Napkelet, 1929. január-június (7. évfolyam, 1-12. szám)

1929-02-01 / 3. szám - SZEMLE - Rédey Tivadar: Színházi szemle

a magyar kultúra közvetítői a nyugat felé. Egy német író mondásával végzi Lábán első előadását: „A szellemére való büszkeség érzete az egyetlen és utolsó menedék, amely egy nemzetnek megmarad a legnehezebb megpróbál­tatások és a legkeserűbb meg nem értettségek után is.“ Ez a szellemére való büszkeség tu­data, amely a nemzet művészi, szel­lemi és különösen irodalmi életében megnyilvánul, legjobban a különböző korok embertípusainak alakváltozásai­ban tűnik ki. Ez embertípusokat egészként kell meglátni és élő egység­ként, lényegmegnyilvánulásként ért­hetővé tenni. Csakis így juthatunk el önismerésre és önmagunk megismerte­tésére. Ezzel tesszük lehetővé azt, hogy az idegen szellemi lényeg érthetővé váljék. Ezt az igaz megértést és érté­kelni tudást az irodalmi és szellemi élet területén előmozdítani célja a bécsi egyetem első magyar szellemtör­téneti és irodalmi előadójának. Bécs, 1928 november. Pálfy Ilona: Színházi szemle. Sokat írtak Tolsztoj művészetének kettős arcáról. Az egyik a valóság részletvonásait mutatja, e részletek halmozásával, mintegy pointillista mo­dorban ; a másikon határozatlan, misz­ticizmusra hajló idealizmus ködlik. Megfigyelés és minden konkrétumtól elvonatkozó befelé­ fordulás, látás és látomás párhuzamosan dolgozik vala­mennyi regényalkotásán. Ily művészi természet csak széles, kényelmes kere­tekben bír megnyilatkozni. Nem ro­hammal, hanem lassú rákapatással hó­dítja meg olvasóját . Tolsztoj egyik finom kritikusa ezt ahhoz a vándorhoz hasonlította, kinek mérföldeket kell haladnia — de arasznyi lépésekben. Hanem a színpad nem igen tűri a mérföldeket s még kevésbbé az arasz­nyi lépéseket. Nem is vált Tolsztojból soha valódi színpadi költő. Ott is gazdag valóság-mozaikkal dolgozik, egyes jelenetek hangulatában moz­gatja alakjait különösebb drámai egyé­­nítés nélkül, minthogy ilyenre helyet s időt a regényírói gyakorlatából át­vett, epizódról-epizódra haladó mód­szer alig engedett. A főhős meg épen a «másik» Tolsztoj kezébe kerül, egyéni­ségét ez epizódokban kirajzolódó «tár­­sadalom»-mal drámai összeütközésbe épen nem, sőt igazában még összefüg­gésbe is csak vajmi lazán hozza. Ez a főhős nem annyira egy határozott, kon­krét drámának, mint inkább Tolsztoj állandó, de állandóan határozatlan in­spirációinak hordozója. Az élő holttest Fedrája legalább bizo­nyára az. Benne mély lelki dráma megy végbe, csakhogy ez táplálékát, indíté­kait alig meríti a «külvilág» mozzanatai­ból, azokra jóformán visszhangja sincs, megy a maga útján : előtte az elkárho­zás, mögötte a felmagasztosulás. Aka­ratbetegsége a társadalmonkívüliség felé sodorja, de önfeláldozásával végül is valami társadalmonfelüliséghez ér­kezik el. Ezt az utat a színpadon megrajzolni a lélekfeltárás képességének valóban kemény próbája. Nem, mintha a sze­rep szűk terület volna e lélek hiányta­lan feltárására, inkább igen is tág, igen is epikai, benne sok az analóg helyzet, kevés a drámai változat. Az ismétlődé­sekben van ugyan valami szuggesztív erő, de velük jár az egyhangúság ve­szedelme is. Abonyi Géza, ki most a dráma nem­zeti színházi felújításán a szerepet át­vette, e monotóniától nem volt egészen mentes. Megjelenése szerencsés: szőke­fürtös és körszakállas feje meglepően emlékeztet a regényíró Justh Zsigmon­­déra, ahogyan ezt Feszty Árpád rajz­onja megörökítette. Mozgásában is igazi utat éreztetett még az utolsó jelenetek condráiban is. De már beszédjét túlsá­gosan a tehetetlen siránkozás hang­nemébe írta át s ezzel jócskán megsze­­gényítette az alakot. Egy szónak, egy tekintetnek itt habár futólagos, de an­nál megdöbbentőbb nyomatékhoz kell jutnia. Abrezkov herceg látogatásának jelenetében meg a töredelem végső mozzanataiban Abonyinak akadt is néhány ilyen mázsányi kurta szava, örvényes röpke tekintete. De másutt hosszabb szakaszokon át mondatai nem annyira örvényt nyitottak a lélek mé­lyébe, mint inkább hínárt szőttek tükre fölé. Ázottan, ernyedten kapcsolódtak egységbe a mondatok, gépiesen ismét­lődő, magvető mozdulatra emlékeztető közjátéktól kísérve , s egy-egy szakasz után — mintegy strófazáró refrénül — a borospohár után nyúlt. Valamelyest ezzel az alkoholista-vonással is túlságba csapott , ízlésesen tartózkodott ugyan

Next