Nemzeti Sport, 1910. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)

1910-05-07 / 19. szám

A Budapesti Aviatikai Meetingre eddig Rougier, De Caters báró és Dutrieux kisasszony neveztek. Rouger és De Ca­ters Farman gépet használnak, Dutrieux kisasszony Sommer Kiplant. Egy fantasztikus rekord. A múlt hé­ten az a szenzációs hír járta be a világot, hogy De Caters báró 230 kilométert repült utassal, leszállás nélkül. Mi ezt a hírt ké­­telylyel fogadtuk s azért lapunkban nem is közöltük. Mint most kiderül, az egész repülés tényleg misztifikáció, melyet egy újabb Le mire-Terrieux engedett meg ma­gának a L’Auto című francia szaklappal. Nizzában összesen 3105.844 kilométert repültek az aviatikusok, múlt évben Rheims­­ben 2462.6 kilométert. Roosevelt amerikai exelnök megláto­gatta a juvisy-i repülőteret hol a nagy szél dacára Dubonnet egy felszállást kí­sérelt meg, amely azonban hatszáz méteres repülés után véget ért. Leszállás közben az aeroplan egy kereke eltörött. Aeroplan utazások. 1908 október 30. — Henry Farman: Bouy Reims (27 kilo­méter). 1908 október 31. — Blériot: Toury- Artenay. 1909 július 13. — Blériot: Etampes- Chevilly. (Orleans mellett). 1909 július 19. — Paulhan: Douai- Arras. (20 kilométer). 1909 július 25. — Blériot: Calais-Dover. A la Manche csat. ker. 1909 szept. 13. — Paulhan: Tournai Taintagnier és vissza. 1909 szeptember 14. — Santos-Dumont: Saint-Cyr-Buc. 1909. szeptember 27. — Latham: Berlin Johhannisthal. 1909 szeptember 29. — Wilbur Wright: a new-yorki kikötő körülrepülése. 1909 október 18. — Graf de Lambert: Juvisy Eiffel-torony oda és vissza. (48 kilométer). 1909 november 20. — Paulhan: Mour­­melon Chalons és vissza. (40 kilométer). 1909 december 9. — Maurice Farman: Buc-Chartres. (70 kilométer). 1909 december 31. — Maurice Farman: Chartres-Orleans. (72 kilométer). 1910 január 13. — Paulhan: Los An­­geles. (32 kilométer). 1910 január 15. — Paulhan: Los An­­geles. 1910 január 16. — Ok­eslagers: Oran felett. 1910 március 25.­— Rolls: London körül. (42 kilométer). 1910 április 3. — Emile Dubonnet (mo­noplán Tellier): Juvisy La Ferté-Saint- Aubin. (109 kilométer). 1901 április 4. — Sommer, Mouzon. (60 kilométer). 1910 április 17. Henry Farman (utassal): Etampes-Chevilly. (50 kilométer). 1910 április 18. — Paulhan, Chevilly (Orleans mellett). Arcis-sur-Aube (180 kilométer). Hírek a budapesti repülőtérről. A budapesti repülőtérnek múlt héten szenzá­ciója akadt, megjelentek a Helios autófor­­galmi vállalat Budapesten tervezett repülő­iskolájának pilótái Montigny gróf és Croquet mérnök, kik rendkívül ügyes Blériot pilótáknak bizonyultak. Mindketten már szombaton végeztek körülbelül 10—14 kilométernyi próbarepülést, hétfőn pedig Montigny gróf ifj. Tolnay Lajos az Aero Club igazgatója és Reimann Gyula a Helios igazgatója ellenőrzésével vezetői igazolvány megszerzése céljából szállt fel szép si­kerrel. Mivel a nemzetközi léghajózási szövetség szabályai szerint csak annak adható ki vezetői igazolvány, aki befutott 5 kilomé­tert és egy előre kijelölt pont közelében 150 méteren belül száll le. Montigny gróf ezen feladat megoldására szorítkozott. Montigny gróf először 5 óra 38 p. 42'4 mp.-től 5 óra 42 p. 41'8 mp.-ig, tehát 3 perc 59’8 mp.-ig repült, majd 5 óra 48 p. 47’6 mp.-kor ismert felszállva 5 óra 53 p. 46'8 mp.-ig maradt a levegőben, tehát 3 perc 59­ 2 mp.-nyi repülést tett. Mindkét repülése alkalmával Montigny gróf megtette az előírt 5 kilométert és rendkívüli biztonsággal szállt le a Tolnay igazgató és Pivny titkár által kijelölt he­lyen. Az első magyar rekord tehát 5 kilomé­terre 4 óra 59 p. 2/io mp. s tulajdonosa egyúttal az első magyar igazolványnyal ellátott aeroplánvezető, Zsélyi Aladár átalakított monoplánjával vasárnap már több száz méteres repülést végzett, de végül ismét a földre való visszatérés után eltörte balszárnyát. Horváth Ernő e héten készült el gépé­vel s máris megkezdi kísérleteit. Zsélyi Aladár monoplánját az eddigi kísérleteinél nyert tapasztalatai alapján át­alakítja. A hordfelületek fesztávolságát 7 méterről 8,2 méterre növeli, minek folytán a hordfelület is 14­5 m2-re növekszik. A farkkormány mellett egy fix tartó felületet is alkalmaz Zsélyi, úgy hogy az eddigi Santos-Dumont-féle farkkormány teljesen átalakul. A gép hossza ezen átalakítások után 7 méterről 6-40 méterre fog redu­kálódni. Francia nemzeti díj. Henry Deutsch de la Meurthe az ismert milliomos és aviatkus mecénás egy 10,000 koronás serleget tűzött ki francia aviatikusok részére. Az aeroplan mint szállító eszköz. Amerigo francia aviatikus próbaképen 220 kilogramm haszonsúlylyal megterhelt Som­­mer-féle aeroplánjából két igen sikerült repülést végzett a Dauzy melletti aerod­­romban. Dufour, a Budapesten is ismert pilóta aeroplánja. A Páris közelében készülő repülőtér.

Next