Nemzet, 1887. szeptember (6. évfolyam, 1797-1826. szám)

1887-09-29 / 1825. szám

It­ra,Bigage, Verencalak-tere, Athenaeum-épület, I. emelet. A­ lep szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőség­hez intézendő. Bérmentetlen levelet csak ismert kéztől fogadunk eL Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. HIRDETÉSEK Egy mint előfizetések a kiadó­hivatalba (Ferencziek-tere, Athenaeum-épület) küldendők. __________Egyes szám 5 kr.__________ 1825. (267.) szám. Reggeli kiadás. Budapest, 1887. Csütörtök, szeptember 29. KIADÓ-HTVATil.­ Ferencziek'tere, Athenaeum-épü­let, földjáiak Előfizetési díj : A reggeli és esti kiadás postán egyszerre küldve, vagy Buda­pesten kétszer házhoz hordva: 1 hónapra ........................... 8 fr­ 8 hónapra ............... 8 * 6 hónapra ............... 18 » Az esti kiadás postai különküldéséért felöl­fizetés havonként 35 kr., negyedévenként 1 * _______Egyes szám 5 kr. VI. évi folyam. Budapest, szeptember 28. Deák Ferencz. Érez volt összes erkölcsi lényében: most érczből öntve áll előttünk. Három korszak képezte lábai alatt a talapzatot: most magas kőemelvényen jelenik meg szemeink előtt imposansan, nyugodtan jelenik meg, minő életében volt. De az a szobor, melyről holnap le­hull a lepel, nemcsak érez és kő, hanem egyszers­mind hideg, mozdulatlan. Ellenben annak, aki több, mint egy év­tized előtt elköltözött, életében a haza­szere­tet lángja hevitette át egész valóját. Nem az a hazaszeretet, mely csatariadót ír, mely fel­rázza a milliókat, s a vérmezőre küld száz­ezreket. Azon hazaszeretet, mely nagyobb csudát művel, mely tud tűrni, szenvedni, dol­gozni, s mely bölcsességgel, munkával, kitar­tással vissza tudja szerezni a csatatéren el­vesztett hazát. Ha abból a tüzből, mely Deák Ferencz szivét bevitette hazájáért, csak egy szikra pattanna szobrába, ez az érczemlék áttüzesed­­k, megolvadna, ott, a kegyeletes ünnepet ülő tömeg szeme láttára. Ha Deák szive tényleg elporladt, úgy a hazaszeretnek szent tüze hamvasztotta el. De tettekkel és nem szavakkal szerette a hazát. Az az érerszobor, melynek leleplezése nemzeti ünnep, nem Deák érzelmeit, hanem Deák tetteit dicsőíti. De melyek valának az ő tettei? Jöhet-e korszak Magyarországra, midőn, s jöhet-e nemzedék, melynek ezt kérdez­nie kell? Azon közvetlen benyomás, melyet Deák Ferencz félszázados politikai pályája három nemzedékre tett, már kezd múlni. Alakjának most már körvonalai kezdenek kidomborodni a részletek helyett. Tizenegy év nagy idő nemcsak az egyének, hanem a népek életében is. Bármily vesztesége van egyénnek, nemzet­nek, tizenegy év enyhítőleg hat. Egy évti­zed elég a legsajgóbb fájdalom csillapítása, a legvérzőbb seb behegesztésére. Különben is egyének és népek gyorsan felednek. Elfordul tekintetük a múlttól, hogy a jövőbe nézzenek. Mi sem mutatja annyira Deák valódi nagyságát, mint hogy az idő által nemcsak nem veszt, hanem nyer. Az igazi nagy emberek kiváltsága ez, s ez különbözteti meg őket az ephemer nagysá­goktól, kiket az összehasonlítás hiánya, pilla­natnyi siker, vagy pusztán a hit kiált ki nagy emberekké. Az idő az igazi nagyság próbája, mint a király víz az aranyé. Valamint minden más érctet megolvaszt, csak a legnemesebbet kí­méli, ép úgy évtizedek, vagy századok meg­őrölnek minden emberi alakot, csak a kivé­teles lényeket, a valódi nagyságokat kímé­lik meg. Azért halhatatlanok ők. Az isteniből e tu­lajdonságot örökölték. Deák Ferencz ki fogja állni a valódi nagyság próbáját. Sőt nem hogy kisebb lenne, évtizedről-évtizedre nagyobbá lesz. Az ily magas alaknak távlatra van szük­sége, hogy teljesen szemlélhető legyen. A fel­hőkön túl trónoló havas csúcsok közelről nem, hanem csak bizonyos távolságból impo­­zánsok. Csak igy jöhet létre öszhang a részle­tek közt. Azon három nemzedék, mely Deák Ferenczet közvetlenül ismerte, csak részlete­ket ismert e nagy emberből. A teljes és összbenyomást egy későbbi nemzedék kap­ja meg. Nem mintha Deák hosszú politikai pá­lyáján nagy átalakulásokon ment volna ke­resztül. Ellenkezőleg, Deák Ferencz szinte egyedül áll a tekintetben, hogy mindig egy és ugyanaz maradt. Kivételesen hosszú poli­tikai pályája mindvégig egyenes vonalat ké­pez. Nincsenek félrecsapásai, útvesztői. Ennek oka főleg Deák erkölcsi lényében található meg. Deák pályája inkább etnikai, mint poli­tikai s míg az emberiség etnikai fejlődésében is csak kevés változás történt, annál egyen­letesebbé tesz az erkölcsiség örök rugója va­lamely egyéni pályát. Mind a három nemzedék ugyanazon er­kölcsi Deákot ismerte a forradalom előtt s a forradalom és a kiegyezés után. Ugyanazon változatlan jellemet, mely nem alakult át, mint nem változik az igazság. Sőt e kivételes lénynek még értelmi fej­lődésében is alig vehetők észre a fejlődési és átalakulási fokozatok. A negyvenes, sőt a harminczas években ugyanazon Deák tett, beszélt, aki cselekedett és szólt a kiegyezési korszak alatt, sőt a kiegyezés után. Ugyan­azon Deák beszélt az úrbériségről, mint har­­mincz év múlva a szőlődézsmáról. A vegyes­házasságokról ugyanazon Deák szólt, mint aki félszázados pályáját szinte befejezte a polgári házasságról szóló beszédével. Kész államférfi gyanánt lépett fel s érintetlen ge­­niusával vonult vissza betegszobájába. Ez a változatlan és feltárt életpálya még­sem oly egyforma, mint kortásai előtt feltűnt. Ez az egyszerű jellem nem nélkülöz bizonyos komplicáltságot. És egy sereg motívum, mely elhatározására hatott, ismeretlen volt még környezete előtt is. Nem egy fellépését meg nem értették kortársai, sőt párthívei sem. Az adatgyűjtés és történetírás hosszú s fáradságos feladata leen, ezt a látszólag tel­jesen sima pályát minden pontján végig ki­sérni s ezt a jellemet valamennyi tűzpróbájá­­ban megvilágítani. A történetírás néha hasonlít a monu­mentális építészethez. Egy-egy nagy alkotást csak hosszú időn át lehet létrehozni. A kölni dómot századokon át rakták össze, a szögle­tekből és csucsivekből. A történetírásnak is sok dolga lesz, míg Deák alakját összerakja azon egyenes vonalakból, melyek annak er­kölcsi, emberi és politikai lényét képezik. A szoborművészetnek és az éretbeöntés modern technicájának végtelenül könnyebb feladata volt Deák physical lényének elénk varázsolásával. Mindig uj és uj adatok, jellemvonások merülnek és még fognak felmerülni rá vonat­kozólag. Nem más és más Deák Ferenczet mu­tatnak ezek be, hanem egy óriási lelki nagy­ság uj és uj oldalait, tetteinek, nyilatkozatai­nak uj és uj háttereit. A kiegyezés története, melynek heroicus főalakját Deák képezi, még nincs megirva. Sőt azon bőséges és nagy gonddal gyűjtött anyagot is, mely e történet becses alapját fogja képezni, utolsó és fő részeiben csak ezentúl fogja közzé tenni Kónyi Manó. Sok homályos pont vár még megvilágításra. De minden új megvilágítás rá, Deákra fogja vetni fő fényét. Nagy igazolást fog minden új adat tartal­mazni Deák Ferenczre, nem a jogos vádak­kal szemben, melyek nem léteznek, hanem a jogtalanok ellenében is. Kossuth vádolta Deá­kot, hogy feladta a nemzet jogait. E vád már keletkezésének pillanatában megczáfoltatott s azóta megczáfolta maga a nemzet két évti­zedes magatartása. És megczáfolta minden tény: a magyar államiságnak a kiegyezés alapjában való ha­talmas megerősödése, a nemzeti élet kifejtése s azon domináns állás, melyet Magyarország a monarchiában elfoglal. A kiegyezés története azonban azt is fel fogja deríteni, hogy ha a kiegyezés nem adott fel jogokat, ez szinte kizárólag Deák Ferencz­­nek köszönhető. Deák erkölcsi nagyságát semmi sem mu­tatja annyira, mint hogy a nemzet jogait nem csak fel, hanem lefelé is meg tudta védel­mezni. Hogy nemcsak a hatalommal, hanem a kifáradt s már-már minden áron alkudni akaró saját pártjával szemben is rendületle­nül tudta lobogtatni a jogfolytonosság zász­laját. A jog felsége és sérthetlensége soha senki által nem nyert oly erélyes kifejezést, mint általa. A jog és igazság senkinek lel­kében nem képezett oly rendithetlen sark­pontot, mint az övében. A jog ily alakban soha a világtörténetben nem állíttatott emel­vényre, a cultusnak ily tömjén-füstjével kö­rül nem vétetett. És a puszta jog soha ily diadalt nem aratott, megczáfolva ekkér Ke­mény Zsigmond aggodalmát, ki egyik azon­­kori iratában kétkedve kiáltott fel: váljon a jog egyszersmind hatalom-e? A világtörténet nagy erőszakai, s külö­­sen a legújabb kor véres jogtiprásai közepett, egyedül Magyarország volt azon hely, a­hol a jog zászlaja, pusztán erkölcsi hatalomkép diadalmaskodott. Ily erkölcsi hatalommá a nemzet jogát Deák avatta. Ezért volt ő gondviselésszerű férfia a kiegyezés korszakának. Megdöbbenve gon­dolhat rá a jelen nemzedék, mily alakulást vehetnek vala a haza ügyei, ha a kiegyezés korszakában Deák Ferencz nincs. Ha nincs ő, a ki két szélsőség, a forradalom és a jog­­feladás, az elszakadási törekvés és az összbi­­rodalomba legalább részben való beolvadás eszméje közt a nemzet lelkének egyensúlyát fenn nem tartja, s ki a helyes kivezető utat megtalálja. Ide az ő szigorú ragaszkodása kellett a joghoz, erős szeretete a hazához, biztos szemmértéke, s a h­aos felett uralkodó te­kintete. Erre volt képessége neki — és csak neki. Nem volt merész, visszariadt a koc­ká­­zatoktól. De meg merte volna koc­káztatni a várakozásban a legvégsőt, inkább, mintsem a nemzet jogait feladja. Nem volt izgató, nem tű­zött ki zászlókat, hogy a nemzet figyelmét felkeltse. De a nemzeti öntudat leghűbb ki­fejezője s az egyszer proclamált nemzeti jog legrendíthetlenebb védője volt. Positív és nyugodt lényével nem tudott, vagy nem akart hatni a nemzet képzelmére. Nem fokozta fel becsvágyát, nem hízelgett hiúságainak. De a nemzet igazainak elismert dolgokat meginhatlan várba, a jog várába helyezte. Varázskörrel vette körül, az igaz­ságéval. A harcznak sem vágya, sem szeretete nem élt benne. Olympi nyugalma több volt a nyugalom óhajtásánál. De mikor egyszer a jog békés kardját kihúzta a nemzet igazai mellett, a teljes győzelem előtt nem dugta azt hüvelyébe. A harcz és küzdelem ezen ösztönszerű kerülése, s az egyéni becsvágy teljes hiánya volt oka, hogy nem lett a nemzet egyedüli vezérévé már 1848 előtt. Pedig mily kár ezért, mert mily más alakulást vesz vala a történelem! így nem­csak meg kellett osztania a vezérséget Szé­chenyivel és Kossuth­ tal, hanem e két nagy ember soká háttérbe nyomta. A visszafelé való okoskodás hálátlan feladat különösen a történelemben. De korunk történetének leendő írója alig állhat ellen a kísértésnek, hogy megkísérelje rajzolni: mi lett volna akkor, ha kizárólag Széchenyi, vagy kizárólag Deák vezeti vala a negyve­nes években a közvéleményt. Hogy mi lett Kossuth vezetése mellett, mindnyájan tudjuk. Ha Széchenyi vezet, s Kossuth és Deák jelentéktelen szerepre szorulnak, Magyaror­szág okvetlenül elkerüli a forradalmat, de fejlődése évtizedekkel megkésik. A magyar társadalom nem megy át rázkódáson, de egy­szersmind soká megtartja vala feudális szer­kezetét. A democratikus eszmék, Széchenyi vezérsége alatt, nem diadalmaskodnak, habár a democratiára való izgatás első lökése tőle származott. Parlamentarismusunk sokkal ké­sőbb születik meg, ha ugyan még egyátalán megszületett volna. Magyarország az állami­ságnak valószínűleg kisebb mértékével meg­elégszik. Széchenyi annyira félt a koc­kázat­­tól, hogy elfogad vala kevesebbet, s ehhez képest a nemzet becsvágyát lefokozta volna ép ellentétben Kossuth­ tal, ki a jogosnál töb­bet akart és ehhez képest szertelenül fel­fokozta a nemzetnek amúgy is lobbanékony képzelődését. Deák a kettő közt állt, bár Kossuth­ tal azonos, a parlamentáris-democratikus alapon, de ettől mégis bizonyára legalább oly távol, mint amattól. Ha a nemzet Deákra hallgat, illetőleg Deák vezetni akarja a közvéleményt, mily szerencsés megoldást nyerhet vala már akkor nemzeti problémánk. Deák akarta a democra­tikus átalakulást, de rázkódás nélkül; akarta a modern parlamentáris Magyarországot, de forradalom nélkül. Gyökeresebb nyitó, alapo­sabb reformer volt Kossuthnál, ki nem a fő közjogi eszme, hanem a politikai eszmék te­kintetében soha sem volt radicális, sőt gyak­ran ultra-conservativ, mint későbbi pártja; de általa vezetve a nemzet biztosan elkerülte volna a rázkódásokat il, már azért is, mert a dynastia Deák irányában nem táplál vala bizalmatlanságot. Úgy látszik azonban, a középen állók mindig félre löhetnek, a középutak nagy mozgalmak idején soha sem vezetnek ki. De erős meggyőződésünk, hogy ez ál­landó történelmi jelenségnek oka nem az esz­mékben és elvekben van. Hisz többnyire a szélsőségek közt helyet foglaló eszmék gyö­kereznek az igazságban, az igazság pedig nem lehet gyenge és tehetetlen. A hiba többnyire az ezen eszméket kép­viselő férfiakban volt, a­kik szerénység, becs­vágy hiánya miatt, nem léptek a forrongó tö­megek elé, s nem követelték maguknak a ve­zérséget. Deákot is a forradalom vihara inkább megijesztette, félrevonulásra birta, mintsem megkisérlette volna e vihar menydörgésének túlkiáltását. Egész lénye tiltakozott ellene, hogy a háborgó szenvedélyek hullámai közzé vesse magát, mert ezek a hullámok zajosak és több­nyire­­ piszkosak. Ezért nem lett Deák a nemzet vezérévé már 1848 előtt. Ezért nyomatott háttérbe a nagy triumvirátusban is, az ő, Kossuth és Széchenyi triumvirátusában, így következett be a catastropha, mely­ből csak ő menthette ki a nemzetet. És a mentés munkájára nézve szerencse volt, hogy Deák egy irányban sem lépett túl, hogy tel­jesen birta a nemzet bizalmát a­nélkül, hogy a boszos hatalom menyköveit maga ellen pro­­vocálta volna, így ő közvetítő lehetett a le­tiport haza és a bősz erőszak közt. Nem ké- A NEMZET TÁRCZÁJA Szeptember 28. Deák Ferencz az élet vághatárán. Naplómból. Irta: Rónay JlU­zint. _­­f »Kedves Barátom! — Általunk közösen tisztelt és szeretett barátunk, hazánk nagy fia Deák Ferencz, ma este, saját elhatározásából azon óhajtást közölte velem, hogy az utolsó szentségek felvételében akarna részesülni s arra kért fel, miszerint ezt veled tudas­sam s kérjelek meg, hogy abban őt te lennél szives része­síteni. Midőn ezt veled közölni szomorú, de legbizalma­sabb baráti kötelességemmé vált, felkérlek, hogy f. h. 21-én, déli tizenkét órakor légy szives az általad is­mert lakáson megjelenni, hogy a szenvedő nagy haza­finak, irányodban táplált legnagyobb bizalmának és óhajtásának megfelelhess. Mint ő mondá, Rónay a szük­ségesekkel ellátva, feltűnés nélkül, mint barátom, bi­zonyosan meg fog jelenni, s kérésemet teljesitendi. Az ügy most m­ég hármunk titka. — Remélem, hogy a benned helyezett nagy bizalomnak meg fogsz fe­lelni, s a szenvedő barátnak óhajtását teljesitended. Hű barátod Janarius 20. 1876. Dr. Kovács Sebestyén Endre.­ * * * A budavári királyi palotában, januarius 21. 1876. E sürgősen küldött levelet januárius 21. reggel 91/* órakor, a kis Fenség termében, azon pillanatban olvastam el, midőn ő Felsége a király belépett, hogy kedves gyermekének (Valeria Ignő) »Jó reggelt« mondjon. Szó nélkül nem távozhattam volna a vár­ból s úgy hiszem, nem szegtem meg a »hármak tit­kát,« midőn egy negyedikkel, Magyarország királyá­val közöltem Deák Ferencz szándékát. »Sajnálom őt, mondá a király, de örvendek, hogy a szentségek fel­vételére gondol; menjen ön, ne tartóztassa semmi.« — A második órától felmentettem a főherczegasz­­szonyt, s délben már ott valók Deák Ferencznél. Már-már egy éve, hogy nem láttam Deák Fe­renczet. Ah, mivé jön! mivé lön az egykoron hatal­mas férfiú! Szellemi erejéről most már csak az tesz tanúságot, hogy fájdalmait, a hosszú és kinos hal­doklást nyugodtan, panasz nélkül tűri... Szivem megesett, midőn reszkető kezét felém nyujtá... Ma­gunkra maradtunk. »Látni óhajtottalak, mondá gyenge, fájdalmas hangon, én nem vagyok confessio­ nélküli ember, sze­retném utolsó keresztyéni kötelességemet teljesíteni, a Viaticumot magamhoz venni, benned bízom, mikor lehetne szándékomat végrehajtani ?« — »Kedves bá­tyám, rendelkezésére állok, holnap délben itt leszek, s végezhetjük ájtatosságunkat nyugodtan, zajtalanul.« * * * Januárius 22. Kevéssel tizenkét óra előtt, a szent-ferencziek egyházában magamhoz vettem a szentséget, s kocsira ülve, siettem a haza betegéhez. — Deák Ferencz bá­natos szívvel meghajolt Isten előtt s részesült a szent­ségekben ... Én pedig odatérdelve a beteg mellé, ne­vében így imádkoztam: »Mindenható Isten! Elismerem, hogy sok jóval áldottál meg az életben, s azért, hogy éltem legszebb napjait az emberiségnek és hazámnak szentelhettem, leborulva mondok hálát. Elismerem azt is, hogy az emberi gyengeségektől és tévedésektől nem valók fel­mentve s ezekért bocsánatot kérek tőled szeretet Istene. Segíts meg uram utolsó küzdelmeimben, vi­gasztalt kérlek és erősíts, hogy türelemmel viselhes­sem keresztemet, hogy mindenkivel kibékülve, nyu­godtan mehessek elébe végzetemnek. Legyen a te akaratod!« Összetett kézzel hallgatta végig imám minden szavát, fájdalmas arczán nyugalom és elégülés vonult keresztül, magához vont és megölelt, azután kíván­ságára a szomszéd teremből beszólitam barátait, Mikes grófot és Kovács Endrét, kezet fogott velük szó nélkül.........Fájdalmamat nem küzdhetem le ..., távoztam. Januárius 23. Reggel tíz órakor a budai várkápolnában szent­misét szolgáltam az udvarnak, s a Mindenható zsá­molyánál kértem gyenge szavammal áldást betegünkre. Jelen volt most is, mint rendesen József főherczeg és fenséges neje Clotild. — Dél táj­ban a kis fenséggel sétára indultam a várkertbe, hol ő Felségével a király­­lyal találkozónk; kegyesen félreintett s Deák Ferencz­­ről kérdezősködött: »Végeztünk Felség!« — »Szere­tem, hogy elkészült, segítse Isten!« mondá a király s elszomorodva tovább haladott. * * Januárius 25. Délután három órakor megérkezett Bajorország­ból ő felsége a királyné, s az előteremben, első hoz­zám intézett szava az vala: »Hogyan van Deák Ferencz ?« — » Híveink nem vigasztalók felség, beteg­sége súlyos, reménytelen.........« A felséges asszony mélyen meghatva sietett kedves gyermekéhez. * * * Januárius 29. A reggeli lapok gyászkeretben hirdetik az or­szágos gyászt, Deák Ferencz halálát: a haza legna­gyobb fia tegnap (28-kán) este 108/* órakor végezte hosszú, kínos szenvedéseit.... Az ige elhal ajkamon, szám nincs, csak könyvim vannak .... Reggel kilencz órakor a gyengélkedő Valeria főherczegasszony látogatására mentem. Felséges anyja ölében ült. — Valeria, mondá a királyné, e pillanat­ban közli velem azon szomorú hírt, hogy Deák Ferencz meghalt! Úgy van-e ? — Igen felséges asz­­szony, úgy van, Deák Ferencz tegnap este meghalt, gyászunkat a lapok már mind hirdetik, az országgyű­lési háznagytól is érkezett tudósítás .... A királyné elérzékenyülve csókolta meg szeretett gyermekét, az or­szágos gyász első hírnökét. * * * Januárius 30. Ő Felsége a királyné, kegyelete emlékéül, ko­szorút szánt Deák Ferencz ravatalára, s felszólittat­­tam, hogy a koszorú-szalagra feliratot ajánlanék; én a következő négy szót jelöltem ki: »Erzsébet királyné — Deák Ferencznek.« — Ajánlatom elfogadtatott. Januárius 31. E nevezetes napon, mi Deák Ferenczben ha­landó volt, ott nyugodott ravatalon a m. t. akadémia előcsarnokában. — Délután négy órakor ő felsége a királyné megérkezett. A legelső magyar hölgy, a legbölcsebb magyar hazafi tetemét sajátkezüleg koszorúval tisztelte meg. Midőn ő felsége a ravatal lépcsőit elhagyó, kö­rülnézett, mintha csak azt kérdezte volna: hol lehetne itt a nagy halottért imát emelni az ég urához ? Köze­ledtem, hódolatteljesen jelentve, hogy az imazsámoly a ravatal előtt áll. Ő felsége, arczát elfedve, térdre borult. Az or­szággyűlés legkitűnőbb tagjai néma csendben valának tanúi e megható jelenetnek, s nem egy szemben ra­gyogtak a fájdalom könyvi. Magyarország királynéja imádkozott: A korona meghajolt az erény előtt! A felség hódolt a tiszta hazafiságnak! Lapunk mai számához fél ír melléklet van csatolva. A Deákszoborról. Budapest, szept. 28. Ma még szűk deszkafalak zárják körül, holnap már lelkesedéssel fogják üdvözölni a nagy emlékszob­rot, melynek története a hazai művészet történetének egy fontos fejezetét képezi. E szobor már méreteinél fogva is a hazai szobrászat legjelentékenyebb műve, de hiszszük, hogy a művészeti kivitel is , habár szá­mos kifogásra adhat alkalmat, a jogos igényeket ki­fogja elégíteni. De erről véleményt mondani, e percz­­ben korai dolog volna, a mi tisztünk egyébiránt nem a critica hanem a történetírás a­mennyiben a Deák szobor keletkezésének és elkészítésének főmozzana­tairól akarunk szólni. Valóban érdekes történet, mely­nek lapjain a legfontosabb művészeti kérdések nyo­maira akadunk, melynek kiváló hőse van és a mely­ből még a tragicum sem hiányzik. Hiteles adatok nyomán mondjuk el, de bele játszik saját élményeink egy része , hiszen a legelső minta keletkezésétől egé­szen a mű elkészítéséig, szemtanúi voltunk a munka fejlődésének és haladásának. Éppen tíz éve annak, hogy a Deákszobor pályá­zatot kihirdették. Internationális pályázat volt, három nagy díjjal — 6000, 4000 és 3000 franc — benyúj­tási határidő 1878. október hó 31-re. Egy rövid évti­zed, de menynyire változtak azóta a művészi viszo­nyok hazánkban! Akkor még fogalmunk sem volt ar­ról, hogy annyi kiváló szobrászati tehetség fog mint egy varázsütésre megjelenni. Huszár Adolf volt a leg­kiválóbb és oly nagy mű kivitelénél majdnem az egyedüli számbavehető szobrász. És őt e pályázat nem találta készületlenül. Ki nem emlékeznék arra a sár­gára meszelt városligeti kis bódéra, melyben hajdan a »Ringelspiel«, a fővárosi vasárnapi­ közönség e gyö­nyörűsége tanyázott. A főváros kiűzte a kis rondel­lából a zajos sportot és a házikót Huszár Adolfnak engedte át a műteremnek. Ezen atelier­rel szemben volt a városligeti körönd legkiválóbb helye. Ott ült rendesen Deák Ferencz híveitől körülvéve, ott lestek szavaira, ott mesélte a vidámnál­ vidámabb adomákat. Valami szegény rokkant embert, ki a várostól karos­székek felállítására engedélyt kapott, akart felsegíteni és azért foglalt ott helyet. De hiszen azt még a fiatalabb nemzedék is jól tudja. Hanem talán kevés embernek van tudomása arról, hogy Huszár Adolf itt tanulmányozta Deák arczát s hogy a műterem ajtajában állva min­tázta is azonnal, hiszen az élő modell ott ü­lt előtte. Midőn tehát 1877-ben őszszel a pályázat kihirdettetett, Huszár lázas tevékenységgel sietett a munkához és rövid idő alatt kész volt egy pár »skizz« abból a sö­tétpiros viaszból, melyet mintázásra legjobban szere­tett. Csakis álló alakról álmodozott és a minták be­küldése előtt pár nappal az ülő modellre nem is gon­dolt. De valaki megsúgta neki, hogy egy hires bécsi szobrász ülő mintát küldött s hogy a szoborbizottság kebelében többen határozottan ezen kivitelmód mel­lett vannak; ekkor éjjel nappal dolgozván, még a ha­táridő letelte előtt, lázas sietséggel készült el azon ülő minta, mely az első dijat nyerte. 1878. deczember 8-ikán volt. A műcsarnok nagy termében ki voltak állítva a beérkezett pálya­művek, buszai és külföldi szobrászok — egy angol is — versenyeztek a díjért. Érdekes közönség volt je­len. Báró Weinckheim Béla körüljárt a terem­ben, megnézett minden művet, de, egyetlenegy sem tudta tetszését egészen megnyerni. Én — így szólt — legjobban szeretném, ha a Deák-emléket úgy al­kotnák, hogy büszke magas oszlopon ott állna vagy egész alakban, vagy mellszoborban. Andrássy Gyula gróf az arczkifejezést nem találta egészen he­lyesnek egyik mintánál sem. Minden ember arcza a fővonásokban hasonlít valamely állatéhoz — jegyezte meg — a Deák arczában az oroszlán vonásaira lehet ráismerni, de ezt a művészek nem tudták híven vissza­adni. Képzelhetni, milyen kíváncsisággal néztek a jirg — melynek tagjai közt három híres külföldi művész volt — ítélete elébe és milyen büszke öröm-

Next