Napút, 2006 (8. évfolyam, 1-8. szám)

2006-04-01 / 3. szám - Budavár

BUDAVÁR IMPIÁT jén szétbontott részeket visszabontották és az udvart üvegtetővel fedték be. A földszinti részeken az eredeti festéseket az önkormányzat helyreállíttatta és rekonstruáltatta. A városháza szobáinak és terveinek kialakítása Katona Ta­más polgármester, Bérczi Antal, Kiszely István és Nagy Gábor Tamás al­polgármesterek elgondolásai szerint készültek el. A műszaki átadás 1998. áp­rilis 16-án, az ünnepi átadás 1998. április 25-án történt meg. (...) Az épület díszítésére a Budavári Önkormányzat a Kiscelli Múzeumból, a Bu­dapest Galériából és a Magyar Nemzeti Galériából szobrokat, domborműveket, mozaikot és olajképeket vett át tartós megőrzésre, így a városháza egyfajta nemzeti „galériának" is tekinthető, amit érdemes meglátogatni. Az emeleti szo­bák egy részébe - elsősorban a polgármesteri fogadószobába - Sőtér István irodalomtörténész hagyatékából eredeti, XVII. századi bútorok kerültek. (Budavár első polgármestere 1990-től 1993-ig Ligeti Imre volt, őt ugyan­ennek a választási ciklusnak az utolsó évében Vigh Béla követte. 1994-1998- ig Katona Tamás vezette a kerületet, majd 1998-tól napjainkig Nagy Gábor Tamás a választott polgármester.) Az aula szobrai. Áthaladva a kapualjon bejutunk az üveggel fedett aulába. A belső udvar eredetileg nyitott volt, a mostani építkezés során fedték be, így jobb a kihasználtsága. A nagy tér két hosszabb oldalát négy neoklasszicista szobor díszíti. Érdekes a hatalmas szobrok eredete. Ezek a szobrok eredetileg a Hild József által tervezett pesti Régi Vá­rosháza 1842-ben kétemeletesre épített változatának promattikájából valók. 1844 őszén vagy 1845 tavaszán kerültek oda, ahol az eredetileg tizenegy szo­borból álló szobordísz a városi közigazgatás hivatalának igazságos szellemben való működését jelképezte. Az oromattikán a torony tövében, középső helyen külön állványon állott Themisz, az igazság istennője, őt jobbról Pallasz Athé­né támogatta bölcsességével a tévedések ellen, balról pedig a phrygiai har­cos kivont karddal védte a megfélemlítés ellen. A mellette álló két-két szobor különböző erényeket testesített meg; ezek kerültek a Budavári Önkormányzat városházába, majd két-két szobor allegorikusan foglalkozási ágakat személye­sített meg. A Pallasz Athéné szobor mellett jobboldalt a Bauer Mihály készítette „becsületesség", mellette az ugyancsak Bauer Mihály készítette „közbiztonság", baloldalt a phrygiai harcos mellett az Uhrl Ferenc által készített „szeretet", majd mellette az ugyancsak Uhrl Ferenc készítette „igazságosság" szobra áll. Egy „kitérőt" még tettek a hatalmas szobrok. A Pesti Régi Városháza 1900-as lebontása után a középtől számított jobb harmadik és negyedik, valamint a bal harmadik és negyedik szobor 1901-ben a Központi Városháza északi, Kammermayer Károly utcai homlokzatának promattikájára került, ahonnan az épület második világháború utáni restaurálása után a Központi Városháza egyéb szobraival együtt a Kiscelli Múzeum szoborparkjában vártak jobb napokra. Az aula négy szobrának magassága talpazattal együtt 2 méter 85 centimé­ter. A bejárattal szemben - jobboldalon - áll Uhrl Ferenc (1794-1862) olmützi mester Szeretet című lírai hangvételű mészkő szobra. A közjótékonyságot gya­korló felebaráti szeretet anyai alakja figyelemmel fordul egy árva gyermek fe­lé, és térdére támasztott csészéből táplálja. A szobor 1844-ben készült Hild József tervei szerint, először 1884-ben restaurálták, napjainkban pedig Módy a

Next