Napjaink, 1977 (16. évfolyam, 1-12. szám)

1977-01-01 / 1. szám

XVI. évfolyam, 1. szám Irodalmi és kulturális lap 130­. január De vitatkozni a valókkal A­dyt idézi a cím: az ő napi csatákban s életnyi hitben, hűségben soha meg nem alkuvó szenvedélyét. A nagy világégés — az I. világháború — előestéjén született, apokaliptikus haragtól izzó versei közül való A „dies irae”. Az idézőjelbe tett latin kifejezés is ama végső megméretésre, az utolsó ítélet napjára emlékezteti a világot, az emberiséget pusztulásba sodorni akarókat. A rossz urakat, a rossz vezé­reket, a rossz politikusokat. Tiszákat, kan-Báthory Erzsébete­ket ... De a vers csupa tagadást, csupa elutasítást kiáltó sorai közt — szakítni minden földi jókkal / kiabálni: le a bírókkal / le a Halállal, ki a csókkal / nem birkózni a bir­kózókkal / es a tettekkel, és itt a szókkal — szigetként áll ez a sor, ez a mégis­ vallomás, a vállalásnak ez a máig hangzó üzenete. De vitatkozni a valókkal — úgy hiszem, nekünk is szól ez az üzenet. Hányszor vitatkoztunk és vitatkozunk érdemesebb ener­giákat, többre hivatott indulatot fecsérelve a „nem-valókkal” s a „nem-valókról”. Ady, mikor e versét írta, jó néhány mesterséges és mester­kélt vita, perlekedés keserű tanulságát bírta már. Ismerte a heccek szítóit, akik még életében igyekeztek szorgalmasan elnyesegetni maradandósága jövő­ gyökereit, érezte magán a sarat, amit perc-emberkék fröcsköltek rá, fogadott vagy éppen fogadatlan brávók. S tudta, nem hátrálhat, maradnia kell; tudta, őt igazolja, ami bekövetkezik: „Sokan sírnak majd még miattam / s elsiratják, amit sirattam” — írja a vers második részében, hogy aztán immár figyelmeztetésként, s egyben az elégtétel bizonyságával ismétlődjék meg a vers befejezésében: „Sokan sírnak majd még miattam / s akkor szabad csak nekem menni”. Idén novemberben lesz száz éve Ady Endre születésének. S ha ezen a centenáriumon rá gondolunk, róla beszélünk, hivatkozunk rá és érvelünk a nevével, zsenijével és gondolatai időtlen érvényességével, azt sem feledhetjük el, hogy immár centenáriumához közelít az a példátlan szélsőségek közt ingadozó, elfogultságokkal terhes, szivárványos félreértésekkel és belemagyarázásokkal tarkázott, meghamisításokban és zászlózó manipulációkban gazdag vita is, amely megkezdődött az Új versek megjelené­sével, s azóta tart. De vitatkozni a valókkal... Sajátosan történelmi feladata volt ez a magyar irodalomnak, a magyar írónak századokon át. S mondhatnánk-e, hogy ma nem az? Más országok iro­dalmaival — francia, angol, német stb. — ellentétben a ma­gyar irodalom mindig politizált, a magyar írók java mindig közvetlenül is részese, cselekvő részese volt a társadalmi tetteknek. S Petőfi óta legmagasabban éppen Adyban tuda­tosult az írónak eme társadalmi küldetése. Valóban, példánk ő, s ebben az igazán. Voltak, vannak s lesznek is persze nemtelen, „nem-való” viták. Aprócska tusakodások, amelyekben nem a gondolat ütközik meg a gondolattal, hanem öklök, husángok csapkod­nak, döfölődnek. Voltak s lesznek viták, amelyekből elsik­kad a „valamiért vitatkozás” konstruktivitása, viták, amelyek csupa-csupa nemeket hangoztatnak s elfeledkeznek az „igen”, a különbségnél előbbvaló azonosság megváltásáról. Még­sem szabad jogukat kétségbe vonnunk; a türelmes idő úgyis igazságot tesz való s nem-való között. Ahogy nem volna sze­rencsés róluk megítélnünk az irodalmat és művészetet, az írókat, művészeket sem. Képtelen vitákból általános vitakép­telenségre következtetni, s kétséget érezni a mai művészet és mai irodalom közéleti szerep, társadalmi hivatás betölté­sére való érettségét és alkalmasságát illetően. Életprogramunkhoz — a szocialista társadalomban élő em­ber életprogramjához — nemcsak a „szépen élés” anyagi­tárgyi feltételeiről való gondoskodás tartozik hozzá; a mi ember-ideálunk a közösségi ember, akiben nemcsak tudato­sultak, de öntudattá is emelkedtek a közösség, a társadalom iránti kötelességek. Aki vallja és éli, hogy az egészhez s benne mindenhez köze van, aki nemcsak részvényese egy szakma, jó fizetés, kényelmes, komfortos lakás, telek, hétvégi ház s autó erejéig a szocializmusnak, de aki a gazda, a tulaj­donos szemével, felelősségétől áthatva vallja magáénak ezt az országot, népben-nemzetben gondolkodva, és társadalomban, jövőben. A teljes értékű társadalmi egyenlőség ez; a szocialista de­mokrácia ez. S ha a kiteljesedéséhez, egyértelmű gyakorlatá­nak megvalósulásához vezető út hosszú is még, a célt vilá­gosan hisszük-látjuk. Adódhatnak megtorpanások ... Sokan vannak, akik azt hiszik, megtették kötelességüket azzal, hogy megszerezték, felépítették és mutatós, jó erős kerítéssel körül is kerítették a maguk összkomfortos, pihe-puha magán­szocia­lizmusát, mint ahogy vannak olyanok is, akik szeme előtt a jövő egyetlen céljaként ez az egyéni boldogulás lebeg, s ha nem sikerül elérniük, megvádolnak miatta eszmét s társadal­mat. Az egyéni boldogulásnak ezzel a kisember-kispolgár szemléletével, ezzel a fogyasztói önzéssel a művész és író már csak azért is szembe kell hogy szálljon, mert ő az alkotó munkájával — már ha valóban alkotó s nem kókler, giccsőr — nem ilyesféle egyéni boldogulásra, hanem benső sikerre és maradandóságra, önmaga, eszméi és alkotásai térben-tár­­sadalomban s időben-jövőben való kiterjesztésére, tovább­adására, teljes értékű önmegvalósításra, a boldogságra pályá­zik. Az író, a művész nem lehet, nem létezhet a közönség­közösség nélkül. Ilyenformán tehát eleve elhivatott harcosa kell legyen e társadalmi közélet- és közgondolkodás-formá­lásnak. De vitatkozni a valókkal... Akik számára a „szépen élni” és a „szépen megélni” egyet jelent, azok nem szeretnek vitat­kozni, kerülik a vitákat, s nyilván a velük vitatkozni akaró­kat is. Mégis kell vitatkoznunk, kellenek a jó, az elvi, az építő viták. Nemcsak az irodalomban, nemcsak a művésze­tekben, hanem a társadalom minden közegében. Kellenek, hogy a helyestől elváljék a helytelen, a jótól a rossz, az igaztól a hamis; kellenek, hogy egyértelműen ítéljük meg értékeinket, hogy eluralkodjon az értékek egységes szemlé­lete, s a megítélés rendje a társadalomban. A szocialista értékrend, a marxista-leninista megítélés gyakorlata. E küldetéstudat és­­teljesítés híján irodalom és művészet eltávolodik a társadalomtól, elszakadoznak valóság­ gyökerei; eluralkodik a művekben is, az irodalmi és művészeti életben is az öncélúság, a belterjesség, a pózolás; s van már tapasz­talat is arról, hogy amikor e „beszorítottságban” már nem különbözik meg világosan a fontos a lényegtelentől, a jelen­tés a jelentéktelentől, azt elsősorban épp az irodalom, a mű­vészet legjobb, leghaladóbb, a társadalom jövője irányába mutató tendenciái sínylik meg, s előbb-utóbb elbizonytala­nodás és távlatvesztés jelentkezik. Hányszor vitatkoztunk és vitatkozunk kicsinyesen, szemé­lyes ügyeket és érdekeket hánytorgatva, személyes sérel­meinket elvek elébe helyezve, modorosan, belterjesen, rosszul s így, hozam nélkül! De vitatkozni a valókkal... Halljuk meg Ady Endre máig hangzó, nekünk is szóló üzenetét. Helyesen halljuk és helye­sen értsük. PAPP LAJOS B­Ú É­K! .. vérbeli epikus. Ez napjainkban nagy dolog, hiszen a hagyományos cselekmény a kis- és nagyepikai művekben mindinkább elcsenevészese­dik, és a tér- és idő-megkötöttségek igen lazákká válnak. Irodalomtörté­nészek kutatják korunkban az „eltűnt személyiséget”, ugyanis számos irodalmi alkotás hőse elmosódó, nem rendelkezik határozott jellemvoná­sokkal. Ezzel a „látszólagos modernséggel" szakít bátran Balázs József: izgalmas cselekményt ír le, élő figurákat állít elénk, határozott történel­mi és tárgyi környezetbe helyezi őket.” Szekér Endre Balázs József hőseinek hűsége című írásából SZILVESZTERI PARÓDIÁK NYERGES ANDRÁS, REMÉNYI JÓZSEF TAMÁS, SZABADOS GÁBOR, TARJÁN TAMÁS ÍRÁSAI FELEDY GYULA RAJZAIVAL LÁSZLÓ LAJOS: URÁNBÁNYÁSZOK (RÉSZLET) KALÁSZ LÁSZLÓ, KASZA BÉLA, KÖRMENDI LAJOS, ÓSZABÓ ISTVÁN, PINTÉR LAJOS, VARGA RUDOLF VERSEI BARTHA LÁSZLÓ, BENKE LÁSZLÓ, DÉVÉNYI IVÁN, FELDMÁR TERÉZIA, W® FENYŐ ISTVÁN, FRIED ISTVÁN, MÉSZÁROS GYÖRGY, NOVOTNY VILMOS, RUBOVSZKY KÁLMÁN, VARGA GÁBORNÉ­­ ÍRÁSA BOGNÁR ÁRPÁD, CSOHÁNY KÁLMÁN, KONSTANTIN LÁSZLÓ, REICH KÁROLY, RÉKASSY CSABA, SERES JÁNOS, WURTZ ÁDÁM, ZALA TIBOR GRAFIKÁI 1976. ÉVI LAPSZÁMOK REPERTÓRIUMA ÁRA 2 FORINT LOVAK REICH KÁROLY RAJZA ZELK ZOLTÁN Mindenki énekelt Apám műhelye, tudománya és kenyere a nóta volt, a mondott szót még nem értettem, amikor már a nótaszót. Anyám szájából sem fogyott ki soha a dal, ha ráhajolt könyökig habbal a teknőre s ha tűz fölé, mindig dalolt. S egy reggel jött a szobafestő, hozott létrát és vödröket, hozott sose hallott nótákat, s a nóta mellé füttyöket. Lyukas cipőm suszterhez vittem, őneki már nem volt elég ami dal ajkán megteremhet, egy csíz is fújta énekét, egy csíz is fújta a kalitban, míg ő dúdolva kalapált —a kétfajta dallam kettős lángja lobogta be a félhomályt. Hát eltűnődtem gyermekfejjel: talán a nóta ad erőt, az szelídíti a szerszámot, s a vödröt, létrát, tehenőt? Ma se tudok más bölcsességet s tán nincs is bölcsesség egyéb: félszáz évig így tanítottak tücskök, csízek, fülemülék. Mert láttam fonnyadni a rétet, ha zúdultak őszi szelek s kioltották, mint gyertyalángot, a fénylő tücsökéneket. És láttam kertjeink halálát, csontváz karjává lett az ág, ha madarait elengedte — s belepte fehér némaság. Nincs rét, nincs erdő, lélek sincsen, testünk csak mozgó ravatal, ha nem fakad ének a szájon, mert nincs diadal a halálon, csupán a dal! a dal! a dal! Zelk Zoltán hetvenéves. A költőt e bensősé­ges hangulatú, emlékező-számvető vallomás­versének újraközlésével köszöntjük születés­napján.

Next