Napkelet, 1927. július-december (5. évfolyam, 6-13. szám)

1927-07-01 / 7. szám - ELVEK ÉS MŰVEK - Brisits Frigyes: Váry Rezső: Urak és gazdagok

emlékeztet. Az Imrus-középpontú sza­kaszokban azután az előadás szé­lesebb, kényelmesebb mederbe sza­kad, az «életmonológok» közt itt Imrus veszi át a főmonológot, me­lyet «a színfalak mögül behangzó idegen szavak» csak új érzelmi s ér­telmi anyaggal táplálnak. E részek halkabb, tartózkodóbb hangja önkén­telenül is arra tereli az olvasó gondola­tát, hogy itt a szerző nem egészen füg­getlen a «de me fabula narratur» gátlá­saitól ; maga is megvallj­a, hogy az író «talán sokban hasonlít is a regény Imré­­jéhez» — s noha nagy művészettel te­remti át önmagát újjá és mássá, a hangban ott lélegzik a lírikus Babits, akinek legszemélyesebb költeményei is magukon hordják a szerénység és sze­mérem fátyolát. A Halálfiai általános benyomását is főleg második felének íze és stílushan­gulata dönti el. Ez a benyomás bizony­nyal nyomasztó és örömtelen, hiszen nyomasztó kor és örömtelen környezet rajza maga a regény. J’accuse­ sza­vát különösen azok vehetik majd szí­vükre, kik maguk is abból a fából haj­tottak ki, melyből az író is nőtt: a ma­gyar lateiner középosztálybeliek s kö­zülök is leginkább azok, kiknek erje­dési korszakuk az íróéval egybeesett. Ezek aligha fognak együttérezni e re­génynek ama neves kritikusával, ki a műben egyebet sem igen talált amo­lyan százszázalékos irodalmi pesszimiz­musnál s bírálata végén — a komikum­nak nem minden árnyalata nélkül — nagy buzgalommal sietett az író vi­gasztalására , a Horatius-ismerő Ba­­bitshoz appellált, lelkére kötvén a tiburi bölcs intelmét: «Et si male nunc . . .» Sötét eposz ez a regény, de távol min­den pesszimizmustól. Költője romboló munkát végez, de lehetetlen nem érezni, hogy minden, amit le akar rontani, önmagában van. Nem bír, de nem is akar oly archimedesi pontba helyez­kedni, honnan e magyar glóbusz sarká­ból kivethetné. Most is elmondhatná, amivel egyszer egy merőben más tárgy­ról írt tanulmányát végezte : «Mi van a magyar levegőben? helyzetünk hi­bás-e, vagy lelkünk? nem tudom, diagnózist adhattam, az etiológiát adja más. Én nem orvos vagyok, hanem a betegek testvére és talán magam is beteg». Ez a testvéri, mély együttérzés a magyar helyzet s magyar lélek osztá­lyosaival , lebeg a Halál fiai-évák lap­jain is. Pesszimista regény? Akár optimistá­nak is mondhatnám. Hétszázoldalas könyvet az ember cél nélkül nem ír, s amiről hétszáz oldalnyi mondani­valója van, azt merőben reménytelen ügynek aligha tekinti. Babits regényé­vel nem a lemondás gyászfátyolát szövi szemünk elé, inkább beteg illúziók fáty­lát akarja onnan eltávolítani. Célja van : a láttatás. S akinek célja van : nem pesszimista. Rédeiy Tivadar. Váry Rezső : Urak és gazdagok. Regény. Lampel R. kiadása. Buda­pest, 1927. A világháború Magyar­­országába világít bele Váry Rezső regénye. Látásának és tollának fénye nem a szórakoztató szépírónak tisz­tán csak esztétikai, hanem a férfias hazafiasságnak fájdalmas világossá­gából és erkölcsi érzékenységéből vil­lant ki. Mégsem mondjuk Váry Rezső könyvét irányregénynek. A XIX. szá­zad ezirányú esztétikai felfogása és ítélete — minden tévedése ellenére is — még sokkal közelebb áll hozzánk, hogysem ez az elnevezés el tudta volna veszíteni még ma is, a rossz avagy kellemetlen irodalmi ízt és értékelést adó erejét. Várj­ Rezső munkáját ne is esztétikai kategóriával, hanem an­nak a gondolkodásnak a tiszteletével tekintsük, amellyel ő maga is szol­gálta ihletét, mikor regényt merített belőle. Egyébként is nem, tudom, ér­het-e ma nagyobb esztétikai tisztes­ség regényt, mint az, ha valamely nagy gondolat vagy eszmény szolgá­latából fejthetjük meg irodalmi lét­értelmét. Váry Rezső regényét is ilyen mély probléma-tisztelet magyarázza. Könyve harc a magyar földért. Ugyanaz a kérdés gyötrődik benne, mint amely Justh Zsigmondtól kezdve benne íródik minden magyar talajból fakadt írásban. De egy írónál sem kap ez a tudat oly megdöbbentő sorsot, történelmi hangsúlyt, mint Várynál. A harc ugyanis nemcsak a földért, hanem a földet éltető lélekért is folyik. Itt lesz a problémából regény, azaz szimbólum. A regény hőse Zarándy Miklós, aki eljegyzi a gazdag Svábhegyi Fülöp bankár leányát, hogy a jövendő hozo­mánnyal megmentse családja ősi bir­tokát. Még igaz szerelméről is lemond e cél érdekében. Hiába hozza azonban meg ezt az áldozatot , mint egyén e ténnyel fokozza talán egyéniségének értékét, de nem tud boldog lenni a benne folytatódó múlt, mely csupa

Next