Napjaink, 1969 (8. évfolyam, 2-12. szám)

1969-02-01 / 2. szám

2 FEKETE GYULA \/a| Válasz egy mérges kérdésre M­agát a teenager szót régóta is­mertem, a szóba burkolódzó ellentmondások csak később kezdtek foglalkoztatni. Tizenéves fia­tal barátom kedvetlenül érkezett haza az ifjúsági munkatáborból: naphosz­­szat a Szabad Európa tánczene-mű­­sorát bömbölte a megafon; tetszett, nem tetszett, azt kellett hallgatniuk. S neki, aki megveti a szellemi kény­szert, a divatmániákat, az uniformi­zált ízlést, végképp belefájdult az a kétségtelen­ teenager feje a „teenager­­party”-ba. Ellentmondás? — Az, de a legter­mészetesebbek közül való. Sem ak­kor, sem azóta, a legkevésbé sem le­pett meg, hogy a tizenévesek éppúgy különböznek egymástól ízlés, igény, tehetség, jellem, emberi értékek dol­gában, mint apáik és nagyapáik kü­lönböztek annak idején, s ahogy kü­lönböznek mindmáig. Ámde akkor lennie kell itt olyan ifjúságnak is, amellyel én az életben még sohasem találkoztam. Írásokban, dühös kifakadásokban, emelkedett hangú nyilatkozatokban viszont mind­untalan beléje botlok: hallatlanul egységes képződmény ez az imaginá­­rius fiatalság — egyszínű, egyarcú, egy­hevületű —, mint valami falansz­­terből­ szalajtott akol. Rendben van, nehéz a metafizika vonzóköréből szabadulni; mindenki olyan ifjúságot képzel magának, ami­lyen a fantáziájától telik. Ebben én megnyugodnék, ha nem tapasztalnám lépten-nyomon a görcsös igyekezetet, mellyel ki-ki azonosítani igyekszik eme valóság alatti — vagy fölötti — képzeletbeli nyájat az ezerszínű, ezer­arcú, ezer­ hevületű hús-vér fiatalok­kal. Találomra belelapozok egyik nép­szerű ifjúsági lapunkba: egy fiú föl­segített a 69-es villamos lépcsőjére egy nénit. Lám, „ezek a mai fiata­lok!”— kiált fel hangsúlyozott öröm­mel és tendenciával a szerkesztő. Mármost hogyan értsük ezt a kétér­telmű szerkesztői kommentárt? Hi­szen formailag ezt mondja: nagysze­rű ez a mi fiatalságunk! Tartalmilag épp az ellenkezőjét: borzalmas ez a mai ifjúság, ott tartunk, hogy ilyen magától értetődő esetnek már fel­kiáltójelekkel és nyomtatásban kell örülni! Ez is, az is: durva általánosítás. A képzeletbeli nyáj érdemjegyeit osz­togatja a hús-vér fiataloknak, füg­getlenül attól, ki szolgált rá, ki nem. „Az emberek hajlamosak arra, hogy indokolatlanul általánosítsanak” — olvasom egy cikk élén, mintegy refrénként az előbbiekre. Ám a kö­vetkező mondatokból azonnal kide­rül, hogy a szerző is ember a javá­ból. Figyeljük csak, milyen tételeket általánosít: a teenagerek sokkal tár­­gyilagosabbak, „sokkal megértőbbek”, mint a felnőttek, és kevésbé hajlanak ostoba általánosításokra. A teenage­rek „érdeklődési köre sokkal tágabb, szélesebb, mint a felnőtteké”. A tee­nagerek ítélőképessége (!) „lényege­sen” jobb, mint a felnőttek ítélőké­pessége. És így tovább. Világosabbra fordítva a szót és összegezve az okfejtést: életének má­sodik évtizedében éri el az ember értelmi fejlődésének legmagasabb csúcsait; ízlése, tárgyilagossága, ítélő­képessége ebben a korában a leg­megbízhatóbb. Huszadik születésnap­ja után már jelentkeznek nála az aggkori elmegyengeség első jelei, évek során szenilissé válik, és — gondolom — negyven táján — vég­képp elhülyül. E merész gondolatsor következteté­seit nem kívánom a közélet, a gaz­daságirányítás, a munka, a tudomány, a művészetek területén alkalmazni. Ilyen meghökkenések után az ember először is magamagára gondol, s ami engem illet, valamelyest megköny­­nyebbülök. Szűkebb családomban — szerencsénkre — kerül még egy ma­radék teenager, nem kell nélkülöz­nünk egyelőre a támaszt, a gyámolí­­tót; van, aki — néhány esztendeig még — eligazítja kis családunk ügyeit-gondjait. De mi lesz, ha ő is átlépi a Rubi­­cont, a kriminális huszadikat? És mi lesz veletek mindnyájatok­kal, kedves teenager barátaim, ha pár év múlva ti is óhatatlanul leszo­rultok a teenager-öntudatnak erről a magasra ácsolt — bár elég rozoga — emelvényéről: a csökkenő szellemi képességű felnőttek közé? Marad még egy eshetőség: ne ve­gyük komolyan az említett okfejtést Hiszen az okfejtő ítélőképességével is baj lehet már: jócskán túl van az il­lető a kritikus huszadik születésna­pon ... • Mindezeket előrebocsátván, hadd nézzek hát szembe azzal az indulatos kérdéssel, melyet oly gyakran szegez­tek mostanában a mellemnek irodal­mi ankétokon, többnyire más hang­súllyal, más várakozással a húszon aluli, mint a negyven fölötti kérde­zők: mi a véleményem a mai ifjú­ságról? Szeretnék mindig becsülettel, őszin­tén válaszolni a kérdésre, de bármi­lyen körültekintően fogalmazok, ke­resztbe akad nyelvemen a szó. Mert lássuk csak. A mai ifjúság, a holnapi nép ,a holnapi magyarság, szocializmus. A holnapi felnőtt társa­dalom. Ott nevelkednek benne a holnap legkiválóbb alkotói, tudósai, művé­szei, legderekasabb munkásai. És ott nevelkednek benne a holnapi mun­kakerülők, naplopók, ingyenélők, szél­hámosok. Magában dajkálja a mai ifjúság a holnapi kiművelt főket és az elhü­lyült alkoholistákat egyaránt, a tár­sadalom jövendő eltartóit és kitar­tottjait, a holnapi zsiványokat, rabló­­gyilkosokat áldozataikkal s bíróikkal együtt; a holnapi igazakat és hazu­­dozókat, kóklereket és szerény alko­tókat, tisztes édesanyákat és marke­­coló éjjeli pillangókat. És igen, a mai ifjúságban már ott vannak a holnapok fáklyavivői és fáklya-oltogatói; jövendő mártírok és hóhérok. Akik a legnehezebb helyzet­ben is vállalják a közös sorsot a nép­pel, azok is, akik bármely pillanat­ban készek elhagyni egy tál lencsé­ért népüket, azok is; holnapi haza­fiak, holnapi hazaárulók. Egyszóval: a mai ifjúságban már ott csírázik a magyarság, a szocializ­mus minden holnapi reménysége, minden holnapi veszedelmével együtt Felismerhetetlenül? Igen, ma még semmi sem biztos, személy szerint kiből mi válik. Elképzelhető, hogy a garázda, zsivány, javítóintézettel kú­­rálgatott fiatal bűnözőből is lehet még tisztességes ember. Hiszen, ha nem volna esély arra, hogy a romlott ember jó útra térhet, minden bűnö­zőt életfogytiglani börtönnel kellene sújtani. Ma tehát még a szélsőséges esetekben is bizonytalan, kinek-kinek egyéni sorsa hogyan alakul — noha az esélyek korántsem azonosak már. Évről évre felismerhetőbbek a tehet­ség, a jellem, az erkölcsi tartás, a kö­zösséghez, a munkához való viszony alapvonásai, s évről évre nő a való­színűsége a majd valóban bekövetke­­zőknek. Mi lehet hát a véleményem „a mai ifjúságról”, mely — az elmosódó osz­tályháttérrel is — talán még szélső­ségesebb ellentmondásokban izzik és forrong, mint elődei? Jó lelkiisme­rettel ki válaszolhatna erre egyértel­műen, egy-két határozott szóval? Tudom, tudom, csak egy töredé­kük a már talán véglegesen romlott elem. A nagy többségben, persze, bíz­hatunk, ha a hangoskodás, a modor­­talanság, a szabadosság, a divatolás, a külsőségek túlhangsúlyozása na­gyobb szerepet kap is az életében, mint az előd-nemzedékeknél kapott. Világjelenség ez, változóban a ka­maszkor tünetei. A hajdani hazug pózokat is új hazug pózok váltják fel; ma ott a legszaporábbak, ahol a leghangosabb jelszó az őszinteség. Bevallom, engem nem elsősorban „a nagy többség” sorsa izgat. Hanem a legjobbak sorsa; azoké, akik soha, egyetlen megelőző korosztályban sem voltak — ma sincsenek — számszerű többségben. Szocialista jövőnk arany­alapja, a szabad szellem, az eredeti gondolat, az alkotó munka készülődő forradalmárai ők, már tizenéves ko­rukban megirtózók a tucatember­­sors, az epigon-sors, a nyárspolgári karrier csábos szirénhangjaitól. Akik­nek ugyancsak szükséglet a szórako­zás, de nem­ életeszmény, s akik már sejtik, hogy aligha fér meg egy ta­risznyában jó ügyek szolgálata a nagymenők magánragyogású sikeré­vel. Lassan érlelődnek, észrevétlenül, könyvtárak, műhelyek, tanulószobák mélyén. Róluk kevés szó esik. Pedig sokkal-sokkal több figyelmet, tága­sabb cselekvési teret, bátrabb ösztön­zést érdemelnének, mint amennyiben részük van. VALÓSÁG ÉS IRODALOM BATA IMRE Az értekezésről szólva W­eöres Sándor szonettciklusá­nak, az Átváltozásoknak el­ső darabja jut eszembe. Az ünnepélyes szónoklat. A jelenlevő nagy Észhez szól itt minden Pura­­na és igyekvő Appendix. Egy má­sik — és korai — versét asszociálja az Ünnepélyes szónoklat. A már cí­mével sokat mondót, a Nagyfejűe­­ket: „Csak játszani tudnak / fontos­­dit lényegesdit...” — Igen, az érte­kezéssel kapcsolatban eléggé régi ez az ironikus fenntartás. Más meg ép­pen az értekezés érdekében emel szót. A magyar értekező prózának nincs kielégítő stílusa. Gondolkozá­sunk nem találta még meg nyelvi kifejezését igazán. Ez a magyar gondolkozás gyengesége. Az esszé segítene talán az értekezésen mind­egyik, mind másik vonatkozásban, de az esszé nálunk — valljuk be — gyanús. Aki csak azt gyakorolná, olyan bátor nincsen. Lejobb esszé­íróink is regénnyel, drámával, vers­sel szereznek megbecsülést, az esz­­szét ők is inkább a pad alatt gya­korolják. Az értekezés írója, ha csak nyelvi, stiláris becsvágyát ki­nyilvánítja, az esszéizmus gyanújá­ba keveredik. Nálunk a gondolatot ott szokták inkább gyanítani, ahol a nyelvszekér kerekei nyikorognak. A simán futó gondolat — a gumi­­rádlis hintó — amolyan könnyű terhű kocsi, tán nem is gondolat­kifejezés, csak az imitációja. Lássuk hát, miért esett gyanúba az esszé nálunk. Hogy Montaigne és Macaulay mégis csak dilettánsok lettek volna? S a módszeresség — a tudomány egyik lényeges ismérve — nem viselheti el a személyessé­get, csapongást, ami az esszé ki­tüntető szabadsága? Továbbá, mert éppen nálunk, ahol a gondolkodás racionális fegyelmezettsége és rendszeressége nem vált általános­ságban vérré, az esszé szubjektivi­tása nem találná meg mértékét? — Mindez indok lehet, és tovább is sorolhatnánk ellenkező érveinket az esszével szemben. De az értekezés vonatkozásában mégse hallgathat­juk el az esszé iránti rokonszen­­vünket. Megvan a maga kalandja a gon­dolatnak is. S ha valami hiányzik közgondolkozásunkból, éppen ez, meg a vállalkozás. Csak semmit nem kockáztatni! S ennek érdeké­ben visszaszorítani a személyessé­get. Noha nemcsak az eredmény, a célhoz vivő út sem érdektelen. Kü­­lönben olyan időkben érvényes ez, mikor a célszerűség, hasznosság, módszeresség annyira áthatja a szellemi tevékenységet, s igen je­lentős a hiány személyes örömben. Elvégezni dolgunkat, közölni az eredményt, és senki nem kíváncsi a személyes motivációra. Holott ez utóbbi elválaszthatatlan az ered­ménytől. A megtett út, ahol minden ponton jelen vagyunk, mely által életformává lehet mindaz az ener­gia, mit a cél érdekében használ­tunk. Itt van például a természettudo­mány és a természettudós. Nagy eredmények, nélkülözhetetlen te­vékenység. Óramű pontossággal szervezett munkamenet, kollektív munkafeltételek. Csupa egzaktság, megnyugtató személytelenség. De jól tudjuk, annyi energiát, ameny­­nyit a cél, az eredmény érdekében a társadalom és egyén befektet, előteremteni puszta módszeresség­gel és szervezéssel nemigen lehet. Ha pedig lehet, csak időlegesen. Személyes érdek híján csakis rövid időszakra. S ez a személyes érdek se redukálható praktikusra. Ha igen, elég baj az, s hamar­ a vissza­hatás. S mit használ az általános morális prédikáció itt, e tevékeny­ség rangjáról és becséről, ha nem vagyunk tudtával mindannak a sze­mélyes izgalomnak, érzésnek, gyö­nyörűségnek, ami e szellemi tevé­kenység állandó velejárója, kísé­rője igazi működés közepette. Ha van a tudománytörténetnek prakti­kus értéke, akkor éppen ezen sze­mélyesség érzékletes megmutatása. Noha a tudománytörténet más is, több is. Minden valódi gondolatnak, esz­mének, tudományos törvénynek élettörténete van. S hogyan szüle­tik meg egy gondolat, mint kapcso­lódik egyik a másikhoz, mint osz­tódik a nagy egységes tudomány szakokra, a szakok határain hogyan alakul ki az új, szintetikus tudás — tudománytörténeti áttekintés híján csak kevesek, a legjobb természet­­tudósok titka. Akik nemigen érnek rá erről beszélni. Legyen még úgy nehéz, és nagyon ritka az olyan szellem, aki nemcsak produktív al­kotója a természettudomány egy­­egy szakának, de nagy áttekintése van, s még történeti érzéke és fi­lozófiai hajlama is, mégis nélkülöz­hetetlen immár szellemi színké­pünkben a tudománytörténet, no­ha szerzőjét igen nehéz értekezés­íróvá skatulyázni, ahogy nem lehet egyszerűen történésszé minősíteni sem. Kénytelen ő az esszéíró há­látlan szerepét vállalni; területen kívül van, s egyelőre e területenkí­vüliségnek csak a hátrányait ta­pasztalja. Mert a természettudo­mányi szakember a célszerűség boldog körében él, aki pedig az is lehetne, de a tudománytörténet ka­landja kedvéért lemond a célszerű biztonságról, kalandimádata esszé­íróvá „degradálja”. Világnézeti, filozófiai nyilalású természettudományi területeken is akad, aki meg nem állhatja, hogy tudományát, annak világképi érvé­nyét tudtunkra adja. Ő is az esz­­széíró bűnét veszi magára. Amit ugyan tudományos tekintélye el­lensúlyoz, de ily megnyilatkozása luxus, ahogy a tudomány iránti tisztelet kimondatlan is minősíti. Pedig ez is olyanminek a jele, mint a tudománytörténeti tevé­kenység. Korunk olyannyira híjával van a kifejezett, a kimondatlan is jelenlevő egységnek, teljességnek, a közös nevezőnek, a világképnek, s nevezhetnénk még ezt a hiányt annyi másnak, hogy éppen azokról a területekről jelentkezik a való­ságos igény a hiány pótlására, ahol — látszatra — jól megvoltak a nyi­tottságban, antropomorf zártság híján is. Annyit azért jó tudni, hogy az egységnek, a teljességnek , a vi­lágképnek felidézése soha nem le­het véglegesség is. A jelenlevő nagy Észt ünneplő puránák és appen­dixek azonban csak álszerénysé­gükkel tündöklenek. Mert ők nem akarják az egyetemességet, a tel­jességet az értekezésbe foglalni. Nem, ők nagyon is tudják, a részle­ten munkálnak. De mindig kimon­datlan és öntelten, hátuk mögé rejtett bal kezükben ott a bizonyos­ság, míg jobbjuk a papírt szántja, az egyetlen és igaz tudás egy da­rabját, egy szeletét teszik elénk. Csak kevesen merik az ismeretlen jelét is belefoglalni gondolatmene­tükbe, s azzal integrálni részigazu­kat. Pedig hovatovább mind a me­­tafóra, mind az analógia az egye­temes emberi tudás alakja lesz. S jó tudni, hogy egyik is, másik is a személyesség tételezője. Ha a szépirodalommal kapcso­latban esszéizmusról beszélünk, gondolatiságra, analízisre, elvonat­­kozásra szoktunk utalni. A felmu­tatás, a képi érzékletesség ellenke­zőjére. Pedig az esszé a metafórán és az analógián nyugszik. Félel­münk az esszével kapcsolatban — a szubjektivitás. S csak a jelentős szubjektum megnyilatkozását — esszéjét — tűrjük el. E jelentőssé­get azonban nem az esszén mérjük, hanem amit azon kívül produkál a kivételes. Pedig magán az esz­­szén belül is — e metaforikus és analógiákkal bőven operáló kifeje­zésformában — megnyilvánul az objektív érték, a szellemi hiteles­ség. A metafora mindig viszonyí­tás, az analógia összefüggések pár­huzamosítása. Tapasztalat és nagy ismeretanyag összevetése egyik is, másik is. A személyiség intenzív működése. Oly erőteljes alakítás, melyben nemcsak a váratlan kap­csolat- és asszociáció-villámok, de az egész és az egy, az anyag és az egyéniség összeütközése is meglát­szik. A fürdőző lábnyoma a tenger­part fövenyén. Ahol a tengerpart valami nagyon egy­ egész, a láb­nyom pedig az egy­ ember, aki most tengerpart és föveny, semmi más. Ennyiben az esszé hasonlít a szép­írói alkotásra. De az is nyilvánva­ló, a szépirodalomban — regény­ben — talált, esszésztikusnak neve­zett elem nem tartozik az esszé lé­nyegéhez. Humanista tárgynak az esszéfor­ma csak akkor alkalmas, ha ennek alkalmazója merész alakítani. Ha önmagát nem sajnálja a tárgy kap­csán kiadni. Itt nemcsak a tárgy kifejtéséről van szó, a rezonancia szabad kinyilvánításáról is. A kettő polifon összhangjáról, meg arról, hogy az így kifejezett tárgy­ ember viszonyok egész osztályára, osztá­lyok hierarchiájára, közvetve va­lamely egységre utal. S ennek érde­kében elevenül meg a nyelv is. Dehát mindig is erről van szó! Le­het-e más az értekezés a legvissza­­fogottabban előadva is, mint vallo­más az emberről? Arról, aki éppen megnyilatkozik. A líra hiánya a szellemi alkotásban magának az alkotásnak a hiánya. Ahogyan nincs mű esztétikai vonatkozás nélkül, az esztétikumtól távoli te­rületen sem. Az alkalmazást mindig a gondo­lat szenvedi meg. Az alkalmazás tér- és idővesztés. Az értekezésnek az a baja, hogy alkalmazottságának véljük. Még ha elképzelésünk ki­alakítása közben merünk is képze­letre, intuícióra támaszkodni, el­képzelésünk végső, rögzített alakja álszemérmesen elhallgatja magát az alakításfolyamatot. Az eredményt közöljük. Visszafogottan, praktiku­san. Így veszti el hamvát, szemé­lyességét, varázsát a gondolat. Így lesz a történetírói szöveg olvasha­tatlan, az irodalomtörténet ta­nulmány lineáris rendbe állított anyaghalmaz. Aminek kiterjedtnek és ritmikusnak kellene lennie, a pa­pír síkjában marad és töredezett. És hiába hivatkozunk más síkok­ban érvényes kapcsolatokra, semmi meg nem elevenedik, a nyelv nem tud kitörni a puszta közlésből. Nem ismerjük az elhallgatás és tagolás értékét. Maradéktalanul azt mond­juk el, ami maradéktalan közölhe­tő. S ez nagyon sok, de mérhetet­lenül kevés. Ezért hivatkozunk az esszére, mi­kor az értekezésről beszélünk. Mert az első az, hogy az esszé maga is nélkülözhetetlen kifej­ezésformája lesz lassan mai ember és mai világ viszonyának. De fogjuk vissza ma­gunkat, s gondolkozzunk mérték­letesebben. Ekkor is. Az értekezés­nek sokkal több személyességet kell magával vonnia. S ennek majdnem mindig érvényesíthető receptje, hogy ne csak az eredményt, az eredményhez vivő utat is ábrázol­juk. Ami már maga után vonja az alakítás, a komponálás kényszerét. S inkább igénybe veszi nyelvi kife­jezőkészségünket, mint a puszta közlés. Mert most arról van szó, hogy nem elég a tárgyat felmutat­ni. A tárgyi ember viszony is fon­tos. Hiszen a tudomány már nem­csak hasznossági kérdés, nemcsak alkalmazottság, az emberi létezés formája is. A két műveltség dilem­mája itt oldható fel, kultúra és gyakorlati élet antinómiája így te­rem dialektikát. Így lesz a purána meg az appendix értékessé. A je­lenlevő nagy Ész dicsérete helyett az emberi szellem megnyilatkozá­sává. Tanulmány: Püspöky István rajza.

Next