Nappali ház - művészeti és irodalmi szemle, 1999. 2. szám

ÚTSZÉLI MŰVÉSZET - Andrási Gábor: Kedves Szókratész (Valódi művészet)

(amelyet 1984-ben állítottak ki a müncheni Thomas Galériában), NOC 167 olyan fes­tési technikát talált ki, amely a kalligráfiát a New York-i földalattira festett betűkhöz hasonló módon használja, de ez már igazi „posztgraffki”. A vászon, amelynek szélei sárgával és rózsaszínnel vannak befújva, élő színfallá alakul; a falon a vastag filctollal hú­zott vonalak és a ráfújt barna és zöld foltok színkontrasztként jelennek meg, míg a feke­te filctollal írott szöveg egy sárga folt köze­pére van nagy műgonddal elhelyezve. A szö­veg maga két, idézőjelbe tett töredék: az egyik, „a betű”, a festmény címét jelzi, a másik, „a holocust [sic!] álmai”, teljesen váratlanul bukkan elő a gyönyörű okkersár­ga háttérből. Aki jobban megnézi a fest­ményt, hogy megtudja, hogyan került ide, egy zöldesbarna csóvában félig elégett, bar­na horogkeresztet fog találni. A néző elhiszi, hogy a művész, aki szerint a graffitinek csak viccesnek kell lennie, komolyan gon­dolja azt, amit leírt, hogy ez a puzzle éppen­séggel lehet a holocaust álma, hogy a rikító színeket mind megkérdőjelezi a felirat. A szemlélő sokkal inkább hisz neki, mint Norman Mailernek. NOC 167 festményén tulajdonképpen nem két, hanem három felirat van. A har­madik a saját szignója, amelyet könnyű el­véteni, olyan diszkréten ül meg a jobb alsó sarokban. Keith Haring és L. A. N­ fény­képén a Puerto Ricó-i fiú, aki kissé lefelé pillantva mintha éppen az alant levő felira­tot olvasná, kétkedően néz. Lehet, hogy NOC 167-hez hasonlóan, őt is inkább a színek élő fala érdekli. Ez művészi megoldás volna: a jó forma kiemeli a művészt önma­gából, a forma önmaga valóságává válik. A fordító jegyzete Miközben a fordításon dolgoztam a Warwicki Egyetem könyvtárában, kíváncsi lettem, hogy mi is a helyzet a graffitivel Angliában - néhány napos londoni tartózkodásom alatt nem sokat láttam belőlük -, hogy „hivatalos" forrásból, az egyszeri érdeklődőket eligazító kézikönyvek­ből mit lehet még megtudni a graffitiben utazó művészekről. A hu­szadik századi művészet lexikonjában (Ian Chilvers, ed.: A Dictio­­ nary of Twentieth-Century Art, Oxford University Press: Oxford/New York, 1998) található, meglehetősen visszafogott graffiti-szócikk szol­gált néhány érdekességgel, amelyek kiegészíthetik a fenti írás elolvasása után kialakított képet. A graffitikészítésnek, mint a közvagyon ellen irányuló barbár cselekedetnek („a New York-i földalattiból ismert, festékszóró van­dalizmus”), nem volt túlságosan nagy divatja Angliában. 1996-ban egy Simon Sutherland nevű fiatal férfit öt év börtönre ítéltek egy Sheffield környékén végrehajtott, vandál graffitikampány miatt. Aztán még ugyanabban az évben szabadlábra helyezték, hogy - miután megtalálta „művészetének célját és irányát" - elfoglalhassa méltó helyét a képzőművészeti főiskolán. A szótár említést tesz a két legismertebb graffiti-művészről is. Jean-Michel Basquiat (1960-1988) és Keith Haring (1958-1990) elis­merése (és ára) magasra emelkedett rövid pályafutásuk során, ame­lynek előbbinél a kábítószer-túladagolás, utóbbinál az AIDS vetett véget. Basquiat eredeti utcaművész volt, aki „átigazolt" a galériák világába (noha felső középosztálybeli családból származott és nem „nemes városi vadember" volt, ahogyan reklámozták). Haring, annak ellenére, hogy képzőművészeti főiskolai háttérrel is rendelkezett, egyfajta graffitin alapuló, rajzfilmszerű stílusban alkotott. Számos kritikus úgy tartotta, hogy a két művészt túlságosan is felértékelik. A kortárs művészetet kritikus szemmel és kíméletlen tol­lal követő művészettörténész, Robert Hughes csak úgy hivatkozik rájuk, mint Keith Boring [unalmas] és Jean-Michel Basketcase [ti. olyan hadirokkant, akinek mind a négy végtagját amputálták]. Szilágyi Csaba (1967) legutóbbi fordítása a Nappali házban: Harold Brodkey: Ártat­lanság (97/3-4). New York-i reflexiók 45

Next