Nefelejts, 1865. január-december (7. évfolyam, 1-53. szám)

1865-12-03 / 49. szám

Imiti laéjpalmás. November 22-kén volt, épen a fővárosi követválasz­tások nagy napja előtt, hogy azon épület, melynek homlo­kán még most is rendületlenül ott áll: „Hazafiság a nem­zetiségnek“, egész ablaksorával kivilágítva tekintett át Pestre. A budai népszínház újra megnyílt, a mondák örven­dezve az arra menők, Budába uj élet száll, a magyar mű­vészet visszakapta Budán tűzhelyét, melynél, ha rázlód­­tak és éheztek is a színészek, mégis oly kedves barátságos tanya volt az estvénkint. Mint pásztortűz a pusztában, úgy pislogott itt a nemzetiségnek egy kis lángja — rari nan­­tes in gurgite vasto —, s reménycsillagként tűnt föl, hogy majdan tovább is fog terjedni ős Budában, mely dicső tör­ténetünknek tartozik azzal, hogy — magyar legyen! . . . A népszínháznak homályba borult falán — igaz — világít­ottak az ablakok; kapus is várta az érkező vendé­geket, kocsik is robogtak eléje, nép is sereglett oda —, ah, de ez még nem volt a népszínház megnyitása, — egy pillanatra föllobbant lángocska volt ez ablakfény, hogy ismét kialudjék, s a magyar művészet tanyája újra álomba merüljön, meddig, — ki tudja azt? . . . Molnár még folyvást Debreczenben vezeti a szín­­ügyet, Olaszországba is híják egy magyar daltársulattal, — de nem ott az ő hivatása. — Budára várja a népszính­ázét ügye, hogy félig kezdett művét befejezze. Ide híja a népdal: „Gyere haza lisztes Molnár, A garad, a malom üresen áll. Jó előjelnek tartjuk, bár ha csak egy estvére is, hogy művészi élet költözött az elhagyott falak közé. A budai műtani derék ifjúság segélyegylete javára hangversenyt rendezett a mondott napon a sok viszontagsá­got látott házban. Mind a mellett, hogy ködös nedves estve volt, sáros út vezetett a megnyílt kis múzsa-templomhoz—gyönyörű közönség foglalta el a páholyokat és földszintet. Minden tekintetben vidám estve lett volna ez, ha azon gondolat nem borong a fényesen világított házban, hogy ez csak ma van így, holnap már megint kietlen, és sötét lesz min­den, és csarnokában nem lesz más nesz, mint az itt tanyázó városi őrök egyhangú lábkopogása. De szóljunk a hangversenyről, mely ügyesen rendezve, igen kedves élvezetet nyújtott a jelenlevőknek. A műkedvelő hangversenyekkel úgy szoktak tenni, mint a holtakkal, de mortuis nil nisi bene. . . Mi azonban annyi életrevaló erőt találtunk itt, hogy bátran mellőzhet­jük azon szabályt, mely csak a holtakat illeti meg. Az első szakaszban Beethoven „Egmont“ nyitányát játszák nyolcz kézre két zongorán, szabatosan, összevágó­­lag. Tehát mind a 8 kéz kiérdeml a dicséretünket, azonban mi, ha választani szabadna a­­ kézből, mégis leginkább csak azon négy fehér kezecskét választanak, melyekkel Weiszné asszonyság és Nikolits Róza k. a. hozta rezgésbe a billentyűket, s ezek delejes raportjánál fogva­­­ szi­veinket. Kedves népdalénekesnőnk Bognár Balázs Vilma „Tra­­viátá“-ból énekelt egy dallamot szép csengő hanggal, de bármily helyes volt éneke, a kis gömbölyű asszony egyéb­ként cseppet sem hasonlított az aszkórban elhaló traviata Gauthier Margithoz. Azért nekünk sokkal tökéletesbnek tetszett, midőn a 2 ik szakaszban Zimay László igazán bá­jos magyar népdalát énekelte. Amaz pézsma volt, ez me­zei virág, s Bognár Vilma egészséges mosolygó arczához az utóbbi mindig jobban illik. Hod­ak­ Károly úr szavalt. E műkedvelő orgánu­mában van valami, a­mi önkénytelenül megnyeri a hallga­tót. Sokat kifejezőleg mondott el, de hibája, hogy feje nem eléggé nyugodt. Majd a jobb, majd a baloldali szín­­falak közé szavalt, s legritkábban nyugodott meg tekin­tete szemben a közönséggel, miért került bennünket, a­kik pedig oly szívesen részeltettük tapsainkban. Mendelssohn hangversenyét Stocker Ede játszotta. E fiatal műkedvelő ismeretes mint igen gyakorlott és nagy képzettségű zongorajátékos. Meg is tapsolták nagyon és zajosan, sőt da capo kérték tőle Dreyschok „Korcsmárosné“ variatióit. Stocker pompásan játszta ezt is. Ő Budán meg­járja Lisztnek. A­ki bennünket igen elragadott szép, nyugodt és igen jó iskolát tanúsító zongorázása által, az a kis Kalmár Lenke k. a. volt (Székelyünk tanítványa.) Hummel D-moll ötösében övé volt az oroszlán­rész. Ez ötösben Trux Hugó játszta a hegedűt, a­ki később Ridley Kohnénak egy nehéz hangversenyében kivált az arpeggiákat és kettős hango­kat igen nagy gyakorlottsággal vette. Csak az a balesete volt, hogy, mint a hadvezér, a­ki alól a lovat kilövik, neki is épen a győzelem küszöbén pattant el a húrja. Hanem az igazi hőst ez nem zavarja meg. Eris ló — fris he­gedű —­ a bátor meg nem áll, a­míg a győzelem kezé­ben nincs. Hrabovszky Ilon­a nagysága Ernaniból a cavatinát énekelte. Sok énekesnőnek óhajtanánk annyi lelket, érzést és művészetet az énekben, mint a­mennyivel e nagysága rendelkezik. S érezni is látszik, hogy benne a színpad egy drámai művésznőt vesztett, mert a műkedvelőnők félén­­kebb s tartózkodóbb modora neki terhére van ... ha már színpadon áll, egész Elvira szeretne lenni s virágcsokor helyett tőrt forgatni. A budai dalárda két dalt adott elő, s természetesen a Storchéval hatott ma is legjobban, miután ez e derék dalnokkar chef d’oevre-je. A déli dalnokok sorában egypár idősebb polgárt is láttunk, bár ők hátrább vonultak, a­mily szép jelenség az korunkban, hogy éltesb urak is kedvüket lelik az ifjú dalban, most midőn az ifjúságnál is hányszor tapasztalunk életvátságot. Ne vonuljanak önök hátra, a szív, a mely a dalt szereti, őszhajjal is — fiatal még. B. Gyula. lípdléljlb©­. Y. Kolozsvár, november 21. Városunk szokatlan élénksége, a sűrű kocsizörej, tö­mérdek új arcz, a tele színházak és circus, a különböző nemzetiségű viseletek, az arczokon látszó remény és óhaj, aggály és komorság — minden mutatja, hogy az ország­gyűlés elkezdődött. Tüntetésnek sehol semmi nyoma. Vá-48 S .A. L­O 2sT_

Next