Nefelejts, 1867. január-december (9. évfolyam, 1-52. szám)

1867-08-04 / 31. szám

IX. évfolyam, 31. szám, 1867. Augusztus 4. SZERELEMV­ÁGY. Szeretni vágyom édes hévvel, Szeretni véghetetlenü­l; Az ifjú szív hő szerelmével — Csak egyet, mindig, egyedül! Óh, hogyha tudnék még szeretni! Egy tündérvilág lenne az; Képzelmem gyakran megteremti, De ez csak álom, nem igaz. Az édes lányt ad, hogy szeretném! Gyöngéden, hévvel, igazán; Örök életet nyernék keblen, S az enyémen mennyet a lány. Mert boldog is csak értté lennék, Egyedül bírna engemet; Az angyalok irigyelhetnék Tőle szerető szivemet. Az élet minden kínját, búját Értté örömmel hordanám, Rózsával hinteném be útját, A merre lép a drága lány; Édes nevét dalokban zengném, És övé volna a diadal, Koszorúmat lábához tenném: Övé a díj, övé a dal! Szeretni hajh! de nem tudok már, Szivem átok alatt remeg; Megigézett egy bűvös szempár, Mely megfagyasztja véremet; A szerelem édes varázsa Tőlem örökre idegen; Mi megmaradt: csak lelkem álma, S hogy őt imádjam hidegen. KOMÓCSY JÓZSEF: A NŐK DICSÉRETÉRE. ) — GOLTZ BOGUMIL után. —­­ .. " Szeretettjében a férfi egyszerre földi és mennyei terem­­­­tést lát; elméje a gyönge asszonyt, vagy az egyszerű leányt­­ ismeri föl benne, de a szerelemnek szent ihlete megérteti vele, hogy a nőben, szive kincsében, előtte a szenvedélyek hősnője é S jóslónő áll, ki föltárja a természet titkait; oly genius, mely az­­ emberiséget tolmácsolja és egyéniségéhez közelebb vonja. Min­­­­den pillanatban megfogható és megfoghatatlan lesz előtte, oly­­ megszokott, mint a világos nap, és oly szellemileg idegen, anyy­­­nyira a sphaerák távolságában létező, mint az éj mennyezete , csillagbirodalmával. Vannak pillanatok, midőn a férfi megtagadja a nőt, de­­ azért szellemét mégis hozzá csatolja.Vajmi csekélységért össze-­ ■ perel vele, s mégis föláldozza értte mindenét. Mig bölcs sza­­­­vakkal oktatja, addig tőle okosabb életmódot, erkölcsöt és szű­­s­zies viseletet tanul; mig iskolai bölcsességet akar bele oltani , addig a nőtől a lelki szépséget, a szív titokszerűségét, a szere­­l­lem humorját, a gyermekdedség isteni mélységét, a nyugodt­­ lelkiismeretet és a szűzies érzéket sajátítja el. Föllázad szere­­­­tettjének bizonyos önkénye, makacssága, kis igazságtalansága,­­ vagy következetlensége miatt, s ha az lassan kint elveszti a megrótt gyöngeségeket: érzi, hogy azok mind megannyi hatal­mak szíve fölött, mind megannyi nőiességek: a bájnak, a sze­relem bűbájának, a házaséletnek aterei valának. Ez a termé­­szeti és mennyei oeconomia, a nő és férfi közt létező viszonyla­­­­gosságnak mysteriuma. A nő sokkal több tehetséggel és ügyességgel bír, mint a férfi; lelkének hangszere sokkal tisztábban van fölhúrozva, mint­­ a férfié; a nő már résztvevő szívénél fogva, született beteg­­, ápoló. A leány nevelést és miveltséget nyer, a­nélkül, hogy tud­nék mikép, mikor és mi által? Költői érzékükre, rokonszenves­­ és symbolicus gondolkozásukra, erkölcsi ösztönükre minden ese­­­­mény, mint megannyi mivelődési eszköz hatással van, figyel­­­­mességükre, csöndes illemességükre, és velük született előzé­­kenységükre a képző elem már a levegőben él. Közönséges pol­gár, paraszt- és munkás­embereknek gyakran oly dús női kel-31

Next