Napi Gazdaság, 2000. szeptember (10. évfolyam, 205-230. szám)

2000-09-26 / 226. szám

CaV Az MTV szerződésbontása a Eladó a Tisza Média Kft. Tiszaújváros önkormányzata el­adásra hirdette meg a 100 szá­zalékában a tulajdonában lévő, 67 millió forintos törzstőkéjű Ti­sza Média Kft. 75 százalékos tu­lajdonjogát. A társaság ügyve­zetője, Varga Kontár László azt várja, hogy az esetleges vevő piacot hoz a cégnek, amelynek technikai berendezései regioná­lis műsor készítésére alkalma­sak, ám amióta a Magyar Tele­vízió (MTV) Rt. felbontotta velük a szerződést, azóta a kapacitá­suk jórészt kihasználatlan. Kvra??/ ITV szám Az MTV számára az észak-ma­gyarországi regionális műsorok 1998 novemberéig egy miskol­ci vállalkozás közreműködésé­vel készültek, akkor a tisza­­újvárosi önkormányzat által alapított Tisza Médiával kötött határozatlan idejű gyártási szer­ződést a közszolgálati televízió. Egy évvel ezelőtt az MTV ezt azonnali hatállyal felbontotta. Varga Koritár szerint a Tisza Média az elmúlt években hitel­ből 130 millió forintot fekte­tett be a regionális televíziózás­ba. Kiépítették a stúdiót, Mis­kolc és Tiszaújváros között megteremtették a mikroláncú összeköttetést, a televíziózás tárgyi feltételeit. A pénzt a tiszaújvárosi önkormányzat ga­ranciájával vehették fel. Ez is bizonyítja, hogy hosszú távú együttműködésre rendezked­tek be, a televízió vezetésének döntése éppen ezért teljesen váratlanul érte őket, és megle­hetősen nagy veszteséget oko­zott nekik. Az MTV a szerződés­­bontás idején mintegy 60 mil­lió forinttal tartozott a Tisza Médiának, ezt azóta kifizette. Az ügyvezető szerint a stúdió napi 4-5 híradó és heti 3-4 ma­gazinműsor készítésére alkal­mas, ám amióta az MTV Mis­kolcra helyezte át a regionális szerkesztőség székhelyét, azóta jószerével csak a tiszaújvárosi­ ­ kútfők,ha városi televízió számára készí­tenek műsorokat, így a felvett hitelt sem tudják törleszteni. A kft. azt várja az esetleges vevőtől, hogy a technikai be­rendezések eddiginél jobb ki­használása érdekében piacot is hoz. Helyzetüket rontja, hogy a Vektor Rendszerház Kft. - amely átvette tőlük az MTV re­gionális műsorát - Miskolc belvárosában felépített új stúdi­óját a legfejlettebb digitális technológiával szerelte fel, és Északkelet-Magyarország leg­nagyobb városaiban már mű­ködik helyi televízió. A befek­tetők október 20-áig tehetik meg ajánlatukat. i­­s. 2000. SZEPTEMBER 26.) L MÉDIA Tavasz óta új tulajdonos a VNU-lapnál Többet nyomnak a Sztársportból­­­­ Hamarosan reklámkampányt indít és 10 ezerrel, 50 ezerre növeli nyomtatott példányszá­egykor Bravo Sport néven a Vico-lapok sorában megjelen­tetett orgánumot a VNU-tól ez év tavaszán vásárolta meg az addigi vezetést tömörítő Sztár­sport Lapkiadó Kft. A közeljövőben 40 ezerről 50 ezerre kívánja növelni nyomta­tott példányszámát a 20-25 szá­zalék remittendával működő Sztársport - tudtuk meg Buz­gó József főszerkesztőtől, aki résztulajdonosa a sporthetila­pot kiadó Sztársport Lapkiadó Kft.-nek is. Nem kizárt, hogy hamarosan reklámkampányba is kezdenek, de a jelenlegi ér­tékesítési adatok alapján a fő­­szerkesztő szerint a lap olyan sikeres, mint egykori elődje, a Bravo Sport. A Sztársport Kft.-t Buzgó mel­lett Piros Ferenc, az egykori Vico-lapokat kiadó Egyesült Ki­sadói Holding (EKH) Kft. volt gazdasági igazgatója jegyzi. A sporthetilap az EKH-hoz tarto­zott, amelyet tavaly a VNU Bu­dapest Rt. vásárolt meg. (Az új­ság kiadásért a többségi német érdekeltségű Euromedia Rt. fe­lelt, a Bravo-lapok és a Tina mellett.) A bt. tavaly szeptember óta szüneteltette a magyar ki­adást, ám a lap idén Sztársport néven újraindult. Buzgó lapunk­nak elmondta, a VNU korábban tervezett ugyan 10 millió forint befektetést az újságba, de - mi­után a médium nem illik pro­filjukba - az összeget végül más termékekre költötték. A VNU-tól származó értesülésünk szerint a lap profitja elmaradt a kiadó várakozásaitól. A meghiú­sult befektetést követően ajánlották fel az újságot a lap vezetőinek, akik él­tek a lehetőséggel, de a főszerkesztő nem kíván­ta megjelölni a vételárat. A VNU a Sztársport érté­kesítésével körülbelül egy idő­ben, áprilisban indította új szá­mítógépes magazinját, Compu­ter Aktív néven, megvettek egy online portált és a napokban in­dultak új, férfiaknak és nőknek szóló magazinok, For Him Ma­gazine és Beau Monde címmel. H. Gr. Név­gyömlölölt szörtfé­nysröm­ Profit Kiadás kezdete _____________(ezerdarab)__________________________ Computer Aktív 90 számítástechnika 2000. április ForHim Magazine 75 férfiéletmód 2000. szeptember BeauMonde 75 női életmód 2000. október Forrás: NAPI Gazdaság Szeptembertől nem jelenik meg az Easy PC Új magazinokat indít az Amercom Hungary Októberben három új, 50 ezres példányszámú, lefűzhető ma­gazinnal debütál a most alapított, lengyel hátterű Amercom Hun­gary Kft. Az egyik kiadvány, az Easy Internet elméletileg átve­heti a VNU által most megszüntetett Easy PC piaci helyét. Márciusban 3 millió forint törzstőkével új magyar céget alapított Amercom Hungary néven a társaságban 70 száza­lékban tulajdonos lengyel Polskie Media Amercom Sp. z. o. o. A 3 millió forintos törzs­tőkével létrejött kft. gyűjthető Az egyik legnagyobb kül­földi partwork-kiadó a Bright Star Publishing Plc. A brit társaság internetes olda­lán állatokkal, kerékpárral, az emberi testtel, Nagy-Bri­­tannia állatvilágával, a világ légierejével és Hitler harma­dik birodalmával foglalkozó partworköket hirdet, és lefűzhető, perforált szélű kiadványok, úgynevezett part­­workök kiadására alakult. (A vállalat kisebbségi tulajdono­sa 30 százalékban egy magán­­személy, Przemyslaw Alek­­sander Wos.) Az Amercom Hungary októberre három ma­gazin megjelentetését tervezi: Cartoon Network, Easy Eng­lish és Easy Internet címmel. Az egyenként körülbelül 20- 30 oldal terjedelmű kiadvány­ok 50 ezres példányszámban jelennének meg - mondta la­punknak a kft. ügyvezetője, Varga Tibor. Az anyacég része­sedése Lengyelországban a partwerkök piacán Varga sze­rint mintegy 50 százalék. A ki­adványok lengyel megfelelői több kiadást is megértek - internetes oldaluk szerint mul­timédiás formában is megje­lentek -, az ügyvezető szerint az eredményt a külföldi siker garantálja. A cég a következő évben több száz millió forint árbevételt vár. A holland hátte­rű VNU Budapest Lapkiadó Rt. által kiadott Easy PC szeptem­berben megszűnt - tudta meg lapunk Szabó György vezér­igazgatótól. A kiadó 52 szám megjelenését tervezte és miu­tán ezt teljesítette, felhagyott a magyar partwerkpiacon több százezres példányszámával je­lentős szereplőnek számító ki­advány forgalmazásával. A ve­zérigazgató elmondta, a VNU nem tervezi újabb lefűzhető kiadvány megjelentetését: en­nek egyrészt az az oka, hogy egy partwork kiadása nagy be­ruházást igényel, a marketin­get a kiadás elején kell lebo­nyolítani és a lap hozama minden esetben ciklikus, hul­lámszerűen nő, majd csökken, így egy lefűzhető kiadvány legfeljebb két évig maradhat a piacon. Ezért is tervezték a kétheti Easy PC futamát körül­belül ennyi időre. Mivel a partwerkök általában adaptált laptípusok, kevés a kiadói hoz­záadott érték, ezért a VNU nem tulajdonít a lefűzhető kiad­ványoknak jelentős szerepet - mondta a vezérigazgató, N. E. R. Százmilliós befektetések Szeptember végén indul az Inforádión Legkésőbb október elején kezdi meg adását az Inforádió, amely a Kossuth adó hírmonopóliumának megdöntésére törekszik. A Budapesten és körzetében fogható csatorna vezetői a rádió in­dulása után internetes megjelenést is terveznek. A rádió veze­tői arra számítanak, hogy egy éven belül - hallgatottság alap­ján - Budapesten a 4-5. helyre kerülhetnek. A rádiót üzemel­tető kft. várhatóan a harmadik évben válik nyereségessé. Ö/A­kosság: A rádió­ indulása után a legrövidebb időn belül sze­retnék elindítani az internetes változatot is, a szolgáltatóról azonban még nem született döntés. A rádió stábja - a háttérsze­mélyzettel együtt - 35 főből áll. A rádiónak sikerült meg­nyernie Krecz Tibort - a Fi­gyelő korábbi felelős szer­kesztőjét, az RTL Klub egyko­ri hírigazgatóját - a program­­igazgatói feladatokra. Szin­tén a rádióhoz szegődött a Bocskay Zsolt, a Magyar Tele­vízió híradójának korábbi fő­­szerkesztője, illetve Extende Az Országos Rádió és televí­zió Testület (ORTT) körzeti ke­reskedelmi rádiók pályázatán nyertes Inforádió szeptember végén, október elején kezdi el adását - mondta lapunknak Heltai Péter, a rádió tanács­adója. A Budapesten és vétel­körzetében fogható csatorna alapvetően beszélgetős műsort tervez, 20 percenkénti hír­blokkjaival pedig a Kossuth adó monopóliumát kívánja megtörni. Az adót birtokló Inforádió Kft. teljes körű, ob­jektív híranyagok közreadásá­ra törekszik. A hírek célcso­­ pnrtia ay aktív fplnntt knvn la- Tibor, Obersovszky Péter és Kálmán Olga, a Magyar Tele­vízió vezető munkatársai. A rádió vidéki tudósítói hálózat kialakítását is tervezi, de en­nek formája még nem alakult ki. A csatornát üzemeltető In­­forádió Kft. 1 millió forintos alapításkori törzstőkéjét idő­közben 61 millió forintra emelték - tudtuk meg Mészá­ros Lászlótól, a cég többségi tulajdonosától. A további üz­letrészeket Heltai és a Buda­pesti Kommunikációs Főisko­la birtokolja. A társaság eddig körülbelül 100 millió forintot fordított beruházásokra, amit részben a törzstőkéből, illetve hitelekből finanszírozott. Mé­száros arra számít, hogy a rá­dió működésének harmadik teljes évében a reklámbevéte­lek listaáron elérhetik a 300- 400 millió forintot. A csatorna ekkor válhat nyereségessé, mert - mint mondta - általá­ban két év kell egy új csator­na bevezetéshez. D. I. UV-2 * s jrjr­­ _ a ___ A A jf a a w a •• a w Tőkeemelés a Népszava kiadójánál A további befektetések érdeké­ben mintegy 40 millió forinttal, közel duplájára emelte jegyzett tőkéjét a Népszavát kiadó NSZ 1999 Lapkiadó Rt. A lap havi 10 millió forintra csökkentette működési veszteségét. A kiadó jövő év végére nullszaldóssá kí­vánja tenni a lapot. Közel duplájára, 79,8 millió forintra emelte eddigi 40 mil­lió forintos alaptőkéjét a Nép­szavát kiadó NSZ 1999 Lapki­adó Rt., amely mintegy 150 millió forintnyi tőkebevonást is végrehajtott. Ennek nagy része tőketartalék. A jelenleg havi 10 millió forintos veszteséget fel­halmozó Népszava a jövő év végére már nullszaldót tervez - fogalmazott H. Bíró László fő­­szerkesztő. A napilapot kiadó cég tulaj­donosa a dolgozókat tömörí­tő egyesület mellett a News 99 Kft., valamint a H. Bíró tulaj­donába tartozó, nemrég ala­kult Net Trend Team Kft. Ez utóbbi cég hajtotta végre a tő­keemelést az NSZ 1999 Rt.­­ben. H. Bíró kifejtette: egyrészt az alaptőkéből, másrészt pedig egy hosszú lejáratú hitelből fi­nanszírozzák a lapot. Ez utób­biról nem kívánt bővebb tájé­koztatást adni. (Korábban Szé­kely Herbert, a Népszavát egy­kor áttételesen tulajdonló liechtensteini Setara alapít­vány egyik kuratóriumi tagja kérdésünkre kifejtette, hogy a politikai napilapot a tavalyi értékesítéskor - az eladó a né­hai Fenyő Jánoshoz tartozó Egyesült Kiadói Holdig volt - a Setara anyagi segítségével indították útjára.) A Népszava havi 10 millió forintos veszte­sége H. Bíró szerint csupán harmada a tavalyinak. A kiadó a jövő év végére nullszaldós eredményt szeretne elérni. A Népszava a jövőben három új lapot akar vásárolni, ame­lyek között nem lesz sem na­pilap, sem politikai sajtóter­mék. A cég ezek közül eggyel már a héten aláírja a szerző­dést - fogalmazott H. Bíró. A társaság ezenfelül egy újon­nan induló lapba is beszállna. A főszerkesztő-résztulajdonos kifejtette, a Népszava eladott példányszáma a Matesz által auditált - még közzé nem tett - adatok szerint tavaly napi 46 ezer volt. A lapot kiadó NSZ 1999 az internetes fejlesztésben is részt kíván venni, így többek között egy állandó játék site-ot kívánnak létrehozni Egerésző 2 nevű játékuknak, valamint egy oktatási szoftver létrehozását is Az oldalt szerkesztette: Maritz István h « 323.^/ sgazdaság 21 NAPI Új hírügynökséget terveznek Erdélyben i­ A Magyar Újságírók Románi­ai Egyesülete (MŰRE) erdélyi magyar közösségi hírügynök­ség felállítását tervezi. Az orgá­num létrehozásához és beindí­tásához szükséges összeget a MŰRE főként magyarországi pályázatok elnyerésével és költ­ségvetési támogatással szeretné előteremteni - közölte Gáspár Sándor, a MORE ügyvezető el­nöke az MTI-vel. Romániában magyar nyelven kilenc napilap, több mint 70 heti- és egyéb pe­­riodicitású lap jelenik meg. Napi egyórás országos magyar nyelvű adása van a román köz­­szolgálati rádiónak, emellett három területi és 19 helyi rádió­­állomás működik magyarul. Magyar nyelvű műsorokat is ké­szít a román állami televízió Bu­karestben, Kolozsváron és Te­mesváron, helyi kereskedelmi tévék pedig nyolc városban mű­ködnek a román mellett magyar adással is. A MARE pályázatában a hírügynökség létrehozásának és első két évi működésének költségeit mintegy 60 millió fo­rintra becsülte. A tervezet szerint az üzemelési költségek kéthar­madát fedeznék a romániai és a magyarországi előfizetések, vala­mint a reklámbevételek. Beszállt a KirchPayTV-be a Lehman Brothers Mintegy 400 millió márkával (205 millió euróval) száll be az amerikai Lehman Brothers Merchant Banking a német Kirch-csoport veszteséges PayTV-jébe. A Lehman Brothers ezért az összegért a KirchPayTV GmbH 2,4 százalékos tőkeeme­lése keretében megszerezte a legnagyobb német fizető tv­­adót, a Premiere Worldöt. A tranzakcióban a KirchPayTV 16,3 milliárd márkára értékel­ték - közölte az MTI tudósítása szerint a müncheni cég. Szep­tember elején a Kirch-csoport a szaúdi Al Walid herceg és az amerikai Capital Research mé­diaalap beszállását jelentette be közel 800 millió márka érték­ben, augusztus végén pedig a BskyB-csoportban levő részese­désének eladásáért 1,86 milli­árd márkát kapott. A PayTV-Hol­­ding többségét 69,75 százalék­kal továbbra is a Kirch Holding tartja kézben. További 22,03 százalék esik a BskyB-csoport­­ra, a kisebb arányú részesedése­ken Al Walid herceg holdingja, a Capital Research és a Lehman Brothers osztoznak. Lépéshátrányban a szoftveróriás A UPC a Microsoft helyett a Liberate-et választotta A holland United Pan-Eu­­ropean Communications (UPC) NV az amerikai Microsoft Corp. helyett a San Francisco-i Liberate Technologiestól vásá­rolja meg az interaktív tévézést is lehetővé tevő set-top-boxa­­ihoz szükséges szoftvert - tudó­sít a The Economist. (Az egye­sült államokbeli OpenTV Corp. és a francia Canal Plus Tech­nologies SA hasonló program­ja nem indulhatott a verseny­ben, mert ezek nem internet­kompatíbilisak.) Míg korábban a Microsoft volt az üzlet esélye­se, a Liberate gyorsabban készí­tette el a rendszer követelmé­nyeinek megfelelő szoftverét. A Microsoft Windows operá­ciós rendszerének alapjain akarja kialakítani set-top-box­­programját, de számolnia kell azzal, hogy a set-top-boxok memóriája kicsi, processzora pedig lassú a Windows futtatá­sához. A redmondi óriáscég késlekedése miatt elvesztette a brit Telewest Plc kábelcég megrendelését is; a kérdés most az, hogy az USA legna­gyobb kábelszolgáltatója, az AT&T Corp. ki mellett dönt a set-top-boxaiba való szoftve­rek megvásárlásakor. A Microsoft az elmúlt három évben tízmilliárd dollárt köl­tött kábelcég-részesedések vá­sárlására. K. S. (millió dollár)_______________2000_________1999 Árbevétel__________________280______ÜT Bruttó eredmény -30,6 0,1 Üzemi eredmény -89,5 -33,8 Nettó eredmény -80,8 -33,1 Készpénz 133,0 "137 Forgóeszközök 318,7 57,9 Mérlegfőösszeg 746,2 68,2 Kötelezettségállomány 88,0 55,9 Sajáttőke 658,2 ~121 * * a májussal végződő teljes üzleti évben Forrás: www.hoovers.com

Next