Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1910-12-03 / 49. szám

2. oldal. Vill. évfolyam. is nyerünk, mert egyforma támadási szöggel bíró két különböző nagyságú tartófelületnél, egyenlő súly emelésére a nagyobbik kisebb haladási gyorsaságot és kevesebb motorikus erőt igényel, mint a kisebbik, mert ennek ahhoz nagyobb gyorsaságra van szüksége, mivel a lég­­ellen­állás a sebesség négyzetével nő, tehát több erőt is fogyaszt. Ezen szabály egyformán vonatkozik úgy a sárkány, mint a csavarrepülő síkjaira. A felsoroltakon kívül még szintén hát­rányára tudják be a csavarrepülő rend­szernek, az erőátvitelhez szükséges közlő­­műveket, komplikáltnak, súlyosnak és erő­­pocséklónak tartják, pedig semmivel sem szükséges hozzá nehezebb és bonyolul­tabb szerkezet, mint például a Wright bipláné, mi tudnivaló, elsőrangú alkotás és számbavehetőbb erőveszteséget sem okoz; azon fontos tulajdonságot azonban, hogy egy emelőcsavar egyúttal gyrosko­A legtöbb automobilista szerzett már kellemetlen tapasztalatokat az acetylen­­lámpáinál, melyeknek oka mindig a lám­pák tökéletlen tisztításában vagy helytelen töltésében rejlett. Hogy az acetylen-lámpát jókarban és világítóerejének teljességében tarthassuk, annak első feltétele, hogy minden töltésnél friss vizet adjunk a víz­tartóba, nem pedig, hogy egyszerűen pó­toljuk a már elhasznált vizet. Tegyünk friss carbidot a fejlesztőbe és tisztítsuk meg az előző töltés maradványaitól, a lerakodott üledéket mossuk ki és szárítsuk ki a fejlesztőt, mielőtt friss carbidot teszünk bele. Az égőt is tartsuk tisztán, mit legkönnyebben úgy érünk el, ha szódaoldatba mártjuk és utána alkoholban vagy benzinben megmossuk. Az apró lyukakat vékony drótszállal tartsuk tisztán s utána egy pneumatic-szivattyúval fújtas­sunk át rajta levegőt, miáltal az esetleg lerakodott szénrészecskéktől tökéletesen kitisztíthatjuk a finom nyílásokat. Igen gyakran megtörténik, hogy ilyen dróttal való tisztításkor egy darab beletörik az égőbe, ilyenkor a pneumatic-szivattyuval próbáljuk meg a drótszilánkot kiszívni, ha ez sem sikerül, tegyük az égőt egy pohárba, melyet félig töltünk meg vízzel s melyhez egy evőkanálnyi sósavat adunk, egy óra alatt a drót feloldódik, utána vízben, melybe egy kevés mosószódát teszünk, jól kimossuk, a szóda a steatit pórusaiban levő sav semlegesíté­sére szolgál. pikusan is működik, nem értékelik, pedig ez megfontolandó tény és könnyen bizo­nyítható, még csavarrepülőgép sem szük­séges hozzá, elég egy kis ca 10—20 cm. átmérőjű, fémlemezből kivágott, kétszárnyú csavar, ami mint gyermekjáték is isme­­retes, ha ezt ca 40—50° elhajlással fel­eresztjük akár csendes, akár szeles idő­ben, látni fogjuk, hogy milyen biztosan és simán tér át, legrövidebb után, a függőleges irányba. A felsorolt tényekből most már önmagától alakul ki a szükség­­kívánta gép, tökéletes automatikus stabi­lizációval, helyből való sima, lökésmentes emelkedéssel és ereszkedéssel, egy hely­­beni lebegéssel s tetszés szerinti haladó sebességgel. Ugyanis a két rendszert egyesítjük akként, hogy a sárkány nagy felületét átvisszük a csavarra, mi ezáltal súlyban és átmérőben nőve, mint gyros­­kop is hathatósan érvényesül. Ezen állításaim az elméletnek az eddigi Az acetylen-lámpákról. A fejlesztő legcsekélyebb tisztátlansága a lámpa világító erején boszulja meg ma­gát. A carbid, feltéve, hogy a fejlesztő légmentes és nincs használatban, baj nélkül maradhat benne, de ha a haszná­latban volt, a fejlesztőt ki kell tisztítani, különben a por eltörni a gáznyílásokat, sőt esetleg a vízszelepet is és az elbom­lott carbidmaradék tönkreteszi a rézből levő tartót. A fejlesztő szétszedésekor töltsük a megmaradt carbidot egy öreg szitára, hogy a felhasználatlan carbidot visszanyerjük. A fejlesztőt a carbidtartóval együtt pedig tegyük egy dézsa vízbe, melyben egy félórát állni hagyjuk s utána egy kefével megtisztítjuk. Manapság az automobilokon az acetylén­­fejlesztő rendesen egy csinos ládácskába zárva, a felhágó­ deszkára van szerelve, épp azért igen ki van téve az időjárás Az 1910. évi Prinz Heinrich­­ Fahrt győztese . Oszt. DAIMLER az osztr. Daimler motor­társaság magyar osztálya. BUDAPEST, IIl. Andrássy­ út 19. gyakorlati tényekkel való összehasonlítá­sából szűrődött le s ennek helyességét, a hosszú éveken át folytatott fáradságos és költséges, előbb kicsinybeni, aztán nagybani kísérleteim, igen jó eredmény­nyel igazolták s sajnos, anyagi erőm tel­jes kimerülése miatt nem tudom azt tel­jesen befejezni és végérvényesen, biztos, nyilvánosan bemutatható repüléssel iga­zolva, bizonyítani. Saját tapasztalataim nyomán szerzett állításom mellett bizo­nyít azon tény is, hogy külföldi konstruk­tőrök a legnagyobb kitartással ragaszkod­nak a helikopterhez s a szakegyesületek is fokozottabb érdeklődéssel fordulnak ezen rendszer felé. Eddigi visszamaradásuk csakis a kellő tőke hiánya miatt történt, mi, ha rendel­kezésükre fog állani, az eredmény, teljes megoldási sikerrel, nem fog késni és ezzel együtt, busás haszonnal térül meg a befektetett tőke is, szeszélyeinek, melyből nemez- és hővédő­anyag izolálással óvjuk meg a fagy okozta megrepedéstől. Minden automobilista ügyel, hogy a vízhűtője a hideg időben, külö­nösen ha a garage nem sűthető, éjjelre kiüríttessék, de igen gyakran megfeled­keznek az acetylon-lámpák víztartóiról, melyek épp úgy megrepednek a fagyástól, különösen akkor, ha teljesen meg vannak töltve. Ezért ajánlatos, hogy hideg időben működtessük a lámpát, mert az acetylén­­fejlesztéssel járó hőfejlődés megóvja a fejlesztőben levő vizet a megfagyástól, vagy pedig csak közvetlenül a használat előtt töltsük a vizet a tartóba. A nedves acetylengáz azon tulajdon­sága, hogy megtámadja a fémeket és azokkal robbanóvegyületeket képez, már rég foglalkoztatja a kémia embereit, ezért ajánlatos az acetylengáz vezetésénél minél kevesebb fém szerelését használni, belül zománcozott acélcső veszély nélkül alkal­mazható, de legcélszerűbb az erős gummi­­cső a gáznak az égőkig való vezetésére. Egy vörösréz gázvezetékkel ellátott kocsi csövei egy alkalommal eldugultak egy kemény, fekete, szénszerű anyagtól; a csöveket leszerelték, hogy az anyagot kiégessék belőle. A forrasztólámpa mele­gétől az anyag felrobbant és szétvetette a rézcsövet és csak szerencséről beszélhe­tett a tulajdonos, hogy nagyobb baleset nem történt, bár a nyílások csak 3 miliméteresek voltak, a robbanékony anyag nélkülözhetetlen minden sportember- I—/ 1 d.11 O v O O t-r 1 nek. Az izmokat erősíti, a bágyadtsá-Mf* Mindenütt kapható. got megszünteti. Mindenütt kapható.

Next