Napjaink, 1967 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1967-01-01 / 1. szám

Dtemnentu­m, a lapi nevelés trrl­­elü­l­­ 100 -­­ 849 (Szerkesztette és jegyzetekkel ellátta Ravasz János) Közhasznú és a levelező oktatás­ban tanuló, szakosító pedagógusok számára éppúgy hasznos és szüksé­ges könyv, min­t a gyakorló és gya­korlott pedagógusok számára Ra­vasz János könyve. Imre Sándor már 1904-ben felvetette egy magyar neveléstörténet megírásának szüksé­gességét a „Gróf Széchenyi István nézetei a nevelésről” (1904, Politzer Zs. és Fiai) c. könyvében. Ugyan­akkor példát mutatott arra, hogy a magyar neveléstörténetet csak egyes művelődéspolitikusok, egyes parti­kuláris iskolák és egyes — nagyob­­bára főúri családoknál foglalkozta­tott — nevelők, szépirodalmi alko­tások, feljegyzések összegyűjtésével lehet megírni. Szakosító és egyetemi hallgató kollégáinknak igen nagy gondot okoz a szemelvényeik össze­­szedése, a magyar neveléstörténeti anyag feldolgozása. Ezen a szüksé­gen segít Ravasz János könyve, jól­lehet nem adja — mert nem adhat­ja — az egész magyar neveléstörté­netet. Részmunkákból azonban köny­­nyeb­b összeállítani a magyar neve­léstörténet anyagát, mint azok nél­kül. Próbálkozások, kisebb munkák volta­k már korábban is, de a prob­léma mind szükségszerűbbé válik az egyetemes neveléstörténet klasszikus fejezeteinek és kiemelkedő alakjai­nak ismerete mellett. Kiss Áron, Fi­­náczy, Molnár Oszkár, Imre Sán­dor, Schneller István és mások ki­­sebb-na­gyobb, hézagos és kronoló­giai munkái mind csak részleteket adnak, egységben nem találjuk, nem látjuk feldolgozva az egész magyar neveléstörténeti anyagot. Pedig­­ép­pen Ravasz János könyve is bizony­sága annak, hogyha valamiben, ak­kor a pedagógiában sok korát meg­előző gondolkozóval, a jövő fejlő­dést segíteni akaró „modern” peda­gógussal találkozunk. Amint ez ép­pen a sablon ellen van, igazolja a magyar, történelemiben adott pro­vinciális és egyházi tagoltságú isko­lák kezdeményező szerepét, egy Nagykőrös, Enyed, Patak, Debrecen, vagy éppen Nagyszombat, Pécs stb. kiemelkedő kezdeményezését. Ravasz János könyve öt nagyobb fejezetbe­n foglalkozik a magyar ne­veléstörténet dokumentumaival. 1. A feudalizmus kora 1526-ig; 2. A tö­rök és Habsburg­ hódítások elleni függetlenségi harcok kora. A refor­máció és ellenreformáció. 1526— 1711. 3. A gyarmatosító Habsburg­­abszolutizmus hatalmi szervezeté- ■ nek kiépítése. A polgári nemzetté válás megindulása a gyarmati rend­szer korlátai között. 4. A feudaliz­musból a kapitalizmusba való átme­net kora. A polgári nemzet kialaku­lása. 1790—1848. 5. Az 1848—49-i polgári forradalom és szabadságharc kora. Ezekben a fejezeteikben részben eredeti szövegeket, részben saját fordításokat, részben már más ki­adványokban közölt Békefi, Ré­mig) pedagógiai és művelődés­­politikai szövegeket közöl. A vá­logatásban éppen az a nehéz, hogy el kell választani a művelő­déspolitikát az iskolai okta­tó-nevelő munka tartalmi, didaktikai-metodi­kai anyagától, inkább ez utóbbi ja­vára válogatni a szemelvényeket. A könyv egyik ismertetője (Köz­nevelés, 1966. 15—16. sz. 633. lap) felveti azt a kérdést, mit kellett volna még közölnie a könyvnek, vagy mit mivel kellett volna preg­nánsabban bemutatnia. Az ilyen kérdés min­den gyűjteményes mun­kával szemben fennáll, még akkor is, ha a lektorok jóváhagyják a szerző összeállítását. Minden köve­telménynek eleget tenni nem lehet az anyag terjedelme, de főképpen az összeállító koncepciójának sérel­me nélkül. Azonban éppen a hivat­kozott recenzió­ író szavai figyel­meztetnek arra, hogy össze kell szedni mindazokat a hagyományo­kat, amelyek már korábban ismer­te­k volta­k, amelyeknek ápolását a hagyományos és történelmi múltú iskolák hivatásuknak tartották őriz­ni, megismertetni tanítványaikkal, a felnövekvő­­generációkkal. Ezek a pedagógiai hagyományok adnak sa­játos szánt a neveléstörténetnek, s mutatják meg, hogy még annyi el­nyomatás, függetlenségi küzdelem közepette is, a magyar pedagógusok tudtak világosan látni, a haladás út­jára mutatni, hogy felnövekvő nem­­zedékei­nket felkészítsék a minden­kor fejlődő tudomány szolgálatára és hirdetésére. Ugyanakkor meglát­juk Ravasz János könyvéből azt is, hogy­ az elnyomó osztrák hatalom hogyan akarta uniformizálni az ok­tatást, de éppen ezzel szemben be­mutatja azt is, hogy a hazai peda­gógusok, közgondolkozók, művelő­déspolitikusok hogyan mutattak rá a sajátos nemzeti művelődés szük­ségességére és tartalmi, formai le­hetősé­g­eire. Azt is láthatjuk ezek­ből a dokumentumokból, hogy ha a hivatalos pedagógia meg is feledke­zett a néptömegeik oktatásáról, egyes vidéki iskolák, azok nevelői nem hagyták figyelmen kívül azt. Talán erőteljesebben is lehetett volna szemléltetni egyes egyházi is­kolák németellenes magatartását, tantervi harcait a német—osztrák kultúrpolit­ika ellen. Ugyanígy a ter­mészettudományos és hagyományos ta­ntervek közti harcot is be lehe­tett volna mutatni. Azonban a szer­ző már túllépett a történelmi ellen­zékiség egykor jellemző protestáns­­ka­toli­kus szembenállásán, és azt ke­reste, ami mindenütt előremutató. Tegyük hozzá, helyesen! Hogy egyes részletkérdésekhez is hozzászóljunk, említjük a Zibolen Endre által hivatkozott Gönczy Pál —Nagy László egymásrahatás kér­dését. Úgy gondolom, hogy e tekin­­tetben Ravasz János jár a helyes úton, amikor azt írja Gönczy Pál­ról: ... „Gönczy — és számos más pedagógus — fáradozásai mégis szí­vósan vittek tovább egyes, a re­formkorban gyökerező, értékes pes­­talozziánus tendenciákat, s így va­lamiképpen — ha nem is közvetle­nül — történelmi elődeivé lettek a nálunk Nagy Lászlótól és munka­társaitól kiinduló újabb, cselekedte­­tő pedagógiának” 0390. lapon). A magyar gyermektanulmányi mozga­lommal kapcsolatos tanulmányaim szerint a századforduló progresszív pedagógiájának — még Nagy László szerint is — más, főképpen német alapjai volta­k. Nagy eredménye vol­na éppen e kérdésben elfoglalt ál­láspontunknak, ha e vonatkozásban is ki tudnánk mutatni a hazai kez­deményezést. Ez esetben nem is vol­na szükség a gyermektanulmányo­zás világnézeti alapozásában, a múlt század utolsó nedvedében, a külföl­di pedagógiai irodalomban felvetett kérdésekre hivatkozni (Natorp, Ker­­schensteiner, Spencer stb.), ami már csak azért is nehéz, mert éppen egyetemi pedagógiai oktatásunk tükrében is az általunk képviselt álláspont igazolódik. Ki kell emelnünk a szemelvények magyarázatát és bevezetőit. Bár egyes kérdésekben Zibolen Endre nagyobb pontosságot kíván, elmond­hat­ju­k, hogy a jegyzetek adják­ a magyar neveléstörténet egyes feje­zeteit, azokból láthatjuk pedagógus elődeink és iskoláink szerepét a ma­gyar közoktatásügy fejlődésében. Talán jó lett volna egy-egy ismer­tetett személy egész életművéről is szólni — csak szigorú tárgyszerű­séggel ad Ravasz János ismerteté­seket —, hogy valóban lekereked­jen a bevezetőkből és jegyzetekből egy magyar neveléstörténet körvo­nala, így pl. Szigethi Varga János munkásságának ismertetésekor a m­agyar tanítóképzésben vitt szere­péről is meg kellett volna emlékez­ni. Erről az oldaláról Varga Jánost még ima is emlegetik Nagykőrösön. Persze, ez a gondolatunk is csak kiegészítés Ravasz János munkássá­gához. Ha így sorra vennénk min­den szemelvényt, minden szerzőt, a kívánalmaik légióit lehetne felsorol­ni. De abból a szempontból mégis felvetjük, hátha egyszer megíródik a magyar neveléstörténet, s benne ezek a részletmunkák is segítő ada­lékokat adnak. A könyv értékes adatanyaga mellett az áttekinthető­sége a szerző külön érdeme. Ez is azt igazolja, hogy a szerző először a tanuló egyetemi hallgatók szemel­vény-ismerete szükségességére gon­dolt, de tekintettel volt a pedagógia iránt érdeklődő nagyközönségre is. Tudjuk, hogy egy ilyen könyv ösz­­szeál­lítása rengeteg utánajárást, a fogalmak és magyarázatok többszö­rös átnézését, precazírozását jeleníti. Ravasz János eb­ben nagyon sokat adott az olvasók kezébe. Változatos tartalmú szemelvényeivel a magyar oktatásügy szinte minden területé­ről közöl részleteket, van a könyv­ben iskolapolitika, közművelődés, didaktikai szemelvény, tanítóképzés, társadalompolitikai vonatkozás, de miindenekfelett értékes a történeti­ség szempontjának érvényesülése, amelynek vezérfonalán az olvasó korok szerint is látja a felmerült kérdéseket, az oktatásügy minden­kori hazai állapotát. Erre volt leg­inkább szüksége a magyar pedagó­giatörténeti irodalomnak. Harmadik ötéves tervünk műve­lődéspolitikai célkitűzéssek között szerepel a pedagógiai korson­yrU 1­0- zás fejlesztése is. Népművelők, könyvtárosok előtt is áll ez a fel­adat. E tekintetben is jó t­ámasz Ra­vasz­ János könyve. (Tankönyvkiadó) DEÁK GÁBOR (Folytatás az 1. oldalról) fel­kelés misztikus-romantikus esz­méjének a csődjét. S ez az elemzés nem lehet haszontalan nálunk sem, ahol ugyancsak volt már példa arra, hogyan lehet széles rétegeket törté­nelmi analógiák keresésével törté­nelmietlen és értelmetlen áldozatok­ba sodorni. A romantikus, de hamis történet­szemlélet elleni harc azonban nem jelentheti eszményeink szétrocmibolá­­sá­t. Történészeink körében régóta élnek bizonyos dezilluzionista ten­denciák, melyeiknek társadalmi ki­csapódása kedvezőtlennek mondha­tó. A marxista történettudomány nem azonosítható valamiféle vulgár­­materia­lizmuss­al, amely történel­münk, szabadságharcaink nagyjait apró-cseprő önző egyéni érdekek megszállottjainak tünteti fel. Nincs szükség történelmi bálványokra és szentekre ,de történelmi görbe­tükörre sem. A történelmi eszméitekkel kap­csolatban még egy körülményt kell megemlíteni. Nagyjaink, példaképe­ink, arcképcsarnokából szinte telje­sen hiányoznak a békés alkotómun­ka hősei. A dicsőséges, de többnyi­re elbukott szabadságharcok vezé­rei, mártírjai mellett — úgy tűnik — az eddiginél nagyobb szerepet kellene kapniuk az országépítőknek, a mindennapi munka szervezőinek és vezetőinek, mint amilyen pl. a magyar történelem egyik legna­­­­gyobb, és kellősképpen sosem méltá­nyolt alakja. Bethlen Gábor volt. Történetszemléletünknek, történel­mi eszményeinknek nemcsak az egyszeri, hősies helytállást, hanem a mindennapi kitartást is sugalmaz­niuk kellene. S a mindennapi kitartás gondola­tával vissza is érkeztünk az előt­tünk álló napi munkákhoz. Népünk mind szorosabbá váló egysége, a szé­les tömegek egyre fokozódó közéleti érdeklődése fontos meghatározó té­nyezője a kulturális munkának. A kapuk szélesre tárultak a kultúra termékei és munkásai előtt, s ez nagyobb lehetőségeket, de egyúttal nagyobb kötelezettségeiket­­ és el­­j kötelezettséget — is jelent. Amint­­ Komlós János a Népszabadságb­an t találóan megfogalmazta: „...meg­nőtt az alkotások tömeghatása, a művek mind tágabb közegben vissz-­­ hangzanak, váltanak ki lelkesedést vagy vitákat. Bármi legyen is ezek­nek a vitáknak az oka ... azt bizo­nyítja, hogy egyre nagyobb néptö­megek érzik magukénak a művé­szetet ... A kultúra munkásainak tehát ilyen esetekben nem az a fel­adatuk, hogy a beleszólás jogát vi­tassák, hanem, hogy a beleszólás színvonalának emeléséért fáradozza­nak ...” BÖSZÖRMÉNYI NAGY ERNŐ : Régi szövetség (Illyés Gyula Mezőkövesden) Illyés Gyula indulásakor, ifjú író korában csodálta meg először a ma­tyó summásokait Rácegrespusztán, S­imontornyán, Gyántpusztán. Em­berséget, bátorságot, fegyelmet ta­nult tőlük. É­s most, 1966. november 14-én a Matyóföld Tsz irodájában szoríthatott ismét velük kezet. Illyés e napját Mezőkövesden a kölcsönös egymásratalálás, a felis­merés öröme jellemezte. Délelőtt egy kis bükk­ sétát tett a barátokkal, a borsodi népműve­lőkkel, gyönyörködhetett már a ha­vas bükki fennsíkokban, a fehérbe öltözött, katonásan sorakozó cserép­falui házakban. Délután rövid kérdésekkel vidám beszélgetésre ösztönözte summás is­merőseit, de még a summás gazda szomorúságára költött dal is fel­hangzott bizonyságul, hogy nem le­het feledni az emberpiacot, mégis az életöröm, a derű a fiatalságot is pótolva a rossz emlékek fölé tud emelkedni. Úgy gondolom, Illyés itt megtalálta a „Bolhabál” igazát, amelyben tragikomikusan jelzi a belső, mély forrongást, de még a befejezetlen­séget is. — Messziről jöttem — mondja Illyés — a Tolna megyei puszták­ról, ahol e számomra legendás föld fiaival találkoztam. Ahol nevelked­tem, a pusztán, évenként megjelen­tek a matyók. Hírnevük volt, más dalt, nyelvet, viseletet hoztak ma­gaikkal. Olyanok voltak ők, akik már láttak mozdonyt... Mert a puszta messze volt, orvos is ritkán jött ide, ebben a nyomorban, szol­gaságban élő nép közé. Magasabb emberfajta volt számomra a matyó summás, azzá tette munkafegyelme, életmódja, melyet megismerhettem rokonaim segítségével. Bejuthattam közéjtük, aludtam velük a templom­szerű, 4—500 ökörnek épült urasági istállóban. Embertelen volt ez az élet, de mégis a pusztaiakhoz ké­pest valami szintet jelentett. Ők gazdáknak számítottak, akiknek va­lahol mégiscsak van egy otthonuk. Örömmel jöttem­ ide közéjük újra, mert egész életeimre bátorítólag ha­tottak abban a­ meggyőződésemben, hogy a nép az országos ügyek inté­zéseire is képes. Beszélgetés közben nevek vetőd­tek fel, többek közt egy segédtiszté. — Azt ismertem, megvert előttem egy cselédasszonyt, majdnem felpo­foztam — emlékezik vissza az író. A délutáni programban Illyés fe­leségével meglátogatta a leánykollé­giumot is. A rövid látogatáson ko­moly szavakat intézett a lányokhoz. — Sok jogot kell kivívnotok az életben, az épebb családi életet, a második műszak terhének csökken­tését és még sok más­t. Nem virágos mező a nők útja, de vannak vigasz­taló jelenségek. Meg kell változtat­nunk az­ olyan véleményeket, me­lyek gyermektelen, szomorú­ fiatal­­ságú Magyarországról beszélnek. Párizsban az a divat, hogy 2—3 gyermek van egy családban és egy­mást megbecsülve élnek férjükkel, a könnyű irodalom állításával szem­ben. Tiszta szívből boldogságot és bátorságot kívánok nektek az élet­ben — fejezte be Illyés gondolatait. A művelődési háziban tartott ta­lálkozóra több százan jöttek el. A bevezető műsorban Illyés-verseket, hegedű- és zongoraszólót hallattunk a zeneiskolai tanárok közreműködé­sével. Dr. Papp Zoltán gimnáziumi igaz­gató bevezetője után Kiss Gyula méltatta Illyés munkásságát. Színes, színvonalas keresztmetszetet adott­­a már eddig is nagy, egyetemes illyési életműről. Ezután Illyés röviden szólt a közönséghez: — Úgy éreztem, hogy „csoda föld­re” jövök, mintha ifjú koromba tér­tem volna vissza. Ahol nevelkedtem, innen jöttek summások, befolyásol­ták életpályámat, megvigasztaltak abban, hogy ilyen értékek vannak a népben. Elmondta, hogy a népi írói moz­galomnak nagy feladatokat tűztek ki. Franciaországból hazajőve — ahol kialakult a létről való fogalma — a pusztán embertelen állapotokat talált, egy nemzet romlása döbben­tette meg. A két háború között vég­ső veszélyben látta a népet. — Ez a nép talpra álljon, ez adott feladatot — mondta. Csak irodalommal ezt nem is lehetett elérni, mert tudták az írók, hogy az irodalomnak nincs elég visszhangja. Szociális, gazdasá­gi intézkedéseikre volt szükség. A forradalmi nemzetköziség eszméje hatotta át tevékenységét. Ez a nép ad kenyeret ma is — hangsúlyozta —­, új problémáin, nehézségein kell az írónak segítenie. A XX. sz. nem­zeti, vallási, faji, anyanyelvi türel­metlensége ránk is hatással van. Az író nemzeti öntudatot­, forradalmi, szocialista öntudatot hirdessen. Négy verset olvasott még fel, me­lyekkel igazi lírai hangulatot te­remtett. PAP JÁNOS Tel­inger István rajza Iványi Ödön kiállítása Salgótarjánban Iványi Ödön 1943-ban végezte a Képzőművészeti Főiskolát Rudnay Gyula osztályán. Baján, ma­jd Salgótarjánban tanított, ahol 1954-ben telepedett le — azóta is itt él. Munkásságáért kétszer részesült „Szocia­lista Kultúráért” kitüntetésben. „Munka—Művészeti” plakettet és díjat kapott 1965-ben és 1966-ban az Észak-magyarországi Területi Kiállítá­sokon. Munkájával szembeni szigorú igényességre vall, hogy pályakezdése ne­gyedszázados évfordulóján jelentkezett először gyűjteményes kiállítással. Ha­­lassúnak is tűnő, d­e egyenes, töretlen művészi pálya ívelt az önálló tárlatig, amelyen már mint éretű­, kiforrott művészegyéniség mutatkozott be Iványi Ödön. Pild­ainjám szuggesz­tív kínaiság, józan szemléletmód jellemző. Képein a racionális és az emocionális mozzanatok szerves egységben jelentkez­nek. A realizmus naturalista és vulgarizáló irányzatai és az individua­­litásta absztrakció egyaránt távol áll tőle, sikerült megtalálnia azt az adek­vát formát, amely közérthetően fejezi ki a ma emberének bonyolult érzésvilágát. Úgy tűnik, amíg a művészetek teoretikusai és propagátorai indokolt és eredményes, vagy öncélú, de mindenképp zaljos viták hevé­ben veszítenek energiájukból, addig az „Iványi-alkatú arc” csendben, min­den felesleges hangoskodás nélkül bizonyítják a tettek igazságát. Iványinál az impresszionista látványfestészek­ pillanatnyi benyomáso­kon alapuló, spontán reprodukálása helyett, az élmény kompozíciós zárt­ságban, racionális mozzanatokkal gazdagodva kerül a vászonra. Festésze­tében a sötét tónus nem gyászol, nem komor, az elevenek nem harsog­nak, a tartalom által megkívánt hatást keltik. Vonalai, formái nem ön­célúak ak­kor sem, ha jelzés szerepét töltik be. Iványi Ödön alkotásainak uralkodó témája a nógrádi táj (Palócföld, Somoskőújfalu, Megáradt Ipoly), a páratlan intenzitással fejlődő Salgó­tarján (Pécsike úti építkezés, Kisk­i Tarján), gyakran interpretálja a dol­gozó embert (Kapátok, Krumpliszedők, Hálóhúzók, Játékkészítő, Kosár­­kötő), az esti hangulatot (Este, Napnyugta). A provizórikus félhomály, ahová pihenni jár a N­ap, s amelyben mégis a fény az úr — kedvenc témája. Izgalmas sorozatnak nevezhetjük az emberi lét titkait, az indi­viduumtól látszólag függetlenül ható törvények világát kutató kompozí­cióit (Áldozat, Veszély, Elhagyatva). Az utóbbi égetett tekcihnálkával ké­szült. A vázlatos felsorolásiban helyet követel magának a Sivárság című kép gondolati mélysérge, a Piac és a Vásár címűek pedig újszerű felfogá­suk és jó kidolgozásuk révén. Számos alkotásban örökíti meg a tokaji művésztelep élményvilá­gét (Bodrogpart, Tokaj stb.). Kiegyensúlyozott, harmonikus egyéniség Iványi Ödön. Nem csupán a jelenségek érzékelhető felszínének visszaadására szorítkozik, hanem meg­győző erővel tárja fel a dolgok mélyén rejlő igazságokat, tartalmi össze­függéseket. Gyűjteményes kiállítása erről győzi meg a látogatót. Művé­szi pályájának e jelentős mérföldköve nemcsak azt mutatja meg, hogy hová jutott törekvései útján, hanem minden bizonnyal lendületet is ad a­­továbbszárnyaláshoz. A tárlat ízléses, kulturált rendezése a Műcsarnokot, illetve Biaranyi Judit művészettörténészt dicséri. CSONGRÁDY BÉLA

Next