Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1910-12-03 / 49. szám

49. szám. oly mértékben rakodott le a csövekben, hogy egy acéltűvel sem lehetett beleszúrni. Egy amerikai újság, a „The Motor 11 ajánlja, hogy különösen ködös időben ajánlatos az acetylénlámpák vizében bizo­nyos fémek sóit oldani, melyek azután a lángot a fémet jellemző színre festik, mely színes fény — különösen a sárga — sokkal inkább áthatol a sűrű ködön. Ezen irányban folyt kísérletek teljesen negatív eredményt adtak és a kísérleti lámpa fényében a fejlesztővízben oldott bárium, strontium és nátrium spectrumá­­nak még nyomait sem sikerült felfedezni, még a legkitűnőbb spectroskóppal sem. Egy villamos kiskocsi. Kétségtelen, hogy az elektromobil zaj­talan és szagtalan működése pax excel­­lence városi kocsivá predesztinálják. Ennek dacára az elektromobilok nem terjednek annyira a városi forgalomban, amint azt várni lehetne. A különös jelenség okát könnyen kitalálhatjuk, mihelyt a mai elektromobilok szerkezetét nézzük. E ko­csik egy benzines túrakocsik erőteljes al­vázával s ennek megfelelő nehéz súlylyal bírnak, aminek következtében nagy pneu­­matik és áramfogyasztás lép fel. A tapasz­talt hiányokon akar a Berliner Elektro­mobil Fabrik (röviden BEF) egy könnyű kiskocsi szerkesztése által segíteni, amely kiskocsik magyarországi vezérképviseletét a Róka és társa jóhírű budapesti cég (VI., Liszt Ferenc­ tér 18.) vállalta el. A kis BEF kocsik összes személy- és teherszállító típusai hengerelt acélalvázra vannak építve és pedig a háromkerék­­rendszer alkalmazásával. A háromkere­­kűeknél eddig alkalmazott csőalvázzal szemben ez az alváz a forrasztási helyek teljes kiküszöbölése által tűnik ki, miáltal a tartósság lényegesen megnövekedett. A gép legfontosabb alkatrésze termé­szetesen a motor, amely függőleges mo­­tortengelyen van az elölső kerék villájára szerelve. A főáramkörű motor normálisan 1V2 lóerőt és maximálisan 4 lóerőt fejt ki s ezzel képes az összes normális átemel­­kedésekkel megküzdeni és sík területen 20 kilométeres sebességgel járni. A mo­tor s így természetesen a kocsi sebessége csökkenthető a járó ember sebességéig. A motor járása teljesen zajtalan s e tu­lajdonságával felette áll a legtöbb benzin­motornak. A motor rendkívül üzembiztos és tiszta, szerelésre tehát a legritkább esetben van szükség, miért is a kocsitulajdonos ön­maga vezetheti kocsiját anélkül, hogy öl­tözetében valami kár esnék, mivel a gé­pezettel sem menetközben, sem előbb, sem utóbb, nem kell törődnie. Ez a tulaj­donság különösen orvosoknál és ügyvé­deknél játszik szerepet, akik foglalkozásuk BEF szállítókocsi. 3. oldal. |{! = A legújabb 1910-es modell automobilokban: é­vt 20 HP legelőnyösebb és legjobban bevált városi és túraautomobil $ \|/ 30 HP | \$/ \|/ 35 HP \|/ VI/ 45 HP legkedveltebb túra- és utazóautomobilok \|/ VI/ 55 HP VI/ VI/ 60 HP | v|/ Zajtalan járás. Egyszerű konstructió és kezelés. Elpusztíthatlan anyag. Legjobb üzem­­biztonság. Legelőkelőbb luxuskivitel. Legtökéletesebben berendezett gyártelep, külön javító osztállyal. Iskolázott szerelők. Összes tartalékalkatrészek állandóan raktáron. hp Iüe íMilpir i.l, linsl Mam Beik Mutomobilgyár rávénym­ag, Budapest. Iroda és Gyártelep, VII., Ilka-uitcza 31. Telefon 168—79.

Next