Népsport, 1961. január (17. évfolyam, 1-22. szám)

1961-01-01 / 1. szám

­ Emlékeztek, öregdiákok? A hangvilla törvénye hogy íz­e volt hét?­­ Megpendítették ugy-s, a tiszte, fémet, s a viágos, zengő­­ hang... nem, nem halt el nagyon toki. Csengett, Halkult is­­ idővel, már nem hallottad.. . úgy gondoltad elmúlt, vége, de aztán füledhez közelítetted S ima, még mindig zengte a maga­d egyszerű dalát, mintha soha, de soha többé nem akarná él- t hagyni.­­ Kialudtak a reflektorok lassan a Stadio Olimpicoban is. S Sötét­ lett és csend is. ? Elmúlt? ! Vége? ? Nem. Közelebb hajoltál, jobban odafigyeltél­­ egyszerre­­, újra meghallottad a dalt, megpillantotta­d a tüzeket­­.­­ Az olimpia fényei csillantak m­eg a­ Népstadion felett, fém- 5 jelzett neveket villantott a villany­tábla. I Irina Press szellőlába suhant a gátak felett, a mackóter- 1 b­etű Rugyenkov zúgatta szerszámát a pesti éjszakában s egy­­ csinaideg bajszos legény röppent irdatlan magasságok felé.­­ Robert Savlakadze. ... ( A hangvilla tovább zengett, s a fegyveres erők szvarta­v kládján olimpiai dallamok borzongatták hátunkat. így volt­ öregdiákok? )■ Győzelemre tapsoltuk atlétáinkat a finnek ellen, de a ju­­­­ffoaz­úv labdarúgók ellen már csak döntetlenre futotta.­­ ültünk ugyebár az eszpresszóban, hallgattuk a riportert,­­ hogy: I ■ — Bizony hallgatóim, a Hev­ssl-stadion sorában 2:1-es ve­­­­reséget szenvedtünk a belgáktól... ( Ültünk tovább és értetlenül bámultunk egymásra. Aztán­­ valaki elmormolta az örvízegy focivigaszt: I . — így van ez már. A labda kszek és ... ( És . . . hát bizony nem n­agyon vigasztalódott senki sem. ) Hiába, hangu­lazemberek vagyunk, mi szurkolóit. A presszó nagyon korán lehúzta a redőnyt amaz októberi­­ vasárnapon. --------------------- — — - — — C*au cinuci éó ci óport Ha sportszeretekéi '*gg«® mindi­g a versenyzőre, a játé­­­kosra gondolunk. Rá, aki min­den áldozatra képes, aki kemé­nyen megdolgoz'!-: eredmé­nyeiért. Éveket ..átrobotol” két­­három másodperc lefaragásáért, esőben, sárban kergeti a labdát, hódol kedveli sportjának. De megemlékezünk azokról a szur­kolókról is, akik,ingujjra vetkőz­ve vagy felhajtott gallérral topog­nak a lelátókon és biztatták kedvenceiket. Eszünkbe jutnak a társadalmi aktívák is, akire kü­lönböző szövetségekben vagy sportegyesü­­letekben végeznél: sok és áldozatos munkát. De nem feledkezhetünk m­eg a sport­­szerető anyáról sem. Említsük meg például Don Miklósáét. Kliens évvel e­zelőtt, amikor kisfiát beíratta az első osztályba, szülői munkaközösségi tag, majd később a munkaközösség elnöke lett. Amikor fia elvégezte az ál­talánost és az István-gimnázium­ban tanult tovább, a mama is t­ovább kisírt ©. A gimnáziumban is tagja volt a szülői bizottság­nak a folytatta Art*é*bí»i%«t és szerteágazó tevékenységet, amelyben mindig nagy szerep©­ játszott az iskolai testnevelés és a sport. A Május­­ úti isko­lában perszis szintén megmarad: a tisztsége ,­s ugyanolyan ambí­cióval dolgozott továbbra is mint annak előtte. Sok társadalmi munkát műlt kilenc év aktt. A Sok társadalmi munkát iit. műlt kilenc év alatt. Az általá­nos iskolában a szülői brigád szervezésétől a töröt­t kilincs vagy ruhafogés kijavításáig akadt bőven tennivalója. Elkísérte a gyerekeket az uszodába, így is könnyített a pedagógusok mun­káján. De ez ezek néhány példa Don. Miklósné sokrétű tevékeny­ségét­­ illetően. Amikor megkérdezzük, csak ezt­­feleli: — Kekünk, szülőknek .Is köte­lességünk kivenni a részünket a munkából Nem szabad min­dent a tanárokra hagynunk. Ez a testnevelésre is vonatkozik.* Figyelemmel kísérjük a tanulók­­testnevelését és spor­tm­unkáját­­ Is, s ha szükséges, segítünk az iskolának.­­ És segítettek. A Május 1 úti Iskola sportudvara és az István-­­ gimnázium sportpályáinak meg­építése, mindennél világosabbat i­­ beszél." A­mikor erre terelődik a szó, örömmel meséli: — Szép teljesítmény volt. Kö­szönet illeti érte a pedagóguso­kat, a szülőket s a diákokat egyaránt, mert derekasan kivet­ték a részüket az építésből. Hogy­­én mit segítettem? Annyit, mint a többiek. Semmivel sem többet. Arcáról leolvasható, nem akar kitűnni a többi szülő közül. Nem tart igényt hálára azért, mert labdákat szerzett be, vállalatok­nál járt el, hogy meglegyen a vörös salak a pályához. Kijárta, hogy tornaszereket,­­ a politech­nikai oktatáshoz szükséges anyagot kapjon az iskola. A Házas­­ úti iskolában mindenki ismeri. Ungvári József, az igazgató így beszél róla: — Mindig lehet rá számítani Bármire van szükség, ha egy­­ mód­­van rá, elintézi. Igen ko­moly szerepet játszott a sport-­­ udvar építésében is. — Szívén viseli a testnevelés­­ sorsát — mondta az István­­gimnáziu­mban Rácz József test-­­ nevelő —, és sokat tesz a tárgyi­­ feltételek megteremtéséért. ki ír oktatási refomról is Donnával. — Az­ elmúlt hetekben több iskolában megfordultam és részt vettem az iskolarendszerünk to­vábbfejlesztésére kiadott irány­elvek vitájában — mondja. — Az új reformot én is, akárcsak a legtöbb szülő, helyeslem, hi­szen­ mind­annyiunk érdeke, hogy olyan embereket neveljenek gyermekeinkből, akik megállják helyüket a szocialista társada­lomban. Deci Miklósné szereli a spor­tot s önzetlenül, ell­enszolgáltatás nélkül támogatja. Érthető: sze­reti a gyermekeit. Várkonyi Sándor Valamit kerestem a fiókok mélyén, s egy­szerre csak kezembe akadt egy térdvédő. Én lepődtem meg legjob­ban rajta. Húsz egyné­hány éve már, hogy apám megvette. Ki hitte volna, hogy megvan! Furcsa érzés fogott el. Néztem a megkopott, megszürkült térdvédőt. A gumiszálak között már fellazult a varrás, s ócska lommá vált sze­gény. Bennem sok gon­dolatot ébresztett még­is. Valahogy visszajött r a­­Mi klv ek -.hemgik­­lata, s bája, a­ kisvárosi kopott gimnázium, a hegy alján meghúzódó futballpálya képe. S az az este, az a karácsony este . . . Nagyon szerettük­ a sportot. Gila Dénes ta­nár úr pedig értett hoz­zá, hogy­­megkedveltem,­­se velünk. Az öreg is­kola falai között a sport volt a legszebb örö­münk. Délutánonként, ha akadt egy kis időnk, már az udvarra tettük a kosárállványt és kez­dődött a hajrá. Én azon­ban a futballt szeret­tem. Csapatunk is volt, lelkes, küzdeni tudó fiúk, és ebben az isko­­­lai tizenegyben én vol­­tam a kapus. Szerettem lesni a labdát, szállni, vetődni utána. Bele­adni a szívet s a lelket, örülni minden győze­lemnek, s inkáobbi, ha nem ment a játék. Igen, akaratban nem is volt hiány, se felsze­relésben annál inkább. Volt ugyan egy hely­beli kisvárosi csapat, de mint a templom egere, oly­ szegény. A kis vidéki iskolákat pe­dig ugyan ki látta vol­na el felszereltnél? Így hát magunkra ne Ildink utalva mindannyian. A trikót és a tornanadrá­got megvettük, mert kö­telező volt. Házibaj­nokságra pedig felhúz­tuk a legócskább cipőt és így folyt a játék. De azt már szégyelltük vi­selni, ha valamelyik ko­molyabb csapat ellen játszottunk. Megkísé­reltünk kérni az isko­lától, de annak nem volt rá pénze. Az pedig abban az időben nem létezett, hogy valame­lyik nagyobb sportegye­sület patronálta­ t­olta a vidékieket. Sok volt teh­­át a gond. No, de végül mégiscsak talál­tunk megoldást. Hosszú könyörgés után elértük, hogy a helybeli csapat szertárosa egy-egy fut­ballmeccsre egy pen­gőért kölcsönadott egy cipőt, ugyanannyiért egy harisnyát, meg egy lábszárvédőt. Persze olyat, amelyet ők már nem használtak. Néha lyuk volt a harisnyán, és sok-sok foltozás a futballcipőn. De mégis­csak futballcipő volt, még úgy, foltozottan is. Egyet azonban soha nem adott kölcsön: térdvé­dőt! Azt az intéző nem engedte... Felsőosztályos nagy­diák voltam, egy kicsit büszke a kapuvédésre, s úgy látszik, ezért lett a térdvédő az álmom. Hogy irigyeltem a nagy "csapat" kapusát, akinek a térdét nem vé­­rezte fel a salak, úgy éreztem, ha egyszer, csak egyszer is a­ lába­mon lehetne, nem lenne a világon hozzám ha­sonló kapus... S a nagy-nagy álom mégis beteljesült egy­szer. Midőn a karácsony közeledett, arra kértem az édesapám, hogy térd­­védőt vegyen ajándé­kul. Először nagyot né­zett az öreg, amikor szóltam.­­— Minek az neked fiam — tette fel morco­sán­ a kérdést. — Az ilyen haszontalanság he­lyett jobban elkelne egy ing. De nem tágítottam. Végül mégsem akart ünneprontó lenni, s­­ a kicsi karácsonyfa alatt azon az estén fehér se­lyempapírba csomagol­va, ott feküdt a térd­­védő. Ahogy megfogtam a zizegő papírt, különös áhítat fogott el... Ki­bontottam, néztem, si­mogattam ... S vala­hogy abban az ünnepé­lyes percben úgy érez­tem, igen-igen nagy ajándékot kaptam, s ta­lán nincs is nálam bol­dogabb ember a föl­dön .. . j­ó... így volt!... Furcsa idő is volt az akkor, amikor annyit sem ér­tünk mi fiatalok, hogy egy csapatnak trikó, tornanadrág és egy térdvédő jusson. S most arra gondolok, hogy né­hány nappal ezelőtt sí-­ öltözéket, meleg sícipőt és léceket hozott haza a lányom, mert ha nem­sokára megjön a hó, az iskola természetjáró szakosztályával síelni megy a Mátrába. S mindez — ingyen!... Kopott térdvédő, te elszállott idő! Mégis-­­csak kár, hogy nem most vagyok diák ... Bánfalvi József AZ AJÁNDÉK Stefcsik Tibi, a XIX. kerületi Kossuth téri általános, iskola tanulója, az eredményhirdetés után kissé megilletődve szorí­totta meg a feléje nyújtott kezet. Fülében még zsongtak az előbb elhangzott szavak: „A négytusa­­bajnok­ságot a Holdrakéta-őrs nyerte meg 2704 ponttal, őrs­vezető Szefcsik Tibor”. , Az­­ úttörő-csapat tagjainak lelkes éljenzését és üdvrivalgá­sát Solt,­ István testnevelő tanár, aki az eredményeket felolvasta csak nehezen­ tudta elcsitítani. Igaz, lélekben maga is együtt éljenzett, együtt örvendezett út­törőivel. De amíg tanulói első­, sorban elért eredményeik felett érzett örömükben tapsoltak és ez további jó munkájukhoz tökéletesen elegendő, addig ő egy új, az eddiginél jobb ered­ményt biztosító 'módszer gya­korlati beválása ' miatt érzett elégedettséget . Kísérlet — Az iskolareform kísérleti évében vagyunk — mondja.­­ • Ebben a tanévben próbáljuk ki azokat a módszereket, amelyek új színt hoznak majd az általá­nos iskolák életébe. Most fejez­tük be a négytusa-bajnokságot, amely távolugrásból, magas­ugrásból, kis labda hajításból és 60 m­-es futásból áll. Az úttörő­­csapat valamennyi őrse­­részt vett rajta, tehát 12 fiú- és 9 leány­őrs. — Ez létszámban kifejezve hány tanulót jelent? — Csaknem valamennyi ta­nulónk szerepelt a versenyeken, mintegy 300 fiú és 150 leány. Az őrsök között egyéni és csa­patverseny formájában zajlott le a bajnokság, amely nagyban fokozta a gyerekek önbizalmát s a közösségi érzést. A sporton m­­ka az úttörő­csapat szervezeti keretein belül folyik. Ez az oka annak, hogy a Kossuth téri általános iskolában nemcsak­­1­50 nagytusázó van, hanem többek­ között 12 fiú- és 9 lánycsapat. küzd a kétfordulós kézilabda-bajnokságban, 60 in­duló vett részt az úszóversenyen, pedig az uszoda majdnem más­fél óra távolságra van az isko­lától. 30 azoknak az úttörőknek a száma, akik jó asztaliteniszező­­­nek számítanak. Az 1959. évi mérleg ezzel szemben: 6 asztali­­teniszező, két válogatott kézi­labda-csapat. Ennyi is elég,­­hogy azt a nagy különbséget érzékel­tem, tudjuk, amely az 1853 es és az 1960-as között fennáll. Mindez a már eddig bevezetett szervezeti változásoknak köszön­hető. És még, valaminek. — Iskolánkban valamennyi kortárs megértéssel fogadta az iskolareform tervezetét, így örömmel is dolgoznak annak gyakorlati megvalósításán -­ mondja Dérecz István, az iskola igazgatója. " Helyes az a szemlélet, hogy ez általános­ iskola nem befejezett egészet akar adni a tanulóknak, hanem további tanulmányaikat segíti elő. Ez az új, kísérleti tanköny­vekben is tükröződik. A tan­könyvek igen jók, nem terhelik túl a tanulókat, a szükséges ismereteket nyújtják olyan szin­ten, hogy az élet gyakorlatában alkalmazni tudják növendékeink­­az elsajátított ismereteket. Segítenek a szülők A szülők azonosítják magu­kat az iskola célkitűzéseivel. A karácsonyi szünetben például több tantermet saját erejükből, társadalmi munkában rendbe hoznak, hog­y a nebulók tanu­lása zavartalanul folyhassál­­. Tantestület, szülői ház, úttörő szervezet közös erővel fog össze tehát az új célok megvalósítá­sáért.­­ Mialatt mi mindezt megtud­tuk, a tornateremben megtör­téntek az előkészületek az asz-­­talitenisz házibajnokság le­bonyolítására. Solti tanár már kiadta a felszerelést a szertár­ból, a szervezést a tanulók elő­zőleg lebonyolították (tanár­­segédlettel ugyan, de ez­­nélkü­lözhetetlen) és máris vígan pat­tog a labda a zöld asztalon. A testnevelő csendben szem­léli a versenyzőket. Arcán, amelyet közel ötven év küzetel­,­me és tapasztalata faragott m­ar­kánsssá, nem tükröződnek az ér­zetihei. A gyerekek azonban érzik a tanár feléjük sugárzó szeretetét és megbecsülik. A tan­testület — László Gyu­láné, László József, Bakonyi Rezsőné és a többi tanár is elismeri, érin­tékeit, segíti munkáját. Azt a munkát, amelyet immáron 2­ éve végez ebben az iskolában és amely nem vált gépiessé,pon­tosan azért, mert mindig azt ku­tatta, azt az utat keresi-1, amelyen, haladva minél eredm­é-' nyeset-ben teljesíthet) h­ivatá­sát — a szocialista ifjúság neve-' lését. ■Az iskolareform ehhez­ neki 18 segítséget ad. Nagy György LIBASÜLT Angyalföldön alakult az or­szág első sportiskolája. Több szakosztállyal működik. A lab­darúgókkal Gyenes Tamás test­nevelő tanár foglalkozik. És hogy nemcsak a labdarúgás tu­dományába vezeti be a fiatal­ságot, az kiderül az alábbi kis történetből is: Az Angyalföldi Sportiskola együttese az idén jutott be a labdarúgó NB I ifjúsági osztá­lyába. A Vasas ifjúsági csapatát a Béke téri Tanács-pályán lát­ták vendégül. Közel 1000 an­gyalföldi szurkoló övezte a já­tékterét és várta­ az angyalföldi ifjúsági rangadót. Az ASI­ játékosainak, fél órá­val a mérkőzés kezdete előtt kellett az öltözőben jelentkez­niük. Kocsis Pál kivételével ott is volt valamennyi játékos. A fiatal csatár tíz percet késett és apjával együtt érkezett a pályá­ra. Kocsis Pali besihegett az öl­tözőbe és mentegetőzni kezdett: — Bocsánatot kérek, ebéd után lefeküdtem egy kicsit és elaludtam. Gyenes Tamás hűvös hangon csak ennyit válaszolt: — Tudomásul vettem, de köz­löm veled, hogy ezen a mérkő­zésen nem játszol! Kocsis Pál elszontyolodva, pi­tyergésre görbülő szájjal hagyta­ el az öltözőt. Az­­ öltöző előtt’ édesapja meglepetten megkér­dezte tőle: — No, mi baj van? Mikor Pali elmondta, hogy­ mi történt, az édesapja beszélt Gyenes Tamással: — Kérem, tanár elvtárs, a fiam 'értettem ‘a döld'graft.'" Liba­­, sültet, ebédeltünk és­ én­ mond­tam neki, hogy feküdjék te egy kicsit. El is aludt és elfelejtet­tem idejében felkölteni. Erre Gyenes Tamás magához intette Palit és azt mondta: — Emlékezz csak vissza, számtalanszor megmondtam, hogy a szervezetre káros, ha közvetlenül a mérkőzés előtt so­kat eszik valaki. De ha nem így történt volna, akkor sem játszhatnál, mert elkéstél. Pedig­­ tudom, hogy hiányozni­ fogsz a­­ csatársorból.­­ És Kocsis Pali a partvonal­­ mellől n­ézte végig, hogyan csi­­­nált 3:3 arányú döntetlent a csapata. Fájt neki, hogy nem lehetett ott a pályán. Minden­esetre okult belőle ... . (tari) Is A TESTNEVELŐ - jó nevelő is Ilyenkor előkerülnek a statisz­tikák. A számadatok, a mennyi­ségi összefüggések tükrében szemlélik az elért eredménye­ket. Az élet minden területén el­készítik a sz­ám­os­zl­opo­ka­t, ame­lyek a maguk módján hű képet adnak a társadalom egy bizo­nyos területének helyzetéről. A sp­ortvilág is elkészítette a rang­listákat. Megállapították, melyik sportágban hány csúcs született, ki hányszor állt a legmagasabb dobogón, hány centivel ugrott nagyobbat, mint tavaly, vagy hány másodpercet faragott le legjobb időeredményéből. Ám, aki valóban hű képet kíván ma­gának készíteni, ezek mellé a rideg adatok mellé oda kell rak­­­nia a minőségi téren elért vál­tozásokat is. Egy testnevelő ta­nár például, aki az általános is­kolák tanulóit ismerteti meg a testnevelés tudományával, még nem tett eleget kötelességének, ha minden tanítványa elfogad­hatóan hajtja végre a kijelölt feladatokat. Munkáját úgy lehet igazán értékelni, ha az oktatás­ban elért eredményei mellé oda­rakjuk azt is, hogy mit tett a nevelés különböző területein. Se­­­gített­e a tanári kar többi tag­jának, hogy a gondjaikra bí­zott gyerekek ne csak erősek, ügyesek, ne csak fizikailag kép­zettek legyenek, hanem rendel­kezzenek a szocialista emberre jellemző másfajta tulajdonsá­gokkal is. A Kassa utcában Látogassun­k hát el a XVIII. ker., Kassa utcai általános is­kolába és nézzük meg, hogyan dolgoznak ott a testnevelők. — Sokat, nagyon sokat tud­nak tenni a gyerekek nevelése érdekében testnevelőink — mondja Soós Béla igazgató. — Hadd tegyem mindjárt hozzá, hogy a mieink — tesznek is. Juhász Éva nemrégen került hozzánk, de jó pedagógiai érzék­kel kezdett dolgozni, és nagyon megszerették a gyerekek. Akit pedig szeretnek, arra hallgatnak is. Fazekas László pedig, aki már régóta itt dolgozik, a leg­nehezebb problémák, megoldá­sában is nagyszerűen megállja a helyét. Szép véleményezés. De néz­zünk kicsit a dolgok mögé. Lás­suk, milyen elvi meggyőződés irányítja tetteiket. — Számomra ugyanolyan fontos feladatot jelent a fegye­lem megszilárdítása, a gyerekek, erkölcsi,­ akarati tulajdonságai­nak helyes irányú kialakítása, mint a tantervi anyag elsajátít­tatása — mondja Fazekas Lász­ló. — Érzem, hogy a kimondot­tan „rossz”-nak tartott gyerekek a tornateremben érzik legin­kább otthon magukat. Itt pedig mi, testnevelők irányítjuk őket. Sokat segíthetünk abban, hogy megtalálják helyüket az iskolá­ban. Valóban, ha kicsit elemezni kezdjük a testnevelő tanár mun­káját, rájövünk, hogy különös helyet foglalnak el a pedagógu­sok között és hatásaiban nagyon szerteágazó a tevékenységük. Rossz tanuló és a sport — Sokan nem is hiszik el, hogy egy jól sportoló, de rosz­­szul tanuló gyereknek mennyit számít, ha így beszélünk hozzá: „Te, aki ilyen jó eredményeket érsz el a testnevelő órán át sportban, nem igaz, hogy nem tudnád megtanulni a többi tan­tárgyat is.” A legtöbbször fel­tűnő szorgalmi fejlődést tapasz­talunk. Vagy említsük azt, hogy aki a rajok közti versenyben dicsőséget szerez a rajnak, ké­sőbb más módon is igyekszik bebizonyítani, hogy jó úttörő, így beszél Juhász Éva testne­velő tanárnő, érezzük a hang­ján, hogy hivatásnak és nem foglalkozásnak tekinti a mun­káját. Olyan­­ meggyőződéssel,­ felelősségtudattal beszél a test­nevelők kötelességeiről­ a neve­lés minden területén, hogy már­­nem is lepődünk meg, amikor a többi tanártárs ekképpen nyi­latkozik: — A mi testnevelőink, jó ne­velők. — Ha valami probléma van, egy-egy gyerekkel, mindig meg­beszéljük a teendőket a testne­velővel is épp úgy, mint a többi kollégával. Közösen csaknem minden esetben eredményt érünk el — mondja doktor Jó­­zsa Tiborné osztályfőnök. Megbecsülik a testnevelők munkáját A mondottakat egymás mellé rakva, gyorsan kialakul előt­tünk a kép. Ebben az iskolá­ban nem véletlen,­hogy a szám­adatok is jó képet mutatnak, hiszen az igazgató is, az elmé­leti szakos pedagógusok is min­den tekintetben megbecsülik a testnevelők munkáját, ők pe­dig igyekeznek minél szor­osabb­ kapcsolatot teremteni velük, hi­szen ebben az iskolában termé­szetes dolog és kialakult jó szo­kás, hogy a testnevelő tanárok segítenek a gyerekek minden­­irányú nevelésében és a többiek, igénylik is ilyen irányú­­ tevé­kény­ségüket.Kaszás Sándor A mároki iskolában A mároki iskolának nincs te©­,nevelő tanára, mégis élénk, sportélet jelle­mzi úttörőcs­apa­­­tát. Jelenleg öten tanítanak az iskolában testnevelést, pedig­ két évvel ezelőtt még alkalmas te­­­rület sem vol­t, ahol a testneve­lési órákat lebonyolították volna. A tanácstól kapott az iskola, egy hepe-hupás, bokros, egyé-* netten területet. Körülbelül­ 1400’ munkaórába telt,­ míg a talajt elegyengették. A szülök,,a tsz és az állami gazd­aság segítségével salak is került a sportudvarra. A sportoláshoz szükséges lab­dák, mezek nagy részét maguk a tanulók szerezték meg. Sokat dolgoztak érte. Több antot 4000 facsemetét ültettek a község határában és az állami gazda­ságban. Különböző mezőgazda­sági munkát végeztek, segítették a helybeli tsa-eket sürgős munka­ esetén. Az így szerzett összeg egy részét sportfelszerelésre for­dították. Nagy nevelő hátasa­ volt ezeknek a közös munkák­nak. - , A mároki iskolában már nem­ mellé­ktantárgy a testnevelés. Az órákra nagy körültekintéssel­­alaposan készülnek fel mind a­­tanulók, mind a pedagógusok. Kézit­abdá­ban, labdarúgásban, asztaliteniszben, atlétikában, rendeztek az elmúlt­ két évben házi versenyeket. Az 1960—61. tanévben az úttörőörsök küzde­nek egymással ezeken a verse­­ny­eken.. A házi és községek kö­zötti versenyekre is ló­ félkész!-­­ tették tanulóikat. Ehhez nagy­­segítséget nyújtottak az elmúlt években végzett, fiatalok. Ezek, a diákok az elmúlt évek­ben az te-s­­kóla legjobb sportolói voltak, és vállalták egy-egy őrs kézilabda-,­sóinak edzését. Vasárnap, 1961. január 1. -9

Next