Nemzeti Sport, 1992. október (3. évfolyam, 271-300. szám)

1992-10-15 / 285. szám

14 NEMZETI SPORT A VILÁG SPORTJA © M PSPORVE DE& MW&Q * BLICK IN DIE SPORTWELT SZÍNES SZŐTTES A FORMA-1-BŐL• Prost űzte el a világbajnokot Egy hónap múlva, november 15-én lejár az 1993-as világbajnokság jelentkezési határideje. A következő négy hét során tovább folyik a találgatás: mi lesz Sennával, mennyire végleges Mansell búcsúja? A forma-1-ben jelenleg minden lehetséges, az idén semmi sem szá­mít szenzációnak.­­ Az utóbbi hetek során a For­ma–1 legcsúnyább, legalattomosabb,­­legkegyet­lenebb, leghangosabb és­­ legundorítóbb hidegháborújának le­hettünk szem- és fült­anúi, melyből egyes-egyedül Alain Prost került, ki győztesként. A háromszoros francia világbajnok minden csatát­ megnyert. Falhoz szorította Frank Williamset, térdre kényszerítette Sennát, Mansellt, és már negyedik, világbajnoki koronájáról­ álmodozik. Ile a „professzor” szerződéskötése ■miatt senki sem ujjong! A Williams szerelői és mérnökei körében érthető a kiábrándulás­ Mansell távozása miatt, de még a Renault háza táján is kritikus vé­leményeket lehet hallani a 44-szeres Grand Prix-győztes kiagyalt takti­kájával kapcsolatosan, ami óriási veszteséget jelenthet a világbajnok­ság­­számára. Brit motorsp­ortra.ion­. gok szerint Prost űzte el­­a világ­bajnokot, de a Didcotban, a Wil­­­liams csapat székhelyén megtartott tüntetés során Frank Williams is megkapta a magáét. A világbajnok csapatnál a történtek miatt nyo­mott hangulat uralkodik. Sheridan Thynne, a versenyistálló pénzügyi igazgatója —­ aki előtt elhallgatták Prost leigazolását —, levonta­­a konzekvenciát, és felmondott a Willamsnél. Peter Windsor, a csa­pat menedzsere hasonló „megoldá­son” gondolkodik, és még maga Patrick Head sem akarta­ a véka alá rejteni Ma­ose' t kigolyózása miatti kiábrándulását: a sztárterve­ző és résztulajdonos még a Portu­gál Nagydíj előtt ott akarta hagy­ni Frank William­set. Alain Prost utólag defenzív tak­tikát választva kontrázott. A­­ francia is rájött, mennyi cserepet kell összeragasztania, mert apró­­termete ellenére — elefántszerűen próbált táncolni a Forma—1 por­­ceánkirakatában. Prost: „Az álta­lam kialkudott kontraktusban csak Senna feszerződtetését vétóztam meg. Mansell ellen sohasem volt kifogásom. Én csak biztosítani akartam, hogy kettőnk között­ ne legyen rangkülönbség, mert semmi­féleképpen sem akartam második számú pilótaként a Williamshez szerződni.” Ayrton Senna „gyávának” nevezi Prost ellene szóló terveit: „Alain fél a sportbeli kihívástól, ezért nem akarta, hogy egy csapatban induljunk. Azonkívül a francia Renault és El­ cég vezetői is el­lenem voltak. A felső döntés politi­kai értelmű, hisz a Közös Piacon belül a franciák egyfajta nemzeti protekcionizmust próbálnak meg kialakítani” —­­ hangoztatta a­­ bra­­zil. Senna szeretné, hogy a jövő­ben egyetlen pilóta se tudja egy másik leszerződtetését meggátolni. Erre kötlön szabályokat kellene ér­vénybe léptetni. Az Egyesült Államokban egyre kevesebben, hiszik, hogy Nigel Man­sell tényleg betartja hivatalos szer­ződését, és rajthoz áll majd 1993 március 1­á­ án, az­ ausztráliai Sur­fers Paradise-ben induló CART- bajnokság premierjén. A bizonyta­lanságot maga Carl Haas, a New­­man/Haas csapata résztulajdonosa váltotta ki, aki a legutóbbi, Naza­­reshben­ megtartott­­ bajnoki futam kapcsán az ESPN-tele­víziónak adott interjújában igazolta, hogy 12 millió dolláros ajánlatot kapott, ha megsemmisíti a Mansell-lel kö­tött szerződést. Haas nem árulta el, melyik Forma–1-es csapat fordult hozzá, így találgatásokra szorulunk. Mindössze három versenyistálló jöhet számításba: a Williams, a McLaren és a Ferrari. A McLaren és­ a Ferrari vezetői már sajtónyi­latkozatban hangoztatták ártatlan­ságukat, de ez semmit sem jelent. Annál érdekesebb a tény,­­ hogy Frank Williams váratlanul lemond­ta Martin Brundle-lal tervezett megbeszélését, pedig az idén Be­­nettont kormányzó brit pilóta Alain Prost mellett biztos „másodiknak” számított. Talán a 49 éves csapat­­kapitány is rájött, milyen hibát követett el Mansell-lel szemben. A Williams az idén mindent meg­nyert, csak a szurkolók szimpátiáját nem. Frank Williams átláthatatlan politikájához passzol a főhadiszál­lás telefonjára kapcsolt szünetzene. Didcotban a várakozási idő alatt a Fleetwood Mac nevű együttes „Ru­mours’­' — vagyis ,,Rémhírek” című szerzeménye hallható ... Brundle-ra visszatérve: a VB ha­todik helyezettje tudja, hogy még a McLarennél­ sem dúlt el, ki kormá­nyozza a­ második autót. Ha Senna a „nem”-nél marad, elképzelhető, hogy­ Brune­l­ si kerül Michael­ And­retti mellé. De­ az is lehet, hogy Ron Dennis­­már ismeri Senna vá­laszát. A'brit róka'már kiszámítot­ta, mennyivel könnyebben lehetne a Renault-motorokhoz jutni, ha a világbajnok Mansell, Senna páros ül majd­­a McLaren volánjánál. .. A következő a legelképzelhetőbb: a Ferrari szeretné Mansellt vagy Sennát megkaparintani Berger mellé. A­ Prost által „megfúrt” két sztárpilóta közül valamelyik akk­or Jean Ale­sit túrná ki a maranellói csapatból. Igaz, Alesi abban az esetben a Williams és a McLaren számára is érdekes alternatív meg­oldásnak tűnhetne. Dennis az el­múlt héten Párizsban az Elf cég vezéreivel tárgyalt és miután Alesi is francia, nem nehéz az összefüg­gést megtalálni. Nigel Mansell nem hajlandó nyi­latkozni a kulisszák mögött zajló változatokról. A világbajnok nem jelent meg Nazarethben, pedig a CART-futam idején a floridai Cle­­arwaterban fekvő családi otthonban tartózkodott. Ezért nem tesztelt két héttel ezelőtt Estorilban sem, ahol Damon Jrill és Alain Prost révén két Williams-autó érte el a legjobb időket. Mansell az Ausztrál Nagy­­díjat követően műtetni ak­arja a bal lábát. Húsz év óta egy kellemetlen csontkinövés kínozza, ami még egy gokartbalesetből származik. A gyó­gyulási idő körülbelül négy hétig tart, így csak januárban kezdheti el a tesztelést, amit a Newman/Haas csapat Poenix közelében akar vég­rehajtani — ha Mansell akkor még a CART-bajnokság indulói közé tartozik. Különben Mansell a január 21-én, Hawaii szigetén rendezendő „Szu­per Grand Prix'’-n is rajthoz akar állni. Az egymillió dollárral díja­zott, versenyen mindenki Shelby autóban fog ülni. Eddig több neves Forma—1-es, valamint a sportkocsi VB-n és az amerikai CART, illetve IMSA-szériában induló pilóta adta le nevezését. Patrese, Schumacher, Brundle, Comas, Andretti, ifj. Un­ser, Warwick és Fangio 11. (a ko­rábbi világbajnok unokája). Senna és Prost még tétovázik ... Alain Prost, az új Williams-piló­­ta nem ül a babérjain, hanem Es­toril után Damon Hill-lel, a csapat tesztelőjével közösen Le Castellé­­ben folytatta a munkát. Prost a dél-franciaországi pályán ült első ízben az új FW 15-ös modellben. Hill előtte titokban három napon keresztül Silverstone-ban gyötörte a kocsit. Prost —­ ugyanúgy, mint Estorilban — a 92-es gumikkal fel­szerelve 215 kört (117 kilométer) tett meg, azonban — főleg váltó­­műhiba miatt — sokat állt a box­­ban. A francia ennek ellenére bámu­latosan gyors volt, láthatóan­­jól érezte magát. Prost: „Az új kocsi óriási potenciállal rendelkezik, ezért csak lassan tudok hozzászok­ni. Az aktív felfüggesztés és a fél­automata váltómű miatt vezetői technikámon is változtatnom kell.’ Hill ,­ ismét a jövő évre tervezett, keskenyebb Goodyear gumikkal tesztelt, de egy motordefekt és ki­sebb kicsúszás miatt, nem tudta megközelíteni Prost 1:03.13-as leg­jobb köridejét. Érdekes megemlíte­ni, hogy a Williams FW15-ÖS típu­sa verseny nélkül megy majd a múzeumba, mert 1993-ban az FW16B indul majd a világbajnok­ságon. Jövőre igen korán, február 23-án Kyalamiban kezdődik meg a For­ma–1-es világbajnokság. Így érthe­tően minden csapat időben össze akarja állítani a 93-as csapatot, hisz a tesztelési időszak is rövidebb lesz, mint korábban. Fioranóban, a Fer­rari magánpályáján Jean Alesi és Nicola Larini végzett kutatómunkát a Ferrari F92A típusú autó aktív kerékfelfüggesztésével. Larini a hátralévő Japán (október 23.) és Ausztrál (november 8.) Nagydíjon Capelli autójával áll majd rajthoz, de jövőre csak tesztpilóta marad Maranellóban. A csütörtökön neves vendéget várnak Fioranóba. Ales­sandro Nannini, az 1990-ben heli­kopter-balesetet szenvedett olasz versenyző kétéves szünet után az egyik Ferrarivel fog tesztelni. Nan­nini ugyanúgy, mint Larini, jövőre az Alfa Romeo-csapat autóival a német túrakocsi-bajnokság futama­in indul. Zábori András Budapest legnagyobb MÉSZTELEP, a legkedvezőbb árakkal Zsákos, oltott mész: 280 Ft+ÁFA Ömlesztett oltott mész: 230 Ft-hÁFA Viszonteladóknak kedvezményi Tégla, cement, homok, sóder, tűzifa kapható. III. 2­5. ♦ 1992. október 15. A két „molnárlegény” — tizenkilencedszer Botvinnik nincs elragadtatva­­fr Ljubojevics az Anand—Ivan­­csuk meccsről: „Bobby és Borisz ledarálná őket” fc Lothar Schmidt sehol... fc Lyuk a de ponton újabb tárgyalások Campomanesz­­szel. ÉPP’ A FISCHER—SZPASSZKIJ páros, mérkőzés félidejében játszott egymással nyolcjátszmás, barátsá­gos mérkőzést Linaresben, Ivan­­csuk és Anand. Ezen a világrang­lista ötödik helyén álló indiai nagymester 5:3-ra verte a rang­listán második helyezett ukrán kollégáját”. Mivel az utóbbi idő­ben kétségtelenül ez a két páros meccs volt a legjelentősebb sakk­esemény, így természetes, hogy egymást érik az összehasonlítások a múlt és a jelen nagy játékosai­ról.A vélemények, pedig — termé­szetesen — nagyon széles skálán mozognak. Ennek illusztrálására­­elég,­ha csak a két végletét néz­zük. Az egyik, Mihail Botvinhiké, a sakkozás hatodik világbajnokáé, aki kissé tüntetően a Fischer— Szpasszkij és az Ivancsuk—Anand mérkőzés közül ez utóbbit tisztel­te meg személyes jelenlétével. Bot­vinnik egyrészt el van ragadtatva a két fiatal nagymester játékától, akik szerinte bemutatták, milyen is a mai modern sakk. Másrészt meglehetősen lekicsinylően nyilat­kozott a belgrádi „bajvívókról”. Még a mindenki által csúcsteljesít­ménynek tartott első partiról is csupán annyit tartott szükségesnek megjegyezni, hogy Fischer győzel­mét Szpasszkij durva hibája előz­te meg, és a játszma további ala­kulása ennek természetes követ­kezménye volt. A másik véglet az épp’ Linaresben élő jugoszláv­­nagymesteré, Ljubomir Ljubojevi­­csé, aki nem titkolta csalódását Anand és Ivancsuk játéka miatt, akik — szerinte — „unalmas, hi­bákkal tarkított partikat játszot­tak”, míg Fischer és Szpasszkij vérbeli, izgalmas sakkot játszik. Arra a kérdésre, mi történne, ha most Fischer és Szpasszkij­ leülne sakkozni a két fiatal nagymester­rel, Ljubojevics ezt válaszolta: „Bobby és Borisz ledarálná ők­ét”. EGYELŐRE NÉZZÜK, hogyan i­s boldogul a két „molnárlegény” egymás ellen. A bejelentettől el­térően Lothar Schmidt főbíró még­sem érkezett meg Belgrádba, úgy­hogy ezt a partit is az eddigi bírói hármas (Karakl­ajics, Petronics, Zsarics) vezette. Fischer körülbe­lül egy percet késett, a parti kez­detéről. A szemellen­ző­ csata las­san már akkor érdemel külön em­lítést, ha egyikük esetleg elfelej­ti feltenni a bőrsapkát. Ezúttal nem így történt. Ismét a szicíliai védelem zárt változata került terítékre, Szpassz­kij, (sötéttel) azonban, az­­ előző ilyen megnyitású játszma rossz ta­pasztalat­attól vezérelve, már a harmadik lépésben letért a koráb­bi Folytatástól. Még­­annak, az árán is, hogy ezzel v­agy „lyukat” ha­gyott a de ponton, amelyet Fischer már­ a következő lépésben elfoglalt huszárjával. Ezt a stratégiailag fontos pontot­­ nem is adta ki a kezéből, előbb a másik huszárjá­val, majd egy csere után a gya­logjával foglalta el, viszonylag erős nyomást gyakorolva ezzel a sötét állásra. Miután a megnyitásból ki­kerülve világosnak futópárja, sö­tétnek pedig futója és huszárja maradt, ennek megfelelően Fischer a vonalak és az átlók megnyitásá­ra, Szpasszkij pedig egy lehetőleg minél rugalmasabb és zártabb vé­­­dőállás kiépítésére törekedett. Hogy végül is melyiküknek sikerült a célját jobban megvalósítania, arra nehéz válaszolni. Világos négy lé­pést áldozott arra, hogy­ ■kinyissa a b-vonalat, és bástyájával betör­jön a hetedik sorra, hogy aztán az ötödik lépésben lecserélje beszo­rult bástyáját, az egyetlen nyílt vo­nalat pedig a másik sötét „ágyú’’ foglalja el. Sötétnek viszont a tá­borában levő gyenge világos me­zők okoztak állandó problémát. Mindenesetre a 27. lépés után di­namikus egyensúly alakult ki. Hoz­zá kell tenni azonban, hogy épp ezt az állást szemlélve a helyszí­nen elemző nagymesterek (Veli­­mirovics, Ivanovics, Ivkov) sötét állását már némileg derűlátóbbnak ítélték. A MÁR EMLÍTETT Szportszkij Zsupnál című napilap újabb érde­kes hírrel szolgált olvasóinak. Eszerint Jezdimir Vasziljevics banktulajdonos és Kubát János meccsigazgató november elsején Kínába utazik, ho­gy részt vegyen a női világbajnokjelöltek ott, kezdő­dő tornáján. Beavatott források szerint a látogatás valódi célja az lenne, hogy folytassák a Belgrád­­ban megkezdett tárgyalásokat Fio­­rencio Campomanes FIDE-elnökkel. Konkrétabb részletek a tárgyalá­sok témáját illetően azonban —­ egyelőre — nem ismeretesek . .. Kákai Fejér A 19. parti lapzártáig nem fejező­dött be. Az utolsó jelentés szerint az állás. Világos (Fischer): Kh­3, Vhu; gv: dl: d3, hl. Sötét (Szpasszkij): Kg3, Vc7; gy: cö (világos lép). 7:3 Iil: 71 HÁZTARTÁSI TÜZELŐOLAJ 17,80 Ft F 20/40 KÖZÜLETI FŰTŐOLAJ 41,10 Ft KÖZLEKEDÉSI GÁZOLAJ 42,10 Ft Ingyenes szállítással az egész ország terül­etén ! Legkisebb tétel 5000 liter. Fax: 06/74-85282. Tel.: (Tamási): 714-1551. Szálítási határidő: 2 nap! NON-STOP rendelésfelvétel és kiszolgálási

Next