Napi Gazdaság, 2012. augusztus (22. évfolyam, 148-168. szám)
2012-08-02 / 148. szám
A LISZT UTÁN DRÁGÁBB LESZ A KENYÉR IS A liszt ára augusztus 1-jétől kilogrammonként 18-20 forinttal emelkedett az aratást megelőző időszak árához képest, ezért a kenyér is várhatóan drágul - állapította meg a Magyar Pékszövetség. Az aratást megelőzően a liszt átlagára 72-74 forint volt kilogrammonként. Figyelemmel arra, hogy a síitőipari vállalkozások különböző piaci körülmélkednak, ezért augusztusban és is eltérő - konkrétan nem pontosíntos mértékű átadási áremelkedést nosztizálnak - áll a közlemény. A búza felvásárlási ára - a bel- és külföldi termés jelentős csökkenése miatt - magas értékről indult, így a malmok augusztus végére, szeptember elejére a liszt árának további emelését jelezték, ami szeptemberre elérheti a kilogrammonkénti 100 forintot is. A gyártási költség növekedése mellett - az üzemanyag árának emelkedése miatt - a szállítási díjak emelkedése is tovább sújtja az amúgy is nehéz helyzetben lévő sütőipari vállalkozásokat - jegyzi meg a pékszövetség. Nem kerültek elő a magán autóvásárlók Az elmúlt hónapban 4449 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, a júniusinál félezerrel kevesebbet, ám az egy évvel korábbinál közel 20 százalékkal többet. Ezzel a héthavi mennyiség 32,2 ezer darabra emelkedett, ami szintén ötödével múlja felül 2011 azonos időszakát, illetve 24 százalékkal a két évvel korábbit - derül ki a DataHouse tegnap közölt adataiból. Mindez azt is jelenti, hogy a tavalyinál kisebb kilengések mellett, magasabb szinten, havi 4,5 ezer körül látszik stabilizálódni az újautódarabszám. Az utóbbi hónapokban a látványos csereakciónak köszönhetően mind feljebb kapaszkodó Suzuki pozíciója romlott némiképp, a január-júliusi darabszám azonban így is bő duplája a tavalyinak. Hasonló növekedést mutatott a FIAT és a Dacia is, a héthavi top 10-es listán pedig január-júniusihoz képest a Skoda a második helyre kapaszkodva lejjebb szorította a Fordot, a FIAT pedig a 7. helyre küzdötte fel magát, megelőzve a Nissant. Az év végére a piac növekedése meghaladja a 2011-es szintet, és végül az előre jelzett 10-15 százalékos növekedést fogja hozni 2012-ben - kommentálta az adatokat Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A helyzetet ► A kishaszonjárműveknél folytatódott a májusi csökkenés után beindult növekedés, a héthavi 6,3 ezres darabszám 13 százalékkal múlja felül 2011 azonos időszakának adatát. Kitartott a nagyhaszonjárműpiac élénkülése is, a héthavi 2,5 ezres darabszám 10 százalékos növekedést jelent. Fokozódott azonban az új buszok iránti kereslet, de némi elmaradásban van a motorkerékpár-piac is: nehezíti, hogy az új személyautók több mint 70 százalékát továbbra is cégek vásárolják, a magánvásárlók továbbra sem kerültek elő. Mivel a céges gépjárműpiac Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, az általuk értékesített volumen sok helyen a heti egy darabot sem éri el - hangsúlyozta Erdélyi. ÁDÁM VIKTOR MÁRKATOPLISTA, 2012. JANUÁR-JÚLIUS Hely Márka Darab Piacrész (%) Változás (%) 1. Opel 3696 11,47 18,0 2. Skoda 3185 9,88 13,5 3. Ford 3184 9,88 9,2 4. Volkswagen 2927 9,08 8,1 5. Renault 2274 7,05 -1,5 6. Suzuki 1940 6,02 136,6 7. FIAT 1502 4,66 107,5 8. Nissan 1460 4,53 52,1 9. Dacia 1441 4,47 89,4 10. Toyota 1227 3,81 -6,3 Forrás: DataHouse „Interaktív élményekkel gazdagított céltudatos tévénézés - ez a SWITV” 2012. július 31-én befejeződött a SWICON Zrt. Értéknövelt Interaktív TV szolgáltatást támogató komplex IT rendszer fejlesztése (GDP-1.3.1- 09/A-2010-0033), mely az Új Magyarország Fejlesztési Terv Gazdaságfejlesztési Operatív Programjának keretein belül vissza nem térítendő támogatásban részesült. A SWITV rendszer a Digitális TV és OTT szolgáltatók, valamint a külső tartalomszolgáltatók integrációját helyezi fókuszba, amivel mindkét szereplőnek lehetővé teszi, hogy új interaktív elemekkel gazdagíthassák a tévénézőknek nyújtott szolgáltatási portfoliójukat, valamint kiterjesszék azt az új piaci lehetőségeket tartogató mobil és webes irányokba is. Platformfüggetlen megoldás, mely megvalósítja az ehhez szükséges egyéb kiegészítő feladatokat is, mint például kereskedelmi elszámolás, integrált fizetési megoldások. A műsorokhoz társított interaktív tartalmakat (reklám, játék, egyéb alkalmazás) megjelenítő ajánlómotornak köszönhetően a néző értesül az őt leginkább érdeklő tartalmakról, kapcsolódó megvásárolható tárgyakról. Az értéknövelt interaktív televíziózás megoldásával a SWICON Zrt. akár egy új piaci lehetőséget nyithat a televíziózás és az internetes mozgókép tartalom elérés piacán, mely további lehetőségeket kínálhat nemcsak a társadalom széles rétegei, hanem a kis- és középvállalkozások számára is. ___________________________________| AZ AMERIKAI METLIFE KEZÉBE KERÜLT AZ AVIVA ÉLETBIZTOSÍTÓ Hat hónap alatt lezárta az Aviva Életbiztosító megvásárlását az amerikai MetLife Inc., a világ vezető biztosítási programokat, életjáradék-szolgáltatásokat és munkáltatói juttatásokat kínáló társasága. A cég tegnapi bejelentése szerint megkapta a szükséges felügyeleti és versenyhatósági engedélyeket. Michel Khalaf, a társaság európai, közelkeleti és afrikai divíziójának elnöke úgy látja, az ügyfélállomány-akvirálással és a társaság termékeinek elérhetőségén keresztül a MetLife a nyolcadik legnagyobb életbiztosítóvá lép elő Magyarországon az élet- és balesetbiztosítási díjbevétel alapján. Eric Clurfain, a közép-európai régió vezetője szerint az Aviva és a korábban a piacon lévő Ahico egyesítése kitűnő lehetőséget teremt a magyarországi ügyfelek szélesebb körű és magasabb szintű kiszolgálására. A NAP BELFÖLDÖNA NAPI GAZDASÁG 2012. AUGUSZTUS 2., CSÜTÖRTÖK KÖZÖS TÉLI KAMPÁNYT INDÍT AZ MTA BUDAPESTI GYÓGYFÜRDŐKKEL Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Magyar Turizmus (MT) Zrt. és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. - a Budapest Winter Invitation (BWI) kiemelt partnere - a magyarországi egészségturizmus és a budapesti vendégforgalom bővítése céljából. Horváth Gergely, az MT vezérigazgatója szerint az idén hetedik alkalommal rendezik meg a BWI-t, s bíznak abban, hogy a promóciónak köszönhetően az elmúlt években tapasztalt 10-15 százalékos vendégforgalom-növekedést az idén alapnak lehet tekinteni. Az október végén kezdődő, közel egymillió eurós téli kampány költségeinek döntő részét az MT fizeti. A tavalyi BWI kampány minden korábbinál sikeresebb volt, több mint 79 ezer-az előző évinél 11 százalékkal többvendégéjszakát generált a programhoz csatlakozó fővárosi hotelokban. „Fáznak el a magyar beruházásoktól a multik Komolyabb kereskedelmi beruházások nélkül telhet el a jövő év is Magyarországon, a nemzetközi láncok várhatóan több fejlesztést tovább halasztanak. Jövőre sem várható jelentősebb kiskereskedelmi beruházás a magyar piacon, sőt az sem kizárt, hogy néhány fejlesztést elhalasztanak a nemzetközi láncok. Az Auchan a Cora-lánc felvásárlásával lesz elfoglalva és küzd Győrben a plázastop ellen, a Spara Plus korábbi felvásárlásával és integrálásával lényegében 6-7 évnyi fejlesztést tudott le egyszerre, a Tesco pedig legfeljebb annyi áruháza adja majd át 2013-ban, mint idén - vagyis néhányat. Utóbbi lánc ráadásul az internetes kereskedelem beindításával van elfoglalva. A diszkontpiac izgalmas lehet, ám a Napi Gazdaság információi szerint a két rivális (Aldi, Lidl) sem terjeszkedik olyan gyors ütemben, mint az előző 2-3 évben. A kiskereskedelmi piac így jövőre aligha járul hozzá szignifikánsan a munkahely-teremtési programhoz, de sokkal aggasztóbb, hogy a beszállítók körében is bizonytalanság jellemző. A "kirakat" fejlesztésekkel szemben a többség nem tervez beruházásokat, illetve ha tervez is, csak opcionálisan, az ország gazdasági stabilitásától függővé téve a lépést. A nemzetközi tulajdonosok döntéseit erősen befolyásolja a forint árfolyamának hektikus mozgása, az "unortodox" gazdaságpolitika, illetve az adópolitika kiszámíthatatlansága. A vállalati háttér-információk szerint mindezt tetézi, hogy a magyar menedzserek sorra veszítik el pozíciójukat. A jelenség nem új keletű, ám a mostani piaci helyzetben problémát okoz. A magyar vezetők helyét cseh, lengyel vagy más régiós országból származó üzletemberek veszik át. A magyar leányvállalatok ezzel a csoporton belül kompetenciát és anyavállalati bizalmat vesztenek. Összességében elmondható, hogy ha van még olyan anyavállalat, amely ► A magyar fogyasztók 26 százalékának okoz gondot az adósság törlesztése, szemben a tavalyi 16 százalékkal - írta a Nielsen. A magyar a legnagyobb arányt jelenti a felmérésben szereplő 56 ország közül. A felmérésben megkérdezettek 15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a munkahelyek biztonsága okoz problémát, befektetést tervez a régióban, pénzét nem biztos, hogy itt költi el. A döntésekben ugyanis komoly szerepet kap a regionális vezetők kapcsolatrendszerének alakulása és véleménye - természetesen az adott ország versenyképessége és jellemző megtérülési mutatói mellett. A gyártók és a kereskedők is úgy vélik, akkor lehetne újra "építkezni" és valós beruházási lehetőségekkel tervezni, ha a belső fogyasztás elérné (legalább) a 2004-2005-ös stabil szintet. A kiskereskedelmi forgalom zuhanása ugyan jelenleg lassulni látszik, a volumenindexet azonban szűk (végtörlesztő és munkahellyel rendelkező háztartásoktól származó) vásárlóerő rángatja. A többség fogyasztása - darabszámra - hónapról hónapra csökken, miközben a kiadások növekednek. A kiskereskedelmi és vele együtt a beszállítói szektor olyan lefelé tartó spirálba került, amelyből elemzők szerint az infláció csökkenése törhetne ki, a növekedés azonban az áfa csökkentése nélkül aligha elképzelhető. HŐNYI GYULA Tíznapos haladékot kapott a Mal Tíz nappal meghosszabbította az ajkai Bakonyi Erőmű Zrt. (BE) a Mal Zrt.-nek a timföld gyártásához nyújtott gőzszolgáltatás biztosítását, vagyis a következő tárgyalások lezárásáig működhet a gyár. Németh Frigyes, a BE vezérigazgatója szerint jelenleg is intenzív tárgyalásokat folytat a két cég a csaknem másfél milliárd forintos tartozás kiegyenlítéséről. A BE egy hete közölte, hogy nem képes tovább finanszírozni a Mal kintlévőségét, amely már az őszi tüzelőanyagvásárlást, a szállítók kifizetését, és közvetve Ajka energiaellátását is veszélyezteti - ezért a BE július végével beszünteti a szolgáltatást. Az eredeti tervek szerint az erőmű július 31-én állt volna át egy olyan technikai szolgáltatási szintre, amely mellett a timföldgyár már nem tud termelni, Németh azonban lapunknak később azt mondta, teljes leállásra megegyezés nélkül sem kell számítani, egy minimális szintet ezt követően is biztosít az erőmű (Napi Gazdaság, 2012. augusztus 1.). A szolgáltatást ugyanakkor már július második felében korlátozta a BE, így jelenleg 40-50 százalékos teljesítménnyel működik a normál állapothoz képest. A BE váratlan lépésének politikai, illetve politikai-gazdasági vonatkozásai is lehetnek, a Demján-csoporthoz tartozó és az Euroinvest Zrt. nevű befektetési cég tulajdonában, levő erőmű ugyanis hosszú idő óta vitában áll a kormánnyal. A nézeteltérés lényege, hogy az erőmű kiesett azon energiaszolgáltatók köréből, amelyeknek a zöldenergia-átvételre szolgáló szerződésük volt az állammal. Az átvételi lehetőség megvonása évente több száz millió forint - egyes becslések szerint akár milliárdos - árbevételkiesést jelent az erőműnek, ezért nem lehet kérdéses, hogy minden lehetőséget megragadnak az összeg pótlására. NAPI ► A gazdasági tárca és a BE közötti tárgyalásokon vélhetően "ütőkártya" lesz majd az erőmű leállásakor várható helyzet, azaz több ezer állás megszűnése a Mainál. mmm