék. A cég ezek közül eggyel már a héten aláírja a szerződést - fogalmazott H. Bíró. A társaság ezenfelül egy újonnan induló lapba is beszállna. A főszerkesztő-résztulajdonos kifejtette, a Népszava eladott példányszáma a Matesz által auditált - még közzé nem tett - adatok szerint tavaly napi 46 ezer volt. A lapot kiadó NSZ 1999 az internetes fejlesztésben is részt kíván venni, így többek között egy állandó játék site-ot kívánnak létrehozni Egerésző 2 nevű játékuknak, valamint egy oktatási szoftver létrehozását is Az oldalt szerkesztette: Maritz István h « 323.^/ sgazdaság 21 NAPI Új hírügynökséget terveznek Erdélyben i A Magyar Újságírók Romániai Egyesülete (MŰRE) erdélyi magyar közösségi hírügynökség felállítását tervezi. Az orgánum létrehozásához és beindításához szükséges összeget a MŰRE főként magyarországi pályázatok elnyerésével és költségvetési támogatással szeretné előteremteni - közölte Gáspár Sándor, a MORE ügyvezető elnöke az MTI-vel. Romániában magyar nyelven kilenc napilap, több mint 70 heti- és egyéb periodicitású lap jelenik meg. Napi egyórás országos magyar nyelvű adása van a román közszolgálati rádiónak, emellett három területi és 19 helyi rádióállomás működik magyarul. Magyar nyelvű műsorokat is készít a román állami televízió Bukarestben, Kolozsváron és Temesváron, helyi kereskedelmi tévék pedig nyolc városban működnek a román mellett magyar adással is. A MARE pályázatában a hírügynökség létrehozásának és első két évi működésének költségeit mintegy 60 millió forintra becsülte. A tervezet szerint az üzemelési költségek kétharmadát fedeznék a romániai és a magyarországi előfizetések, valamint a reklámbevételek. Beszállt a KirchPayTV-be a Lehman Brothers Mintegy 400 millió márkával (205 millió euróval) száll be az amerikai Lehman Brothers Merchant Banking a német Kirch-csoport veszteséges PayTV-jébe. A Lehman Brothers ezért az összegért a KirchPayTV GmbH 2,4 százalékos tőkeemelése keretében megszerezte a legnagyobb német fizető tvadót, a Premiere Worldöt. A tranzakcióban a KirchPayTV 16,3 milliárd márkára értékelték - közölte az MTI tudósítása szerint a müncheni cég. Szeptember elején a Kirch-csoport a szaúdi Al Walid herceg és az amerikai Capital Research médiaalap beszállását jelentette be közel 800 millió márka értékben, augusztus végén pedig a BskyB-csoportban levő részesedésének eladásáért 1,86 milliárd márkát kapott. A PayTV-Holding többségét 69,75 százalékkal továbbra is a Kirch Holding tartja kézben. További 22,03 százalék esik a BskyB-csoportra, a kisebb arányú részesedéseken Al Walid herceg holdingja, a Capital Research és a Lehman Brothers osztoznak. Lépéshátrányban a szoftveróriás A UPC a Microsoft helyett a Liberate-et választotta A holland United Pan-European Communications (UPC) NV az amerikai Microsoft Corp. helyett a San Francisco-i Liberate Technologiestól vásárolja meg az interaktív tévézést is lehetővé tevő set-top-boxaihoz szükséges szoftvert - tudósít a The Economist. (Az egyesült államokbeli OpenTV Corp. és a francia Canal Plus Technologies SA hasonló programja nem indulhatott a versenyben, mert ezek nem internetkompatíbilisak.) Míg korábban a Microsoft volt az üzlet esélyese, a Liberate gyorsabban készítette el a rendszer követelményeinek megfelelő szoftverét. A Microsoft Windows operációs rendszerének alapjain akarja kialakítani set-top-boxprogramját, de számolnia kell azzal, hogy a set-top-boxok memóriája kicsi, processzora pedig lassú a Windows futtatásához. A redmondi óriáscég késlekedése miatt elvesztette a brit Telewest Plc kábelcég megrendelését is; a kérdés most az, hogy az USA legnagyobb kábelszolgáltatója, az AT&T Corp. ki mellett dönt a set-top-boxaiba való szoftverek megvásárlásakor. A Microsoft az elmúlt három évben tízmilliárd dollárt költött kábelcég-részesedések vásárlására. K. S. (millió dollár)_______________2000_________1999 Árbevétel__________________280______ÜT Bruttó eredmény -30,6 0,1 Üzemi eredmény -89,5 -33,8 Nettó eredmény -80,8 -33,1 Készpénz 133,0 "137 Forgóeszközök 318,7 57,9 Mérlegfőösszeg 746,2 68,2 Kötelezettségállomány 88,0 55,9 Sajáttőke 658,2 ~121 * * a májussal végződő teljes üzleti évben Forrás: www.hoovers.com