Napi Gazdaság, 2012. augusztus (22. évfolyam, 148-168. szám)

2012-08-02 / 148. szám

A LISZT UTÁN DRÁGÁBB LESZ A KENYÉR IS A liszt ára augusztus 1-jétől kilogrammonként 18-20 forinttal emelkedett az aratást megelőző időszak árához képest, ezért a kenyér is várhatóan drágul - állapította meg a Magyar Pékszövetség. Az aratást megelőzően a liszt átlagára 72-74 forint volt kilogrammonként. Figyelemmel arra, hogy a síitőipari vállalkozások különböző piaci körülmé­­­lkednak, ezért augusztusban és i­s eltérő - konkrétan nem pontosí­ntos mértékű átadási áremelkedést nosztizálnak - áll a közlemény­­. A búza felvásárlási ára - a bel- és k­ülföldi termés jelentős csökkenése miatt - magas értékről indult, így a malmok augusztus végére, szeptember elejére a liszt árának további emelését jelezték, ami szeptemberre elérheti a kilogrammonkénti 100 forintot is. A gyártási költség növekedése mellett - az üzemanyag árának emelkedése miatt - a szállítási díjak emelkedése is tovább sújtja az amúgy is nehéz helyzetben lévő sütő­ipari vállalkozásokat - jegyzi meg­ a pékszövetség. Nem kerültek elő a magán autóvásárlók Az elmúlt hónapban 4449 új személygépkocsit helyeztek for­galomba, a júniusinál félezerrel kevesebbet, ám az egy évvel korábbinál közel 20 százalékkal többet. Ezzel a héthavi mennyi­ség 32,2 ezer darabra emelke­dett, ami szintén ötödével múlja felül 2011 azonos időszakát, illetve 24 százalékkal a két évvel korábbit - derül ki a DataHouse tegnap közölt adataiból. Mindez azt is jelenti, hogy a tavalyinál kisebb kilengések mellett, maga­sabb szinten, havi 4,5 ezer körül látszik stabilizálódni az újautó­­darabszám. Az utóbbi hónapokban a lát­ványos csereakciónak köszön­hetően mind feljebb kapasz­kodó Suzuki pozíciója rom­lott némiképp, a január-júliusi darabszám azonban így is bő duplája a tavalyinak. Hasonló növekedést mutatott a FIAT és a Dacia is, a héthavi top­ 10-es listán pedig január-júniusihoz képest a Skoda a második helyre kapaszkodva lejjebb szorította a Fordot, a FIAT pedig a 7. helyre küzdötte fel magát, megelőzve a Nissant. Az év végére a piac növekedé­se meghaladja a 2011-es szintet, és végül az előre jelzett 10-15 százalékos növekedést fogja hoz­ni 2012-ben - kommentálta az adatokat Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesüle­tének (MGE) elnöke. A helyzetet ► A kishaszonjárműveknél folytatódott a májusi csök­kenés után beindult növe­kedés, a héthavi 6,3 ezres darabszám 13 százalékkal múlja felül 2011 azonos időszakának adatát. Kitar­tott a nagyhaszonjármű­­piac élénkülése is, a héthavi 2,5 ezres darabszám 10 százalékos növekedést jelent. Fokozódott azonban az új buszok iránti kereslet, de némi elmaradásban van a motorkerékpár-piac is: nehezíti, hogy az új személyautók több mint 70 százalékát továbbra is cégek vásárolják, a magán­­vásárlók továbbra sem kerültek elő. Mivel a céges gépjárműpiac Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők hely­zete rendkívül nehéz, az általuk értékesített volumen sok helyen a heti egy darabot sem éri el - hangsúlyozta Erdélyi. ÁDÁM VIKTOR MÁRKATOPLISTA, 2012. JANUÁR-JÚLIUS Hely Márka Darab Piacrész (%) Változás (%) 1. Opel 3696 11,47 18,0 2. Skoda 3185 9,88 13,5 3. Ford 3184 9,88 9,2 4. Volkswagen 2927 9,08 8,1 5. Renault 2274 7,05 -1,5 6. Suzuki 1940 6,02 136,6 7. FIAT 1502 4,66 107,5 8. Nissan 1460 4,53 52,1 9. Dacia 1441 4,47 89,4 10. Toyota 1227 3,81 -6,3 Forrás: DataHouse „Interaktív élményekkel gazdagított céltudatos tévénézés - ez a SWITV” 2012. július 31-én befejeződött a SWICON Zrt. Értéknövelt Interaktív TV szolgáltatást támogató komplex IT rendszer fejlesztése (GDP-1.3.1- 09/A-2010-0033), mely az Új Magyarország Fejlesztési Terv Gazdaságfejlesztési Operatív Programjának keretein belül vissza nem térítendő támogatásban részesült. A SWITV rendszer a Digitális TV és OTT szolgáltatók, valamint a külső tartalomszolgáltatók integrációját helyezi fókuszba, amivel mindkét szereplőnek lehetővé teszi, hogy új interaktív elemekkel gazdagíthassák a tévénézőknek nyújtott szolgáltatási portfoliójukat, valamint kiterjesszék azt az új piaci lehetőségeket tartogató mobil és webes irányokba is. Platformfüggetlen megoldás, mely megvalósítja az ehhez szükséges egyéb kiegészítő feladatokat is, mint például kereskedelmi elszámolás, integrált fizetési megoldások. A műsorokhoz társított interaktív tartalmakat (reklám, játék, egyéb alkalmazás) megjelenítő ajánlómotornak köszönhetően a néző értesül az őt leginkább érdeklő tartalmakról, kapcsolódó megvásárolható tárgyakról. Az értéknövelt interaktív televíziózás megoldásával a SWICON Zrt. akár egy új piaci lehetőséget nyithat a televíziózás és az internetes mozgókép tartalom elérés piacán, mely további lehetőségeket kínálhat nemcsak a társadalom széles rétegei, hanem a kis- és középvállalkozások számára is. ___________________________________| AZ AMERIKAI METLIFE KEZÉBE KERÜLT AZ AVIVA ÉLETBIZTOSÍTÓ Hat hónap alatt lezárta az Aviva Életbiztosító meg­vásárlását az amerikai MetLife Inc., a világ vezető biztosítási programokat, életjáradék-szolgáltatá­sokat és munkáltatói juttatásokat kínáló társasága. A cég tegnapi bejelentése szerint megkapta a szükséges felügyeleti és versenyhatósági engedé­lyeket. Michel Khalaf, a társaság európai, közel­­keleti és afrikai divíziójának elnöke úgy látja, az ügyfélállomány-akvirálással és a társaság terméke­inek elérhetőségén keresztül a MetLife a nyolcadik legnagyobb életbiztosítóvá lép elő Magyarorszá­gon az élet- és balesetbiztosítási díjbevétel alapján. Eric Clurfain, a közép-európai régió vezetője szerint az Aviva és a korábban a piacon lévő Ahico egyesítése kitűnő lehetőséget teremt a magyaror­szági ügyfelek szélesebb körű és magasabb szintű kiszolgálására. A NAP BELFÖLDÖN­­A NAPI GAZDASÁG 2012. AUGUSZTUS 2., CSÜTÖRTÖK KÖZÖS TÉLI KAMPÁNYT INDÍT AZ MTA BUDAPESTI GYÓGYFÜRDŐKKEL Stratégiai együttműködési megállapodást kö­tött a Magyar Turizmus (MT) Zrt. és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. - a Budapest Winter Invitation (BWI) kiemelt partnere - a magyarországi egészségturizmus és a budapesti vendégforga­lom bővítése céljából. Horváth Gergely, az MT vezérigazgatója szerint az idén hetedik alkalom­mal rendezik meg a BWI-t, s bíznak abban, hogy a promóciónak köszönhetően az elmúlt években tapasztalt 10-15 százalékos vendégforgalom-növe­kedést az idén alapnak lehet tekinteni. Az október végén kezdődő, közel egymillió eurós téli kampány költségeinek döntő részét az MT fizeti. A tavalyi BWI kampány minden korábbinál sikeresebb volt, több mint 79 ezer-az előző évinél 11 százalékkal több­­vendégéjszakát generált a programhoz csatlakozó fővárosi hotelokban. „Fáznak el a magyar beruházásoktól a multik Komolyabb kereskedelmi beruházások nélkül telhet el a jövő év is Magyarországon, a nemzetközi láncok várhatóan több fejlesztést tovább halasztanak. Jövőre sem várható jelen­tősebb kiskereskedelmi beru­házás a magyar piacon, sőt az sem kizárt, hogy néhány fej­lesztést elhalasztanak a nem­zetközi láncok. Az Auchan a Cora-lánc felvásárlásával lesz elfoglalva és küzd Győrben a plázastop ellen, a Spar­a Plus korábbi felvásárlásával és integrálásával lényegében 6-7 évnyi fejlesztést tudott le egyszerre, a Tesco pedig legfeljebb annyi áruháza adja majd át 2013-ban, mint idén - vagyis néhányat. Utóbbi lánc ráadásul az internetes kereskedelem beindításával van elfoglalva. A diszkontpiac izgalmas lehet, ám a Napi Gazdaság információi szerint a két ri­vális (Aldi, Lidl) sem terjesz­kedik olyan gyors ütemben, mint az előző 2-3 évben. A kiskereskedelmi piac így jövőre aligha járul hozzá szignifikánsan a munkahely-teremté­si programhoz, de sokkal aggasztóbb, hogy a beszállítók körében is bizonytalanság jel­lemző. A "kirakat" fejlesztésekkel szemben a többség nem tervez beruházásokat, illetve ha tervez is, csak opcionálisan, az ország gazdasági stabilitásától függővé téve a lé­pést. A nemzetközi tulajdonosok döntéseit erősen befolyásolja a forint árfolyamának hektikus mozgása, az "unortodox" gazda­ságpolitika, illetve az adópolitika kiszá­míthatatlansága. A vállalati háttér-információk szerint mindezt tetézi, hogy a magyar menedzserek sorra veszítik el pozíciójukat. A jelenség nem új keletű, ám a mostani piaci helyzetben problémát okoz. A magyar vezetők helyét cseh, lengyel vagy más régiós országból származó üzletemberek veszik át. A ma­gyar leányvállalatok ezzel a csoporton be­lül kompetenciát és anyavállalati bizalmat vesztenek. Összességében elmondható, hogy ha van még olyan anyavállalat, amely ► A magyar fogyasztók 26 száza­lékának okoz gondot az adósság törlesztése, szemben a tavalyi 16 százalékkal - írta a Nielsen. A magyar a legnagyobb arányt jelenti a felmérésben szereplő 56 ország kö­zül. A felmérésben megkérdezettek 15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a munkahelyek biztonsága okoz problémát, befektetést tervez a régióban, pénzét nem biztos, hogy itt költi el. A döntésekben ugyanis komoly szerepet kap a regionális vezetők kapcsolatrendszerének alakulása és véleménye - természetesen az adott ország versenyképessége és jellemző megtérülési mutatói mellett. A gyártók és a kereskedők is úgy vélik, akkor lehetne újra "építkezni" és valós be­ruházási lehetőségekkel tervezni, ha a belső fogyasztás elérné (legalább) a 2004-2005-ös stabil szintet. A kiskereskedelmi forgalom zuhanása ugyan jelenleg lassulni látszik, a volumenindexet azonban szűk (végtörlesztő és munkahellyel rendelkező háztartásoktól származó) vásárlóerő rángatja. A többség fogyasztása - darabszámra - hónapról hónapra csökken, miközben a kiadások nö­vekednek. A kiskereskedelmi és vele együtt a beszállítói szektor olyan lefelé tartó spi­rálba került, amelyből elemzők szerint az infláció csökkenése törhetne ki, a növekedés azonban az áfa csökkentése nélkül aligha elképzelhető. HŐNYI GYULA Tíznapos haladékot kapott a Mal Tíz nappal meghosszabbította az ajkai Bakonyi Erőmű Zrt. (BE) a Mal Zrt.-nek a timföld gyártá­sához nyújtott gőzszolgáltatás biztosítását, vagyis a következő tárgyalások lezárásáig működ­het a gyár. Németh Frigyes, a BE vezérigazgatója szerint jelenleg is intenzív tárgyalásokat folytat a két cég a csaknem másfél mil­liárd forintos tartozás kiegyen­lítéséről. A BE egy hete közölte, hogy nem képes tovább finan­szírozni a Mal kintlévőségét, amely már az őszi tüzelőanyag­vásárlást, a szállítók kifizetését, és közvetve Ajka energiaellátását is veszélyezteti - ezért a BE július végével beszünteti a szolgálta­tást. Az eredeti tervek szerint az erőmű július 31-én állt volna át egy olyan technikai szolgáltatási szintre, amely mellett a tim­földgyár már nem tud termelni, Németh azonban lapunknak később azt mondta, teljes leállás­ra megegyezés nélkül sem kell számítani, egy minimális szintet ezt követően is biztosít az erőmű (Napi Gazdaság, 2012. augusztus 1.). A szolgáltatást ugyanakkor már július második fe­lében korlátozta a BE, így jelenleg 40-50 szá­zalékos teljesítménnyel működik a normál álla­pothoz képest. A BE váratlan lépé­sének politikai, illetve politikai-gazdasági vo­natkozásai is lehetnek, a Demján-csoporthoz tartozó és az Euroinvest Zrt. nevű befektetési cég tulaj­donában, levő erőmű ugyanis hosszú idő óta vitában áll a kor­mánnyal. A nézeteltérés lénye­ge, hogy az erőmű kiesett azon energiaszolgáltatók köréből, amelyeknek a zöldener­­gia-átvételre szolgá­ló szerződésük volt az állammal. Az átvételi lehetőség megvonása évente több száz millió forint - egyes becslések szerint akár milliár­dos - árbevételkiesést jelent az erőműnek, ezért nem lehet kérdé­ses, hogy minden lehe­tőséget megragadnak az összeg pótlására. NAPI ► A gazdasági tárca és a BE közötti tárgyalásokon vélhetően "ütőkártya" lesz majd az erőmű leállásakor várható helyzet, azaz több ezer állás megszűnése a Mainál. m­mm

Next