Nemzeti Sport, 1928. június (20. évfolyam, 106-126. szám)

1928-06-13 / 115. szám

Szer 3o, 1S8S Jfinius !9. jöm­mfügr Jwmm Vasárnapi kerékpáros Silm Műsor: Bizonyítványkifosztás — Piemontesi és Binda budapesti szereplése Mussolini rendeletére — Tom I. és a szerencse A fóti kerékpáregylet kosztpénze — Idealizmus és éhség — Saját tudósítónktól — A hosszútávú országúti bajnokság harmadik futama ismét feje tetejére állította a papírformát, felborította a bajnoki tabellát, meglepetéseket hozott, új tehetségeket markolt meg és beledobta őket az érdeklődés su­gárkévéjébe — csak két­ ember ál­lott a mezőnyben mindvégig szikla­­szilárdan. A két Vida. A két Vida, akik közül az öregebb vasárnap is­mét klasszikusokkal volt jobb ellen­feleinél, kora tavasszal még nem volt formában. Nem is erőltette. Lassan adott le a súlyából. A lutri­versenyek nem izgatták. De most, hogy elérkezett az első, valóban ko­moly ,országúti miting, megint a régi nagy kombattáns vértezetét öl­tötte magára. De ennél is többet pro­dukált: önzetlen volt, ami nagy erény, különösen nála, aki tavaly híres volt arról, hogy a más ver­senyzők akcióját értékesítette végül a maga győzelmére. Vida robbantása frenetikus bom­­lasztást idézett elő a vasárnapi via­dalban. Olyant, amilyen csak az olasz versenyekben látható, de csak ott is ritkán. Aztán: Vida e mérkő­zés során végérvényesen bebizonyí­totta, hogy a tavalyi győztemei nem voltak függvényei Uh­ereczky kísérő autójának. És végül: Vida nagy­szerű képességei nem egyedüli fak­torok sikere kivívásában. Ehhez sok minden egyéb is járul: elsősorban a jól karban tartott gép, a rendesen átvizsgált tömlők és a rendszeres karbantartás. Állítjuk: korunk defektus-hősei túlontúl elhanyagolják ezeket a kö­vetelményeket. S mert elhanyagol­ják azokat, keserűen fizetik meg az árát. Vida II. végre hosszútávon is de­bütálhatott. Jelesen érett. Ma az öreg Vida után kétségtelenül ő a legjobb magyar országúti verseny­ző, Huszka előtt kalapot emelünk Harmadik helye jogos volt és meg­érdemelt. A hőség letaglózta, az él­ről a 19. helyre esett vissza. 14 per­ces hátrányt szenvedett s mindezt a célig bedolgozta. Tor teljesítmé­nyéről alább emlékezünk meg. Most még néhány szót Szenesről, aki úgy látszik a legnagyobb csendességben ágyúvá növi ki magát. Vigyázzon rá az MTK, megérdemli a fiú. Velvárt már MKSz-színekben startolt vasár­nap. A „tanár úr” Nemzeti Sportot olvasott futás közben. Pompás profi­­stílus. Jakse defektje ellenére is jól végzett. Négert az aszódi frissítő­állomás tette tönkre. Jó helyezése volt, de összeroppant a cél előtt 30 kilométerre. Mrazik sem járt job­ban. Szegény Hartmann II., a sze­zon egyik legnagyobb ígérete, akit csütörtökön autó ütött el és kórház­ba került és vasárnap mégis start­hoz állott, feladta a versenyt. Kár érte. Az Istenes­ fiúkat a meleg ölte meg.* A harmadik futam részidői: 20 km.: 38.4 p., 30 km.: 58.4 p., 50 km.: 1:38.5., 100 km.: 3:32:10. Az átlag 26.2 km. volt. Fél hat. A startnál feszengő izga­lom. Nyugtalanság. Az okát kere­sem. Valaki titokzatosan félrehív. Először megfogadtatja velem, hogy hallgatok. Hogy­­ senkinek el nem mondom, amit mond. .Aztán kije­lenti, hogy az a szenzációs húr, me­lyet most nekem leadni lesz szeren­cséje, feltélen megbízható,­ pontos és megerősített. S­ mikor kíváncsisá­gomat a diszkrét rémhírterjesztő szeladon már a végsőkig pumpálta, villámcsapásszerűen döfte belém szédületes titkát­. — Uram, — fuvolázta, — szer­kesztő uram, — trillázta, — a me­zőnyben két olasz van. Két eleven olasz. Két eleven olasz professzio­nista. Két professzionista reprezen­táns. Két reprezentáns, akik a világ­­bajnokságon is részt fognak venni. Két világbajnokaspiráns, Binda és Piemontesi, akik a s­zerepet jöttek tanulmányozni, s most stikában végigfutják a távot! Rámeredtem, az arszlánra: — Binda?... Piemontesi?... de hát merre vannak ezek az urak? — Hogy merre? — fölényeske­dett naiv kérdésemre a derék hír­harang. Hát azt gondolja,­ kol­lega úr ( ?) hogy ezek majd itt a startnál megmutatják magukat? Van eszükbe! Látja ott azokat a topolyákat? Ott a láthatár szélén? Hát ott rejtőzködnek. A közeli csár­dában laknak. Mussolini rendele­tére jöttek már most ide! Szédülni kezdtem. — De hát ki mesélte magának ezeket a vadságo­kat? — X versenyző, — volt a felelet. Most X versenyzőhöz poroszká­lok. — Ja, az olaszok? — Oh igen, Y versenyző mesélte. Y’-hoz megyek. — Hogyne, Z hörgött róla valamit, aki viszont Omega úrtól kapta a drótot. Omega úr! Na megállj! Oda ugratok hozzá, felelősségr­e vonom. — Micsoda parasztlázadást csinál itt maga? Hisz Binda és Piemontesi ma Olaszországban startolnak! Omega úr lenézően mért végig: — Úgy, — mondotta aztán vonta­tottan, — hát akkor ott az a két kék-sárga trikós, ragyogó építésű, olajban főtt, hamisítatlan maka­róniképű, csupaszom olasz kicsoda? Talán magyarok? Mi? Hallgassa csak meg őket­! Dante nyelve árad belőlük! Ott állnak, elkülönödve ... a topolyák felől­ jöttek az imént. Rámeredtem a két kék-sárga olaj­­banfőttére. Hirtelen pokoli kacagás ráz meg: — De Omega úr, — fuldoklom, — hiszen ezek a Tóm fivérek. Cse­pelről. Omega úr elsápad­: — Micsoda?... Aztán odarohan egy úrhoz, rámutat Tummékra, gesztikulál, kérdez, ellenkezik, vé­gül látszólag beadja derekát, lehor­­gasztja fejét, begyújtja motorkerék­párját és­­ felszívódik, így fejeződött be az olaszokról keltett legenda.­­. * Apropó: Tom I. kétségtelenül a nap egyik hőse volt. Éjszaka még a csepeli Weisz Manfréd gyárában dolgozott, s hajnalban — talán nem is aludt, — már nyeregben ülve várta a startot. A végén aztán nagy meglepetésre negyediknek végzett. Bravó Tom. Egy riválisa, akinek fájt, hogy a szopós az ágyú fölé kerekedett, a következő texaszi szójátékot eresz­tette meg: — Hja, — könnyű annak a csepe­linek. „Der Thuma hats Glück”. * Foton virágzó kerékpársport bon­togatja szárnyát. Tőkeerős, egyesü­lete van, mely a fejlődést Rübezahl léptekkel sietteti. Ez az egyesület olyan gazdag, — mesélik helyben — hogy a pénzét kosztkamatba adja. Viszont:­ ez az egyesület nem tagja az MKSz-nek. Állítólag­­­ nincsen pénze hozzá. A vasárnapi miting 188 részt­vevője közül 67-en érkeztek be stan­dardon belül. Volt: 12 tömlőszaka­dás, 2 villatörés, 1 nyeregcsúszás, 3 csirkehalál. Az MKSz mentői 16 íz­ben nyújtottak első segélyt. ..'“ve"7 ' A Rákospalotai Remény KK klub­­helyiségében ejtette meg a szövetség a Budapest—Bécs verseny 25 ma­gyar reprezentánsának kiválogatá­sát. A fiúk persze rögtön megneszel­­ték a dolgot, annak ellenére, hogy valósággal elbújt a bizottság a „nyilvánosság” előtt........... S ez a versenyző gárda 192, letapo­sott kilométerrel a lábában éljen, szóráján rostokolt délutáni öt óráig,, míg a lista el nem készült. Mutasson még egy sportág ilyen rajongókat!* A Nemzeti Sport munkatársának ez alkalom­mal sem volt szerencséje a kíséréssel. Autótaxin kezdte, Szűcs János Fiatján folytatta, majd Bálint Lászlónak, a Vi 1. KK nagyszerű el­nökének oldalkocsiján zuhant to­vább, aztán a Postások pompás autója következett, majd ismét a Bálint-motor s a szimetria kedvéért végezetül megint a Szücs-autó. Vida Laci, aki végignevette a tá­von munkatársunk színeváltozását, meg is jegyezte a célban:­­— Nem jobb lenne, ha szerkesztő úr biciklivel kísérné végig a me­zőnyt? Hisz mi olyan lassan me­gyünk — a szerkesztő úr legalább is azt írja — hogy az ilyen kísérés nem kerülne különösebb fáradtságába. S hogy könnyebben menjen a dolog,, még „ansluszt” is mehetne rajtam. Én megengedem. Nem rossz tipp. De mi már csak az autónál maradunk. Innen könyv:­nyebb fölényesnek lenni. g­árnál. A Turul KK ugrott az országúti bajnokság élére • Saját tudósítónktól Egyetlen esztendőben sem volt­­ oly nyílt az országúti bajnokság sorsa, mint az idén. Az egyletek - úgyszólván hétről-hétre , változtatják pozícióikat,­­nagy kilengések­ történnek úgy az él­­csoportban, mint a sereghajtók karám­jában, anélküli, hogy bizonyos­­ stabili­záció volna érezhető. A bajnoki vetélkedés a vasárnapi for­duló után a Turul KK-t vezette az élre. A bajnokságot védő Vil. KK minimális pontdifferenciával a második­­ helyre szorult. Szenzációs a KAC nagyará­nyú előretörése, mely pozícióját ver­sen­yről-ve­r­senyre feljavítja. A helyezés sorrendje a vasárnapi for­duló eredményeinek figyelembevételével egyébként a következő: 1. Turul KK 1489 p. 2. Vil. KK 1475 p. 3. PSE 1360 p. 4. KAC 927 p. 5. MTK 877 p. 6. UTE 743 p. 7. TTC 536 p. 8. Pester­zsébeti Viktória KK 452 p. 9. NyTE 385 p. 10 RKK 379 p. 11. BSE 327 p. 12. Lehel KK 325 p. 13. Vasas 317 p. 14. Kispest Szentlőrinci KK 275 p. 15. Csepeli TE 268 p. 16. DKK 268 p. 17. FTC 265 p. II. HKK 265 p. 19. Csil. KK 262 p. 20. AKK 249 p. 21. BTK 201 p. 22. Szegedi Vasutas 171 p. 23. Testvériség SE 170 p. 24. Remény SC 158 p. 25. JKK 122 p. 26. VKK 115 p. 27. UEKK 113 p. 28. NTC 104 p. 29. KKK 84 p. 30. BKE 71 p. 31. CKE 66 p. 32. Karcagi MOVE 60 p. 33. Pőv. KE 59 p. 34. Törökszentmiklósi MOVE 55 p. 35. ETC 55 p. 36. Szol­noki AC 50 p. 37. Győri J­AC­ 22 p. 38. MÁV GSK 21 p. 39. Szolnoki MÁV 20 p. 40. MÉMOSz 12 p. ti Először kerül eldöntésre vasárnap a Kokas-memorial — Saját tudósítónktól —■ A Ferencvárosi Vasutasok Sport­köre nagynevű alapító elnökének, az egykori olimpikonnak, néhai Kokas­ Gyulának emlékére örökös vándor­díjat alapított. A vándordíj egy gyönyörű bronz váza, amelyet jeles szobrászművé­szünk, Maróthy Géza műegyetemi tanár őskori görög vázák tanulmá­nyozása alapján tervezett meg, s amely művészi kivitelével és impo­záns méreteivel egyike a legszebb díjaknak, melyért a magyar sport­ban­ valaha is küzdöttek. A díj minden évben egy torná­­szati és atlétikai számból összetett verseny keretében kerül döntésre. Ez idén, először, magas korláton vég­zendő gyakorlat és stafétafutás a versenyszám. A versenyt eredetileg már pün­kösdkor akarták megrendezni a vas­utasok, különböző okok miatt azon­­­ban csak most, június 17-én kerül­het lebonyolításra a gyáli úti sport­telepen. A rendező egyesületen kívül még 9 hatos csapat indul. Részt vesz a Nemzeti TE, a Rákosszentmihályi TK és a Wacker SC egy-egy, a BBTE, BTC és VÁC két-két csa­pattal. A nagyszabásúnak ígérkező küz­delem mellett a Fór, Vasutas, Wa­cker, RTK, VÁC és BBTE hölgy­gárda is felvonul és fabot-, pad- és buzogánygyakorlatokat, valamint rit­mikus szabadgyakorlatokat fog be­mutatni. Szerepel még a BTC minta­csapata is, mely a magas nyújtón fogja tudása legjavát nyújtani. A kitűnően összeállított verseny­program alapján így nagyarányú tornaünnepéllyé bővül a verseny, mely előreláthatólag sok új hívet szerez a tornászsportnak épp úgy, mint a törekvő vasutas egyesület­nek. A tornaünnepélyt a Világosság-­­Fer. Vasutas barátságos futballmér­kőzés követi. A két jóképességű, amatőr együttes egy évvel ezelőtt a II. osztályú bajnokság döntőjében találkozott először. Azóta nagyot fejlődött mindkettő s ma az amatőr L osztály legjobbjai közé tartoznak. Előreláthatólag igen szép és élveze­tes küzdelem fejlődik közöttük. Próbaverseny a városközi mérkőzés­re. A budapesti nagy regattától még két hét választ el és a szövetség a ver­seny előtti vasárnapot, június 17-ét használja fel arra, hogy eldöntse a kér­dést, ki képviselje a szövetség színeit Berlin és Wien csapata ellen. A három jelentkező csapat közül kettő, a Pannó­nia és a Hungária első csatájukat Wien­­ben már megvívták, amelyből ez alka­lommal a­­ Pannónia került ki győztes­ként. Ebből a versenyből természetesen végleges következtetést levonni nem jö­het, mert a kettejük küzdelmébe még a harmadik magyar jelölt, a Műegye­tem is hozzá akar szólni. Hogy sike­rülni fog-e, az nagy kérdés.. Minden valószínűség szerint a reprezentálás kérdését a Pannónia és a Hungária egymás között fogják elintézni kemény és nehéz csata után, míg a Műegyetem harmadiknak fog beevezni. A próbaver­senyt vasárnap délután fél hat órakor tartják meg a margitszigeti pesti Duna­­ágban. MÉLYEN LESZÁLLÍTOTT ÁRAK! OPERA BÚTORCSARNOK, Andrássy­ út 29 Csak jóminőségű bútorok a leg­egyszerűbbtől a legdíszesebb kivitelig Kívánatra legkényelmesebb fizetési feltételek

Next