Nemzet, 1883. október (2. évfolyam, 269-299. szám)

1883-10-10 / 278. szám

Szerkesztéség : Barátok­ tere, Athenaeum-épület, I. emelet. A kp szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőség­hez intézendő. Bérmentetlen levelet csak ismert kéztől fogadunk el. Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. HIRDETÉSEK úgy mint előfizetések a kiadó­hivatalba (Barátok-tere, Athenaeum-épület) küldendők. REGGELI KIADÁS Kiadó-hivatal­ : Barátok-tere, Athenaeum-épület, Hidastul Előfizetési mt : Poétán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra .......... .......... 2fb­ 8 hónapra 6 - 6 hónapra „ „ .......................................... U > Az esti kiadás postai különküldéseért felül­fizetés negyedévenként ........ ......... 1 » II. évi folyam. Budapest, 1883. szerda, október 10. 278. szám.­ ­ Budapest október 9. Az egyenes adók reformja Ausztriában tekintettel a magyar adórendszerre. *) Irta Wachtel Aurél. III. Érdekesnek tartjuk e négy törvényjavaslat főbb határozatainak a hason magyar törvényekkel való egybevetését, annál is inkább, mert ha e javaslatok lényege törvényerőre emelkedik, a­mi a mostani par­­lameni helyzet mellett alig szenved kétséget, akkor Magyarország és Ausztria egyenes adórendszerei nem­csak ugyanazon alapon, a kettős, azaz hozadéki és tiszta jövedelmi adóztatás elvén alapulandanak, ha­nem a részletekre nézve is sokban hasonlítani fognak egymáshoz. A közjogi kapcsolat egyébiránt, melyben a lajtántúli tartományokkal vagyunk, és azon nagy­számú közgazdasági érdekek, melyek a közös vám­területté egyesített két államot egymáshoz fűzik, már maguk is fölötte tanulságossá teszik az egybevetést. Midőn az osztrák kormány a keresetadó szabá­lyozását feladatul kitűző, hogy a sok exemptió folytán az adó alól felmentett, vagy a törvény hézagos ha­tározatai miatt kibúvó kereseti vállalatokat is a köz­teherviselésbe belevonja, az irány, melyben a czél el­érése végett haladnia kellett, már ki volt jelölve: a föld- és hozadék hozadéki adók gyanánt már szabá­lyozva valának, s a kereseti adót is ilyenül vélte a kormány szabályozandónak még azért is, mivel véle­kedése szerint a fennálló adóintézmények következe­tes továbbképzése kevésbbé hat zavarólag a megálla­podott közgazdasági viszonyokra, mint a gyökeres átalakítás. Tudjuk, hogy az osztrák földadó 1881. január 1-seje óta, bár egyelőre csak ideiglenesen — az uj cataster alapján vettetik ki, és hogy az adó jelenleg az uj cataster által megállapított tiszta jövedelem 22,1%-ával szabatik meg. A házadó pedig az 1882. február 9-diki törvény óta a nyers jövedelem 22%%, 14 és 10%%-ával vettetik ki, s a Zára, Salzburg, Csernovitz, Trieszt és Tirol által nyert kedvezmények 1883, 1884, 1887, 1895 és 1892-ig fokozatosan meg fognak szüntettetni. Az osztrák ke­resetadó tárgya, az 1883. évi ja­vaslat szerint, minden kereseti vállalat s haszonhajtó foglalkozás": az első osztály az önálló kereseteket, a második a szolgálati és bérviszonyból eredőket fog­lalja magában. Az I. osztályú keresetadót­ az első fokú kivető ha­tóság minden harmadik évben az adózó bevallása, a községi elöljáró véleménye, és esetleg a közvetlenül szakértők útján kipuhatolt keresetképesség alapján szabja ki. Jelenleg, miként nálunk az 1883. XLIV. törvény meghozataláig, évenkint történik a kivetés­, a három évi kivetéssel élt és itt is lehető stabilitást kívántak az adónak adni. Az egyszer három évre­­megállapított adóösszeg alól kivételt, illetve az adó­összegnek leszállítását, az osztrák javaslat csak az át­lagos kereset felényi csökkenése esetén engedi meg. A II. oszt. keresetadónál azon illetmények összege szolgál adóalapul, melyekkel valamely külön kiadás (mint pl. a lótartási, irodai átalányokkal) nincs ösz­­szekötve, s itt a kivetés évenként történik. Az adózó vallomásának magában kell foglalnia az adózó nevét, lakhelyét, vállalata nemét és székhe­lyét, az üzleti eszközöket (motorokat) és szereket, ki­vált a gépek számát, a műhely terjedelmét, a raktá­rakat, mindezek bérét, az üzleti tőkét, az üzleti sze­mélyzetet, ennek illetményeit, bérleteknél azok tár­gyát s leírását, a kikötött bért és egyéb szolgálmá­­nyokat. E nyilatkozatokat a községi elöljáró gyűjti s a maga illetve a kihallgatott szakértők véleményével kiegészítve, azok névjegyzékével együtt, kik nyilatko­zatot nem tenek, átadja az adókivető hatóságnak. Minden magánfél és hatóság köteles az adóki­vető hatóságnak a kért felvilágosításokat s adatokat kiszolgáltatni, a keresetek kipuhatolása körül segédke­zet nyújtani, késedelmezés esetén bírságok vethe­tők ki. Az első osztályban tehát nem a valóságos jöve­delem, hanem a közepes keresetképesség (mittlere Ertragsfähigkeit), azaz önálló üzletnél ennek való­színű átlagos jövedelme az adóalap. A magyar törvény az előző három évi tiszta kereseti vagy üzleti nyeremény átlagát jelöli ki adó­alapul , az osztrák javaslat tehát határozottabban hangsúlyozza a kereset adónak hozadéki adó termé­szetét. A gyakorlatban a két definitió közt nehéz lesz különbséget fedezni fel; a három évi átlagos jö­vedelem itt is ott is az előző évek eredményei alapján bizottságilag állapít­tatik meg, sőt az osztrák javaslat — mint látni fogjuk — épp azért, mert nem a tiszta­jövedelmet hanem a hozadékot (Ertrag) kutatja, a részletekben még szigorúbb a magyar törvénynél. A nyers jövedelemből az osztrák javaslat sze­rint csak­is az üzleti és karbantartási költség, az üz­leti szerek elhasználási értékcsökkenése vonható le, de nem az üzlet kiterjesztésére tett kiadás, sem az üzleti tőkék kamatja; levonható a saját épületek bér­értéke is, de nem karbantartásuknak költsége. Ezen szövegezés szerint (Als Auslagen dürfen n­u­r . . . in Abzug gebracht werden) az Üzlet adós­ságai kamatjának levonása, melyet a magyar törvé­nyes gyakorlat megenged (1. az egyenes adótörvé­n) Mutatvány szerzőnek a M.­T Académia által ju­talmazott adóügyi munkájából. nyék 1881. évi hivatalos összeállítása 143. lapjának 16. jegyzetét,) az osztrák javaslatban el van tiltva; a hozadéki adó jellegével e tilalom csakugyan nem is egyeztethető össze, és a javaslat indokolása nyíltan ki is jelenti, hogy a szenvedőleges kamatok levonásának a kereset-, mint hozadéki adónál helye nincs. Nálunk, tilos a bevallásra vonatkozó időszakon át az üzletből elvont tőkéknek, az üzleti tőke kamatjának, az adózó által törvény szerint eltartandó családtagok munkája értékének, az adózó és családja lakbérének levonása. Az adókiszabások elleni felszólalások fölött bi­zottság dönt, mely a tartományi pénzügyigazgatóság főnöke s 4—12 tagból áll, kiknek felét a pénzügymi­­niszter nevezi ki, felét a tartományi gyűlés a kereseti adót fizetők köréből 3 évre választja. Az I. oszt. keresetadót és járulékait törvényes zálogjogi elsőbbség illeti az adóköteles üzletéhez tar­tozó minden ingatlanra nézve, az ingatlan elárverezé­sétől visszafelé számított három évre vonatkozólag. Érdekesnek tartjuk megemlíteni, hogy a javaslat ezen intézkedése Ausztriában ul, és hogy ez a polgári tör­vénykezési perrendtartás tárgyában kelt 1868. évi LIV. t. sz. 446. §-ból van átvéve, mely szerint a bírói uton eladott ingatlant terhelő utolsó két évi közadó, illetéktartozás s községi adó, mint előnyös tétel, mind­járt a végrehajtató foglalási és árverési költsége után nyer kielégítést. E két évi előnyt az 1883. t. sz. XLIV. t.-cz. 88.§-a 1884. január 1-től kezdőleg három évre ter­jeszte ki, úgy hogy a javaslat törvényerőre emelése után e részben a két államban egyenlő határozat fog fen­­állani. Tudjuk, hogy a magyar keresetadó I. osztálya a mezőgazdasági, gyári és házi cselédeket, napidíja­­sokat, segéd nélkül, illetve kis és nagy községekben segédekkel dolgozó kézműveseket, a II. osztály a ház-, földbirtokosokat és járadék­i kamatból élőket illeti. Az osztrák javaslat I. osztálya alá tartozó kere­seteket a magyar adó III. osztálya öleli fel, és ezekre a magyar törvény exorbitáns adót szab: 10°/0-ot. A javaslat és a magyar törvényben foglalt adó­kulcsok összehasonlításánál azonban nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a magyar adónak 30°/6-a földtehermentesítési járulékot képez, és tarto­mányi pótlék nálunk nem létezik, megyei is csak el­vétve, holott Ausztriában a községi pótlékokon fölül földtehermentesítési, tartományi és kerületi pótlékok is vettetnek ki. Az adókulcsok egybevetését különben utóbb fogjuk megkísérelni. Az osztrák tarifa nem százalékos, hanem foko­zatos és a magyarnál jóval enyhébb ; az első 500 frt után 3°/0, a második 500 frt után 4, a második ezer frt után már 5°/0, a harmadik után 6,5, a negyedik után 8, és minden 4000 frton fölüli részösszeg után 10%-adő vettetik ki. Az adószázalék eszerint 3-mal kezdődik, 1400 frt keresetösszegnél ér el 4°/0-ot, 2700 és 4700 írtnál 5 illetve 6, 5400 és 7600 írtnál 7 és 8, 16.000 s 48.000 írtnál 9 és 9,60 °/C-ot. A progessió, mint látjuk, roppant gyors, és ily hirtelen emelkedés mellett alighanem gyakorlatilag káros is ; 4700 írt­tól kezdve 6—10°­0 egy átlagadónál, melyen felül az adózó még a személyes jövedelmiadót is fizetni köte­les, oly magas adótétel, hogy a defzaudációkra folyto­nos ingerül és ürügyül fog szolgálni, s ezzel a szemé­lyes jövedelmiadó sikerét is kérdésessé tenni. A javaslat indokolása bevallja, hogy a progres­­sió a hozadéki adó jellegével kevéssé fér össze; a progressiót mindamellett teljesen indokoltnak véli az által, hogy az egyenlő adó a kisebb jövedelemre min­dig súlyosabban nehezedik, s hogy a progressió mind az igazságos adófelosztásnak, mind a fiskális érdek­nek jobban felel meg, mint az egyenlő adószázalék. Fontosak még a törvény minimális adótételei. Ezek megszabása tekintetében a javaslat a székhely lélekszáma alapján hat osztályzatba sorozza az üzlete­teket, a szerint, hogy a népesség a 70.000-et fölülha­ladja, 35—70, 15—35, 5—15, 1—5 ezer közt vagy ezen alul van. E minimális tételek a bejegyzett keres­kedő c­égeknél 100, 75, 55, 40, 30, 25 frt, önálló üz­letképviseleteknél 60, 45, 35, 25, 20, 15 frt, szállító vállalatoknál 12, 10, 8, 6, 5, 4 frt, kiskereskedések és bérleteknél 8, 6, 5, 4, 3 frt, közoktatással foglalko­zóknál 8, 6,4, 3, 3 frt, nagykereskedéseknél 800 frt, gyáraknál 100 frt, bányaü­zleteknél­ 10 frt. A magyar minimális tételek — nézetünk sze­rint — sokkal gyakorlatiabbak, midőn nem fix össze­get állapítanak meg, hanem az üzlet terjedelmére, nyereséges voltára valló körülmények, pl. bérlőknél a haszonbérre, mészárosoknál a bolt bérértékére, bérko­csisoknál a használatban levő állatok számára, egyéb üzleteknél az évi lakbérre alapítják a valószínű jöve­delem kiszámítását. Az osztrák javaslat szerint a II. osztályú kere­setadó az állandó fizetések után is progressiv skála szerint vettetnék ki, mely enyhébb százalékkal kezdő­dik, mint az I. osztályban, de majdnem épp oly gyors progressióval nő egész 10°/0-ig. Lássuk a két fokoza­tot egymás mellett: Az 5000 írton felüli összeg után. A II. osztályba sorozott munkakeresetnek nyúj­tott előny még jobban tűnik szembe, ha a két fokoza­tos ártarifát egymás mellé állítjuk. Kereset összege Az első 500 forint után A második » » » A harmadik » » » A negyedik » » » A harmadik 1000 » » A negyedik » » » Az ötödik » » »­ ­. oszt. II. 08Zt. 3°/0 O-200/o 4% 1‘80% 5°/o 2 % 5°/0 2-80°/o 6-5»/0 4-80°/0 8% 6'80% 10°/0 8-80°/0 10 % 10 % Ha számunkhoz fél iv melléklet ven csatolva. Adótétel Kereseti Összeg 1. osztály II. oszt. Érdekesnek tartjuk a fix illetményekre vom­kozó adótarifákat is, a­mint jelenleg Ausztriában és Magyarországon fennállanak, az Ausztriára nézve ja­­vaslottakkal egybevetni. Magyar IV. oatr. kere- Osztr. II. oszt. jövedelemadó Osztrák adójavaslat feladó 6000 800 6300 frtig 12000 758.— Minden to-8401 —9450 ft­g 18°/° 1515—19000 — 20000 1738.—­vábbi 100 Ezentúl 20«/0 az 1701 Minden további 2000 frt után 10 adó forint után 200 forint frt az adó az adó frt kr. frt kr. 125 forintig 3.— 150 — 4.50 250— 300 forintig 9.— 300— 350 » 10.50 70 450— 500 » 15— 1— 900— 1.000 » 35.— 10.— 1.400— 1.500 » 60.— 20.— 2.100— 2.300 » 105.— 48 — 2.700— 2.900 » 145.— 78.— 3 800- 4.100 » 240.— 160.— 4.700— 5.000 » 330.— 240.— 5.400— 5.800 » 410.— 320.— 6.600— 7.000 — 530.— 440.— 7.600— 8 260 » 650— 560.— 9.400— 10.000 » 830.— 7404.— 11.000— 12.000 » 1030.— 940 — 15 000—16.000 » 1430.— 1340.— 17.000— 18000 » 1630.— 1540.— 19.000— 20.000 » 1830.— 1740.— Illetmény összege forintokban Adó 100 1 300— 350 —.70 200 2 350— 400 —.80 300 8 *00— *50 —.90 *00 4 *50— 500 1.— 500 5 500— 600 2.80 600 7 630 frt. 13.60 600— 700 *.60 70­0 9­­ 700— 800 6.40 800 11 . h 800— 900 8.20 900 18 I 900— 1000 10.— 1000 15 1050 frt/ 21.— 1000— 1100 12.— 1100 17 1051 frt. 1100— 1200 14.— 1200 19 J 1200— 1300 16.— 1300 21 1 1300— 1400 18.— 1400 23­­ 1400— 1500 20.— 1500 25 1 /e 1500— 1700 25.60 1700 31 1 1900— 2100 88 80 2100 *3 2100 frt' 8*.— 2300— 2500 58.— 2500 55 2900— 3200 98.60 3000 75 3150 frtig 6­/o 389.— 8200— 3500 116.­3500 100 8800— 4100 158.80 *000 130 *200 frtig 8% 838.— 4400— 4700 211.60 4500 165 *700— 5000 288.— 5000 205 5250 írtig 100/1­525 — 5000- 5400 .278.— 5500 250 5800— 6200 358.— Közlemények. Az 1885-iki országos kiálítás központi bizott­sága által a vidéki helyi bizottságokra nézve egybe­­állitott programmot, a győrvidéki gazdasági egyesület közelebb tárgyalás alá vette s minthogy a dunántúli kerületre nézve gyűjtőhelyül és közegül a soproni kereskedelmi és iparkamara van kijelölve s Győrmegye gazdaközönsége a kijelölt közeggel csak költséges és fárasztó uton közlekedhetik s tekintve, hogy a kiálli­­tásbani részvételt illetőleg a buzdításra a legalkalma­sabb eszköz a közvetlen érintkezés, elhatározta, hogy Győr megye gazdaközönsége részére közvetítő közegül külön bizottságot alakít, s ennek kivitelére valamint a közvetítő bizottság hatáskörének megállapítására szűkebb körű bizottságot küldött ki. A pestmegyei álattenyésztő egyesület IV-ik év­negyed­i közgyűlését ifjú Hajós József elnöklete alatt tarta meg, a megyei évnegyedes közgyűlésse megjelent tagok élénk részvétele mellett. A közgyű­lés tárgyát az elnöki előterjesztés tárgyalása képezte Ebből az előterjesztésből felemlítjük, hogy a jul. 9- én tartott III-ik évnegyedes közgyűlés óta két köz­ponti igazgató választmányi ülés tartatott, melyeken 25 ügydarab nyert elintézést. A szep, 23-án rende­zett tenyészállat vásáron átvette az egyesület a Tisza Kálmán által ajándékozott kant s azt 60 frt értékben Nyáry József, nyíregyházi birtokosnak adta át. Ugyan­ekkor vásárolt az egyesület Sziget-Szent-Miklós köz­ség részére két kant és egy tenyész berni bikát, to­vábbá Szabó Albert hidegkúti birtokos részére egy hollandi faj bikát. Az egyesület központi igazató vá­lasztmánya mindinkább meggyőződik egy tenyészte­lek létesítésének elkerülhetetlen voltáról, mert a te­nyésztők szükségleteiket mindig akkor jelentik be, mi­kor már a tenyész apa állatokra szükségük van s igy az egyesület, kellő számú tenyészanyaggal sem­ ren­­delkelkezvén, azokat nagyobb áron kénytelen besze­rezni.­­ A jövő évre a tenyésztő közönség igényeinek kielégítésére már előjegyeztetett az egyesület Tisza Kálmánnál 20 kant s más hírneves tenyésztőknél még többet is elő fog jegyeztetni. A múlt közgyűlés óta az egyesület évdíjas tagjai 43-mal, az alapítók 5- tel, az alapító közegek pedig 3-mal szaporodtak. A közgyűlés e jelentést, mely az egyesület tevékenysé­gének legszebb jelét képezi, örömmel vette tudomásul s a tenyésztelep felállítását a jövő évre halasztotta. Az észak amerikai egyesült­ államok uzsoratör­vényei. Tudvalevőleg az észak amerikai egyesült­­államoknak, mint egységes uniónak nincs közös ke­reskedelmi törvényhozása és hogy az egyes államok belügyeiket tetszésük szerint rendezhetik, a­nélkül, hogy ebbe a nemzeti kormány, a congressus beleszól­hatna. E különös állapot, mely mellett ugyanegy or­szág polgárai más-más területen lakván, más joggal élnek, nemcsak a kereskedelmi viszonyokban feltűnő, hanem a magánjogi törvénykezés terén is, így az egyes államokban az uzsorára nézve a lehető legkülön­bözőbb határozmányok állnak fenn. Ezen az uzsorára vonatkozó törvények intézkedéseit az egyes államok­ban a következőkben tüntetjük fel: Alabama: Törvényes kamatláb 8°/0, uzsoráskodás esetén minden kamat elvész. Arizona: Törv. kamatláb 10°/0, de a felek írásban bármily kamatot kiköthetnek. A­r­­k­a­n­s­a­s : Törv. kamatláb 6°/0, írásban kiköthető 10% , uzsoráskodás esetén odavész a tőke is, kamat is. C­a­l­i­fo­r­n­i­a: Törv. kamatláb 7°/0, de írásban több is kiköthető. Colorado: Törv. kamatláb 10 száza­lék, de kiköthető akármennyi. Connecticut: Törv. kamatláb 6 százalék, uzsoratörvény nincs. D­a­­k­o­t­a : Törv. kamatláb 7 százalék, írásban kiköthető 12 százalék, uzsora esetén elvész a kamat. Dela­ware: Törv. kamatláb 6 százalék, uzsora esetén elvész tőke is, kamat is. Columbia terület: Törv. kamatláb 6 százalék, írásban kiköthető 10 százalék, az uzsorás elveszti a kamatokat. F1­o­r­i­d­a : Tör­vényesen 8 százalék, de kiköthető bármily kamat Georgia: Törv. kamatláb 7 százalék, írásban ki­köthető 8 százalék. Idaho: Törv. kamatláb 10 százalék, szerződéssel kiköthető havonkint 1 és fél százalék, uzsorás elveszti a kifizetett összeg három­szorosát és fizet 300 frt bírságot, vagy hat hónapig terjedhető fogsággal büntettetik. Illinois: Terv: kamatláb 6 százalék, írásban kiköthető 8 százalék, az uzsorás elveszti a kamatot. Indiana: Olyan, mint Illinoisban, csakhogy az uzsorás csak a 8 száza­lékon felüli kamatot veszti el. J­o­v­a : Törv. kamat­láb 6 százalék, írásban 10 százalék, az uzsorás elveszti a tőke 10%-át, mely összeg az állami iskolaialap­nak jut s megkapja a tőkét kamat nélkül. Kansas: Törv. kamatláb 7°/0. Írásban kiköthető 12%, a 10%­­on felüli kamat a tőkére fizetettnek vétetik. Ken­tucky: Törv. kamatláb 6°/0 az azonfelül fizetett kamat visszakövetelhető. Louisiana: Törv. ka­matláb 6°/0, írásban kiköthető 8%; ha az esedékes­ség után ezen felül köttetik ki kamat, elvész az egész. Maine: Törv. kamatláb 6°/0, írásban akármennyi kiköthető. Maryland: Törv. kamatláb 6 °/0, az ezen felüli k­amat elvész. Massachusset: Tör. kamat­láb 6°/0, írásban bármennyi kiköthető. Michigan: Törv. kamatláb 7°/0 írásban kiköthető 10%, uzsorásko­dás esetén elvész a 7°/0-on felüli kamat. Minnesota, mint Michiganban. Mississippi: Törv. kamatláb 6°/0, írásban 10°/0, uzsoráskodás esetén elvész a ka­mat. Missouri: Törv. kamatláb 6°/0,írásban kiköt­hető 10. Az uzsorakamat az iskolaalap javára esik. Montana: Törv. kamatláb 10°írásban bármeny­nyi kiköthető. Nebrasca: Törv. kamatláb 7°/0, írásban kiköthető 10%, az uzsorás elveszti kamat­­igényét. Nevada, mint Montanában. New- Hampshire: Törv. kamatláb 6°/0. Az uzsorás el­­veszti az uzsorakamatok háromszorosát, a szerződés azonban nem érvénytelen. New-Mexico: Törv. kamatláb 6°/0. Írásban kiköthető 12%, uzsoratörvény nincs. N­e­w - Y­o­r­k: Törv. kamatláb 6%. Az uzsora­szerződés semmis és érvénytelen. Az uzsora büntető­jogilag üldöztetik, s hat havi fogsággal s 1000 dollár bírsággal büntettetik. North-Ca­rolina: Törv. kamatláb 6%. Írásban kiköthető 8%. Az uzsorás elveszti a kamatot és a kifizetett kamat két­­szerese az adós által visszakövetelhető. Ohio: Törvényes kamatláb 6 százalék. Írásban kiköthető 8%. Ha 8%-nál több köttetik ki, csak a tőke és 6% követelhető. Oregon: Törv. kamatláb 8% Írásban kiköthető 10%. Az ennél többet követelő szerződés érvénytelen. Pennsylvania: Törv. kamatláb 6 °/C. Akármennyi köttetett is ki, csak 6% követelhető. R­h­o­d­e-I­s­l­a­n­d : Törv. kamatláb 6%. Uzsorat­ör­vény nincs. S­o­u­t­h-C­a­r­o­l­i­n­a: Törv. kamatláb 7%. A nagyobb kamat érvénytelen. .Tennes­see: Törv. kamatláb 7°/0. Ennél több érvénytelen. Texas: Törv. kamatláb 8%. Írásban kiköthető 12%. Az uzsorás elveszti a tőkét és kamatot. Utah: Törv. kamatláb 10°/0, uzsoratörvény nincs. Vermont: Törv. kamatláb 6%, ennél több nem követelhető. Virginia: Törv. kamatláb 6%, az uzsorás semmi kamatot sem kap. Washington terület: mint Utah. West-Virginia: mint Vermont. Wis­consin: Törv. kamatláb 7%, írásban kiköthető 10%, az uzsorás elveszti igényét a kamatokra. Wyoming: Törv. kamatláb 12%, írásban bár­mennyi kiköthető. Határzár elrendelése. A földmivelés-, ipar- és kereskedelemügyi m. kir. miniszter, I. évi 44,940. szám alatt valamennyi vesztegintézeti igazgatóhoz, valamennyi vesztegállomás vezetőségéhez, és veszteg­intézeti felügyelőséghez a következő táviratot intézte. Minthogy a bukaresti C­s. és kir. osztrák és magyar követségnek távirati értesítése szerint Romániában Scopo­eni községben (Falcin kerületben) a Pruth vize mellett, a" keleti marhavész kiütött, ennélfogva Románia ellenében az 1874-ik évi XX. t.-cz. 13. §­­ában körülirt szoros határzárt rendelem el. Miről tu­domás és szoros alkalmazkodás végett oly felhívással értesítem, hogy jelen rendeletem végrehajtásáról táv­irati jelentést­­ várom. Kelt Budapesten, 1883. évi október hó 8-án. Gróf Széchenyi Pál, s. k. A marosvásárhely-szászrégeni vasút engedélye­zési tárgyalása. Báró Huszár Károly és érdektársai egy Marosvásárhelytől Szászrégenig vezetendő vasút terveit és költségvetését előterjesztvén, e vasút enge­délye iránt folyamodtak. Ennélfogva közmunka, és közlekedés miniszter úr ő nagyméltósága az említett vasút engedélyezési feltételeinek megállapítását elren­delvén, f. évi október hó 30-ára az állandó vasút-en­­gedélyezési bizottságot összehívta.­­­ A bemutatott tervek szerint a szóban levő vasút a m. kir. államva­sutak kocsárd-marosvásárhelyi vonalának folytatása­ként egy Maros-Vásárhelyen létesítendő külön állo­másból­ kiindulva, Nagy-Ernye, Sáromberke, Gernye­­szeg, Körtvélyfája, Petele községek határain keresz­tül mintegy 34 kilométer hosszúságban Szász-Rége­­nig vezettetnék.­­ E vasúton a két végállomáson kí­vül Gernyeszegen egy közbeneső állomás terveztetik. Az engedélyt kérők által szerkesztett költségvetés szerint az össz­e építési és berendezési költségek 895.613 frtot tesznek. Az újszász­apáti vasút tervezete. Az újszász­­apáti helyiérdekű vasút létesítésére alakult végrehajtó bizottság, mint a V. és Közi. Közlöny jó forrásból értesül, a vasút terveinek és költségvetésének bemu­tatása mellett az engedélyért folyamodott. A tervek szerint a vasút a m. k. államvasutak új­szászi állomá­sától Jász-Ladány, Jász-Kisér községek határain ke­resztül mintegy 32 kilométer hosszúságban Jász-A­pá­tiig fognak vezetni. Az egész vonalon három állomás (a fent említett községek mellett) és ugyanannyi ki­térő terveztetik.­­ A költségvetés 562.651 írttal van előirányozva, s ez összeg fedezésére eddig mintegy 363.320 frt áll rendelkezésre, eltekintve attól, hogy engedélyt kérők a kormánytól is támogatást remélnek. A budapesti országos kiállításról felette érde­kes és tanulságos czikksorozat jelent meg a »Gazda­sági Mérnöke czímű mezőgazdasági és mű­szaki hetilap legutóbbi számaiban Bobula János, a főváros egyik legkiválóbb építészének szakavatott tollából. Behatóan ismerteti a czikkben a kiállítás programmját s lelkes és hazafias buzdítás kiséretében hasznos útmutatásokat is nyújt a kiállí­tani szándékozóknak,­­hogy mily irányban vegyenek részt a kiállításon.­­ Ugyane számok gazdag és vál­tozatos tartalmából érdekesnek tartjuk még fölemlí­teni a következő kitűnő szakczikkeket: A bécsi villa­mossági kiállítás. A Party féle uj méhkas és rajfogó (7 ábrával). Időjósló (1 ábr.). Gazdasági iskoláink­ról. — Szalmaponyvák a kazlak befödésére (4 ábrá-­­ val). Francziaország szőlőművelése és borászata. A pincze-hőmérséklet befolyása a bor zavarodására (1 ábr.) Néptanítóink és a mezőgazdaság. A villamosság a malomiparban. A mák termeléséről. A sváj­czi or­szágos kiállításból (képpel). Zsáktartó-készülék (kép­pel) Fa-kő. A világ legerősebb fája. A kultúrmérnöki szakképzés. Töltsük fel repede-vetéseinket! A terve­zett j­ordán­völgyi csatorna. (A Gazdasági Mérnök angolországi levelezőjétől). A chicagói vasúti kiállí­tás (képpel). Az Ohio áradásai és az erdőirtások. A gazdasági növények megbokrosodásáról. Uj burgo­nyaszedő eke (képpel). Mérő­készülék az állati test megmérésére (1 ábr.) Gazdasági levél Párisból. A bolognai kender kikészítő intézet. A gyümölcs eltar­tásáról. Városi utczák bejáratása (2 ábr.) A korin­­thusi csatornáról. A poland-china sertés (képpel.) Istálló szarvasmarhák részére. A gyps mint trá­gya. Mozdonyok tűz nélkül. Szarvasmarha te­nyésztésünk emelésére szolgáló eszközök. A Sze­­remség római csatornái (7 ábrával.) Keményítő gyártás kukoriczából. A léghajózás problémája, stb. E nagyobb szakczikkeken kívül minden számban közli a gazdasági téren történt közérdekű eseménye­ket, gazdasági, technikai és ipari hasznos tudnivaló­kat- találmányokat stb. A »Gazdasági Mér­nök» megjelenik minden héten, igen díszes kiállítás­ban, gazdag és változatos tartalommal. Szerkeszti és kiadja: G­o­n­d­a Béla, miniszteri főmérnök, műegye­temi m. tanár. Előfizetési ára: negyedévre csak 2 frt 50 kr. Előfizetéseket úgy az év elejétől mint már a jövő évre is elfogad a Gazdasági Mérnök kiadóhivatala (Budapest, csillag-utcza 8). Pesti hazai első takarékpénztár egyesület Azon vidéki pénzintézeteknél, melyek a pesti hazai első ta­karékpénztár egyesülettel, az osztrák-magyar bank alapjábóli váltó visszleszámitolás utján összeköttetés­ben állnak, 1883. augusztus végén el volt helyezve 2.171,211 frt 30 kr. f. é. szept. havában leszámitolta­­tott 793,810 frt 98 kr. értékű, Lábánkhoz visszleszá­mitolás végett beada­tott: 631,849 frt 42 kr. értékű váltó; 703,440 frt 83 kr. értékű, időközben lejárt váltók a pénzintézetek által beváltottak, marad leszá­mítolva 2.261,580 frt 45 kr. A pesti hazai első takarékpénztár egyesület 5%-os kötvényei, a magyar leszámítoló és pénzváltó­ banknál kaphatók. Gazdasági és Üzleti tudósítások. Kaposvár, okt. 6. A héten nem jó időjárásunk volt, az eső hideg idővel váltakozott a visszatartotta a gazdákat a szántás-vetésben, akadályozta a kukoricza­­szedést, aztán a mi legfőbb, sokat ártott a­z előnek, mert a jókorább érő s gyengébb fajokban beállván a rothadás, a szüretet meg kellett sok gazdának kezdeni, habár szőlője meg nem érett is, mert vidékünkön ez idén csak magasabb fekvésű, kiváló helyű hegyekben találhatunk tökéletesen érett szőlőt. Azért elmond­hatjuk általánosságban most már, hogy Somogym­e­gyében mennyiségre is csak középtermésünk lehet, a minőség pedig még a középszerűnél is rosszabb. Vi­déki piac­unkon élénkebb a mozgalom, az adófizetés s a téli tetemes kiadások pressiója alatt kénytelenek a gazdák bármely áron eladni termésüket. A gabona ára egyáltalán nem emelkedik, kivitelünk nagyon korlá­tolt, alig érdemes az említésre, arányitva az előbbi évek kivitelihez. Országos vásáraink meglehetős élőtő­kék; a szarvasmarha s a ló ára emelkedett, miután sok takarmány termett s igy a teleltetés nem lesz drága. Már vannak szépen kelt zöld vetések; a vetés nagy része azonban hátra van még. Közlekedési utaink meg­romlottak. Az időjárás hűvös és esős. Arad, okt. 5. (A »Nemzet« tudósítása.) A hét kezdete óta csaknem folyton esőzik, mi nagyon hát­ráltatja a folyamatban levő tengeri­ törést. Többhe­­lyütt már bevégezték e munkálatot és az ily helyeken összehalmozott csöves tengerit a tartós nedves idő megromlással fenyegeti. A termelők szintén fel van­nak tartóztatva az ősziek elvetésével. Az utak is rosszabbodnak, miáltal a gabona­forgalom csökken. Mai heti vásárunkra búzából csak körülbelül 800 mm. hozatott be és adatott el 8 frt 80—9,50 kr kö­zött váltakozó árakon. Morzsolt új tengeri 500 mm. lehetett a piaczon, ezt szeszgyárosaink vásárolták fel 4 frt 80 krért mmként. Csöves tengeriből szintén 500 mm. került piaczra és 3 frttal vásároltatott mmként. A helybeli promontorban holnap kezdődik a szüret. Az aradi hegyalján is megteszik az előkészületeket a küszöbön álló szürethez. Kőbányai sertésüzlet. A sertéskereskedelmi csarnok jelentése. — október 8. Az árak hátrálnak. — Magyar, urasági öreg nehéz *9.-----50.—, fiatal nehéz 51.50—.52—, közép 51.50 — 52.50, könnyű 53.----55.—. Eredeti nehéz 49 —50, közép 51.-----51.50, könnyű 53.-----5*.—. — Romániai bako­nyi, nehéz 53.-----.— átmeneti, közép 53.—54.— átme­neti, könnyű 5*.--------.— átmeneti, eredeti nehéz 53.------.— átmeneti, közép 5*-----. átmeneti Szerbiai nehéz 53 50 — 55.— átmeneti, közép 53.50—54.50 átmeneti könnyű 53.-----5*.— átmeneti. — Hízó 1 */• éves élősúlyban 4*/« levonással--------. 2 éves--------. — Az árak hizlalt sertéseknél páronkint *5 kig. és 4•/, levonással kilogrammonkint értendők. Romániai és szerbiai sertéseknél, melyek mint átmenetiek adattak el a ▼•Tőnek páronkint 8 aranyforint vám fejében r megté­rittetik. Budapesti áru- és értéktőzsde. Október 9. Gabonaüzlet. (Délutáni tőzsde.) A dél­után folyamán lanyha irányzat mellett folyt az üzlet, csupán zárlat felé volt némi javulás észrevehető. — Eladatott búza tavaszra 10.40 írttól lefelé 10.37 írtig, majd ismét 10.40 írton, tengeri május—június­ra 6.51 írttól 6.54 írtig kelt. Szokványbuza tavaszra 10.41—10.43. — Szok­­ványbuza őszre 9.74—9.76—. Bánáti tengeri má­jus—júniusra 6.57—6 59—. — Szokványzab ta­vaszra 7.12—7.14. — Szokványzab őszre 6.60—6.62. — Káposztarepcze 1883. aug.—szeptemberre 16% -16.%.Értéküzlet. (Esti tőzsde.) Ma délután a tőzsde még bágyadtabb lett, ámbár ez főleg csak hi­telrészvényekre szori­tkozott. A többi értékek pedig a a köznyomásnak engedtek. Oka a tömeges berlini el­adások voltak. Páris szilárdabb jegyzéseket küldött. Új aranyjáradék 86.95—87.02%. — 5 száza­lékos papirjáradék 85.70—85.75. — Osztrák hitel­bank részvények 289.50—287.40 — 287.60.— Magyar hitelbank részvények 287.50—285.50. — Leszámi­­tolóbank 89.50 névlegesen kínálva. — Osztrák ma­gyar államvasuti részvények —. —­ A zárlat 5 órakor nem mutatott még na­gyobb javulást. — A pénz szűke per medie már érezhető.

Next