Nefelejts, 1867. január-december (9. évfolyam, 1-52. szám)

1867-01-06 / 1. szám

Halk est borong a téren, A tengeren köd ül, Valami kél, fehéren, Zsongó habok mögül. Hullámiból kikelve A hablány, rám hajol, Dagadva forr hó­ melle Könnyű fátyol alól. Tígy nyom és úgy szorongat, Hogy szinte­ szinte fáj. — Karjaid nagyon nyomnak, Te bájos hableány! — Oh hogyne szoritnálak, Azért szoritlak, ah! Ha fölhevülnék nálad — Oly hús az éjszaka! A hold halványul mármost, A felhők talaján, Szemed is mind homályosb, Te bájos hableány! Ne hidd, homályosb nem lesz , Csupán nedveske még, Egy csöpp tapadt szememhez, Hogy a vízből jövök. — A sirályok sivitnak, A víz hullámot hány; Szived vadul ver, tik-tak, Te bájos hableány! — Szivem vadul ver, úgy van, Vadul zajong, szegény, — Mert szeretlek mondhatlan, Te bájos földi lény! SZÁSZ KÁROLY. 1. szám, 1807. január 6. A KÖLTŐ ÉS A KORSZELLEM. A költői géniusz a világtörténelem bizonyos korszakát­­ képviseli, s valódi jelentősége abban áll, hogy azon korszak szel­­lemének tökéletes, és örök kifejezést ad. A költő régebben nem­zetének prófétája s papja volt. Innen ered Homer, Sophocles,­­ Dante, Calderon és Shakespeare nagysága. Legutóbbi szabad­­­­ságharczunk küzdelmei Petőfi dalaiban nyertek költői kifejezést. • A géniusz kora előtt világíthat, de a fáklyát kora adja kezébe. Az ó- és középkor költői legjobban ismerék ezen igazsá­­­­got. Mint koruk naiv gyermekei nem haboztak az anyag válasz­tásában és földolgozásában, teremtő képességük üteme a kor szívverése után indult. Csupán az újabb időket jellemzi ama di­­lettantismus, mely magát minden kigondolható világnéz­etbe beleképzeli, s minden alakot utánoz, habár annak szelleme rég kihalt is. Gottschall a széptollú költő és szépész, kit e vázlatban követek, négy eszményt jelöl ki a költészet történelmében. Az antik eszmény előlépcsője, szerinte a keleti, a jelké­­­­pes. A jelképben a kép nem adja vissza egészen az eszmét,­­ csak futólagosan tündököl a sötét mélyében. A kifejezések túl­­halmozottsága, a képek fénye és tömege, a homályos mythus, mely a jelképes borítéktól nem tud szabadulni, a vonatkozások és jelentések ide-odacsapongása jellemző vonásai a jelképes lépcső­nek. A költészet egészen a vallásban gyökerezik. A költők azon­ban a népszellem vezérei, műveik jelentékenyebb emlékek,­­ mint amaz óriás épületek, melyeknek romjai máig is fönnálla­­nak. A Mahabharata, a Ramayana, Kalidasa drámái mélyebben és élethűbben tanúskodnak az indus világnézetről, mint India bölcsének, az elefántnak templomai. És ismét mennyire külön­bözik ezektől Irán és Turan kettős hősmondája Firdusi hatalmas Parsenepos­ában! Ezen keleti költészet csakhamar nagy hódításokat tett, különösen Göthe föllépése után — Németországban. Tani­­tának, mint a brahmanok, szerettek, mint a persa Hafiz, követ­ték az arabs Hariri elbeszélő modorát, s végül megérkezett Mirza-Saffi is, a tiflisi bölcs! A keleti költészet külsőleg ama gazdagságban úszott, mely a sötét gondolatra nehezül, miként a gyöngy és drágakövek a keleti nő sötét testszínén. Kelet tarka élete könnyen megtetszett, annyival is inkább, mivel e csökö­nyös föld még mindig az ős­idők bélyegét viseli, s a jelenkor 1

Next