Nemzeti Sport, 1998. november (9. évfolyam, 299-328. szám)

1998-11-22 / 320. szám

Kamarai hirdetés Iroda a gazdaságért Több mint három éve fogadja a kamara tagjait és a magyar gazdaság iránt érdeklődő külföldi üzletembe­reket a Baross Gábor Szolgáltató Iroda, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara első szolgáltató irodája. Az elmúlt esztendő tapasztalatai azt tükrözik, hogy a kialakult szolgál­tatóirodai hálózatból továbbra is ki­emelkedik a „vasminiszterről” elne­vezett centrum, hiszen a kamara tagjai szívesen keresik fel a megszo­kott irodát, ahol szinte minden gondjukra-bajukra orvoslatot talál­hatnak, ahol hozzáférhetnek a vál­lalkozásuk működtetéséhez szüksé­ges gazdasági adatokhoz, s tájéko­zódhatnak a kamara által kínált va­lamennyi szolgáltatásról. A Baross Gábor Iroda szolgáltatá­sai közül talán legnépszerűbb a gaz­dasági partnerkeresés. Annak elle­nére sikeres ez a terület, hogy a BKIK tagnyitvántartása nem nyilvá­nos, így ebből a forrásból nem merít­het az iroda. A rendelkezésre álló számos elektronikus és nyomtatott katalógus azonban megbízható tájé­koztatást adhat az érdeklődőknek arról, hogy melyik cég mivel foglal­kozik. E jegyzékek felhasználásával az iroda munkatársai minden jelent­kezőnek profitba vágó címeket ad­­nak­. A gazdasági partnerkereső szolgáltatás elérhető személyesen és telefaxon, illetve e-mail segítségével is.. Október óta a legkorszerűbb in­formációtechnikai eszköz, az Inter­net által nyújtott lehetőségek is az érdeklődők rendelkezésére állnak. Az új szolgáltatás természetesen ugyancsak minden kamarai tag szá­mára hozzáférhető. Akár önállóan, akár a szakképzett munkatársak se­gítségével megkereshető bármilyen gazdasági információ, vagy cím, amely a világhálón elérhető. A kime­ríthetetlen információforrás most már a budapesti gazdasági szereplő­ket is segítheti. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok vállalkozó, vagy leendő vállalkozó szívesen fordul gondjai­val, ötleteivel, elképzeléseivel a Bu­dapesti Kereskedelmi és Iparkamara kiemelt szolgáltató irodájához. A vállalkozásalapítási tanácsadás pél­dául a fiatal, vállalkozók számára jelent biztonságos vállalkozáskez­dést. A szakértők sok esetben olyan lehetőségeket is feltárnak a hozzá­juk fordulók előtt, amelyek egészen új irányt adnak a tervezgetésnek. Hasonlóan népszerű szolgáltatás a jogi tájékoztatás. Ennek keretében az iroda munkatársai azokat a jog­szabályokat gyűjtik össze az érdek­lődők számára, amelyek az adott kérdésre vonatkozhatnak. Természe­tes, hogy az, aki járatlan a paragra­fusok között, aki nem érti a kacifán­tos jogi nyelvet, hiába kapja kézhez a kérdéseire vonatkozó jogszabályo­kat, nem tud mit kezdeni vele. Ép­pen ezért hetente kétszer jogi ta­nácsadó tart konzultációt az irodá­ban. Érdemes azonban fölhívni a fi­gyelmet arra, hogy a Budapesti Ke­reskedelmi és Iparkamara nem avat­kozhat be egyes konkrét jogi ügyek­be, így az iroda munkatársa is csak tájékoztatást adhat, s az adott ügy­ben konkrét megoldási javaslatot nem tehet. A kereskedelemtechnikai tanács­adás keretében főleg a külkereske­delemmel foglalkozók juthatnak olyan információkhoz, amelyek nél­kül jelentős veszteségeket is elszen­vedhetnének. Sokszor éppen a Ba­ross Gábor Szolgáltató Irodában be­szerzett egy-egy szerződésminta, vagy nemzetközi szerződési szöveg vezet sikeres külpiaci szerepléshez. Mivel Magyarországon a külkeres­kedelmi tevékenység liberalizált, az­az minden vállalkozás alanyi joga, hogy külkereskedelmi tevékenységet folytasson, sokszor van szükség a szakszerű iránymutatásra. A kereskedelemtechnikai szolgál­tatáshoz szorosan­ kapcsolódik a vám- és vámtechnikai tanácsadás. Magyarországon ugyanis szinte ez az egyetlen hely, ahol a magyar vámté­telek mellett a külföldi vámtételek is megismerhetőek. Nagyon sok vállal­kozónak segít a közelebbi és távo­labbi országok vámtételeinek feltér­képezése. A hazai vállalkozások legnagyobb gondján, az állandó pénzhiányon is enyhíteni igyekszik a Baross Gábor Iroda. Természetesen pénzt, hitelt az iroda sem kínálhat, de a pénzügyi tájékoztatás keretében a kamara tagjait tájékoztatja a legkedvezmé­nyesebb hitellehetőségekről, a ban­kok hitelnyújtási gyakorlatáról és hitelfeltételeiről. Az irodában meg­találhatóak a legfrissebb adatok az állami alapokról, a kamattámogatá­sokról, a megpályázható összegek­ről. Nagyon sokan keresik fel a Baross Gábor Irodát azért, hogy a könyvtár szolgáltatásit vegyék igénybe. Itt működik ugyanis a Budapesti Keres­kedelmi és Iparkamara gazdasági szakkönyvtára, amelynek polcain megtalálhatóak a legújabb szak­könyvek és tájékoztató kiadványok, a legfontosabb közlönyök és gazda­sági folyóiratok.. Ezek az adatok nem csupán akkor hasznosak, ha va­laki tájékozódni kíván valamely or­szágban fellelhető gazdasági lehető­ségek felől, de akkor is, ha az érdek­lődő egy külföldi cég adataira kíván­csi, vagy idegenben akar vállalko­zásba kezdeni. A Baross Gábor Szolgáltató Iroda szolgáltatásai személye­sen, telefonon, telefaxon és e­­mailen vehetőek igénybe a Bu­dapesti Kereskedelmi és Iparka­mara tagjai számára. A szolgál­tatás igénybevételénél szükséges a BKIK regisztrációs szám köz­lése. A nyitva tartás: hétfőn, ked­den, szerdán és pénteken 9.00 és 14.00 között, csütörtökön 9.00 és 17.00 között. Cím: 1055 Budapest, Kossuth L. tér 6-8. IV. emelet Telefon/fax: 359-33-33, 353-32-45, 353-32-21. E-mail: bgszi.(bkik.)hu IX. 320. • 1998. november 22. EU-információk Hozzáértők szerint, ha a mai tempóban halad a különféle érde­kelt csoportok uniós felkészítése, könnyen lehet: sokakat hideg zu­hanyként ér majd a csatlakozás. Természetesen a legszigorúbb vizs­gát a vállalkozóknak kell majd ten­niük, hiszen az európai jogszabá­lyoknak és normáknak nem könnyű megfelelni. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara számtalan szolgáltatás­sal igyekszik felkészíteni a fővárosi cégeket arra, hogy meg tudjanak fe­lelni a jövendő elvárásoknak. Jelen­leg ugyanis a vállalatok többsége az éppen adott piaci és szabályozói kö­rülményekhez próbál alkalmazkod­ni, s alig rendelkezik integrációs al­kalmazkodási programmal. A budapesti Merkúr Szállodában november huszonhetedikén az egy­­esztendős működéséről ad számot a Kamara Euroinformációs Dokumen­tációs Központja. A nagyszabású rendezvényen megtekinthetőek lesz­nek a különféle EU-információkat tartalmazó anyagok, kiadványok, s a jelenlévő szakemberek válaszolnak a közönség kérdéseire is. Az előzményekhez tartozik, hogy a BKIK és a Külügyminisztérium kö­zött korábban létrejött együttműkö­dési megállapodás teremtett alapot ahhoz, hogy tavaly szeptemberre már rendelkezésre állhasson a Dokumen­tációs Központ számítógépes rend­szere, s gazdag dokumentumtára. Az elmúlt esztendőben tizenegy önálló, EU-ról szóló kiadványt ké­szített a központ. A Társulási Szer­ződés aláírása óta egyre növekszik az igény az EU-integrációval kap­csolatos ismeretanyag iránt. A hazai vállalkozók elsősorban a vállalati minőséggazdálkodási rendszerek iránt érdeklődtek, de hasonló vára­kozás előzi meg a nálunk ma még kevéssé ismert, ám rövidesen megje­lenő CE minőségjelző rendszerekkel kapcsolatos információkat. A rendezvény kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a BKIK - osztrák példákat mintául véve - esztendők­kel az EU-csatlakozás előtt kezdett hozzá az EURO-ismeretek terjeszté­séhez. A magyar kamarai rendszer­hez hasonlóan működő, közjogi ala­pokon álló Osztrák Gazdasági Ka­marától, valamint a bécsi társszer­vezettől közvetlen tapasztalatokat szerezhetett a fővárosi iparkamara. Az osztrák kamarák például azt is felismerték, hogy rendkívül nagy je­lentősége lehet a szakmaspecifikus ismeretközlésnek. Ez az elv a BKIK tájékoztatási gyakorlatában hamarosan szintén megjelenik. A szükséges ismeretek jelentős része ugyanis a reálgazda­ságban érdekelt cégek, az ipari és kereskedelmi vállalkozások számá­ra szinte teljesen azonos. Ez azért lehetséges, mert az Európai Unió­ban a jogszabályok jellemzően nem az ágazatokról szólnak, hanem álta­lában a vállalkozói-üzleti tevékeny­ségről. Az általános megfogalmazá­sokat követi, követheti azután az a fejezet, amely az egyes szakmákra vonatkozó szabályozásokat taglalja. Mivel a szabályozás Magyaroszág csatlakozása esetén nálunk is ha­sonlóvá válik, a BKIK fontosnak tartja, hogy a csatlakozási tárgyalá­sokkal párhuzamosan, az átvilágí­tásból következő jogszabályhalmaz­ról témák szerint tájékoztassa az ér­dekelteket. Az ésszerű szervezés természete­sen a hazai vállalkozók tájékozó­dását is megkönnyíti majd. Az Eu­roinformációs Dokumentációs Központban minden EU-jogsza­­bály az érdeklődők rendelkezésére áll. A jogszabályanyagot - akár már Magyarországon is érvényes, akár majd csak a csatlakozáskor lép érvénybe - réteg-, illetve szak­maspecifikus igényeknek megfele­lően rendszerezi a központ, így le­hetővé válik, hogy az Euroinformá­ciós Dokumentációs Központ az ér­deklődő vállalkozó számára szinte „személyre szabott” információkat adjon, azaz a szakemberek meg tudják majd mondani az érdeklő­dőnek, hogy az ő termékére, szol­gáltatására vonatkozóan milyen szabályozás van érvényben az Eu­rópai Unióban. Sajnos, a rendkívül kényelmes adattár ma még nem áll rendelkezésre, hiszen a a folyamat­ban lévő kialakítása óriási feladat. A BKIK Euroinformációs Dokumentációs Központ ed­dig elkészült tizenegy EU-in­­formációkat tartalmazó kiad­ványa a tagok számára térí­tésmentesen beszerezhető. Az Euroinformációs Doku­mentációs Központ címe: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. Tel: 356-9000/553, 375-1539 Fax: 202-0889 A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara november végi eseménynaptára A BKIK novemberben a következő eseményekre várja fővárosi, regisztrált tagjait: Időpont: november 24. 14 óra Esemény: Vállalkozói Fórum az autópálya-építéssel, -üzemeltetéssel, -díjszabással kapcsolatos kamarai állásfoglalásról Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) és újságírók Érdeklődni: Karácsony Gabriella Telefon: 356-9000/394 Helyszín: BKIK Közlekedési Szolgáltató Centrum Budapest, XV. ker., Széchenyi tér 1. _______Szervező:___________________________________________________________BKIK, VI. osztály Időpont: november 24. 14 óra Esemény: Vállalkozói Fórum a vásárcsarnokokról és piacokról Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) és újságírók Érdeklődni: Horváth Csilla Telefon: 202-6724,356-9000/110 Helyszín: BKIK, Budapest I. ker., Krisztina krt. 99. _______Szervező:_____________________________________________________________________BKIK Időpont: november 24. 15 óra Esemény: Cégvezetői klub Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) Érdeklődni: Kiss Imréné Telefon: 228-6754 Helyszín: Budacolor Kft., XXII., Nagytétényi út 23. ________Szervező:__________________________________________________BKIK, XXII. ker., Tagcsoport Időpont: november 24. 8.30-17 óra Esemény: Dán Napok Érdeklődni: Kormos Katalin (Dán Nagykövetség) Telefon: 355-7320 Helyszín: Budapest Hilton Szálloda Részt vehetnek: A rendezvény nyilvános _________Szervező:________________________________________Dán Nagykövetség, Dán Kereskedelmi Kamara Időpont: november 25. 16 óra Esemény: Ismerkedés az Internettel Érdeklődni: Szűcs Beáta Telefon: 287-3659 Helyszín: XXIII. Ker. Szórg. dr., Bp., Grassalkovich u. 167/b Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai _______Szervező:_________________________________________________BKIK, XXIII. ker. Tagcsoport Időpont: november 27. 10-13 óra Esemény: Irány Európa című szeminárium Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai Érdeklődni: Végh Judit információ-menedzser Nuridsány Judit EU-könyvtáros Telefon: 375-1539, 356-9000/104, 553, 575 , Helyszín: Hotel Mercure Buda (Budavári Étterem) Budapest I., Krisztina krt. 41-43. _______Szervező:_______________________BKIK EU-Információs és Dokumentációs Szolgáltató Központ Időpont: november 28. 9 óra Esemény: Adókonzultáció egyéni vállalkozóknak Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) Érdeklődni: Takács Ildikó Telefon: 214-1828, 356-9000/340, 423 Helyszín: Kossuth Klub, Bp. VIII., Múzeum u. 7. _______Szervező:__________________________________________________BKIK, Oktatási Igazgatóság Időpont: november 30. 9 óra Esemény: Az egyéni vállalkozók 1998. évi adóbevallásának előkészítése Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) Érdeklődni: Takács Ildikó Telefon: 214-1828, 356-9000/340, 423 Helyszín: Villányi úti Konferenciaközpont, Bp. XI., Villányi út 11-13. _______Szervező:__________________________________________________BKIK, Oktatási Igazgatóság A BKIK tagjainak szervezett programokon a kamara regisztrált vállalkozóinak, vállalkozásainak a részvétel ingyenes. A szervezők egyes esetekben az időpont és a helyszín megváltoztatására kényszerülhetnek, ezért kérjük, hogy a félreértések elkerülése érdekében a rendezvényekről a szervezőnél, a megadott telefonszámon előzetesen érdeklődjenek! A kamara ingyenes információs zöld száma: 06 (80) 46-46-46 Üzletiz a BKIK gazdasági hetilapja (a kamara tagjainak térítésmentesen jár) Kamarai Szemle a BKIK internetes szolgáltatása http ://www. bkik. hu E-mail: gabriel@bkik.hu Az összeállítás a BKIK PR és Kommunikációs Igazgatóságának segítségével készült

Next