Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1910-12-03 / 49. szám
49. szám. oly mértékben rakodott le a csövekben, hogy egy acéltűvel sem lehetett beleszúrni. Egy amerikai újság, a „The Motor 11 ajánlja, hogy különösen ködös időben ajánlatos az acetylénlámpák vizében bizonyos fémek sóit oldani, melyek azután a lángot a fémet jellemző színre festik, mely színes fény — különösen a sárga — sokkal inkább áthatol a sűrű ködön. Ezen irányban folyt kísérletek teljesen negatív eredményt adtak és a kísérleti lámpa fényében a fejlesztővízben oldott bárium, strontium és nátrium spectrumának még nyomait sem sikerült felfedezni, még a legkitűnőbb spectroskóppal sem. Egy villamos kiskocsi. Kétségtelen, hogy az elektromobil zajtalan és szagtalan működése pax excellence városi kocsivá predesztinálják. Ennek dacára az elektromobilok nem terjednek annyira a városi forgalomban, amint azt várni lehetne. A különös jelenség okát könnyen kitalálhatjuk, mihelyt a mai elektromobilok szerkezetét nézzük. E kocsik egy benzines túrakocsik erőteljes alvázával s ennek megfelelő nehéz súlylyal bírnak, aminek következtében nagy pneumatik és áramfogyasztás lép fel. A tapasztalt hiányokon akar a Berliner Elektromobil Fabrik (röviden BEF) egy könnyű kiskocsi szerkesztése által segíteni, amely kiskocsik magyarországi vezérképviseletét a Róka és társa jóhírű budapesti cég (VI., Liszt Ferenc tér 18.) vállalta el. A kis BEF kocsik összes személy- és teherszállító típusai hengerelt acélalvázra vannak építve és pedig a háromkerékrendszer alkalmazásával. A háromkerekűeknél eddig alkalmazott csőalvázzal szemben ez az alváz a forrasztási helyek teljes kiküszöbölése által tűnik ki, miáltal a tartósság lényegesen megnövekedett. A gép legfontosabb alkatrésze természetesen a motor, amely függőleges motortengelyen van az elölső kerék villájára szerelve. A főáramkörű motor normálisan 1V2 lóerőt és maximálisan 4 lóerőt fejt ki s ezzel képes az összes normális átemelkedésekkel megküzdeni és sík területen 20 kilométeres sebességgel járni. A motor s így természetesen a kocsi sebessége csökkenthető a járó ember sebességéig. A motor járása teljesen zajtalan s e tulajdonságával felette áll a legtöbb benzinmotornak. A motor rendkívül üzembiztos és tiszta, szerelésre tehát a legritkább esetben van szükség, miért is a kocsitulajdonos önmaga vezetheti kocsiját anélkül, hogy öltözetében valami kár esnék, mivel a gépezettel sem menetközben, sem előbb, sem utóbb, nem kell törődnie. Ez a tulajdonság különösen orvosoknál és ügyvédeknél játszik szerepet, akik foglalkozásuk BEF szállítókocsi. 3. oldal. |{! = A legújabb 1910-es modell automobilokban: évt 20 HP legelőnyösebb és legjobban bevált városi és túraautomobil $ \|/ 30 HP | \$/ \|/ 35 HP \|/ VI/ 45 HP legkedveltebb túra- és utazóautomobilok \|/ VI/ 55 HP VI/ VI/ 60 HP | v|/ Zajtalan járás. Egyszerű konstructió és kezelés. Elpusztíthatlan anyag. Legjobb üzembiztonság. Legelőkelőbb luxuskivitel. Legtökéletesebben berendezett gyártelep, külön javító osztállyal. Iskolázott szerelők. Összes tartalékalkatrészek állandóan raktáron. hp Iüe íMilpir i.l, linsl Mam Beik Mutomobilgyár rávénymag, Budapest. Iroda és Gyártelep, VII., Ilka-uitcza 31. Telefon 168—79.