Nemzeti Sport, 1922. december (14. évfolyam, 109-121. szám)

1922-12-23 / 118-119. szám

10 egy 499 kcm. 2 hengeres Douglas­­géppel 1922 március 23-án a repülő mérföldet, 36.15 mp. alatt tette meg, ami 160.250 kilométeres sebességet jelent, vagyis alig valamivel keve­sebbet, mint a 750 kcm. Douglassal elért eredmény. A 350­ kcm. kategóriában ismét Pullin-é és ismét a Douglas-gyárt­­mányé a dicsőség. Itt Puk­in 1922 szeptember 29-én egy 2 . hengeres, 346 kcm­ űrtartalmú Douglassal a kilométert 23.60 másodperc alatt tette,meg, ami 152.540 kilométer óránkénti sebességet jelent, ami ép­pen 20 kilométerrel kevesebb, mint az 1000 kcm-es gépek által elért eredmény.. Sokkal nagyobb az esése a 250 kcm. kategóriában. H.* Le­l­ ack 1922 szeptember 28-án a repülő ki­­­lométert 29.22 mp. alatt tette meg,­ ami óránként 123.200 kilométer se­bességnek felel meg. Ezek az öt kategóriában elért leg­jobb eredmények, illetve világre­kordok, melyek közül, mint látjuk, egyet Amerika tart, négyet pedig az angolok mondhatnak maguké­nak. Az öt angol rekord közül há­romban a Douglas és kettőben a J. A. P. jár elöl. Érdekes, hogy­ a Sün­ben­d, a Seott és a Triumph nincse­nek a lista élén. Ez azonban abban nyeri magyarázatát, hogy ezek in­kább a hosszabb távú túraverse­­nyekre fektetik a fősúlyt. A pálya­­versenyeken egyelőr­e a Douglas, a .T. A. P., a Norton, az A. J. S., a New Imperial és az amerikai Har­­ley-Davidson-gépeket látjuk az elő­térben. A hosszabb távon elért eredményekre legközelebb visszaté­rünk. A ... Hogy készül az automobil? Látogatás az Általános Gépgyárban — Hány kocsit állít elő a MÁG egy nap alatt — Hogy dolgozik az üzem? Mátyásföld, 1922. dec. be. A béke, sőt a h­áborús évek alatt is magyar emb­er előtt a „Mátyás­föld”­­fogalma szinte azonos volt a. . „repülő-gyár” fogalmával. Egész­ Magyarország egyetlen te­lepe volt, melyen aeroplánokat állítottak elő, sőt a volt központi hatalmaknak is egyetlen olyan üzeme, mely motorokat is meg repülőgép.A sárkányt is egyaránt készített. Ma más a helyzet. Bár a repülést már megengedte az an­tant, a Magyar Általános Gép­gyárnak a Budapest-gödöllői or­szágút mentén fekvő hatalmas épülettömbében nem gyártják már a­ levegő hódító gép­ madarait. A MAG a nagy világégés után más munkára rendezte be össze­omlott, újra talpra állított üzemét, s átlátva a kis automobilok fon­tosságát, hasznát, észrevéve az ezek felé forduló nagy ügyeimet és érdeklődést, speciálisan kis­autók gyártására re­ndezkedett be s. rövid három év alatt annyi­ra vitte, oly tökéletes és praktikus munkát tud nyújtani a maga ne­mében, hogy ma, miután Magyar­­ország legnagyobb ilynemű gyára lett, nemcsak a csonka, országot látja el kiskocsikkal, hanem egy­re­­többet és többet exportál, a kül­földi­e is. És a­ magyar haza föl­lendülésébe vetett nagy hitünket erősbíti, amit­ látunk, amikor be­lépünk a MAG telepe nagy kapu­ján, egy próba útjára induló kis kocsi, az egymás után berregő al­­vázak ,mind-mind iparunk fejlődé­se, országátil,­ ga­­tagodása, talp­­raállása biztató­n varázsolja elénk. A gyár jelenlegi helyzete, vál­lalkozásai, nagy problémái, tervei kérdése érdekes elsősorban, utunk hát a gyár vezérigazgatói szobá­jába vezet. A híres­­német harci repülők, Bölke és E­mmelmann fényképei tekintenek ránk a fa­lakról, amíg Horowitz György ve­zérigazgató óriási munkája és el­foglaltsága ellenére is kész szívvel áll rendelkezésünkre nyújtja a kért fölvilágosításokat. — A mi­ munkánk építő munka. Mi fejlődésben lévő üzem vagyunk, nagyobbodni, terjeszkedni aka­runk és minden erőnkből a ter­jeszkedésünk fokozásán vagyunk. Ezért van az, hogy bevételeinket újabb és újabb befektetések emész­tik föl, ami azonban természete­­sen a jövőben annál gyümölcsö­zőbb kamatot fog majd hozni.­­ Az egyes gyártáson már túl vagyunk és ma már egész szé­riákat készítünk egyszerre. A gyár dolgozik, amennyit csak tud, munkával, hála Istennek, bőven el vagyunk látva, örülünk, ha megrendeléseinket el tudjuk vé­gezni. Jelenleg nagyobb szériát készítünk a budapesti Taxiválla­latnak, amely szintén­ bevezeti a­ kiskocsit, míg külföldről, főleg­ Hollandia, Lengyelország, Német­ország és Svédország lát el meg­rendelésekkel. Arra a kérdésünkre, h­ogy mi a nézete a magyar automobil ipar­tól, Horowitz György kijelentette, hogy évdig Magyarország az auto­mobil gyártáshoz­ szüksége­s, szinte nélkülözhetetlen anyagokat im­por­­tál­ni kénytelen, addig­­ sajnos magyar automobil iparról szó sem lehet. Állandó nehézségekkel küzdünk. A legfontosabb nyersanyag, így a vas, szén, réz, grifmni, mind, mind idegenből jön hozzánk. Már­pedig az automobil-ipar csak úgy fejlőd­hetik, ha nem szorul mindenben behozatalra. A mai körülmények közt a­ MÁV elég arra, hogy az autó­ipart Magyarországon kép­viselje­.­­ Egyelőre csak az automobil­­gyártásnál maradunk, hogy áttér-e majd később a gyár esetleg a traktorokra, az még a jövő titka. Ami pedig a repülést illeti, az at­tól függ, milyen engedményeket fog tenni az antant, továbbá, hogy kapunk-e rendelést a kormánytól. A ,,Nemzeti Sport” által rende­zendő kilométer versenyen részt­­vesz-e a MAG ? — érdeklődtünk. — Természetesen — volt a fele­let — de csak azon esetben, ám az l.1 literes kocsiknak lesz érvényes­ sü­lési lehetőségük. A Magyar Ál­talános Gépgyár kiskocsijai ■min­den 'magyar versenyben starthoz i­o ma!: nini, sőt az ön­ök verse­nyében valószinüleg több kocsit is m­er­tünk Ezeku­tán, megkapván az enge­délyt t. gyár megtekintésére, ifol­­lendrr igazgatóval és Ssiaen­ so­­rp.érm­ük.kel a leg.t­u- ibb részidők g megízeli lé tűk az Víz i­i t. • I tank először -.z expedtó,és te­rcube tízetett, ahol éppen tekin­télyes szám­i alvázon végezték az utolsó simításokat, hogy aztán fin-dalokon, a Neuschlusz és Kehnig gyárban megkapják a karosszé­riát és útnak induljanak rendelte­tési helyükre.­­ Mi jelenleg arra törekszünk, hogy megszüntessünk egy tévhi­tet és hogy bebizonyítsuk, hogy a kiskocsi nem­ luxuscikk, hanem közlekedési eszköz. Kocsijainkat, ennek megfelelően olyan egysze­rűen állítjuk ki ahogyan csak le­het. Ezt mutatja az alumínium ka­rosszéria is, melynek óriási elő­nye, hogy nem karcolódik, nem egykönnyen piszkolódik és drótke­fével egyszerűen áttisztítva, a ko­csinak ismét a legtisztább külső formát adja. Célunk, hogy kisko­csijainkat minden tulajdonos ma­ga kezelhesse. Ezt a célt szolgálja, a­ Bosch önindító és a villamos vi­lágítás is. A benzinfogyasztást szintén a minimumra redukáltuk, hiszen éppen a „Nemzeti Sport” ír­ta meg, hogy a MAG kocsi 10 liter benzinnel 198 kilométert tett meg, ami, azt hiszem, elsőrangú telje­sítmény. A svábhegyi verseny megszüntette végre azt a balvéle­­ményt is, hogy a MAG nem tud felmenni a hegyre. Mint láttuk, ez is igen jól sikerült, tehát semmi­­in áll most már annak útjába, hogy a MAG gyártmányai ennó­­mi színvonalra emelkedjenek. ... Naponta 1—2 kocsit állítunk ki készen, tehát egy hónapban 50—60 kocsit. Ezek a számok ter­mészetesen még nem amerikai mé­retűek, de feltétlenül óriási hala­dást jelentenek. Ehhez véve még a, számtalan agregátort, bánya- és iparvasút-motort, amit évente Nemzeti Sport Gráf & Stift személy és teherautomobilokat szállít azonnal Hirsch Hugó a Wiener Automobilfabrik A. G. v. Gráf és Stift gyárt­mányainak egyedárusítója Bpest, VI., Liszt Ferenc­ tér 3. 1 Azonnal szállítható: I I B­O S C­H 3 I GYÚJTÓ I­­ GYERTYA I VILÁGÍTÁS 1 I * INDÍTÓ I KÖRT 1 I BOSCH RÓBERT 1 SI Budapest, Vili., Vas­ utca 16. || W­HOBEa? BOSCH ■érre és ezen Szombat, 1922 december 23. TAURIL pneumatik minden méretben raktáron TAURIL PNEUMATIK RT. BUDAPEST, VI., MOZSÁR­ UTCA 9. Telefon: 99-02 és 76-02 Sürgönyeim: PNEUMATIK ajdt egybegol­­j­esebb kocsija, önindítóval, vill.-világítással felszerelt csukott Ford-Sedan kocsik, Ford-traktorok, Ford-alkatrészek. HALTENBERG VILMOS

Next