Nemzeti Sport, 1930. augusztus (22. évfolyam, 148-169. szám)

1930-08-12 / 156. szám

____ Cuvelier még­sem megy el Nürnbergbe, de Padou sem! — Saját tudósítónktól — A francia válogatott vízipólócsapat nevezése a nürnbergi torna egyik elő­­érdekessége. A franciák teljesen fel­frissítették —■ vagy meggyengítették — válogatott csapatukat, de tény az, hogy onnét négy nagy név hiányzik. Az összeállítás a következő: Ragot — Busteel, Thevenon — Tisson —­ Parent, Vandeplanque, Tabouillet. Tartalék: V­andante, Dannenhofer. A csapatból négy standard játékos maradt ki: Dujardin, a kapus, Raig­­naert, az egyik be­kk, Padou a nagy hali és Cuvelier, a zeitzi botrány hőse. Hogy a francia szövetséget mi vezette, mikor e négy játékost mel­­­lőzte, ma még nem tudjuk. Cuvelier esetére találunk csak kézzel fogható magyarázatot. Miután az ő ügye most már nagy politikai afférrá dagadt Németországban magában is, a fran­ciák jónak látták otthontartani. Pe­dig Cuvelier ki akart menni Nürn­bergbe. MÉG HÁROM HÉT, AMIRE FIGYELNI KELL! — Saját tudósítónktól — Egy sereg nemzetközi mérkőzés, háromhetes túra, hölgytúra, B-túra, derbisorozatok, úszókongresszus, fo­lyambajnokság után csak most va­gyunk az ide­i nagy események kapuja előtt. Három hét: az igazi szezon kezdő­dik most. Ha voltak is nagy eredmé­nyek és nagy összecsapások, az ezután következők fölébü­k magasodnak. Pénteken, augusztus 15-én a MUSz első bajnoki napja, nyolc bajnokság­gal, ahol csak azt emeljük ki, hogy 400 méteren Bárány, Wannie II. és Halasy csap össze. A MAC és az UTE reprizt ad a kupa elődöntőjében. Ki győz? Vasárnap, augusztus 17-én a baj­nokság második napja, újra nyolc bajnokság. Köztük nem, kisebb, mint 100 méteren Bárány, Wannie II., Wannie I., Szabados, Boros, Gáborffy és­­ Mészöly összecsapása. Ide lega­lább két célbíró kell, mert hét úszó érkezik be négy másod­percen belül, 1,04 m percen belül. Ezért az egy versenyért érdemes sorbaállni. A III. beér. TVE—MTK kupameccs (az MTK ma kupastílusban van!) már csak rá­adás. Szerdán, augusztus 20-án svéd— magyar vízipólómérkőzés. A svédek harmadszor jönnek Budapestre ez ízben. 1500-as bajnokság és végre 200-as bajnokság Báránnyal s a válo­gatott 4%200-as staféta tagjaival. Szombat—Vasárnap, augusztus 23— 24-én a BBTE jubiláns versenye, a bajnoki mezőnyök reprize. 23-án in­dul a magyar vízipólócsapat Nürn­bergbe. Augusztus 25-én megkezdődik a Klebelsberg-kupa, Nü­rnbergben. Erről nem kell egyebet mondani. Szeptember 6—7-én a Grand Prix 200 méteren Budapesten, a magyar— olasz 4x200-as stafétamérkőzés, vízi­póló, kupadöntő. Éppen elég esemény három hétre. Vagy nem? Székely András nem indulhat még a magyar bajnokságban, mert átigazolása csak augusztus 20. után jár le. Kár­ így csak hét úszót várunk 1,04 m percen belüli eredménnyel a célhoz. Stafétarekordot! A MUSz rekordtáblá­járól néhány év óta hiányzik az addig nyilvántartott legjobb stafétaeredmények sora. Minthogy most újra igen jó csapa­tokat tudnak küzdelembe dobni egyesü­leteink, kívánatos lenne, ha a MUSz újra ellenjegyezné az eredményeket és hiva­talos listába venné. Az UTE 3x100-as vegyes, a SzUE 4x200-as stafétája bi­zonnyal tud majd jobbat, mint az eddigi legjobb kluberedmények. Jó, ha az ilyen eredményeket — már a külfölddel szem­ben is — aláhúzza a szövetség. Az UTE mai meccsén a MUE ellen már megelőzheti jobb gólarányával a MAC-ot A mára kitűzött MAC—BSzKRt mérkőzést bizony­talan időre halasztották el, az UTE is kéri a villamosok elleni mérkő­zés elhalasztását — Saját tudósítónktól — Mára, Újpestre eredetileg két mér-­­kőzést tűzött ki a terminusmegállapító bizottság. Két úgynevezett könnyű meccset, amelyek egyikén az UTE a MUE ellen, a MAC a BSzKRT ellen ment volna biztos győzelemre. Közben a MAC és a BSzKRT bejelentette a szövetségben, hogy mérkőzésüket bi­zonytalan időre halasztják el és kérte az új terminus kitűzését. Miután mindkét csapat jobb gólará­nyától reméli a bajnokság megnyeré­sét és a BSzKRT kiválóan alkalmas gólarányjavító egyed, az érdekelt ber­kekben azonnal driklit szimatoltak és az UTE vezetői be is jelentették, hogy ha a MAC ma nem játszik, akkor ők sem játszanak a BSzKRT-tal, majd csak a MAC után. Rajcsinesz Ferenc, a MAC főtitkára a következőket mon­dotta az elhalasztás körülményeiről: — Amikor az elhalasztást a MUSz­­nak bejelentettük, úgy tudtuk, hogy Zboray és Csorba, a főiskolai váloga­tott vízipólócsapat tagjai, csak kedd­re, 12.-ére érkezhetnek vissza Darm­­stadtból. Két ilyen fáradt játékossal nem vehettük volna fel a bajnokság szempontjából fontos küzdelmet és ezért a BSzKRT-tól pár nap halasztást kértünk. A BSZKRT közölte, hogy nagyszabású leventeünnepségek elő­készületei miatt most már nem állhat­nak ki ellenünk máskor, csak szeptem­berben . A mérkőzés így tehát szeptem­berre marad. Az elhalasztásban az UTE „igen ér­dekeltnek” érzi magát. Kis Zoltán főtitkár a következőképen látja a hely­zetet : — A MAC bejelentése a teminus­­megállapító bizottság elé kerül. Az ülésen én is jelen leszek! Ha a bizott­ság helyt ad a MAC kérésének, akkor én is kérni fogom, hogy mér­kőzésünket halasszák el, mert az eredeti programban mi csak a MAC után játszottunk volna a BSzKRT ellen s ha az új MAC—BSzKRT terminus szeptemberben lesz, azt fogom kérni, hogy a mi m­érkőzésünknek e találkozó után állapítsanak meg új teminust. Mint látható, a koalícióban egyesült két rivális igen szőrmentén, de hatá­rozottsággal kezeli az ügyet. A döntés a terminusmegállapító bizottság kezé­ben van. Ettől függetlenül az UTE mai mécs­esén már a MAC elé kerülhet a baj­nokságban. — A bajnokság állása ma a következő: 2. MAC 5 4 — 1 25: 9 8 (2) 4. UTE 4 3 — 1 26:10 6 (2) Ha az UTE öt gól körüli ered­ményt ér el, egyenlő pontszám­­mal bír, de már a MAC előtt van jobb gólaránnyal. Az újpestiek azonban remélik, hogy be fogják állítani a MAC eredményét, a MÚK elleni 15:1-et, anélkül azonban, hogy ők maguk gólt k­apjanak. Ez ugyan elég vérmes reménység, de a kétszámjegyű gólarány hite a vasár­napi szép játékkal igazolva van elbiza­kodottság nélkül. A mérkőzés hat órakor kezdődik Új­pesten és vitéz Jónás István vezeti, hogy két motor egyidejű nak nagyon kicsi a^Snűség^ vagy többmn? 3 gép Motoros, sel simán letSzi.2 °LPGt Siktóres­ülés­ezer méteren''levélgép’aHó 32 ral még messzire elrepülhet fent például egy alkalommal t*y° * Vérmező fölött elromlott egy L tudort eS*aZ a,t o Csavarral "még el Sí /eUsS,tMátyásföldre’­­ A repülőgépeknél előforduló ellenessegek közül talán a legvesS' sárkányhibák De ezeka gi­­tkábbak is, mert a gépek a számi­tott maximális megterhelésnek (a szél a sfisss? “r­­aidomlasra, amely nemrégiben történt játékSra" S amoly százak halá-Egy másfajta kellemetlen rendelle­nesség a pilóta rosszulléte. Ezt azáltal szokták eliminálni,­­ hogy két ni­­ói vezetésére bízzák a gépet Katona , Stef Peettnél pedig a pilótákra fezes int ejtőernyőt erősítenek, úgy hogy meg idejében kiugorhat. Rövid ideig tartó rosszullét (ájulás stb.) pe­tén­ csak T­yf­f(nyugodt M­ese­, csak a az fontos, hogy a vezető néhány perccel a földre érkezés előtt U.K.U. ezt A­ttyt­uenhofen­nek, a magassági vilán rekordernek esete, aki az egyik re­kordkisérleténél 11 kilométer magas­­ságban elájult és csak 4 ezer méteren tért magához, amikor is a gépet nyu­­­szodt siklásban találta.­­ Az utolsó rendellenesség, ami a re­­pülőgépeknél még előfordulhat, a rossz hojaras. Ennek a káros hatását azon­ban ma már minden nagyobb repülő- 7.n.,]LigyneVftPt, repülü meteorolé­­nok elsz­állításával ***“­­Az ilyen meteorológiai állomások ügyeletes tisztviselői állandóan a piló­ták rendelkezésére állanak és kívá­natra szakszerűen tájékoztatják őket arról, hogy valamely vonalon milyen idő venn­e, hogy a meglévő időben milya változás várható. Rossz idő esetén vésztáviratokat küldenek és nyomatékosan figyelmeztetik a piló­­tákat­­fi­eszélyre, mely éviben az arra illetékesek az indulást elhalaszt­ják vagy esetleg le is mondják. Láthatjuk tehát, hogy a repülés ve­szélyei nem olyan nagyok, mint ami­­lyeneknek a közhit tartja őket. De mi tovább megyünk. Azt állítjuk, hogy a repülőgép a legveszélytelenebb utas­szállító eszköz. Tessék megnézni a bal­esetek statisztikáját. Az azt mutatja hogy a működésben lévő repülőgépek­nek sokkal kisebb hányadával történik baleset, mint más motoros járművek­nél. Ennek oka valószínűleg a nagy elővigyázat és az összeütközéseknek­ jóval kisebb lehetősége. Az európai körrepülés újabb pompás sikereket juttatott a Bosch-márkának. A nagyjelentőségű távverseny első és második helyezettje Bosch-mágnessel és Bosch-gyertyával győzött, ami újabb bizonyítéka a stuttgarti gyár felsőbbsé­­gének. Ha elgondoljuk, hogy a hosszú­távú repülés alkalmával a mágnesnek és gyertyának hány millió szikrát kellett leadni, akkor értjük meg csak, hogy pl­­­lyen megpróbáltatások elé állítja az efajta próba a motorok gyűjtőkészülé­­­két. Veszélyes-e a repülés? — Saját tudósítónktól — Már lassan két esztendeje, hogy e sorok írójának itt Mátyásföldön az utasokat alkalma nyílik megfigyelni. A legtöbb utas angol és amerikai, de van köztük sok német és francia, van román, csehszlovák, jugoszláv és orosz, csak éppen magyar embert alig látni. Néha a nézőtérre téved egy-egy nagybajuszú magyar, aki valahonnan a Tiszahátról indult el életében egy­szer megnézni Budapestet, hogy az­tán késő vénségéig legyen mit mesélni az unokáknak. A múltkoriban beszédbe elegyed­tem egy ilyen jóképű atyafival. — Adj’ Isten! — Fogadj Isten! — A gépeket figyeli urambátyám? — Igen. Gondolam, ha már elgyöz­­tem megnézni ezt a ménkű nagy vá­rost, legalább megtekintem ezeket az ördöngős masinákat is. — Talán reülni is akar? — No mán olyan bolondot nem te­­szek. A lelkem idvességit csak nem kockáztatom. — Már miért kockáztatná? — Nem istenes dolog ez kérem — ... és így tovább. Tudtam, hogy hiába beszélnék, hiába próbálnám meggyőzni, hiszen nálunk még a műveltebbek is idegen­kednek a repülés gondolatától. Pedig az aviatika érdekében addig itt sem­mit nem lehet tenni, amíg a művelt emberek véleménye ez irányban meg nem változik. Csak ha már a szellemi vezetők között sikerül a repülést mint közlekedési eszközt a köztudatba be-­ vinni, csak akkor gondolhatunk arra, hogy szélesebb rétegekben is népsze­rűvé tegyük. Ez azonban csak úgy le­hetséges, ha eloszlatjuk azokat a fél­reértéseket, amelyek nálunk a repü­léshez fűződnek. A következőkben iga­zolni fogom, hogy a repülőgép bizo­nyos feltételek mellett a legveszélyte­lenebb szállítóeszközök egyike. Ma már az egész világon felismerték azt az igazságot, hogy a jövő kereskedelme is a levegőben fog lezajlani. Anglia a hajóival érte el mai gazdasági és poli­tikai hatalmát. A jövőben a hajók szerepét a repülőgépek fogják átvenni és az az ország lesz gazdagabb és ha­talmasabb, amelynek több repülőgépe van. Ezek után öngyilkosság a repü­léstől való u­­tazás, egy faj öngyilkos­sága. Ezért felhívom a Nemzeti Sport olvasóit, hogy ha érveim helyességét belátják, a maguk kis körében tegye­nek meg minden lehetőt a tévhitek el­oszlatására. Egy-két ember a tömegek tévedésével szemben mit sem tehet, de ha ezren és ezren fogják ugyanazt a véleményt vallani, akkor a téves köz­hiedelem önmagától pusztul el és he­lyébe felragyog az igazság. Valamely személyszállító alkalma­tosság annyiban lehet veszélyes, amennyiben valamely rendellenesség fordulhat elő működése közben. A re­pülőgépnél a rendellenességek a követ­kezők lehetnek: 1. géphibák (motorhiba, sárkány­hiba), 2. a pilóta rosszulléte, 3. a kedvezőtlen időjárás. A motor rendellenes működése­­ vagy megállása a leggyakrabban elő­forduló hibaforrás. Személyszállító gépeknek azonban legtöbbször két vagy három motorjuk is van, úgy hogy egy motor leállása esetén az uta­sokat semmi veszély nem fenyegeti. Azt pedig talán mondani sem kell. i Kedd, 1930 augusztus 12.

Next