Nemzet, 1884. november (3. évfolyam, 780-808. szám)

1884-11-08 / 786. szám

csonos támogatást, vagy általános természetű és fenn­állási tartama minden eshetőségre kiterjed? E kérdésre adandó felelettől kétségkívül tetemes részben függ az a megelégedés, melylyel a szövetségnek már ténye is az ország minden köreiben fogadtatott, mert a mindkét fél­re biztató és megnyugtató hatása a viszonynak, a szö­vetkezés köre és tartama által lényegesen befolyásol­va van. Annyival inkább, mert azon érdekek, melyeket a szövetség biztosítani hivatva van, reánk nézve — tulnyomólag keleten, — Németországra nézve tulnyo­­mólag nyugaton vannak — és engedje meg a minisz­­ter úr, hogy e kérdéshez most, az azzal kapcsolatban álló azon további kérdést fűzzem, vájjon az 1879-ben létrejött szövetség érdeke és különösen hordereje érde­keink támogatása tekintetében a legújabb esemé­nyek által nem csökkentetett-e ? Kálnoky gróf külügyminiszter . A kérdés nyil­ván annak megtudására irányul, hogy e szövetség folytán mire számíthatunk s más részről mily terhek hárulhatnak abból reánk. Méltánylom ugyan azt az óhajt, hogy ez irányban fölvilágosítás adassék, azt hiszem azonban, hogy részemről ki kell jelentenem, mikép a közérdek, nevezetesen pedig a monarchia ér­deke nem engedi, hogy e kérdésre való közelebbi vá­laszba belebocsátkozzam. Bármily bizalmas természetű is e bizottság, mégis figyelemmel kell lennem arra, hogy háromszoros hallgatóságra kell számítanom: a tisztelt bizottságra, a közvéleményre úgy nálunk, mint Európában s végre a kabinetekre. A tekintetek, me­lyek e megfontolásra késztetnek, rám nézve kell, hogy irányadók legyenek s bármenyire is elismerem a ha­zafias indokokat, melyek a delegátus urat e kérdés föltevésére bízták, még­sem tehetek egyebet, mint hogy kérjem, hogy arra ne válaszolhassak. Szilágyi Dezső: elismeri minden miniszter­nek, különösen a külügyi miniszternek azon jogát,hogy oly kérdésre való feleletbe ne bocsátkozzék, mely által a közérdeknek ártana, — ezért szemben a tett nyilat­kozattal a feleletet tovább nem sürgeti. Ehhez azonban egy megjegyzést óhajt fűzni. E szövetség részleteiről külföldön épen Németországban közlemé­nyek jelentek meg, melyek oly személyektől erednek, kik a diplomatiai körökkel közelebbi összeköttetésben állanak. E körülményeket onnan soha meg nem czá­­folták. — E közleményekben az is foglaltatik, hogy e szerződésre nézve Németország részéről, a honnan annak eszméje kiindult, 1879-ban azon javaslat léte­tett, hogy az a szövetkező államok törvényhozásai elé terjesztessék és beczikkelyeztessék, a­mi arra mutat, hogy Németország felfogása­, szerint a nyilvánosság kizárása nem szükséges. — Önkénytelenül az a kér­dés merül itt fel, hogy mi is talán túlságos óvatosak vagyunk. Egy másik kérdésem vonatkozik az Oroszor­szággal létesített egyetértésre, a­mely a miniszter úr nyilatkozatai szerint úgy Oroszországgal, mint Né­metországgal egyaránt fennáll és a szerződésnek meg­felelő állapotok fentartását foglalja magában. Kérdé­sem az volna: Nem foglal-e a nézeteknek egysége még mást is magában, jelesen megegyezést más eshe­tőségekre, különösen olyanokra is, melyek folytán a Balkán-félszigeten a berlini szerződésnek megfelelő állapotok módosítása netalán szükségessé válnék ? Magam is azon nézetben vagyok, ha a nézetek egy­sége a keleten létesített állapotokra nézve létrejött Oroszországgal, hogy az — mint a miniszter is kife­jezte — igen örvendetes eredmény, e fölött nem is le­het nézeteltérés. De ezen nézetegységnek mindenek­előtt valamennyi pontra ki kell terjednie, mert külö­nös volna egy oly nézetegység miatt örülni, mely ép­pen azon pontokra nem terjed ki, mely pontok neta­lán Oroszországnak kellemetlenek lehetnek. Én úgy gondolom, hogy a miniszter úr nyilat­kozata azt is jelenti, hogy a nézetek egysége a szer­ződés minden pontjának keresztülvitelére is vonatko­zik, különös volna, ha ez bent nem foglaltatnék és ha pl. oly pontok keresztülvitelére, melyek egyik vagy másik egyetértő hatalomnak, pl. Oroszországnak kel­lemetlenek, egyetértés nem léteznek. Másfelől a közvélemény bizonyos tekintetben tájékozatlanul van azon tárgyak iránt, a­melyekre nézve egyetértés létre­jött; felmerültek oly nézetek is, hogy az nemcsak a szerződési állapotok fentartá­­sára, hanem egyéb eshetőségre is vonatkozik, oly es­hetőségekre, a­melyek a­nélkül, hogy egyik vagy má­sik nagyhatalom által idéztethetnének elő, a Balkán félszigeten felmerülnek és melyek a szerződési állapo­tok módosítását teszik szükségessé. Erre nézve kér­nék felvilágosítást. Kálnoky gróf külügyminiszter: A nézetek meg­egyezését, melyek a három császárság uralkodói és kormányai közt manifestáltattak, akként jellemeztem s jellemezte tisztelt barátom a miniszterelnök, hogy ott jegyzőkönyvekről, szerződésekről stb. miként az előttem szóló úr kifejezte magát, szó nem volt. Én azt, mint elvi egyetértést jellemeztem. Nem tudom egé­szen jól micsoda felel meg voltakép a delegátus úr óhajának. Egyrészről nem óhajtja, hogy a jövő kér­dései előre megkössenek bennünket, másrészről, úgy látszik, nem bízik a jelenleg alkotott po­litikai helyzetben, amennyiben e kérdésre nézve a jövő tekintetében biztos garanciáink nincsenek. Néze­tem szerint e találkozás s az akkor kifejezésre jutta­tott egyetértés értéke éppen abban rejlik, hogy a há­rom uralkodó az összes fölmerülhető kérdéseket a béke és a fenálló jog szellemében kívánja felfogni. Mihelyt a jog álláspontjára helyezkedünk, ez eleve is kizárja annak lehetőségét, hogy jövőre nézve oly czélok követtessenek, melyek azon kívül állanak. Te­hát elvi megegyezésről van szó; maradjunk meg tehát emellett. Csernátony Lajos: Kijelenti, hogy nem tartozik azon érzelmi politikusokhoz, kik Oroszországgal min­den áron rossz lábon akarnak állni, hanem azok közé, kik hazánk érdekében állónak tartják, hogy monar­chiánk a lehető legjobb viszonyban legyen Oroszor­szággal. De határozottan a legroszabbnak tartja a feszült viszonyt. A feszült viszony hátrányait az egyé­nek is érzik, még inkább érzik az államok és az álla­mok közötti feszült viszonyra nézve áll az a franczia közmondás, hogy az ajtó zárva vagy zárva legyen. Azért nagy nyereségnek tartja, ha sikerült a feszült­séget megszüntetni monarchiánk és Oroszország kö­zött. A létrejött elvi egyetértésnek meg vannak elő­nyei, mert kizárja, hogy felbátoríttassanak bizonyos Magyarország ellenes izgatások. Szóló ezen szempont­ból fogván fel a létrejött egyetértést, a külügyminisz­ter válaszában megnyugszik. Andrássy Gyula gr. czélszerűnek tartaná, ha a külügyminiszterhez ne több oldalról egyszerre intéz­­tetnének kérdések, hanem a hozzá egy részről inté­zett kérdésre rögtön válasz adassék , mert különben megtörténhetik, hogy egyes kérdések kikerülik a figyelmét, így meg van győződve, hogy a külügymi­niszter figyelmét kikerülte Szilágyi Dezső azon kér­dése, vájjon az újabban felmerült események nem gyengítették-e a fenálló szerződésekben rejlő garan­­tiákat ? a­mely kérdésre különben a külügyminiszter bizonyára válaszolt volna. Ami azon kérdést illeti,a­melyet Szilágyi Dezső, Busch könyvére hivatkozva felvetett, várjon t. i. azon időben, midőn Ausztria-Magyarország és Német­ország között egy szorosabb viszonyra vonatkozó egyezmény állapíttatott, meg­tétetett-e Németország részéről indítvány oly irányban, hogy a szerződés, mint organikus egész e két állam törvényei közé ig­­tattassék és akként nyilvánosságra hozassék, erre vonatkozólag a maga részéről kész felvilágosítást adni, mert azon időben ő volt a külügyminiszter. — Bár azt hiszi, hogy­ha valaki megszűnt is miniszter lenni, ez nem ad neki jogot arra, tetszése szerint adni felvilágosításokat oly tényekre nézve, melyek az ő kormánya alatt történtek, hanem csak azt teheti közzé, ami ellen a tényleges miniszternek, kit jelenleg illet a felelősség, kifogása nincsen. Mégis a felvetett kér­dés olyan, melyre azt hiszi, hogy felelhet a­nélkül, hogy bármely érdeket sértene. E felelet a következő: formulázott, hivatalos kívánat kabinet részéről cabi­­nethez ezen irányban nem történt. Mindössze az tör­tént, hogy Bismarck bg. részéről a tárgyalások folya­ma alatt ezen kérdés is eszmecsereképen szóba hoza­tott és szóló nyíltan megmondja, hogy akkor azon nézetét nyilvánította, és ma is azon nézetben van, hogy a törvénybeigtatás nem lett volna czélszerű. De, is­métli, formális indítvány nem történt, még kevésbbé actió cabinettől cabinethez, hanem ez az eszme a tanácskozás folyamában felmerült és közös megegye­zéssel elejtetvén, nem is jött többé szóba. Ebből lát­szik, hogy az illető szó hallott valamit harangozni, de nem volt teljesen tájékozva. Fálk Miksa megjegyzi, hogy az ő első kérdésé­ben ben foglaltatik az, amit Szilágyi Dezső kérdezett, s e kérdésre a külügyminiszter már korábban felelt. Gyurkovits Vassa azt kérdi a külügyminiszter­től, milyen értéket lehet tulajdonítani a montenegrói hivatalos lap nyilatkozatának, monarchiánknak Mon­tenegróhoz való viszonyát illetőleg. Kálnoky gróf külügyminiszter: E kérdést ak­ként praecisirozom, hogy a »Czernagorski Glas«-ban megjelent nyilatkozat nem pusztán sajtónyilatkozat volt, hanem hogy a montenegrói fejedelem részéről a megfelelő utasítások intéztettek a határhatósá­gokhoz s hogy az izgatókkal s szökevényekkel, valamint Montenegróba menekült közönséges bűn­tettesekkel való bánásmódra nézve határozott intézkedések létettek. A még Montenegróban levő bosniai és herczegovinai szökevények ellen elis­­merésre méltó bizonyos rendszabályok hozattak, így például kiderült, hogy a Niksicsbe inter­nált szökevények ott nem állottak kellő felügye­let alatt, sőt a fogságból kitörve átjöttek Bosznia- Herczegovinába s megpróbálták folytatni megszokott üzelmeiket. Felszólalásunkra tehát Nikita fejedelem elrendelte, hogy e szökevények Antivariba és Dulcig­­nóba szállíttassanak s ott internáltassanak, s közülük már mintegy százan érkeztek Montenegro déli részé­be. Ez kétségkívül elismerést érdemlő intézkedés, va­lamint általában Montenegró magatartása a legjobb akaratról ad számot s az utóbbi időben sokat nyert correctségben, a­mi abból is kitűnik, hogy montene­grói oldalról most már nyíltan bevallják, hogy aze­lőtt követtetett el némi incorrectség, melyeket jövőre lehetőleg elkerülni, komoly elhatározásuk. Szilágyi Dezső hivatkozva a külügyminiszter­nek az osztrák delegáció bizottságában tett nyilatko­zatára, mely szerint a fennálló szerződésekben létesí­tett állapot a három hatalom egyetértése által min­den irányban biztosítva van, kérdi, mit ért a külügy­miniszter a biztosítás alatt ? Kálnoky gróf külügyminiszter: Erkölcsi biztosí­tást ért, mert kétségtelennek kell tekinteni azt, hogy e politika conservatív magatartása főképen az álla­mok erkölcsi benyomására fektet súlyt. Hogyha a né­pek azokban az alsó államokban látják, hogy a há­rom császárság uralkodója teljes barátságban él, et­től is nagy és üdvös hatást vár. Gyurkovits azon kérdést intézi a külügyminisz­terhez, vájjon a Macedóniában és Koszovo táján fennáló viszonyokról újabban érkezett hírek nem adhatnak-e okot aggodalomra ? Kálnoky gróf külügyminiszter. Azon tudósítá­sok, melyeket Albániából kaptunk, azt bizonyítják hogy ott az állapotok, a­mi a közigazgatást és igaz­ságszolgáltatást illeti, fájdalom rosszak, s hogy időről időre a bizonytalanság emelkedése és sülyedése, s ez alól a közviszonyok nyugtalansága idéztetik elő. A legutóbbi időben ez állapotok ferdesége növekedett különösen a hegyesebb részekben gyakran fordult elő a kormány tekintélye ellen való szegülés, a­melyekkel szemben gyakran kellett fegyveres erőhöz folyamodni. De ezek nem olyan kérdések, melyek mélyebben gyökereznének, vagy veszedelmes következmények­kel fenyegethetnének,­­ legalább eddig a dol­gok így állanak. Ezúttal nem arról van szó, hogy keresztények és törökök állanak egymás­sal szemben, mert gyakran mohamedánok küzködnek mohamedánokkal, de itt első­sorban engedetlenség van a hatóságok iránt, s a mozgalmakban az játszsza a főszerepet. Eddig tehát Albániára vonatkozó ked­vezőtlen hírek hozzám nem érkeztek, ámbár ott a viszonyok nem nagyon ragyogóak , s én ezúttal nem fojthatom el azt a megjegyzést, hogy összehasonlítva azon állapotokkal, melyek Boszniában és Herczegovi­­nában uralkodók, a­hol néhány évvel ezelőtt nem vol­tak a viszonyok olyan rendezettek, megelégedéssel mutathatunk administratiónk eredményeire. Áttérve a vasúti csatlakozá­sok kérdésére, figyelmeztet, hogy a szerző­dés határozatainak keresztülvitele, a­mennyiben bennünket illet, tudvalevőleg már néhány hó előtt megtörtént a budapest-zimonyi vasút kiépítése által- Szerbia szeptember havában szintén átadta a közfor­­galomnak a belgrád-nisi vonalat. A­mi a szerb vonal­nak Nistől kezdve a török és bolgár határig való ki­­terjesztését illeti, úgy Szerbiában itt is nagy élénk­séggel fogtak a munkához s kétséget sem szenved, hogy Szerbia a conventió határozatait teljes mérték­ben meg fog tartani s kellő időben végrehajtani. Ke­vésbbé kedvezőn áll a dolog török részen. A nehézsé­gek nem annyira az építendő vasutakban állanak, me­lyek magukban véve jelentéktelenek. Ama vasút­vonalak, melyeket Törökországnak kell kiépítenie, egyrészről a mitrovicza-szaloniki vasút egy pontján, másrészről pedig a Bellovánál létesítendő csatlakozási vonalból állanak. Az építési költségek valami jelentékeny tőkét nem igényelnek. A dolog azonban annyiban válik komplicálttá Törökországra nézve, amennyiben a porta és a keleti vasutak üzem­társasága közt, mely jelenleg a Törökországban létező összes vasutak kihasználási jogának a tulajdonosai évek óta differentiált állanak fenn s ezek a két fő­­közti megegyezést megnehezítik. Másrészről pedig egyéb versenyzők nem könnyen pályázhatnak a csat­lakozási vonalak kiépítéséért, ha egyszersmind nem számíthatnak arra, hogy a már meglevő csonka vonalak üzemét is elnyerhetik. Másként az ügy nem igen tárgyalható, mint aként, hogy miköz­ben mi folyton a convention á quatre-ben Törökor­szág részéről a signaturákkal szemközt elvállalt kö­telezettségének teljesítésére intjük, Törökország el­határozását siettessük, hogy a vasutak kiépítése mi­nél előbb megkezdődjék. A külügyminiszter jegyzéket idéz, melyet márczius 27-én a zimonyi vonalnak a forgalomnak átadása alkalmából a portához intézett közölvén ezzel, hogy mi a mi kötelezettségünknek im­már eleget tettünk és figyelmeztetvén a portát arra, hogy ő is tegye meg a szükségeseket a maga részéről. Azóta is intéztünk a portához hasonló figyel­meztetéseket minden alkalommal. Természetes, hogy előzetesen semmi más álláspontra sem helyezkedhe­tünk, mint egyedül arra, hogy ámbár közömbös reánk nézve, hogy melyik vállalat által építteti ki Török­ország a maga vonalait: feltétlenül ragaszkodnunk kell ahhoz, hogy maga a vasútépítés a kellő időben, a megállapodás szerinti határidőre befejeztessék és hogy az építés vezetése solio s a nemzetközi forgalom követelményeinek teljesen megfelelő le­gyen. A török kormány a keleti vasutak üzem­társaságával már hónapok óta tárgyalásokat foly­tat. Sajnálattal constatálható, hogy megegyezés a két fél közt a mai napig nem jött létre, ámbár a dif­ferenciák nem oly nagyok. A porta már azt is ter­vezte, hogy kényszerrendszabályokkal fejezi be a tár­gyalásokat. úgy látszik azonban, mintha belátták volna, hogy ez az út, melynél hiányzanék minden jogalap, nem vezethet czélhoz és az ügyet csak még bonyolultabbá tenné. Még tegnap is azt a biztosítást kapta a miniszter a török nagykövettől, hogy a porta a vasút kiépítésének határidejét nem fogja elmulasz­tani. Fáradozásainkat az eddigi módon fogjuk folytatni. A miniszter azon meggyőződésének ad kifeje­zést, hogy bár még sok nehézség merülhet föl, a vo­nalak mégis kiépülnek , bár a teljesítés tekintetében egyes kikötött határidőben némi ingadozás fog mu­tatkozni, a vasút a kiépítésre nézve megállapodott végleges határidőig el fog készülni. Hogy mily eszkö­zök által lesz ez elérhető, azt ma még nem mond­hatja meg, de hiszi, hogy a porta nem fog ellenállni a rá ez ügyben gyakorolt nyomásnak s hogy e vasutak tényleg létesülni fognak. A forgalmi társasággal szemben a fődifferentiák egyike a társaság nemzetisé­gében keresendő. A porta azt törökké szeretné tenni. Az még bizonyításra szorul, váljon e társaság, mely 1879-ben osztrák lett s igen óhajtotta, hogy osztrák lehessen, ebbeli minőségében hasznunkra vált-e. Más­részt azonban nem tehetjük, hogy oly pillanatban, midőn Törökország a társaságot nem éppen lejá­­lisoknak látszó kényszerrendlszabályokkal fenye­geti, e társaságot teljesen sorsának engedjük át. Fálk Miksa: Érti, hogy a külügyminiszter nem szólt az eszközökről, melyekkel Törökországra nyo­mást vél gyakorolhatni. De a kérdés az, hiszi-e a külügyminiszter úr, hogy ha nem valósul a reménye, miszerint a török kormány a vasutat a kikötött időre kiépítteti, azon helyzetben lesz, hogy a vasút kiépí­tését mégis biztosíthassa ? Kálnoky gróf külügyér azt válaszolja, hogy a kormány mindenesetre folytatni fogja fáradozásait, hogy a vasút kiépítését a kellő időre biztosítsa. Gyurkovics Vasza: Kérdést tesz, vájjon a szavi-brod vakarelli vonal kiépítése biztosítva van-e ? Kálnoky gróf külügyér. A bolgár vonal kiépí­tése annyival is egyszerűbb, mert e kurta vonal kiépí­tése egészen könyű. Amennyire tudom, a talaj olyan, hogy semmiféle költséges műépítkezést nem igényel, s azért a vasút építésének két évnél tovább tartania nem szükséges. Ezért semmiképen nem okoz bajt az, hogy Bulgária a vasútépítést még el nem kezdte. A jó akarat megvan a bolgár fejedelemben és kormányban s van rá remény s erről a kormány ígéretet is ten, hogy ez ügyet a Sobranjében meg ez ülésszaka alatt keresztül viszi. A­mi az anyagi eszközöket illeti, afelől megnyugtattak, hogy ezek kellőleg rendelke­zésre fognak állani. Kétségtelen, hogy lesznek vállal­kozók is, akik e kis vonal építését magukra vállalják, minthogy ez kiegészítője a nagy nemzetközi vasút­vo­nalnak. A bolgár csatlakozásnak kellő időre elkészülte fölött tehát én semmiképen nem aggódom. Apponyi Albert gróf szintén azt tartja, hogy lé­nyegtelen, ki építi a vasutat. Az akadály, melyre Törökország hivatkozik az volt, hogy a társaság oszt­ráknak jelentette ki magát. Kérdi a külügyminisz­tertől, várjon vállalt-e a külügyminisztérium va­lami felelősséget az osztrák társaság irányában. Elnök Zichy Ferencz gróf : Minthogy azon idő­ben Konstantinápolyban nagykövet voltam, némely észrevételt leszek bátor tenni a fölmerült kérdésre. A franczia társaság akkor kívánt osztrák társasággá alakulni, midőn az oroszok Drinápolynál állottak. Azon időben ez nagy nehézséggel járt, de sikerült egy iradét kieszközölni, mely ezen átalakítást megen­gedte. A tényleges átalakulás azonban csak 1879. november havában történt. A társaság tehát nagy mulasztást tanúsított, hogy a török kormány akkori hajlandóságát mindjárt fel nem használta. Szóló helyesli a külügyminiszter kijelentését. Nem az a kérdés, hogy ki épít, hanem az, hogy az építés megtörténjék és pedig teljes erővel. A­mit a társaságra vonatkozólag a török kormány újabban kijelentett, az csak fenyegetés , de ily fenyegetéseket Törökország részéről gyakran hall a világ, a­nélkül, hogy beteljesednének. Ha Törökország megtenné azt, a­mivel fenyeget, ez hallatlan igazságtalanság lenne, Ausztria-Magyarország ezt nem nézhetné el. A kül­ügyminiszter biztosítását kielégítőnek tartja. Kálnoky gróf külügyminiszter: A­mi a Lloyd­­társaság ellen felhozott panaszokat illeti, azt hiszi, hogy azok nem jogosultak. Falk Miksa: Ausztria szempontjából ez megle­het, de Magyarország részéről a panaszok teljesen jogosultak. Kálnoky gróf: Azon kötelezettségek, melyeket a társaság a kormánynyal szemben szerződésileg magára vett, betölti lelkiismeretesen; s ha valami kivetőt ta­lálhatunk, az, hogy a társaság vezetése, mely mél­tán áll szolidság hirében, némileg nehézkes, s nem mindig határozza el magát kellő gyorsasággal, hogy a forgalom igényeinek megfeleljen. A hajók, melyek fölött a Lloyd rendelkezik, kitű­nők. Azon panaszok, melyek a Lloyd ellen emel­tettek, teljes mértékben magukra vonják a mi­niszter figyelmét, s már régóta dolgoznak azon ada­tok összeállításán, melyek szükségesek ahhoz, hogy a viszonyok földeríttessenek. Azon fölszólalások, melyek ez iránt a delegátióban történtek, csak meg fognak erősíteni azon törekvésemben, hogy az esetleges hely­telenségek eltávolítását előidézzem. Apponyi Albert gr. a Lloydra vonatkozó ügyet nem kívánja fejtegetni, mivel ezen ügyet nem véli ide tartozónak.­­ A Magyarország és a Lloyd közti viszony olyan, hogy Magyarország tributumot ad a Lloydnak és viszontszolgáltatáskép nem kap tőle sem­mit. Szóló ellenezte a Lloyd szerződést 1878-ban, és midőn annak megújítása szóba fog kerülni, ismét ellenezni fogja. Nem az a kérdés szerinte, hogy mit teljesít a Lloyd a másik fél iránt, és mit nem, mert ez Magyarországra nézve kevés nemzetgazdasági fon­tossággal bír, hanem az, hogy fentartassék-e továbbra is e szerződés. Ez az oka annak, hogy itt a kérdésre nagy súlyt nem helyez. Elnök: Hogy a Lloydnak fontosságát kellőleg méltathassuk, szükséges, hogy egy ideig a keleten tar­tózkodjunk és közelről szemléljük a dolgot. A Lloyd társulatnak nemcsak kereskedelmi, hanem politikai fontossága is van, még­pedig az egész monarchiára nézve. Eddig gyakran nagy vádak emeltettek a tár­sulat ellen a mi részünkről, migyen a monarchia má­sik részében alig emeltetett ily vád. Ma az osztrákok részéről emeltetnek ily vádak, főleg a társulat ke­reskedelmi ügyvitele ellen és a magyar delega­­tio tagjai ezen vádakhoz csak csatlakoznak. Fel­­hozatik, hogy a társulat administratiója úgyszól­ván azon eszméből indul ki, hogy az összes ke­­reskedés a Lloyd miatt létezik. Annyi áll, hogy az egykori osztrák Lloyd nem tekintett másra, mint Trieszt és csakis Trieszt érdekeire. Midőn az utóbbi szerződés a Lloyddal köttetett,a minisztérium minden lehetőt megtett, hogy beható adatokat nyújtson a Lloydnak és számos javaslatokkal szolgáljon neki, de mindamellett, hogy ez megtörtént, a társulatnál ez irányban változás nem igen állt be. De az mégis tény, hogy a Lloyd és annak kapi­tányai felette nagy bizalomnak örvendenek a külföl­dön, és hogy e bizalom folytán a Lloydnak állása keleten jelentékenyen emelkedett. Valahányszor a török kormány nagy szállításokat eszközöl, így 1877—78 —79-ben soha sem fordult más társulathoz — habár elég ilyen és még olcsóbb társulatokkal rendelkezett — mint csakis a Lloydhoz, éppen azért, mert kiváló bizalma volt a társulathoz. A Lloydnak vezérügynökei ellen is hozattak fel vádak, de a­mi a konstantinápolyi vezérügynököt il­leti, ennek működése minden dicséretet felülmúl. Ne­ki köszönhető, hogy 1877—78-ban a Lloyd oly nagy lendületet nyert, hogy oly osztalékot adhatott, mint soha előbb és utóvégre a pénzügyi eredményben is kifejezésre jut az, hogy a kezelés czélszerű. Főleg azonban a kereskedelmi szempontokon kívül a politikai szempont az, melyből a Lloyd nagy fontossággal bír az egész monarchiára és igy minde­zeknél fogva szóló nem csatlakozik azokhoz, a kik a társulatot vádakkal elhalmozzák. Kálnoky gróf külügyminiszter : A harmadik kérdésre, amely Görögországgal való kereskedelmi viszonyunkra vonatkozik, a következőket vagyok bá­tor válaszolni. Teljesen igaz, hogy Görögországban, főleg az utóbbi időben, a jelenlegi miniszterelnök működése óta nagy lendület mutatkozik. Kereskedel­mi viszonyunk Görögországgal egy elavult szerződé­sen alapul, legalább nézetünk szerint a forgalom igé­nyeinek többé meg nem felel. Mert még azt a legna­gyobb kedvezményt sem tartalmazza, amelyet két fél autonóm, tehát minden időben visszavonható rendelke­zések folytán egymásnak engedélyezhet. A görög kor­mányzat utóbbi időben revideálta vámtarifát és számos vámot fiskális szempontból jelentékenyen emelt, a­mi a bevitelre csak károsan hathatott. A mi bevitelünk elég jelentékeny és még inkább emelkednék, ha ked­vező szerződés jöhetne létre. Az előmunkálatokkal már csaknem elkészültünk, úgy, hogy a tárgyalásokat Görögországgal nemsokára megkezdhetjük. Termé­szetes, hogy ez alkalommal nekünk is kell enged­ményeket tennünk. Németország szintén kötött szer­ződést az újabb időben Görögországgal, de mivel a stipulatiok közzé nem tétettek, nem tudjuk, minő kedvezményeket kapott és engedélyezett. Természetes, hogy a megegyezést őszintén óhaj­tjuk,annál is inkább, mert politikai tekintetben is barátságos előzékenysé­get óhajtunk, a­melylyel valószínűleg találkozni is fogunk. A miniszter végül a Törökországgal való ke­reskedelmi szerződést érintette s megjegyzi, hogy az 1862-ben 28 évre köttetett, tehát csak 1890-ben fog le­járni. A Törökországgal fennállott vámtariffa azonban 7 évenkint felbontható. Ez a múlt évben megtörtént s igy az az idő lejárt. A kereskedelmi szerződés hatá­rozatai szerint egy uj vámtariffa alkotásáig áruczik­­keink bevitelnél érték szerinti 8°/0-at vámoltatnak meg. A határozat keresztül­vitelénél némi nehézségek merültek fel, a­melyekre nézve most tárgyalások folynak s a kormány igyekezni fog, hogy szerződés­szerű igényeinknek egy új vámtariffa megalkotásáig kellő érvényszerűség szereztessék. Ezután fölvettetett még néhány kérdés, mely­nek elintézése után az ülés fél 2 órakor befejeztetett. Az osztrák delegátió költségvetési bizott­ságának ülése. A költségvetési bizottság mai ülésén a közös kormány részről jelen voltak Bylandt-Rheidt gr. hadügyminiszter, Lambert osztályfőnök; napi­renden volt a rendes hadi költségvetés tár­gyalásának folytatása. Bylandt gróf hadügyminiszter mindenekelőtt néhány felvilágosító adattal szolgált a tábori tü­zérség reorganizatiójáról és a katonai egész­ségügyi szolgálatról tegnap mondott beszédéhez. A miniszter utalt arra, hogy a katonaorvosok eddig előléptetési kilátásaikra nézve jóval kedvezőtlenebb helyzetben voltak,mint bármely más concretual status ; ez a körülmény egyik fő oka, hogy tehetséges orvosi kart nevelni nem lehet. Az orvosi kar rangjainak gyarapítása, hogy ez által az orvosok legalább is a legkevésbbé kedvezményezett concretual statusokkal jutnának egy sorozatba, évenként 70,000 frtnyi költ­séget igényel, mely összeget a hadügyi kormányzat három évre osztana föl s mivel a jövő évben már csak áprilisban történnének előléptetések, ez évre 20.000 frt helyett 13.000 frt igényeltetik, a­melynek megszavazását melegen kéri a hadügyminiszter. A hadügyminiszter ezután áttér a többi hozzá intézett kérdésekre s első­sorban a nyugdíjak­ban előirányzott többletet indokolja. E több­let nem úgy jelentkezik, mintha ez a következő évre megállapított ú­j szükséglet lenne, hanem abban nyeri magyarázatát, hogy ez évben először készíttetett az előirányzat, a nyugdíjasoknak április 1-én összeál­lított kimutatása alapján, m­íg az utolsó években az e czímen fölvett összegekből önkényes levonások tör­téntek, a­mi aztán túllépést idézett elő a zárszámadó­­dásokban. A correct előirányzat következtében e túl­lépés elkerülhető lesz. A miniszter az 1877-iki évig visszanyúló összeállítás alapján kimutatja azon szem­rehányás alaptalanságát, hogy jelenleg több tiszt nyug­­díjaztatik, mint azelőtt. Hogy a csekélyebb számú nyu­­galmaztatások daczára a költségek gyarapodtak, ez csak az új nyugdíjtörvénynek tulajdonítandó, a­melynek alapján a felülvizsgálatok és az előléptetési szabály­zatok szigorúbban alkalmaztatnak. A miniszter e sza­bályzatok részletes kifejtésével bizonyítja, hogy ki van zárva annak lehetősége, mikép egy jeles tiszt akarata ellenére nyugdíjaztassék. Különben is gyak­ran anyagi okok azok, melyek számos tábornokot és magas rangú tisztet arra indítanak, hogy 40 évi szol­gálat után a nyugalomra lépés jogával éljenek. A hadügyminiszter mindent elkövet, hogy a jeles tisz­teket ebbeli elhatározásuktól visszatartsa, de termé­szetesen siker nélkül, bár még oly tiszteket is readti­­válnak, a­kik már nyugdíj­aztattak, mihelyt a viszo­nyok, a­melyek nyugdíjaztatására okot szolgáltattak, megváltoztak. A lóbeszerzési költségek többletének kér­désére nézve a miniszter ismételten kifejti azon oko­kat, melyek már a múlt évi delegációk alkalmával szóba hozattak, s a­melyek a lóállomány gyarapítását a lovassági szolgálat érdekében elkerülhetlenül szük­ségessé teszik. A lóállomány emelésére szolgálnak a csikótelepek és remonda állományok; egy csikótelep már létezik, de egy második fölállítására szükséges az előirányzat fölemelése. A­mi a remondákban való szükséglet fedezését illeti, constatálja a miniszter, hogy a kitűzött dij igen csekélynek bizonyult s mint ezt a két földmivelési miniszter is megerősítheti — az eddigi kitűzött dijak mellett megfelelő kínálat alig lesz várható. Az 1885-ik évre tehát e dijak fölemelése előirányoztatik s pedig 100,000 frt helyett most 200,000 frt követeltetik. Latour összehasonlítva a tüzérség tervezett re­­organisatióját Német-, Francziaország és Oroszország tüzérségével kimutatja, hogy e hatalmak tüzérsége, a­mi az ágyuk számát illeti, felülmúlja a mienkét s hogy a hadügyi kormányzat által tervezett reorgani­­satio igen czélszerű. Sajnálja, hogy a József-akadémia eszméje elej­tetett, s ezt nem annyira pénzügyi, mint politikai okoknak tulajdonítja. Szóló kérdi, nem vol­na-e czélszerű, ha azon egyéves önkéntesek, a­kik or­vosnövendékek, csakis a doctoratus letevése vagy ép­pen egy- két évi gyakorlat után hivatnának be szol­gálatra, a­miáltal évenkint 2—300 oly orvos lenne nyerhető, a­kik használhatók lennének, míg most az egy éves orvosnövendék önkénteseknek orvosi szem­pontból hasznát alig vehetni. Szóló csak megpendíti az eszmét, a­mely különben a véderő törvény meg­változtatását vonná maga után s azért a két parla­ment eldöntése alá kell kerülnie. Beer kérdi, várjon a tüzérségnek immár fogana­tosítandó átalakítása bizonyos stabilitás jellegével fog-e bírni s hogy legalább a közeli tiz esztendőben e tekintetben nem fognak-e új követelésekkel a dele­gációk elé lépni. Szóló a katonai orvosi karban tapasz­talható hiányt annak tulajdonítja, hogy az utolsó években az orvosi facultásra nem iratkoznak be oly sokan, az ifjak inkább a jogi és technikai pályákra lépnek. De most már javulás állt be s az orvosi egye­temek három év óta nagyobb látogatottságnak ör­vendenek. Szóló a József akadémiától nem várja azt, hogy jelentékenyen gyarapítani fogja a katonai or­vosi kar létszámát, ha egyúttal oly intézkedéssel nem foganatosíttatnak, melyek megfelelnek a katonai orvosok kívánságainak. Ily intézkedés lenne a katona­orvosok egy rangba helyezése a tisztekkel; a katona­orvosoknak nagyobb hatalmi kört kell biztosítani s szakítani kell ama nézettel, hogy a katonaorvos akár háborúban akár békében nem tesz ép oly nagy szolgála­tokat, mint a tényleges katona. Szóló nagyobb gon­dosságot ajánl a katonaorvosok áthelyezése kérdésé­ben, különösen, hogy ott meghagyassanak, a­hol ma­gángyakorlatot sikerült kivívniuk. Az új területi beosztás óta némi javulás mutatkozik e tekintet­ben is. Hippoliti báró felhívja a figyelmet az alsóbb rangú katonai orvosok sanyarú helyzetére s ajánlja fizetéseik fölemelését, a­mely nem valami nagy mér­tékben terhelné a budgetet, mert mindössze 60 ily alsóbb rangú katonai orvos van, s nem is praejudi­­cálna a jövőre nézve, mert az or­vosok ezen categó­­riája egészen különleges állást foglal el a hadsereg­ben. Szóló méltányosnak tartja, hogy ez orvosok öt évi pótlékban részesíttessenek. Berecny báró kijelenti, hogy őt a hadügyminisz­ter fejtegetései a József akadémia fölállításának szük­ségéről meggyőzték. Ő is ajánlja, hogy az orvosoknak a tiszti rang megadassék s pedig azért, mert ezzel az orvosi karban katonai szellem ébresztetik, s az orvo­sok és tisztek közt bensőbb baráti viszony létesíttetik. A hadügyminiszternek szavaiból meggyőződött, hogy a nyugdíjazások kérdésében kellő lelkiismeretességgel és scrupulositással járnak el. Raab lovag szintén constatálja, hogy a hadügy­miniszternek a nyugdíj előirányzat többletét indokolt szavai megnyugtatók­­ fognak hatni nemcsak a bi­zottságban, hanem a közvéleményben is. Bylandt gr. hadügyminiszter megjegyzi, hogy téves Latour azon véleménye, mintha a József-akadé­mia terve elejtetett volna. A hadköteles orvosoknak szolgálatára nézve ajánlott változtatás a véderő tör­vény módosítását involválja, amelyre a két törvényho­zás illetékes. A­mi Beer azon kérdését illeti, hogy a tüzérség új reorganisatiója stabilis lesz-e, megjegyzi a miniszter, hogy ez intézkedés jól átgondolt in­tézkedés ; természetesen a katonai téren esetleg föl­merülhető haladásokat ma még belátni nem lehet. A­mit Beer az orvosi tantermek túltömöttségéről felho­zott, az csak azt bizonyítja, hogy ily viszonyok közt az orvosi tudományt alaposan elsajátítani nem lehet. A­mi a József akadémia orvosi diplomáit illeti, Magyar­­országon mindenesetre azt tartják, hogy e tekintetben külön törvényes intézkedésre van szükség. Az orvosok állása a hadseregben a szolgálati szabályzat elvein alapszik, a­melyeken változtatni különös szükség nél­kül bajosnak látszik. Különben is e kérdés jelentősé­ge, a­melynek végleges rendezése ő felségének a kie­gyezési törvények által fentartott praerogativáin alap­uik, igen túlbecsültetik ; az orvosok teljes jogköréhez amúgy is csekély attribútum hiányzik. Hogy a József akadémiában egyelőre csekélyebb számú évi tanfolyam terveztetik, ez korántsem pénzügyi okokra vezethető vissza, hanem a szakértők azon nézetére, hogy na­gyobb évszám esetében kevesen jelentkeznének, lega­lább kezdetben. A költségek tekintetében a miniszter utal külföldi példákra, melyek azt bizonyítják, hogy ott még nagyobb összegek igényeltetnek. Végül hang­súlyozza a miniszter, hogy a nyugalomba helyezések­nél nagy gonddal járnak el s a maga részéről egy esetre sem emlékszik, midőn egy jeles tiszt akarata ellenére nyugalmaztatott volna. Az alsóbb rangú orvosok fize­tésének javítására nézve megjegyzi, hogy e tekintet­ben törvényhez van kötve s változtatás csakis a tör­vényhozás útján lehetséges. Hippoliti báró köszönetet mond a miniszternek fölvilágosításaiért s ezek alapján visszavonja határo­zati javaslatát. Ezzel az általános vita befejeztetvén a rész­letes tárgyalás következett. Az 1—6. tételek változatlanul elfogadtattak. A 7. tételnél (csapatok és csapatköltségek) kérdi Hausner, hogy miért oszlatott föl a lembergi kadett­­iskola s hogy nincs-e kilátás arra, hogy ez intézet re­­aktiváltassék. Bylandt gróf hadügyminiszter meg­jegyzi, hogy a feloszlatás azért történt, mert a kadett­­iskolák számát korlátozni kellett. Ezek számának gyarapítását csakis a hadsereg igényei indokolhatják s ezek a lembergi kadettiskolát egyelőre fölöslegessé teszik. Hausner azt feleli, hogy őt nem elégíti ki a miniszter válasza. Nem érti, miként lehet tisztekben való túlproductióról szólni Galicziában az esetben, ha ott 2 kadettiskola állna fenn, miután más tarto­mányokban kétszer-háromszor több alkalom nyut­tazik a tiszti szolgálatban való kiképeztetésre. Ezután a 7. tétel elfogadtatik. A 8. tételnél (katonai nevelőinté­zetek) kérdi Beer, vájjon ez intézetekben elégséges-e a tanerő. Bylandt gróf hadügyminiszter felvilágosítá­sából kitűnik, hogy a fa erőkben való szükséglet még nincs kellőképpen fedezve. A 8—15. tételek elfogad­tattak s ezzel az ülés véget ért. Legközelebbi ülés holnap, nov. 8-án délelőtt 10 órakor; napi­rend: a mai tárgyalás folytatása, és a tengerészeti költségvetés tárgy­a­l­á­s­a. Táviratok. BéCS, nov. 7. (Eredeti távirat.) A »Pol. Corr.« budapesti jelentése szerint ille­tékes körökben a delegatió munkáinak befe­jezését legkésőbb 17-ére vagy 18-ára, lehető­leg azonban csak 15 ére teszik. — A Reichs­­rath megnyitása eredetileg deczember 4-ére terveztetett. A delegátió munkáinak gyorsabb befejezése következtében azonban a Reichs­­rath ülésszakának hamarább való megnyitása lehető. — Sandullah pasa török nagykövet még Budapesten van; mint beszélik, értesí­tést vár kormányától a vasúti kérdésben. BéCS, nov. 7. (Eredeti távirat.) A »Pol Corr.« lembergi levele constatálja, hogy a galicziai­ kisbirtokosok gazdasági helyzete folytonosan, ha las­san is, javul. Bizonyítéka ennek a telkek végrehajtá­­silag való elárvereztetésének csökkenése a síkságon és a kisebb helyeken. 1881-ben még 3083 eset volt, míg 1882-ben csak 2474 és 1883-ban 2288. Nagy része van ebben a kisbirtokosok magas kamatú köl­­csöneinek, a gácsországi tartományi bank által végre­hajtott conver­siójának. BéCS, nov. 7. (Eredeti távirat.) A »P. C.«-nek Belgrádból azt írják, hogy Szerbia és Bulgá­ria között a menekültek kérdése miatt fölmerült kü-

Next