Napút, 2002 (4. évfolyam, 1-10. szám)

2002-04-01 / 3. szám - Belső terek

rium című szövegek közt. A cím feltételessége kettős hasadékot érzékeltet. Az egyik, a szöveget kétfelé vágó hasadék az alapítás időszakát idéző „mitikus szö­vegeket" (A kezdetektől Az első pecsétig tartó szövegkorpusz) a „történeti írá­soktól" választja el (mint az Itinerarium, a Giulio Turco hadmérnök naplójából vagy A Deodati család levelestára); a másik hasadék viszont bennem terjed, és a történelemről való gondolkodás kételyeit mélyíti el. Mielőtt arról szeretném meggyőzni magam, hogy a történelemnek metafo­rája lehet mind a pecsét, mind az útikönyv, rögzítenem kell egy felismerést: a szöveg, illetve a szöveget kísérő feltételesség értelmében nem a történelem, hanem a történelem kételye adott: mi a történelem? Ez a kétely kérdéseket vet fel. Például azt, hogy mi történik az eseménnyel, míg ténnyé, és a tényekkel, míg történelemmé szerveződnek; hogy fel tudjuk-e vállalni a történelem terhét, amelyet már nem az események felhalmozódása, hanem szórtsága okoz. Ez­zel, ha úgy tetszik, egy „módszertani probléma" tolakodik előtérbe: hogyan disztingválunk esemény, tény és történelem között. Meg tudunk-e szabadulni a kultúrtörténész Jacob Burckhardt példájától, aki lemondott arról, hogy „valami­lyen történet elbeszélésével mondja el az igazságot a múltról" (Hayden White), mert már nem hitt a történelem „belső jelentésében"? És ha a történelem ter­hétől, „belső igazságától" megszabadultunk, hogyan viseljük el a szabadság terhét? Hol találjuk meg azt a pontot, ahonnan az események szórtsága ismét történelemként látható? Az első pecsét egy jogi aktuson, az Itinerarium a tér mértanába kiterjesz­tett idő metaforáján keresztül (út, idő és sebesség függvénye dereng előttem) rögzíti azt, amit történelemként keresünk. Mindkettőnek lehet jogosultsága. Előbbi a jog, az igazságosság fogalmát helyezi előtérbe, amely a hagyományos társadalmakban a kulturális emlékezet (Jan Assman), vagyis egyfajta, történe­lemről való értelmező és kánonalkotó tudás közvetlen közelében helyezhető el. Utóbbi viszont a megtett út gazdag metaforikáját lendíti mozgásba, amely va­lószínűleg már eleve metaforikája valaminek: annak, amit az „út" sugall, vagyis hogy valahonnan elindulva el lehet jutni valahova. Az Itinerárium metaforája a történelmet az irányultság tulajdonságán keresztül ragadja meg. Mind az emlékezet, mind az irányultság fontos jellemzője a történelem­nek, de egyik sem határozza meg, meríti ki a történelem „lényegét" (és na­gyon is kérdéses, hogy az fogalmi szinten megragadható-e). Nietzsche példá­ul, A történelem hasznáról és koráról írt esszéjében (a klasszikus hegeli, his­torikus korszak részben általa előidézett alkonyán) a történelemírást szubjek­tív, alkotó műfajként határozza meg: „a történelmet csak erős egyéniségek bírják el, a gyengéket teljesen kioltja" - s ezzel sajátos erőt, autonómiát tulaj­donít a történelemnek. Az elbeszélés elméletével foglalkozó irodalomtudo­mány viszont azt a problémát nem kerülheti meg, hogy történetírás és - mondás (vagyis elbeszélés) egymásra utalt, történelem és fikció keresztező­dik (Paul Ricoeur), hiszen a történelem maga is csak elbeszélt (szubjektív) műfajként jelenhet meg a társadalmi diskurzusokban. A történelmet a histo­rizmus magabiztosságától lecsupaszítva látjuk ma. Szöveg és történelem fel­ismert közelsége megszünteti a történetírás és fikció között két-három évszá­zada húzott választóvonalat, egymásba torlódik, és az elbeszélésművészet, a retorika tartományán belül halmozódik fel mindkét kategória. Néhány évvel

Next