Nemzeti Sport, 1930. augusztus (22. évfolyam, 148-169. szám)
1930-08-12 / 156. szám
____ Cuvelier mégsem megy el Nürnbergbe, de Padou sem! — Saját tudósítónktól — A francia válogatott vízipólócsapat nevezése a nürnbergi torna egyik előérdekessége. A franciák teljesen felfrissítették —■ vagy meggyengítették — válogatott csapatukat, de tény az, hogy onnét négy nagy név hiányzik. Az összeállítás a következő: Ragot — Busteel, Thevenon — Tisson — Parent, Vandeplanque, Tabouillet. Tartalék: Vandante, Dannenhofer. A csapatból négy standard játékos maradt ki: Dujardin, a kapus, Raignaert, az egyik bekk, Padou a nagy hali és Cuvelier, a zeitzi botrány hőse. Hogy a francia szövetséget mi vezette, mikor e négy játékost mellőzte, ma még nem tudjuk. Cuvelier esetére találunk csak kézzel fogható magyarázatot. Miután az ő ügye most már nagy politikai afférrá dagadt Németországban magában is, a franciák jónak látták otthontartani. Pedig Cuvelier ki akart menni Nürnbergbe. MÉG HÁROM HÉT, AMIRE FIGYELNI KELL! — Saját tudósítónktól — Egy sereg nemzetközi mérkőzés, háromhetes túra, hölgytúra, B-túra, derbisorozatok, úszókongresszus, folyambajnokság után csak most vagyunk az idei nagy események kapuja előtt. Három hét: az igazi szezon kezdődik most. Ha voltak is nagy eredmények és nagy összecsapások, az ezután következők fölébük magasodnak. Pénteken, augusztus 15-én a MUSz első bajnoki napja, nyolc bajnoksággal, ahol csak azt emeljük ki, hogy 400 méteren Bárány, Wannie II. és Halasy csap össze. A MAC és az UTE reprizt ad a kupa elődöntőjében. Ki győz? Vasárnap, augusztus 17-én a bajnokság második napja, újra nyolc bajnokság. Köztük nem, kisebb, mint 100 méteren Bárány, Wannie II., Wannie I., Szabados, Boros, Gáborffy és Mészöly összecsapása. Ide legalább két célbíró kell, mert hét úszó érkezik be négy másodpercen belül, 1,04 m percen belül. Ezért az egy versenyért érdemes sorbaállni. A III. beér. TVE—MTK kupameccs (az MTK ma kupastílusban van!) már csak ráadás. Szerdán, augusztus 20-án svéd— magyar vízipólómérkőzés. A svédek harmadszor jönnek Budapestre ez ízben. 1500-as bajnokság és végre 200-as bajnokság Báránnyal s a válogatott 4%200-as staféta tagjaival. Szombat—Vasárnap, augusztus 23— 24-én a BBTE jubiláns versenye, a bajnoki mezőnyök reprize. 23-án indul a magyar vízipólócsapat Nürnbergbe. Augusztus 25-én megkezdődik a Klebelsberg-kupa, Nürnbergben. Erről nem kell egyebet mondani. Szeptember 6—7-én a Grand Prix 200 méteren Budapesten, a magyar— olasz 4x200-as stafétamérkőzés, vízipóló, kupadöntő. Éppen elég esemény három hétre. Vagy nem? Székely András nem indulhat még a magyar bajnokságban, mert átigazolása csak augusztus 20. után jár le. Kár így csak hét úszót várunk 1,04 m percen belüli eredménnyel a célhoz. Stafétarekordot! A MUSz rekordtáblájáról néhány év óta hiányzik az addig nyilvántartott legjobb stafétaeredmények sora. Minthogy most újra igen jó csapatokat tudnak küzdelembe dobni egyesületeink, kívánatos lenne, ha a MUSz újra ellenjegyezné az eredményeket és hivatalos listába venné. Az UTE 3x100-as vegyes, a SzUE 4x200-as stafétája bizonnyal tud majd jobbat, mint az eddigi legjobb kluberedmények. Jó, ha az ilyen eredményeket — már a külfölddel szemben is — aláhúzza a szövetség. Az UTE mai meccsén a MUE ellen már megelőzheti jobb gólarányával a MAC-ot A mára kitűzött MAC—BSzKRt mérkőzést bizonytalan időre halasztották el, az UTE is kéri a villamosok elleni mérkőzés elhalasztását — Saját tudósítónktól — Mára, Újpestre eredetileg két mér-kőzést tűzött ki a terminusmegállapító bizottság. Két úgynevezett könnyű meccset, amelyek egyikén az UTE a MUE ellen, a MAC a BSzKRT ellen ment volna biztos győzelemre. Közben a MAC és a BSzKRT bejelentette a szövetségben, hogy mérkőzésüket bizonytalan időre halasztják el és kérte az új terminus kitűzését. Miután mindkét csapat jobb gólarányától reméli a bajnokság megnyerését és a BSzKRT kiválóan alkalmas gólarányjavító egyed, az érdekelt berkekben azonnal driklit szimatoltak és az UTE vezetői be is jelentették, hogy ha a MAC ma nem játszik, akkor ők sem játszanak a BSzKRT-tal, majd csak a MAC után. Rajcsinesz Ferenc, a MAC főtitkára a következőket mondotta az elhalasztás körülményeiről: — Amikor az elhalasztást a MUSznak bejelentettük, úgy tudtuk, hogy Zboray és Csorba, a főiskolai válogatott vízipólócsapat tagjai, csak keddre, 12.-ére érkezhetnek vissza Darmstadtból. Két ilyen fáradt játékossal nem vehettük volna fel a bajnokság szempontjából fontos küzdelmet és ezért a BSzKRT-tól pár nap halasztást kértünk. A BSZKRT közölte, hogy nagyszabású leventeünnepségek előkészületei miatt most már nem állhatnak ki ellenünk máskor, csak szeptemberben . A mérkőzés így tehát szeptemberre marad. Az elhalasztásban az UTE „igen érdekeltnek” érzi magát. Kis Zoltán főtitkár a következőképen látja a helyzetet : — A MAC bejelentése a teminusmegállapító bizottság elé kerül. Az ülésen én is jelen leszek! Ha a bizottság helyt ad a MAC kérésének, akkor én is kérni fogom, hogy mérkőzésünket halasszák el, mert az eredeti programban mi csak a MAC után játszottunk volna a BSzKRT ellen s ha az új MAC—BSzKRT terminus szeptemberben lesz, azt fogom kérni, hogy a mi mérkőzésünknek e találkozó után állapítsanak meg új teminust. Mint látható, a koalícióban egyesült két rivális igen szőrmentén, de határozottsággal kezeli az ügyet. A döntés a terminusmegállapító bizottság kezében van. Ettől függetlenül az UTE mai mécsesén már a MAC elé kerülhet a bajnokságban. — A bajnokság állása ma a következő: 2. MAC 5 4 — 1 25: 9 8 (2) 4. UTE 4 3 — 1 26:10 6 (2) Ha az UTE öt gól körüli eredményt ér el, egyenlő pontszámmal bír, de már a MAC előtt van jobb gólaránnyal. Az újpestiek azonban remélik, hogy be fogják állítani a MAC eredményét, a MÚK elleni 15:1-et, anélkül azonban, hogy ők maguk gólt kapjanak. Ez ugyan elég vérmes reménység, de a kétszámjegyű gólarány hite a vasárnapi szép játékkal igazolva van elbizakodottság nélkül. A mérkőzés hat órakor kezdődik Újpesten és vitéz Jónás István vezeti, hogy két motor egyidejű nak nagyon kicsi a^Snűség^ vagy többmn? 3 gép Motoros, sel simán letSzi.2 °LPGt Siktóresülésezer méteren''levélgép’aHó 32 ral még messzire elrepülhet fent például egy alkalommal t*y° * Vérmező fölött elromlott egy L tudort eS*aZ a,t o Csavarral "még el Sí /eUsS,tMátyásföldre’ A repülőgépeknél előforduló ellenessegek közül talán a legvesS' sárkányhibák De ezeka gitkábbak is, mert a gépek a számitott maximális megterhelésnek (a szél a sfisss? “raidomlasra, amely nemrégiben történt játékSra" S amoly százak halá-Egy másfajta kellemetlen rendellenesség a pilóta rosszulléte. Ezt azáltal szokták eliminálni, hogy két niói vezetésére bízzák a gépet Katona , Stef Peettnél pedig a pilótákra fezes int ejtőernyőt erősítenek, úgy hogy meg idejében kiugorhat. Rövid ideig tartó rosszullét (ájulás stb.) petén csak Tyff(nyugodt Mese, csak a az fontos, hogy a vezető néhány perccel a földre érkezés előtt U.K.U. ezt Attytuenhofennek, a magassági vilán rekordernek esete, aki az egyik rekordkisérleténél 11 kilométer magasságban elájult és csak 4 ezer méteren tért magához, amikor is a gépet nyuszodt siklásban találta. Az utolsó rendellenesség, ami a repülőgépeknél még előfordulhat, a rossz hojaras. Ennek a káros hatását azonban ma már minden nagyobb repülő- 7.n.,]LigyneVftPt, repülü meteorolénok elszállításával ***“Az ilyen meteorológiai állomások ügyeletes tisztviselői állandóan a pilóták rendelkezésére állanak és kívánatra szakszerűen tájékoztatják őket arról, hogy valamely vonalon milyen idő venne, hogy a meglévő időben milya változás várható. Rossz idő esetén vésztáviratokat küldenek és nyomatékosan figyelmeztetik a pilótákatfieszélyre, mely éviben az arra illetékesek az indulást elhalasztják vagy esetleg le is mondják. Láthatjuk tehát, hogy a repülés veszélyei nem olyan nagyok, mint amilyeneknek a közhit tartja őket. De mi tovább megyünk. Azt állítjuk, hogy a repülőgép a legveszélytelenebb utasszállító eszköz. Tessék megnézni a balesetek statisztikáját. Az azt mutatja hogy a működésben lévő repülőgépeknek sokkal kisebb hányadával történik baleset, mint más motoros járműveknél. Ennek oka valószínűleg a nagy elővigyázat és az összeütközéseknek jóval kisebb lehetősége. Az európai körrepülés újabb pompás sikereket juttatott a Bosch-márkának. A nagyjelentőségű távverseny első és második helyezettje Bosch-mágnessel és Bosch-gyertyával győzött, ami újabb bizonyítéka a stuttgarti gyár felsőbbségének. Ha elgondoljuk, hogy a hosszútávú repülés alkalmával a mágnesnek és gyertyának hány millió szikrát kellett leadni, akkor értjük meg csak, hogy pllyen megpróbáltatások elé állítja az efajta próba a motorok gyűjtőkészülékét. Veszélyes-e a repülés? — Saját tudósítónktól — Már lassan két esztendeje, hogy e sorok írójának itt Mátyásföldön az utasokat alkalma nyílik megfigyelni. A legtöbb utas angol és amerikai, de van köztük sok német és francia, van román, csehszlovák, jugoszláv és orosz, csak éppen magyar embert alig látni. Néha a nézőtérre téved egy-egy nagybajuszú magyar, aki valahonnan a Tiszahátról indult el életében egyszer megnézni Budapestet, hogy aztán késő vénségéig legyen mit mesélni az unokáknak. A múltkoriban beszédbe elegyedtem egy ilyen jóképű atyafival. — Adj’ Isten! — Fogadj Isten! — A gépeket figyeli urambátyám? — Igen. Gondolam, ha már elgyöztem megnézni ezt a ménkű nagy várost, legalább megtekintem ezeket az ördöngős masinákat is. — Talán reülni is akar? — No mán olyan bolondot nem teszek. A lelkem idvességit csak nem kockáztatom. — Már miért kockáztatná? — Nem istenes dolog ez kérem — ... és így tovább. Tudtam, hogy hiába beszélnék, hiába próbálnám meggyőzni, hiszen nálunk még a műveltebbek is idegenkednek a repülés gondolatától. Pedig az aviatika érdekében addig itt semmit nem lehet tenni, amíg a művelt emberek véleménye ez irányban meg nem változik. Csak ha már a szellemi vezetők között sikerül a repülést mint közlekedési eszközt a köztudatba be- vinni, csak akkor gondolhatunk arra, hogy szélesebb rétegekben is népszerűvé tegyük. Ez azonban csak úgy lehetséges, ha eloszlatjuk azokat a félreértéseket, amelyek nálunk a repüléshez fűződnek. A következőkben igazolni fogom, hogy a repülőgép bizonyos feltételek mellett a legveszélytelenebb szállítóeszközök egyike. Ma már az egész világon felismerték azt az igazságot, hogy a jövő kereskedelme is a levegőben fog lezajlani. Anglia a hajóival érte el mai gazdasági és politikai hatalmát. A jövőben a hajók szerepét a repülőgépek fogják átvenni és az az ország lesz gazdagabb és hatalmasabb, amelynek több repülőgépe van. Ezek után öngyilkosság a repüléstől való utazás, egy faj öngyilkossága. Ezért felhívom a Nemzeti Sport olvasóit, hogy ha érveim helyességét belátják, a maguk kis körében tegyenek meg minden lehetőt a tévhitek eloszlatására. Egy-két ember a tömegek tévedésével szemben mit sem tehet, de ha ezren és ezren fogják ugyanazt a véleményt vallani, akkor a téves közhiedelem önmagától pusztul el és helyébe felragyog az igazság. Valamely személyszállító alkalmatosság annyiban lehet veszélyes, amennyiben valamely rendellenesség fordulhat elő működése közben. A repülőgépnél a rendellenességek a következők lehetnek: 1. géphibák (motorhiba, sárkányhiba), 2. a pilóta rosszulléte, 3. a kedvezőtlen időjárás. A motor rendellenes működése vagy megállása a leggyakrabban előforduló hibaforrás. Személyszállító gépeknek azonban legtöbbször két vagy három motorjuk is van, úgy hogy egy motor leállása esetén az utasokat semmi veszély nem fenyegeti. Azt pedig talán mondani sem kell. i Kedd, 1930 augusztus 12.