Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1910-10-01 / 40. szám
40. szám. jelentése, nehogy a törvény nem ismerése ily súlyosan érintse a klub tagjait, tudomásul vétessék. Azon kívül a besorozásra vonatkozólag, a törvény azon rendelkezését kívánta figyelembe vétetni, mely szerint az ötnél állandóan kevesebb alkalmazottat foglalkoztató üzemek nem az előbb vázolt módon utólagos baleseti járulékot fizetnek, hanem előre megállapított u. n. baleseti díjat fizetnek, vagyis „kisiparosoknak" soroztattak be. Ez azt az óriási előnyt jelenti a klub tagjainak, hogy a soffőrjük után évi 3 koronát fizetnek, míg az előbbi alapon legalább is, évi 1500 korona átlagos soffőrfizetést véve figyelembe, 15—20 koronát. Az Országos Pénztár 1. évi aug. hó 5-én tartott ülésén tárgyalta ifj. Krisztinkovich Béla titkár előterjesztéseit a besorozásra vonatkozólag és azokat határozatilag elfogadta, mivel az automobiltulajdonosak még e hónapban értesítve lesznek. Felkéri a titkárság ez alkalomból a Club tagjait, hogy az Országos Pénztár előzékenységét honorálva, késedelmeskedés nélkül teljesítsék a baleseti díj fizetése iránti kötelezettségüket. Az automobil terjedése Londonban. Legutóbb kiadott statisztikai kimutatások szerint Londonban 5130 automobilbérkocsi van bejegyezve 5620 lovas bérkocsi mellett. 1909. év január hó elsején az arány még 2805 autobérkocsi és 8745 lovasbérkocsi volt, 1905 január 1-én pedig 2 autobérkocsi és 11,057 lovas-bérkocsi. A motoromnibuszok száma Londonban 1063, a lovas omnibuszoké 1518. René de Knyff. A régi automobilversenyző gárda egyik legtekintélyesebb tagja René de Knyff szintén átpártolt az aviatikához és egy Tellier Monoplánon tanul repülni Etampesben. De Knyff, az Automobil Club de France alelnöke, 1899-ben megnyerte Panhard kocsijával a páris— bordeaux—párisi automobilversenyt, 1901. évben pedig harmadik volt a páris—berlini versenyben. Jelenleg de Knyff mint a Panhard-cég igazgatósági tagja szolgálja az automobilizmust. Robertson balesete. A Benz-cég hírneves amerikai versenyzője a Vanderbiltversenyre való tréningje közben egy hirtelen fordulatnál felborult kocsijával és súlyos koponyacsonttörést szenvedett. Egy a kocsiban ülő amerikai hírlapírónak semmi baja nem történt. Kilométerverseny Genfben. A svájci Automobil Club vasárnap kilométerversenyt rendezett, amelynek következők a főbb eredményei: Korlátozás nélküli kocsik: 1. Jörns (Opel) 1118 km-es órasebesség. — Kéthengeresek. 1. Heimgartner (Doriot- Flandria). — Négyhengeresek. 1. Hoffer (Brasier), 2. Rosario (Diatto-Clement). Négyhengeresek II. csop. 1. Terrier (Ligna), 2. Baenhi (Martini). A jövő évi Prinz Heinrich Fahrt tudvalevőleg Németországban és Angliában fog lefolyni. Henrik porosz herceg, e verseny alapítója saját maga utazott Angliába, hogy a nagy túra feltételeit megbeszélje. A feltételek értelmében a túraút közben verseny nem lesz. A kocsik az önkéntelen megállásért kapnak büntetőpontokat és célszerű beosztásért továbbá külső csínért jó pontokat. Új automobilrekord: Rafael de Palma öt mértföldön (8046 méter) 4 p. 29 mp.-el új amerikai rekordot állított fel. Az elért sebesség 107 km. Automobil-naptár. Gailloni hegyi verseny okt. 2. Brooklandi meeting okt. 5. Amerikai (nagydíj) Argentinja okt. 15. Olympia Motor Show nov. 4—12. Paris—Berlin— Brüssel—London. Mint már jelentettük, a párisi „Le Journal" a jövő évben Európa körüli repülést rendez. A repülést Párisból Berlinbe, Berlinből Brüsselbe, Brüsselből Londonba, Londonból Párisba tervezik. A „Le Journal" kétszázezer franknyi díjat tűzött ki a nagy nyugateurópai versenyre, most pedig a „Berliner Zeitung am Mittag" kiadója, az Ullstein-cég külön százezer márkányi díjat tűzött ki a páris-berlini útszakaszra. Hatvanezer márkát nemzetiségi különbség nélkül az az aviatikus kap, aki elsőnek érkezik Berlinbe, negyvenezer márkát pedig az a német vagy német gyártmányú gépen repülő aviatikus, aki elsőnek repül Berlinbe. Magyar aviatikai hírek. A rákosi repülőtéren hétfőn reggel hat órakor, kedvező időjárás mellett Tóth József mechanikus öcscsével közösen szerkesztett Zséli típusú monoplánon a levegőbe emelkedett és mintegy két-háromszáz méternyi légi utat tett, aztán megfordult és visszatért kiindulási helyére. Tóth testvérek már régebben kísérleteznek és ez volt fáradozásuknak első pozitívebb eredménye. Bittner Ernő Farman-biplánjával kedden egy 1500 méteres repülés után hirtelen leszállt s oly erővel ütődött a földhöz, hogy a repülőgép alváza teljesen összetörött, Bittnernek nem esett baja. Száríts János szabadkai aviatikust hasonló sors érte Szabadkán a múlt hétfőn. Száríts egy teljes kört, kb. 1500 métert röpült s mikor harmadszor akart fordulni, egy szélroham oldalba fogta és körülbelül nyolc méter magasságból lezuhant, úgy hogy a repülőgép futószerkezete teljesen összetörött, máskülönben sem Száritsnak, sem a gépnek nem történt baja. A törétthamar kijavították s e héten roviatikusok balesete. A pókban a szerencsétlen Cv LAURIN és KLEMENT Magyarországi vezérképviselő Budapesten, IV. kerület, gyári motorkerek tet, városi kör teherkocsit, Semmelwe* 9. oldal