Népsport, 1983. június (39. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-05 / 132. szám

XXXIX. 132. ♦ 1983. június 5 OK NYOLCÁN Az évnek csupán egyetlen­egy napja a pedagógusoké. Június első vasárnapja. Az évnek csupán egyetlenegy napján mondunk nekik kö­szönetet — a többin végzett fáradhatatlan és pótolhatat­lan munkájukért. Az OTSH- ban péntek délelőtt azonban nemcsak 365 nap, hanem több év, sőt évtized utánpót­lást nevelő tevékenységét is­merték el. A pedagógusok több mint százezres táborá­ból — első alkalommal — nyolcan vehették át a leg­felsőbb sportszerv kitünteté­sét. CZENE GYULA igazgató, salgótarjáni Petőfi Sándor Általános Iskola. Irányításával nagymérték­ben javult a tanintézet test­­nevelési és sportmunkája. A petőfisek­ elsősorban a téli sportokban jeleskednek, leg­utóbb tizenhatan nyertek síelésben magyar bajnoksá­got. Az iskolán kívül is te­vékenyen kapcsolódik Nóg­­rád sportéletéhez, a megyei atlétikai szövetség elnöke. — A nevelési területek közül az egyik legfontosabb az egészséges életmódra ne­velés. Hogy ezt a tantestü­let mennyire ismeri el, az az igazgatón múlik. Nálunk a testnevelés egyenrangú a többi tantárggyal. FILÓ JÓZSEF igazgató, berzencei általános iskola. Több mint három évtizede végez kimagasló munkát az utánpótlás-nevelésben. A ké­zilabda áll legközelebb a szívéhez, Segesden, Nagy­atádon és Berzencén az ő nevéhez fűződik e sportág meghonosítása. Egykori ta­nítványai közül ma már többen az első osztályban játszanak. — Büszkén mondhatom, hogy a háromszázhúsz ber­zencei általános iskolás kö­zül mindegyik legalább egy órát aktívan sportol napon­ta. Természetesen a tanóra mellett... DR. GENCSEV PLÁMEN főtanár adjunktus, Kossuth Lajos Katonai Főiskola. Munkahelyén tudományos szocializmu­st tanít, s "emel­lett a hazai kosárlabdázás­nak egyik lelkes szakértője, segítője. Évek óta edzőként és bíróként dolgozik, s 1979- től a szövetség ifjúsági bi­zottságának vezetője. — Hogy mennyire meg­határozó a testnevelő szere­pe, azt az én esetem is bi­zonyítja. Az Eötvös József Gimnáziumban szerettette meg velem a tanárom a ko­sárlabdát, s azóta se tudtam elszakadni tőle. Sőt a gim­náziumba is visszajárok­­ edzősködni. MÁTÉ LAJOSNÉ testneve­lő, budapesti Zalka Máté Általános Iskola. Tíz éve tanít az iskolában, s ez idő alatt sokat tett a KSI-vel való jó együttmű­ködésért. Túl az oktató-ne­velő munkán eredményesen dolgozik a szakosztályi tevé­kenység és a tanórai képzés egymásra épülő, egymást ki­egészítő közös feladatának megvalósításán. — Az iskola és az egyesü­let kapcsolata a kulcs. Csak harmonikusan együtt dol­gozva lehet tanítani, képez­ni és fegyelmezni. Ezért for­dulnak meg gyakorta neve­lőink az edzéseken, az edzők pedig az iskolában. NEMES SÁNDOR igazga­tó, nyíregyházi 14. sz. álta­lános iskola. Hozzáértésével, szakértel­mével és ügyszeretetével te­remtette meg azt az iskolai hátteret, amellyel lehetővé vált annak a „focisulinak” a kialakítása, amely az NYVSSC legeredményesebb bázisa, s amelynek ma min­den korosztályban van vá­logatott játékosa. — Számomra három fő tantárgy van: a matematika, az anyanyelv és a testneve­lés. A harmadikért kellett a legtöbbet harcolnom. Az eredményeink azt mutatják, sikerrel. PÁMI FERENC testnevelő, budapesti Petőfi Sándor Gimnázium. Egyike azoknak, akik a gimnáziumi testnevelési osz­tályokat beindították. Okta­tó-nevelő munkáját nagy odaadással, szakmai hozzá­értéssel és kiváló pedagógiai érzékkel végzi. Diákatlétái az ország legjobbjai közé tartoznak. — Elvem, hogy csak olyan testnevelési órát szabad tar­tani, amely élményt nyújt a gyerekeknek. És szeretni kell a diákokat, segíteni őket a tanulásban, a sport­ban, a magánéletben. SÁRKÖZI LÁSZLÓ tanár, sárbogárdi 1. sz. általános iskola. Magyar-történelem szakos, de tizenegy éve testnevelést tanít! Azóta csak egyetlen­egy év telt el, hogy kézilab­dázói nem voltak ott az úttö­rőolimpia döntőjében. Kézi­labdából és labdarúgásból edzői képesítése van. —Az idei olimpiára szep­temberben kezdtük meg a felkészülést, azóta kilenc­­venhárom (!) mérkőzést ját­szottunk. Minden délután ed­­zünk­, s még akkor is tilta­koznának a lányok, ha én adnék nekik könnyítést, pi­henést. A mi csapatunk ki­kaphat, játszhat rosszul, de szívtelenül — soha! SOLYMÁR ISTVÁN igaz­gató, dunaújvárosi Vasvári Pál Általános Iskola. A D. Kohász SE sportis­kolájában az alakulás óta aktív részese az utánpótlás­nevelésnek. Testnevelési osztályokat működtető isko­lája országos hírű eredmé­nyeket ért el, úszói és tor­nászai pedig már nemzetközi hírnevet is szereztek.­­ Több mint tíz esztende­je van tanintézetünkben ta­gozat, amely azóta minden­kit meggyőzött a testedzés nevelő hatásáról. Diákjaink nemcsak fegyelmezettebbek, kitartóbbak, következeteseb­bek, hanem jó tanulók is. Tavaly negyvennyolc kitűnő volt köztük. Gratulálunk a kitüntetés­hez! Parányi sporttelep a Margit­sziget déli csücskén. Buda és Pest fölötte néz össze. S mert mostanság nem örömmel pihen meg rajta a tekintet, Buda és Pest egyként háborog. „A” sziget? Az, a mi kis ta­karos ékszerdobozunk. Kedvtelve dúskálunk kincseiben. Az Úttö­rő-stadion? Régóta csorba az ék­szerdobozon. Némelyek inkább látnának a helyén rózsakertet vagy autóparkolót. Pedig a kis sporttelep magasztos cél hordo­zója. („Feladata elsősorban a kevés szabad térrel és sportpályával rendelkező belső kerületek álta­lános iskolásainak sportszakkö­­rökben való rendszeres foglal­koztatása, sportrendezvények, út­törő-ünnepségek szervezése és le­bonyolítása.” Idézet a Budapest Lexikonból.) Ennek a zugnak az ország minden kispajtása résztulajdono­sa. Nemcsak a belső kerületek kisiskolásai. Sőt. Valaha fogalom, jelkép volt a stadion. Hirdette, hogy a piros nyakkendősök moz­galma elfoglalta helyét a társa­dalomban! (n ... Történelmi hely ez. Az ak­kori MAC-sporttelepre a néme­tek gépágyúállást telepítettek. El is pusztult minden. Bombatölcsé­rek maradtak a mementónak. .. Innen egy ugrásra épült fel a Manci-híd. A mai pálya helyén botladoztak keresztül a romokon és földkupacokon a fővárosiak, amikor átkeltek a túlsó partra ... Aztán nálunk is felszökött az új­jáépítési láz. Szinte egyidőben vált szívdobogtató valósággá Csil­lebérc, az Úttörővasút és a mi stadionunk. A MADISZ tette meg az első kapavágást, a DISZ tar­totta az avatóünnepséget 1949. szeptember 2-án. Forradalmi lé­pés volt. Az általános iskolások szervezett sportoktatását elsőként felkaroló úttörőmozgalom önálló centrumot kapott... Akkor is if­júkommunisták építették, ma is ők gyámkodnak felette. Így is­métlődik a történelem.” Vág­völ­gyi György, az Úttörő-stadion igazgatója.­ Bukdácsolok a lelátó alatti ki­szolgáló egység roncsai között. Pusztán , meredező támfalak és támasztógerendák. Minden más emlék. Romterületet idéző káosz. Ez a gödör volt a kazánház, itt húzódott a folyosó. Keskeny pal­lón billegek át az egykorvolt me­dence fölött. Lábközépig ér­t ben­ne az összegyűlt esővíz. Vakon hunyorognak az ablakok. Az aj­tók, a közfalak átadták magukat az enyészetnek. Kissé prózaian: felvették a bontási anyag nevet. 1944 őszén a Liberátorok láncos bombái cafatokra téptek-szaggat­­tak betont, téglát, acélt, tavaly a szakmai építőtáborok diákjai pu­coltak ki mindent. Fúrógéppel, csákánnyal, lapáttal. Emberfelet­ti munkával és tüzetes szaksze­rűséggel­­ bontottak... („Négyszázan sportolhattak egyidőben. Igaz, a lelátóra csak 3 ezren fértek föl, de nem az az igazi érték, hogy hányan nézik, hanem hogy hányan csinálják ... Csodás emlékeket őrzünk. Nem­zetközi focitorna. 300 autóbusz hozta-vitte a szurkolókat és a résztvevőket. Tévéközvetítés. Egyszerre tízezer léggömb emel­kedett a magasba... Máskor he­likopter ereszkedett a gyepre és a pilóta hozta a soron következő úttörőakció jelmondatát és a pa­rancsot ... Mi rendeztük az út­törők első próbaolimpiáját... Aztán? Üzemelni kezdtek a ke­rületi úttörőházak, beindult a KSI, végül beépültek életünkbe a különböző tömegsportakciók. A fejlődés velejárójaként az úttörő­sport túlnőtte a stadiont. Az irá­nyítást a mozgalomtól — célsze­rűségi okokból — átvette a Mű­velődésügyi Minisztérium... A stadion betöltötte a centrum sze­repét, egészen az úttörősport egészséges decentralizálódásáig. A virág kinyílt, de a palántát mi ne­veltük. Most majd helyet kere­sünk maguknak a nagy virágos­kertben. A létesítményínség ide­jén nem lesz nehéz.” Vágvölgyi György.) A lelátói (egyben kiszolgáló) egységen már 1958-ban „igazítot­tak valamit”. Az eső, a hó azon­ban rendületlenül pusztította a csőhálózatot, majd a gépészeti és az elektromos rendszert kezdte ki. Itt is, ott is lavórokba csur­gott a plafonon átszivárgó égi áldás. Elodázhatatlanná vált a felújítás. Az építők öt esztendeig ügyködtek, de 1979-ben kiderült: a vízszintes részek szigetelését képtelenek tökéletesen megolda­ni. Most már az anyagában va­donatúj épület korhadt, mállott. 1981-ben a KISZ-kongresszuson felajánlás, majd határozat szüle­tett: az ifjúkommunisták védnök­séget vállalnak az Úttörő-stadion újjáépítése felett. („ ... KISZ-esek társadalmi munkájából teremtettük elő a felújítás teljes költségét. A fő­városiak fokozott érdeklődéssel és érzékenységgel figyelik a mar­gitszigeti objektumok sorsát. Pa­rancsoló szükségszerűség, hogy reális költségvetéssel, feszes, de gondos munkával biztosítsuk a sporttelep zavartalan üzemelését — legalább húsz évre. Ügyelünk arra is, hogy, az új Úttörő-stadion belesimuljon a tájba. Esztétikai­lag példázza, mit és hogyan sza­bad építeni a szigeten. Megjele­nésével egyúttal kifejezte, hogy ez a játékos sport otthona... Bontunk, ugyanakkor építünk is. Most éppen mikrocölöpözünk. Magyarán: a statikailag kiszámí­tott pontokon megerősítjük a betonalapot. Az idei építőtáboro­­zókra kivitelezési munkák vár­nak. Alapoznak, falaznak, zsaluz­nak majd az ifjú építőmesterek. A belső munkálatokra télen ke­rítünk sort. Növeljük a kiszol­gáló egység befogadóképességét, ésszerűbb, korszerűbb lesz a be­osztása, minden négyzetmétert maximálisan kihasználunk. Be­fedjük a lelátó egy részét, a vé­gére marad a tereprendezés, a kisebb pályák világításának, a hangosításnak a megoldása. Az 1985-ös tanév zárásakor az úttö­rők újra birtokba vehetik sta­dionjukat.” Szűcs László, a KISZ KB építésszervezési irodájának vezetője.) A kilakoltatott Úttörő-stadion SC él, ha nem is virul. A röp­­labdázók Óbudán, a cselgáncso­­zók Budakalászon, a focisták a II. kerületben, a tornászok a XX. kerületben vendégeskednek. A kézilabdázók a Sportuszoda öltö­zőit használják. Vágvölgyi György igazgató lankadatlan szervezői, pedagógusi fáradozásának hála, a szakkörök létszáma a szétszóró­dás közepette sem csökkent. Amíg lehetett, a régiek is sűrűn vissza-vissza jártak indíttatásuk varázsos emlékű színterére. Nyi­lasi ma is a „mi Tibink”, Schlégl a „mi Jutkánk”. De a sete-suta apróságokat is szélesre tárt ka­puk fogadták. Ugyanúgy, mint a későbbi klasszist sejtető ifjú ti­tánt. Hiszen mindnyájan haza­mentek. A sajátjukba Fecskék cikáznak mélyrepülés­ben az elhagyatott játéktér fe­lett. A felezőkörben két fekete­­rigó. Most az apró madárnépé a pálya. Jegenyék, nyárfák, fekete­fenyők susognak a­­dunai szék­ek Túlontúl szabatos az idill. Sza­natóriumi csönd és béke ott, ahol először nyert polgárjogot a gyer­kőcök zsivaja, a kacagás, az ön­feledt kurjongatás? A gyerek­sport kinőtte és levetette az Út­törő-stadiont, mint a hirtelen megnyúlt kamasz a felöltőjét. A „kabátot” most „mesterszabók” alakítják át, igazítják a legújabb kor igényeihez. Hogy újra meg­akadjon rajta a lurkók szeme, hogy gusztust kapjanak „viselé­séhez” ... Török Péter Még csendes az Úttörő-stadion Köszöntő , mikor — csaknem napra pon­­tosan — tizenegy évvel ezelőtt elbúcsúztunk egymástól, mind­ketten sírtunk. Én rózsacsokrot szo­rongatva, a kamaszlányok szégyen­lős meghatottságát palástolni igye­kezve, ám mégis akadozó szavakkal próbáltam megköszönni mindent, a könnyeit cseppet sem szégyellve csak ennyit mondott: „Te voltál a legkedvesebb tanítványom!” Egy mondat, ami egy évtized táv­latából is melegít. Egy mondat, amit esztendők során titokként zártam magamba, mert ha elmondom más­nak, talán semmivé foszlik, mintha sohasem formálta volna szavakká egy szál. Elbúcsúztunk hát, s az általános iskola kapuja bezárult mögöttem. Az első gimnáziumi hetekben mindene­met odaadtam volna cserébe, ha új­ra ott ülhetnék a régi padokban, a régi osztálytársak között. De aztán hamarosan megszoktam az új pa­dokat, az új társakat, s ma már a szerkesztőségi íróasztallal és írógép­pel is barátságot kötöttem. Mégis hiányzik valami. Az a világ, ahová tízévesen ő vezetett be, s amit ő szerettetett meg velem. Pedig ennek a világnak a határai igencsak szűkre szabottak voltak. Mert az a tornaterem inkább na­gyobbacska tornaszoba volt. Sorako­­záskor csaknem végigértük a hosz­­szát, a bordásfal tetejéről pedig csak egy karnyújtásnyira volt a mennyezet. Mégis mennyire el tud­tunk ott fáradni! Milyen volt vele az első testne­velés óra? Felsősként? Tornaterem­ben? Lehet, hogy megszeppentünk, vagy hangosan rajcsúroztunk? (Ilyenkor mindig élesen szólt a fehér síp!) Vagy mindenki megmondta a ne­vét? Vagy akkor tudtuk meg, hogy a fekete tornaruhához fehér gumi­öv és zokni kell? De kár, hogy nem jegyeztem meg! De... igen, igen, már akkor is második voltam a sor­ban, Udvardi Kriszta mindig egy­két centivel magasabb volt! Négy éven át mindig. io sem emlékszem az utolsó órára sem, vagy előtte a huszadikra, a harmincadikra, és amire emlékszem, arról nem tudom, há­nyadik volt. Csak egy, amit tudok — jó volt. Valamennyi. Sorakozó, közbenfutás, gimnaszti­ka, talajtorna, szekrényugrás, kis­­labdahajítás, távolugrás — (mikor mi volt soron), és a végén — játék. Na és a házibajnokságok. Röplabda és zsinórlabda. Csapatkapitányként űztem, hajtottam a lányokat és ve­szekedtem, mert veszíteni nem sze­rettem. (Már akkor sem!) Egyszer odaintett magához: „Tudod, ha nem szidnád állandóan őket, jobban ját­szanának!” Tényleg jobban játszot­tak. Ekkor tanultam meg, hogy a biztató szó mindennél többet ér... a legszebb emlék: a Bajnok ke­zt restetik. Három lány és há­rom fiú, négytusa és az olim­piák története. Hetvenkettő márciu­sában a városi versennyel kezdődött és még csak gondolat sem volt, hogy ott lehetünk a május végi döntőn. Ott voltunk. És győztünk. Mennyire izgult a versenyeken! De mindig volt egy biztos jó tanácsa, ami be­vált. Biztos pont volt a varázslatok mellett csalódásokat, hazugságokat is rejtő, számunkra egyre jobban tá­rulkozó világban. Erzsébet néni — így hívtuk őt, s bizonyára hívják ma is tanítványai. A teljes nevét (Tarr Istvánná) csak akkor használtuk, amikor az ellen­őrzőbe írtuk be. Vajon hányunkat indított el azon az úton, ami a kosárlabdapalánk alá, a futópályára, az uszodába, a tornaszerekhez, a lelátókra vezetett? A számok, ugye, nem is fontosak. Csak az, hogy elindultunk és jó né­hányon célba is értünk. Mindez miért éppen most jutott eszembe? K­ét hete Szombathelyen jártam az Olimpiai ötpróba futóver­senyén. Tizenegy év után most láttam először. A diákjait, a humá­­nosokat kísérte. Nem változott, ta­lán csak a mosolya lett fáradtabb. Lehet, hogy az idő kereke tizen­egy év után tér vissza ugyanahhoz a ponthoz? Hiszen ezt mondta ezút­tal is: „Te voltál a legkedvesebb ta­nítványom!” Nem felejtett el. Mint ahogy én sem fogom soha őt. És nagyon örülök, hogy a peda­gógusnap alkalmából ezt most min­denkinek elmondhattam... Beke Csilla NÉPSPORT 5

Next