Népsport, 1987. augusztus (43. évfolyam, 179-203. szám)
1987-08-01 / 179. szám
4 NÉPSPORT Kitüntették Kovács Pált 2. Magyar Nagydíj, Formául Emelt fővel Megkezdődött a visszaszámlálás Egy héttel a Forma–1-es autós világbajnokság idei kilencedik, budapesti futama előtt Urbán Lajos közlekedési miniszter, a 2. Magyar Nagydíj fővédnöke tartott sajtótájékoztatót a Fórum szálló különtermében. — A napokban személyesen tájékozódtam a pályán folyó munkálatokról, s örömmel közölhetem, hogy befejeződött minden olyan apró fejlesztés, finomítás, amire tavaly már nem jutott idő — kezdte beszámolóját a miniszter, majd így folytatta: — A Hungaroring tehát készen áll a verseny lebonyolítására, felkészültünk a csapatok és a közönség fogadására, kiszolgálására. A tavaly megrendezett világbajnoki futam jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy tovább erősödött hazánk jó híre, idegenforgalmi vonzereje a világban, s elősegítette azt is, hogy Magyarország szorosabban kapcsolódjék a legfejlettebb műszaki színvonalat képviselő motorizációhoz. Megnőtt az érdeklődés a magyar műszaki értelmiség szellemi termékei iránt, jelenleg is több külföldi cég folytat tárgyalásokat szakembereinkkel, egyebek között hasonló autópályák tervezéséről. Megtudtuk még, hogy egyelőre kisebb a hazai közönség érdeklődése a verseny iránt, mint tavaly ilyenkor volt, de várhatóan sokan majd csak a helyszínen váltanak belépőt. A külföldiek növekvő érdeklődését viszont a szállodai szobafoglalások jelzik: a 2. Magyar Nagydíj idejére már most szinte minden szállodai szobát lefoglaltak a fővárosban. Az Átrium Hyattban 70 szobát foglaltak le csak a csapatok, itt lakik majd többek között a Lotus—Camel, a Tyrrell- és a Marlboro-csapat vezetősége. A Fórumban 60 szobát foglaltak a csapatok (Zakspeed, Arrows, Benetton és a Goodyear), míg az Intercontinentálban Johansson, Prost, Piquet és Mansell neve szerepel a szobafoglalásoknál. Parkolóhelyet 45 ezer személygépkocsi számára alakítottak ki, tanácsos az M3-as autópályán érkezőknek a 22,5 kilométerkőnél elhelyezett parkolót igénybe venni, hiszen az a legnagyobb. Az Árpád híd pesti hídfőjétől kétpercenként indulnak a BKV-autóbuszok, az Örs vezér tértől pedig 10 percenként indítják a HÉV-szerelvényeket. Az autóbuszra és a HÉV-re egyaránt 40 forintos retúrjegyet kell váltani. Zsembery Jenő versenyigazgató a sportszakmai előkészületekről számolt be: „ Áprilisban kezdtük a felkészülést, a jól sikerült tavalyi verseny kötelez bennünket, ha lehet, még jobban szeretnénk dolgozni. A versenyrendezői teendőket ugyanaz a gárda végzi, a legfontosabb feladatokat a Magyar Autó- és Motorsport Szövetség szakemberei látják el. A huszonöt ellenőrzőponton 130 pályaellenőr, 130 pályatűzoltó, 100 technikai mentő, 60 fős boxszemélyzet és 14 pályaorvos tevékenykedik majd. A gyorsmentést az NSZK-beli ONS- és a csehszlovák NAREX-csapat látja el. Az ONS két gyorsbeavatkozó Porschéval és két terepjáró, csörlővel ellátott Mercedessel, míg a NAREX két gyorsbeavatkozó Tátrával, két Nivával és nyolc normál Tátrával dolgozik. Ezen kívül készenlétben áll az Országos Mentőszolgálat négy Mercedes és négy Nisa típusú mentője, valamint két mentőhelikopter. Zsembery Jenő elmondott a gyár küldöttséget, s óriási még, hogy az elmúlt héten, érdeklődés mutatkozott a a hockenheimi futamon nagy budapesti futam iránt, szeretettel fogadták a ma (petán) A három királyok — Gerevich, Kovács, Kárpáti — egyike. S mint ilyen, a magyar sport aranyszállítója. A régvolt idők tömjén- és mirhafüstjének őrizője, hordozója. Egyenes derekú sportdiplomata. Egykoron higgadt stratéga, technikai virtuóz, gyors, fegyelmezett, nyugodt, elegáns, gondolkodó és megfigyelő, jó versenyző, befejező, utolsóként pástra lépő vívó a csapatban (legenda, ahogy 1955-ben Rómában, a 8:7-re álló magyar—olasz mérkőzésen, a markolathoz kötözött ujjakkal, sérült állapotban 1:3-ról fordít Ferrari ellen, s megint nyer a magyar!), egykoron és ma zárkózott és szerény, csendhordozó vívó, sohasem hivalkodó az eredményeivel, az életével. Nemzetközi tekintély ma is — udvartartás nélkül. Egy régi film, 1933-as Európa-bajnokság a Margitszigeten, ahol valamikor Krúdy álmodta meg hőseit, s miközben Kovács Pál a verseny derekán legyőzi az olasz Marzit (ráaggatott jelzők: „hidegvérű és okos”), a boldog békeidőben „zajlik” az élet: sétafikálnak az emberek a pást körül, merthogy a szabadban zajlik az ütközet. Mosolyt fakasztó pillanatok: a rettegett hadúr, az élet-halál ura, a zsűrielnök sétabotjával dőf jobbra, balra, emitt a találat urak vagy amott. Kegyetlenebb a világ a páston, mint a mai. Látványos vívás, tisztább, követhetőbb. Ugyanakkor nagy sisaklekapások, nagy mozdulatok, amelyekben Kovács Pál sportszerű is. Egy régi sportlap. Kovács Pál és az olasz Masciotti csatája 1937-ben Párizsban, az első világbajnoki győzelem egyéniben (1953-ban Brüsszelben érkezik a második), fej-flessek, amelyekben utolérhetetlen, mindenki tudja, hogy elindítja majd a fej-flesst, mégsem lehet kivédeni, a tehetség a céltudattal termi az érmeket csapatban is, egy régi sakklemez, még harminchármas fordulaton. Kovács és az olasz Pinton csatája 1952- ben Helsinkiben, az 1912-es stockholmi olimpia óta először ismét, három magyar kardozó az olimpiai dobogón: Kovács, a győztes, Gerevich és Berczelly. (Mai találkozás az utcán. Berczelly Kovácshoz: „Tudod, hogy te vagy az egyedüli, aki nyolc magyar bajnoki címemet veszélyeztetted!” Kovács Pálnak van hét...) 1952-es vélemény: „Kovács nemcsak a legjobb, hanem a legrokonszenvesebb vívója a világnak.” 1987-es vélemény: „Kovács Pál a legrokonszenvesebb és a legnagyobb tekintélyű magyar sportdiplomaták egyike." 1987-es kérdés: hogyan tudott megmaradni ilyennek? Egy mai kép: cigaretta a kezében, zakójának hajtókáján FIE (Nemzetközi Vívó Szövetség)-jelvény, járása nem sietős, izgalom jele nem érződik rajta, pedig Nébald vív az aranyéremért, jellemét és idegrendszerét nem törte meg az idő, neki nincs miért lehajtania a fejét. Várkapitány, olaszverő, bajban és nehéz időkben irányt mutató, de sohasem szónokoló, sohasem parancsoló, hanem személyes példával elöljáró kardforgató, aki mindig megtette a magáét, s nem kérte számon a sikereit. Aki elfelejtette személyes érdekeit előbbre helyezni a közös, a magyar sportérdeknél. Valószínű, hogy most is zavarban van. Attól az órától kezdve, hogy megkapta az értesítést, vegye át a kitüntetést. Bizonyára örül az elismerésnek, de legszívesebben visszalépne a fényből, ahová most „kötelező” volt belépnie. Valamikor ő volt a Fukszi, ma már Pali bácsi, de még a volt csapattársaknak is Pali. Debrecenből indult, s a világszínpadon kötött ki. Az ő kezében a magyar kard az ősök szellemében kelt életre. Bárha sose hunyna ki a fénye! (kő) XLIII. 179. ♦ 1987. augusztus 1 Jegyet —■ hol vegyek? A 2. Magyar Nagydíjra jegyek elővételben az alábbi helyeken válthatók: — Corvin Áruház. — Skála Coop áruházak Budapesten és vidéken. — A Hungarocamion Népstadion úti vezérigazgatóságán, Cinkotai úti és Nagykőrösi úti telepein, valamint a vidéki telephelyeken. — Az Utasellátó Vállalat Utas Tours irodáiban Budapesten és vidéken, a pályaudvarokon az ország egész területén, valamint a közúti határátkelőhelyeken. — Az IPV szervezésében a budapesti aluljárókban. — Az IBUSZ fővárosi és vidéki irodáiban. — A Magyar Autóklub vidéki és budapesti irodáiban. — A Cooptourist budapesti és vidéki irodáiban. — A Volán Tefu fuvarvállaló irodáiban. — Az Állami Biztosító helyi irodáiban és kirendeltségein. — A Tourinform irodáiban. — Általában minden szállodában. — A versenynapokon (augusztus 7—8—9.). A pályához vezető utakon, a tömegközlekedési eszközök végállomásainál, a HÉV Örs vezér téri megállójában, a BKV-nak az Árpád híd pesti hídfőjénél kialakított ideiglenes végállomásánál és a Hungaroringen 29 ponton. Kedvezmények: 18 éves korig személyi igazolvány vagy a szülő személyi igazolványának felmutatásával, 18 év fölött diákigazolvánnyal a háromnapos jegyet 600 forintért, míg a vasárnapra szóló jegyet 300 forintért lehet megvásárolni. A 12 éven aluli gyermekek pénteken és szombaton ingyen tekinthetik meg az edzéseket, vasárnap pedig ugyanannyiért mint a diákok, azaz 300 forintért. Minden jegy sorsjegy. A nyereményeket szeptember 13-án sorsolja ki a Videoton számítógépe, a nyertesek névsorát a napilapok szeptember 16-ai száma közli. Néhány kisorsolásra váró nyeremény kedvcsinálónak: Skoda 120 GLS személygépkocsi, egyhetes kairói utazás két személyre, egyhetes szicíliai körút két személyre, Panasonic videokészülék, Videoton teletexes színes tévékészülék, Videoton hifitorony, 25 ezer forintos OTP lakásnyereménybetétkönyv és még további kétszáz értékes nyeremény. // ! HŰSÉGPÉNZ HŰTLENSÉGÉRT ÁLLHATATOSSÁG. nnk. Nem fogok lelépni, ha a Newcastle netán kiesik az első ligából...” Hűségnyilatkozat értékű Peter Beardsley megannyit idézett, alig negyedéves ígérete. Derék legény. Kényeskedve turkálhatna a legcsábítóbb ajánlatok között, de nem. Beardsley marad a kormosfüstös bányászvárosban. Szuperklasszis létére alászáll a második vonalba, mert ugye, klubhűség is van a világon... A tavaszon vadul keringtek a játékosszerzők Peter 60 ezer fontot érő villája körül és ugyanilyen vadul keringtek az „átigazolási” híreik. Barcelonába megy. Nem, Milánóba, az Interhez. Oda se. A Paris SG többet ígér. Mindeközben a Newcastle United kétségbeesett erőfeszítéssel próbálta a víz fölött tartani a fejét. Beardsley még az alkudozások tényét is indulatosan tagadta és hétről hétre pocsékul futballozott. Mármint, a klubjában... Malcolm Dix, a NU szurkolóklubjának elnöke a nyilvánosság előtt forgatta meg tőrét a sztárcsatár hátában. „ ... Vérlázító nézni, hogy míg a válogatottban félholtra loholja magát, a bajnoki meccseinket végigácsorogja...” Malcolm MacDonald, a Szarkáknak becézett egyesület hajdani szemefénye, a Sunday People hasábjain kíméletes egyszerűséggel „istenverte csalónak’’ nevezte a kétarcú Pétert. Akkora felhajtás támadt körülötte, hogy végül a Match hetilap bölcs figyelmeztetést intézett Newcastle fociszerető közvéleményéhez: „Szánjatok le róla, mert elüldözitek szerencsétlent ...” Slusszpoén gyanánt Willie McFaul, a menedzser a rádió Sport on Two című adásában közölte: „Beardsley csak a holttestemen átlépve távozhat tőlünk.” Nem tudni kin, vagy min lépett át Beardsley távoztában, tény viszont, hogy ma már a Liverpool alkalmazottja. Megdöntötte az angol játékospiac hatéves csúcsát: 3 millió 50 ezer dollárnak megfelelő 1.9 millió fontért írt alá Dalglish mesternek. A klubhűség sem károsodott. Megmondta világosan: ha kiesnek, nem megy el. De, nem estek ki. Így hát elment... IRIGYSÉG.zélte a vándorbotot. Mármint játékostársai féltékenysége és irigysége- Pompás futballtudása, még pompásabb bankbetétje és legpompásabb társadalmi kapcsolatai oda vezettek, hogy a fiúk az öltözőben besárgultak irigységükben. Ilyen posvány légkörben azután, hogy valósítsa meg önmagát a többre-jobbra vágyó profi. Még a geordie-k, vagyis a szénbányászok is irigykedtek. Pontosabban nem is ők, hanem az északkeleti iparvidék munkanélküli tömegei. Mert valahogy kiszivárgott, hogy Beardsley heti 2000 fontos bérért ásítozik meccs közben. Sőt, minden egyes válogatottbeli fellépése után 1500 font ütötte a markát. Hiszen a háromoroszlános mezben is a Szarkák dicsőségét hirdeti. Tavaly január óta 15 alkalommal jeleskedett a nemzeti tizenegyben. Azaz újabb 22 500 fonttal apasztotta a Newcastle költségvetését. Kevin Keegan és Chris Waddle távozása óta a tökmag labdaművészt a St. James’ Park koronázatlan királyaként tisztelték. Illetve valamilyen koronának léteznie kellett, mert a helyi sajtó — a tavaszig — csak úgy emlegette: a gyémánt a bányászok szénkoronáján ... MOHÓSÁG. KSI-TMszeskedett ,a Daily Mail szakírója, amikor Kenny Dalglish 1,9 milliós ajánlatával megnyerte a versenytárgyalást és megnyerte Beardsleyt a Rush pótlásán fáradozó Liverpoolnak. S még mire nem ragadtatta volna magát a londoni kolléga, ha ismeri a tranzakció pontos részleteit. Ám a „finomságokat” akkor még a jólértesültek sem tudták. Így Peter bátran tiltakozhatott. „Mohóság? Miért? Ez elvi álláspont. Én érek annyit, mint a hárommilliós Bush, vagy Lineker és mégis menynyivel olcsóbban elsütöttem magam!” Felpanaszolta azt is, hogy őt, a tősgyökeres newcastle-it, annak idején eltanácsolta a United! Kénytelen volt Carlisle-ben, aztán a kanadai Vancouverben keresni a kenyerét. Nem mondta, de nyilvánvaló, hogy kopárnak érezte a Tyne vidékének szénmezőit, máshova, dús, zöld mezőkre vágyott. Arról sem beszélt, hogy tinédzserként egy newcastle-i gyárban szemetet söprögetett, műhelyt sikált, tízóraiért szaladgált a mestereknek. És fél karját odaadta volna, ha felöltheti a Szarkák fekete-fehér csíkos trikóját. Hol van már a szolgálatkész, kis segédmunkás. Régen volt, talán igaz sem volt. Lassan már a mexikói Mundialra sem emlékezünk, ahol — valljuk meg — Beardsley teljesítménye nem bilincselte le a nézőket. Persze, ő évről évre jobb. Már 1987-et írunk. És milyen jó lesz jövőre! Százezer font adómentes készpénzt kötött ki az aláírásáért, plusz alapbéremelést. A liverpooliak rábólintottak. Beardsley alapún RAVASZSÁGOsan kitanulta a csíziót. Még tavaly beleíratta a szerződésébe, hogy a Newcastle maximum 1,5 millió fontért adhat túl rajta- Azért szabta meg a felső értéket, hogy maradjon lehetősége az egyéni manőverezésre. Pazar ötlet volt. A Liverpool történetesen 400 ezer fonttal többet fizetett érte, így az egyezség értelmében a többlet tíz százaléka Pétert illeti. És ennek a 40 ezer fontra rúgó többlet-illetéknek a szerződésben foglalt, hivatalos neve: hűségpénz... Török Péter Peter Beardsley, a transzfercsúcstartó, 26 éves, 15-szörös válogatott. A szigetország első számú kreatív, előkészítő csatárának tartják. Üzletembernek sem utolsó