Napi Gazdaság, 2001. április (11. évfolyam, 76-98. szám)
2001-04-03 / 77. szám
2001. ÁPRILIS 3. REKLÁM - MARKETING 7 Elsősorban a lap ismertségét próbálják növelni Három hónapig tart a Hölgyvilág-kampány A tervek szerint májusban ér véget az Axel Springer Budapest Kiadói Kft. által kiadott Hölgyvilág című magazin átfogó reklámkampánya. A három hónap alatt 700 óriásplakátot és 400 City Light plakátot helyeznek ki Budapesten és a vidéki városokban. A kampányhoz kapcsolódó kreatív tevékenységet az Edison Network Kft. végzi, a médiavásárló pedig az Edisonhoz kapcsolódó Berg Média Kft. Márciusban indult az Axel Springer Budapest Kiadói Kft. Hölgyvilág című női magazinjának reklámkampánya, amely a tervek szerint májusban ér véget. A három hónap alatt két hónapon át - márciusban és májusban - Budapesten, egy hónapig pedig vidéken hirdetik koncentráltan a Hölgyvilágot. Jelenleg heti 80-100 ezer példányt értékesítenek a 130- 160 ezer nyomtatott példányból. A kampány elsődleges célja a Hölgyvilág ismertségének és olvasótáborának szélesítése, továbbá a példányszám érdemi növelése - mondta lapunknak Gajdos István lapigazgató. A kampány célcsoportja: a 18 és 49 év közötti, középvagy felsőfokú végzettséggel rendelkező, legalább közepes jövedelemű női réteg. A lap népszerűsítésére a cégeket zártkörű tenderen választották ki - tudtuk meg Gajdostól. A kampány kreatív anyagainak elkészítésével az Edison Network Kulturális és Szolgáltató Kft.-t, a médiavásárlással pedig a Berg Média Budapest Reklámügynökség Kft.-t bízták meg. A Berg Médiában az Edison Network Kft. többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik. A Hölgyvilágot óriásplakáton, valamint City Light plakáton hirdetik, továbbá a Danubius és a Sláger rádióban hallhatók a kapcsolódó reklámok. Az árushelyi értékesítést ösztönző eszközök is megjelentek, marketingakciókat szerveztek több bevásárlóközpontban, és más direkt marketinganyagokat is készítettek, valamint előfizetői akciót indítottak. A kampányra költött összeget a lapigazgató nem kívánta közölni. Ami a számokat illeti: három hónap alatt összesen 700 óriásplakát és 400 City Light plakát jelenik meg országszerte. A rádiókban öt héten keresztül sugározzák a női magazin hirdetéseit. Eközben nyolcoldalas, a magazint bemutató anyagot terjesztenek Budapesten az árushelyeken, Pest megyében pedig a postaládákba dobva. A lap iránti érdeklődés változásának mértékét egyelőre nem lehet megállapítani - mondta a lapigazgató. Biztató, hogy az új előfizetések, valamint próbaolvasásra vonatkozó megrendelések is folyamatosan érkeznek a kiadóhoz. Csökkent a Nemzeti Tankönyvkiadó nyeresége Ezentúl a BBKR Inter ápolja a kiadó sajtókapcsolatait A Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. a BBKR Inter Kft.-t bízta meg a sajtókapcsolatok ápolásával - tudta meg a NAPI Gazdaság. Az állami tulajdonban levő kiadó 2000-ben az előzetes adatok szerint 3,7 milliárd forint árbevétel mellett mintegy 250 millió forint adózás előtti eredményt ért el. Értesülésünk szerint néhány napja a BBKR Inter Kft.-t bízta meg a Nemzeti Tankönyvkiadó (NT) Rt. sajtókapcsolatainak ápolásával és a sajtótájékoztatók tervezésével Pálfi József, az állami tulajdonban lévő kiadó nemrégiben kinevezett vezérigazgatója. A megállapodás értelmében csak önköltségnek megfelelő honoráriumot kap a kft. - mondta el Rózsa Gyula, a BBKK ügyvezető igazgatója, aki egyszersmind a vállalkozás 89,5 százalékos tulajdonosa is. A kft. már hasonló feladatokat lát el a Raab Karcher, az Erste Bank, az Opel és a Minolta magyarországi leányvállalatainál is. Az NT tavaly az előzetes adatok szerint 3,7 milliárd forint árbevétel mellett mintegy 250 millió forint adózás előtti eredményt ért el. A nyereség 1999- ben még több mint 362 millió forint volt, amelynek 75 százalékát az ÁPV Rt. tulajdonosként osztalék formájában elvonta. A tavaly mintegy 10 millió tankönyvet értékesítő NT fő beszállítója az Alföldi Nyomda, amelytől 2000-ben 1,5 millió könyvet rendeltek. M. I. Februárban is folytatódott a német piacszűkülés Kevesebb az autóipari hirdetés is A németországi hagyományos reklámpiac forgalma januárban 1,4 százalékkal, februárban pedig 8,8 százalékkal maradt el a múlt év azonos időszakától. A hagyományos reklámtevékenységre - televízió, rádió, sajtótermékek, plakáthirdetések - szánt kiadások januárban 1,4 százalékkal maradtak el a múlt év azonos hónapjában elért értéktől, februárban pedig már 8,8 százalékra nőtt az éves visszaesés - az AC Nielsen adatai szerint. A reklámköltés tavalyi növekedésében döntő szerepet játszott a távközlési és a pénzügyi élet. E két szektor szereplői idén jelentősen visszafogták hirdetési kiadásaikat, de visszaesést könyvelhet el az ugyancsak jelentős hirdetési ágazatnak tekintett autóipar is. A bajt tetézi, hogy több, klasszikusnak számító fogyasztásicikkágazat szereplői is kevesebbet hirdetnek. A tejtermékeknél 49,1 százalék, a mosószereknél 28,4 százalék, a háziállatok tápszereinél 21,6 százalék, a kozmetikai szereknél pedig 18 százalék a visszaesés a múlt év elős két hónapjához képest. A médiumok közül a visszaesés leginkább a nyomdai termékeket érinti. A televízióknál februárban 4,7 százalékkal kevesebb a hirdetési bevétel. (NAPI) Az offline reklámkampány is segít Mind több online játék növeli az internetes site-ok látogatottságát A tapasztalatok szerint az internetes portálok és az online médiát használó cégek legbiztosabban úgy növelhetik site-jaik látogatottságát, ha az oldalaik végigböngészését igénylő nyereményjátékokat hirdetnek meg. Az ilyen akciók sikerességét átfogó online és off-line reklámkampányok is erősítik, gyakran nyereményesővel összekötve. Új marketingfogás, hogy egy-egy termék népszerűsítésére önálló weboldalt is működtetnek. Magyarországon is újabb lendületet vett az interneten jelen lévő cégek, online magazinok és portálok látogatókért folyó küzdelme. Indirekt módon, játékos formában - pontgyűjtő játékok, nyereményakciók vagy akár interaktív képregények indításával - próbálják weboldalaik forgalmát növelni, egyszersmind saját vagy hirdetőik termékeit, szolgáltatásait népszerűsíteni. Az Oxy pattanás elleni termékeket forgalmazó SmithKlein Beecham - immár Glaxo SmithKlein néven - az oxy web site-ról (www.oxy.hu) elérhető, OxyCity (www.oxycity.hu) névre hallgató, új interaktív képregényhonlapot indított tavaly novemberben. Ennek hatására az oldal látogatottsága több mint 40 százalékkal növekedett. A Oxy-oldalak készítője, a Multi M Stúdió adatai szerint az Oxy web site-jára eddig összesen 11 ezren látogattak el, ebből csaknem 3 ezer játékos regisztráltatta magát az OxyCity honlapján - tudtuk meg Baji Andreától, a Multi M Stúdió munkatársától. A játékosok között december végén nagy értékű nyereményeket sorsoltak ki. Az akció sikere láttán a Glaxo SmithKlein az oldalak további fejlesztését tervezi. Az OxyCity indítását átfogó reklámkampány vezette be. Ennek során offline reklámokkal jelentek meg iskolai rádiókban és újságokban, továbbá online reklám keretében kéthetes bannerkampányt folytattak öt site-on. A Telnet Magyarország Rt. idén megújította az általa üzemeltetett stop! portál (www. stop.hu) tartalmát, s a megújult site látogatottságának növelésére egy - off-line reklámkampánnyal is kísért - nyereményjátékot indított. Az egy hónapon át, február végéig tartó akció eredményéről végleges adatok még nincsenek, de a nyereményjáték indulásának első napjaiban az üzemeltetők 1,5— 3-szoros látogatottságot regisztráltak a megelőző hetekhez képest - tudtuk meg Kövesi Orsolyától, a Telnet médiaértékesítési munkatársától. A stop! oldalait az akció előtt naponta 300 ezren töltötték le a Magyar Terjesztésellenőrző Szövetség auditált adatai szerint. Az online játék lényege az volt, hogy a versenyzőknek a stop! különböző oldalain legalább három logót össze kellett gyűjteniük, amiért köztük - naponta és az akció végén is - a reklámozók által biztosított nyereményeket sorsoltak ki. A stop! megújulását és a nyereményjátékot összesen mintegy 30 millió forint költségű reklámkampány kísérte. A látogatottságot növelő játék sikerességét jelzi, hogy a Telnet 2001 második félévében is tervez egy hasonló nyereményakciót - mondta Kövesi. A Nagyutazás.hu online utazási magazin is népszerűségnövelő internetes játékot hirdetett tavaly decemberben, melynek hatására a korábbi háromszorosára ugrott napi látogatottsági mutatója. Saját mérések alapján, az akció ideje alatt naponta 7,5 ezren klikkeltek az online utazási magazin honlapjára - mondta Peremiczki Attila, a weboldalt létrehozó Quatra.Net Kft. kreatívigazgatója. A napokban befejeződött online fotópályázatra több mint háromezer amatőr turistafelvétel érkezett, a nyerteseket egzotikus utazásokkal jutalmazták, a képeket országszerte mintegy 400 óriásplakáton is megjelentetik. Az internetes játékok növekvő népszerűségét kihasználva egyre több, a szórakoztatást és a szabadidő eltöltését segítő speciális portál létesül. Az Open Interaktív Kft. és a Bin-OArt Kft. 2000 decemberében indította kirako.hu magazinját, amelyen többfajta játékprogram és rejtvény, valamint fórum és chat-lehetőség kínálkozik. A portál indítását közterületen és online bannerreklámokon hirdették, nyereményjátékkal is népszerűsítik magukat - mondta lapunknak Bába Zoltán, a Bin-O-Art operatív vezetője. Az interaktív puzzle-játék leggyorsabb résztvevőit ajándékokkal jutalmazzák. A sikeres kezdést követően megmaradt a magas látogatószám, a készítők mérései alapján jelenleg átlagosan napi 3-3,5 ezer látogatója van a kirako.hunak, a regisztrált felhasználók száma pedig elérte a 4,2 ezer főt. A jövőben minél több saját fejlesztésű játékot szeretnének feltenni a portálra, s a nyereményjátékok számát is bővítik. D. E. L. A magyarországi leány 700 millió forintos bevételt ért el 2000-ben A Publicis globálisan 83 százalékkal növelte eredményét Luch- Qiiau. A múlt évben a Publicis Groupe SA 139 millió dollár nyereséget ért el, ez 83 százalékkal több az 1999-esnél. A profitnövekedés főleg a korábbi évek sorozatos akvizícióinak tulajdonítható, amelyek révén a cég a világ ötödik legnagyobb reklámügynökségévé vált. Tavaly a Publicis Groupe SA 139 millió dollár nyereséget ért el, ami 83 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál. A cég - amelyet 1926-ban alapított Franciaországban Marcel Bleustein-Blanchet - ma már hat kontinensen működik, 102 országban, 170 városban, több mint 20 ezer munkatárssal. Tavalyi eredményével a Publicis a világ ötödik legnagyobb reklámügynökségévé vált. A cég növekedésének egyik oka a sorozatos felvásárlás, amelyek során a Saatchi & Saatchit is beolvasztották. Emellett az Egyesült Államokban is növelte jelenlétét, többek közt a Falcon McElligott felvásárlásával. A csoporthoz tartozó irodák tavaly összesen 1,7 milliárd euró értékben kötöttek új szerződéseket. A kiszámlázott összeg 72 százalékkal, 11,8 milliárd euróra nőtt. Az akvizíciókon kívül nem elhanyagolható a valutaárfolyamok mozgásából származó többlet sem. A Publicis-csoport tavaly növelte jelenlétét több stratégiai piaci szegmensben is, így a marketingszolgáltatások, a szakmai-ágazati kommunikáció (például egészségügy), az etnikai és az interaktív kommunikáció, a média-konzultáció és szolgáltatásvásárlás terén. A tervek szerint idén is a piac növekedését meghaladó ütemben bővül a cég profitja. A szakértők szerint idén az amerikai reklámpiac forgalma várhatóan 4,6 százalékkal nő, míg Európában 6,7 százalékos, a többi piacon pedig 7,3 százalékos emelkedést várnak. Világszinten a Publicis SA idén a japánpiac meghódítását tekinti fő feladatának. A vállalat nem a nagy japán ügynökségekben próbál kisebbségi részesedést szerezni, hanem kisebbekben akar többségi, de legalább 40 százalékos tulajdonhoz jutni. Ez a stratégia ellentétes a rivális WPP Group Plc-ével, amely bevásárolta magát az Asatsu-DK Inc.-be, az egyik legnagyobb japán ügynökségbe. (NAP) A Publicis Magyarországon 2000-ben több mint 4,5 milliárdos forgalom mellett csaknem 700 millió forintra növelte nettó bevételét, ez 85 százalékos növekedés 1999-hez képest. A Publicis Reklámügynökség Kft. 1993 óta működik. Tavalyi teljesítményével a magyar leánycég a Publicis Groupe SA kelet-közép-európai régiójának legsikeresebb tagja lett. A Publicis Reklámügynökségnél jelenleg 70 munkatárs dolgozik. Ügyfelei közé tartozik a L’Oréal, a Garnier, a Coca-Cola, a Fanta, a Renault, a Heineken, a Podravka, a Whirlpool, a Hewlett-Packard, a Cola, a British Airways és a Tetra Pak, tavalyi új ügyfél a Swedish Match, a Villeroy & Boch Magyarország, a Vivendi Telecom Hungary és a Siemens Corporate. Magyarországon a reklámszakmában jelenleg csökken a növekedés üteme, hiszen nincsenek nagyobb új megrendelők a piacon. A fő megrendelőnek számító külföldi tulajdonú vállalatok már kiválasztották reklámügynökségeiket, ezért a következő években várhatóan egyre nehezebb lesz új ügyfélhez jutni - véli Papp Zsuzsa ügyvezető igazgató. A PUBLICIS GROUPE SA ADATAI 2000-BEN ■ 2000 (milliárd dollár) 1999 (milliárd dollár) Növekedés (százalék) Kiszámlázott összeg 10,9 6,9 72 Bevétel 1,6 1,0 70 Nettó nyereség 0,118 0,744 71 Forrás: Publicis gazdaság Új lógó és mottó a BKV-nál Folyamatos arculatváltás keretében új lógót, mottót és szignált vezet be a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) Rt. A változásról tavaly határoztak. A cég új lógójában a főváros címerét egy kanyargós utat jelképező kék vonal és a zöld BKV Rt. feliratos márkajel váltja fel. A jelképet meghívásos pályázat alapján választotta ki egy bizottság, a tervezésre egymillió forintot költött a cég. A BKV új mottója - „Mozgásba hozzuk a várost” - már most is több helyen olvasható, a néhány akkordos új szignál pedig júliustól hangzik fel. Az arculatváltáshoz kapcsolódóan ingyenes tájékoztató füzetet is kiadtak, egymillió példányban. Új elnök a DDB Holding élén Az év eleje óta új elnök irányítja a DDB Holdingot Magyarországon. A DDB Budapest reklámügynökséget, a Rapp Collins hírügynökséget, az OMD médiaügynökséget, valamint a Madison produkciós stúdiót tömörítő holding új elnöke Hannes Wimsberger. A DDB Holding 2000-ben több mint 7 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, nettó árbevétele 880 millió forint volt. A DDB Budapest partnerei közé tartozik a McDonald’s és a Volkswagen is. A vállalat anyacége, a DDB Worldwide, a világ harmadik legnagyobb reklámügynöksége. Önálló marketingigazgatóság a Citroennél A Citroen Hungária 2001 januárjában több reklámügynökséget versenyeztetett, hogy a márka megerősödését szolgáló és azt megfelelően fenntartó kreatív anyagok szülessenek. A cég azt is célul tűzte ki, hogy a korábbinál frissebbé és lendületesebbé teszi a Citroenről Magyarországon kialakult képet. A munka erősítésére önálló marketingigazgatóságot hoztak létre, amelynek élére Fejes Edinát nevezték ki. Reklámfilmverseny Magyarországon ! Az idén először rendezték meg az RMB Hungary Awardot, a világ egyik legrangosabb reklámfilmfesztiváljának magyarországi fordulóját. A reklámfilm kategória díjazottjai, akiket több mint 50 pályázó közül választottak ki, továbbjutottak a 2001. június 18-24-i Cannes Lions nemzetközi reklámfesztiválra. A három győztes: a Nexus Reklámügynökség kreatív terve alapján a Sky Film rendezésében készült Taxi nevű Panasonicspot; a Stáb Filmfactory által a Pickwick számára készített Meghitt pillanatok reklám; valamint az Ogilvy & Mather Budapest Rt. ötlete alapján készült Total killer film. A fiatal kreatív ügynök díjat a Well Reklám- és PR-ügynökség A bíró anyja című, a Színes Sportot reklámozó munkája kapta. Budapesten járt Philip Kotler A marketing tudományának világhírű képviselője, Philip Koller nemrégiben Budapesten járt. Több helyszínen, többek közt a Közgazdaságtudományi Egyetemen is előadást tartott Marketing az új gazdaságban címmel. Koller washingtoni székhelyű cége olyan nemzetközi nagyvállalatoknak nyújt szakmai tanácsokat, mint az IBM, az Apple, a General Electric és az AT&T. Az oldalt szerkesztette: Domokos László