Nemzeti Sport, 1998. november (9. évfolyam, 299-328. szám)
1998-11-22 / 320. szám
Kamarai hirdetés Iroda a gazdaságért Több mint három éve fogadja a kamara tagjait és a magyar gazdaság iránt érdeklődő külföldi üzletembereket a Baross Gábor Szolgáltató Iroda, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara első szolgáltató irodája. Az elmúlt esztendő tapasztalatai azt tükrözik, hogy a kialakult szolgáltatóirodai hálózatból továbbra is kiemelkedik a „vasminiszterről” elnevezett centrum, hiszen a kamara tagjai szívesen keresik fel a megszokott irodát, ahol szinte minden gondjukra-bajukra orvoslatot találhatnak, ahol hozzáférhetnek a vállalkozásuk működtetéséhez szükséges gazdasági adatokhoz, s tájékozódhatnak a kamara által kínált valamennyi szolgáltatásról. A Baross Gábor Iroda szolgáltatásai közül talán legnépszerűbb a gazdasági partnerkeresés. Annak ellenére sikeres ez a terület, hogy a BKIK tagnyitvántartása nem nyilvános, így ebből a forrásból nem meríthet az iroda. A rendelkezésre álló számos elektronikus és nyomtatott katalógus azonban megbízható tájékoztatást adhat az érdeklődőknek arról, hogy melyik cég mivel foglalkozik. E jegyzékek felhasználásával az iroda munkatársai minden jelentkezőnek profitba vágó címeket adnak. A gazdasági partnerkereső szolgáltatás elérhető személyesen és telefaxon, illetve e-mail segítségével is.. Október óta a legkorszerűbb információtechnikai eszköz, az Internet által nyújtott lehetőségek is az érdeklődők rendelkezésére állnak. Az új szolgáltatás természetesen ugyancsak minden kamarai tag számára hozzáférhető. Akár önállóan, akár a szakképzett munkatársak segítségével megkereshető bármilyen gazdasági információ, vagy cím, amely a világhálón elérhető. A kimeríthetetlen információforrás most már a budapesti gazdasági szereplőket is segítheti. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok vállalkozó, vagy leendő vállalkozó szívesen fordul gondjaival, ötleteivel, elképzeléseivel a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara kiemelt szolgáltató irodájához. A vállalkozásalapítási tanácsadás például a fiatal, vállalkozók számára jelent biztonságos vállalkozáskezdést. A szakértők sok esetben olyan lehetőségeket is feltárnak a hozzájuk fordulók előtt, amelyek egészen új irányt adnak a tervezgetésnek. Hasonlóan népszerű szolgáltatás a jogi tájékoztatás. Ennek keretében az iroda munkatársai azokat a jogszabályokat gyűjtik össze az érdeklődők számára, amelyek az adott kérdésre vonatkozhatnak. Természetes, hogy az, aki járatlan a paragrafusok között, aki nem érti a kacifántos jogi nyelvet, hiába kapja kézhez a kérdéseire vonatkozó jogszabályokat, nem tud mit kezdeni vele. Éppen ezért hetente kétszer jogi tanácsadó tart konzultációt az irodában. Érdemes azonban fölhívni a figyelmet arra, hogy a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara nem avatkozhat be egyes konkrét jogi ügyekbe, így az iroda munkatársa is csak tájékoztatást adhat, s az adott ügyben konkrét megoldási javaslatot nem tehet. A kereskedelemtechnikai tanácsadás keretében főleg a külkereskedelemmel foglalkozók juthatnak olyan információkhoz, amelyek nélkül jelentős veszteségeket is elszenvedhetnének. Sokszor éppen a Baross Gábor Szolgáltató Irodában beszerzett egy-egy szerződésminta, vagy nemzetközi szerződési szöveg vezet sikeres külpiaci szerepléshez. Mivel Magyarországon a külkereskedelmi tevékenység liberalizált, azaz minden vállalkozás alanyi joga, hogy külkereskedelmi tevékenységet folytasson, sokszor van szükség a szakszerű iránymutatásra. A kereskedelemtechnikai szolgáltatáshoz szorosan kapcsolódik a vám- és vámtechnikai tanácsadás. Magyarországon ugyanis szinte ez az egyetlen hely, ahol a magyar vámtételek mellett a külföldi vámtételek is megismerhetőek. Nagyon sok vállalkozónak segít a közelebbi és távolabbi országok vámtételeinek feltérképezése. A hazai vállalkozások legnagyobb gondján, az állandó pénzhiányon is enyhíteni igyekszik a Baross Gábor Iroda. Természetesen pénzt, hitelt az iroda sem kínálhat, de a pénzügyi tájékoztatás keretében a kamara tagjait tájékoztatja a legkedvezményesebb hitellehetőségekről, a bankok hitelnyújtási gyakorlatáról és hitelfeltételeiről. Az irodában megtalálhatóak a legfrissebb adatok az állami alapokról, a kamattámogatásokról, a megpályázható összegekről. Nagyon sokan keresik fel a Baross Gábor Irodát azért, hogy a könyvtár szolgáltatásit vegyék igénybe. Itt működik ugyanis a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara gazdasági szakkönyvtára, amelynek polcain megtalálhatóak a legújabb szakkönyvek és tájékoztató kiadványok, a legfontosabb közlönyök és gazdasági folyóiratok.. Ezek az adatok nem csupán akkor hasznosak, ha valaki tájékozódni kíván valamely országban fellelhető gazdasági lehetőségek felől, de akkor is, ha az érdeklődő egy külföldi cég adataira kíváncsi, vagy idegenben akar vállalkozásba kezdeni. A Baross Gábor Szolgáltató Iroda szolgáltatásai személyesen, telefonon, telefaxon és emailen vehetőek igénybe a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara tagjai számára. A szolgáltatás igénybevételénél szükséges a BKIK regisztrációs szám közlése. A nyitva tartás: hétfőn, kedden, szerdán és pénteken 9.00 és 14.00 között, csütörtökön 9.00 és 17.00 között. Cím: 1055 Budapest, Kossuth L. tér 6-8. IV. emelet Telefon/fax: 359-33-33, 353-32-45, 353-32-21. E-mail: bgszi.(bkik.)hu IX. 320. • 1998. november 22. EU-információk Hozzáértők szerint, ha a mai tempóban halad a különféle érdekelt csoportok uniós felkészítése, könnyen lehet: sokakat hideg zuhanyként ér majd a csatlakozás. Természetesen a legszigorúbb vizsgát a vállalkozóknak kell majd tenniük, hiszen az európai jogszabályoknak és normáknak nem könnyű megfelelni. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara számtalan szolgáltatással igyekszik felkészíteni a fővárosi cégeket arra, hogy meg tudjanak felelni a jövendő elvárásoknak. Jelenleg ugyanis a vállalatok többsége az éppen adott piaci és szabályozói körülményekhez próbál alkalmazkodni, s alig rendelkezik integrációs alkalmazkodási programmal. A budapesti Merkúr Szállodában november huszonhetedikén az egyesztendős működéséről ad számot a Kamara Euroinformációs Dokumentációs Központja. A nagyszabású rendezvényen megtekinthetőek lesznek a különféle EU-információkat tartalmazó anyagok, kiadványok, s a jelenlévő szakemberek válaszolnak a közönség kérdéseire is. Az előzményekhez tartozik, hogy a BKIK és a Külügyminisztérium között korábban létrejött együttműködési megállapodás teremtett alapot ahhoz, hogy tavaly szeptemberre már rendelkezésre állhasson a Dokumentációs Központ számítógépes rendszere, s gazdag dokumentumtára. Az elmúlt esztendőben tizenegy önálló, EU-ról szóló kiadványt készített a központ. A Társulási Szerződés aláírása óta egyre növekszik az igény az EU-integrációval kapcsolatos ismeretanyag iránt. A hazai vállalkozók elsősorban a vállalati minőséggazdálkodási rendszerek iránt érdeklődtek, de hasonló várakozás előzi meg a nálunk ma még kevéssé ismert, ám rövidesen megjelenő CE minőségjelző rendszerekkel kapcsolatos információkat. A rendezvény kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a BKIK - osztrák példákat mintául véve - esztendőkkel az EU-csatlakozás előtt kezdett hozzá az EURO-ismeretek terjesztéséhez. A magyar kamarai rendszerhez hasonlóan működő, közjogi alapokon álló Osztrák Gazdasági Kamarától, valamint a bécsi társszervezettől közvetlen tapasztalatokat szerezhetett a fővárosi iparkamara. Az osztrák kamarák például azt is felismerték, hogy rendkívül nagy jelentősége lehet a szakmaspecifikus ismeretközlésnek. Ez az elv a BKIK tájékoztatási gyakorlatában hamarosan szintén megjelenik. A szükséges ismeretek jelentős része ugyanis a reálgazdaságban érdekelt cégek, az ipari és kereskedelmi vállalkozások számára szinte teljesen azonos. Ez azért lehetséges, mert az Európai Unióban a jogszabályok jellemzően nem az ágazatokról szólnak, hanem általában a vállalkozói-üzleti tevékenységről. Az általános megfogalmazásokat követi, követheti azután az a fejezet, amely az egyes szakmákra vonatkozó szabályozásokat taglalja. Mivel a szabályozás Magyaroszág csatlakozása esetén nálunk is hasonlóvá válik, a BKIK fontosnak tartja, hogy a csatlakozási tárgyalásokkal párhuzamosan, az átvilágításból következő jogszabályhalmazról témák szerint tájékoztassa az érdekelteket. Az ésszerű szervezés természetesen a hazai vállalkozók tájékozódását is megkönnyíti majd. Az Euroinformációs Dokumentációs Központban minden EU-jogszabály az érdeklődők rendelkezésére áll. A jogszabályanyagot - akár már Magyarországon is érvényes, akár majd csak a csatlakozáskor lép érvénybe - réteg-, illetve szakmaspecifikus igényeknek megfelelően rendszerezi a központ, így lehetővé válik, hogy az Euroinformációs Dokumentációs Központ az érdeklődő vállalkozó számára szinte „személyre szabott” információkat adjon, azaz a szakemberek meg tudják majd mondani az érdeklődőnek, hogy az ő termékére, szolgáltatására vonatkozóan milyen szabályozás van érvényben az Európai Unióban. Sajnos, a rendkívül kényelmes adattár ma még nem áll rendelkezésre, hiszen a a folyamatban lévő kialakítása óriási feladat. A BKIK Euroinformációs Dokumentációs Központ eddig elkészült tizenegy EU-információkat tartalmazó kiadványa a tagok számára térítésmentesen beszerezhető. Az Euroinformációs Dokumentációs Központ címe: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. Tel: 356-9000/553, 375-1539 Fax: 202-0889 A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara november végi eseménynaptára A BKIK novemberben a következő eseményekre várja fővárosi, regisztrált tagjait: Időpont: november 24. 14 óra Esemény: Vállalkozói Fórum az autópálya-építéssel, -üzemeltetéssel, -díjszabással kapcsolatos kamarai állásfoglalásról Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) és újságírók Érdeklődni: Karácsony Gabriella Telefon: 356-9000/394 Helyszín: BKIK Közlekedési Szolgáltató Centrum Budapest, XV. ker., Széchenyi tér 1. _______Szervező:___________________________________________________________BKIK, VI. osztály Időpont: november 24. 14 óra Esemény: Vállalkozói Fórum a vásárcsarnokokról és piacokról Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) és újságírók Érdeklődni: Horváth Csilla Telefon: 202-6724,356-9000/110 Helyszín: BKIK, Budapest I. ker., Krisztina krt. 99. _______Szervező:_____________________________________________________________________BKIK Időpont: november 24. 15 óra Esemény: Cégvezetői klub Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) Érdeklődni: Kiss Imréné Telefon: 228-6754 Helyszín: Budacolor Kft., XXII., Nagytétényi út 23. ________Szervező:__________________________________________________BKIK, XXII. ker., Tagcsoport Időpont: november 24. 8.30-17 óra Esemény: Dán Napok Érdeklődni: Kormos Katalin (Dán Nagykövetség) Telefon: 355-7320 Helyszín: Budapest Hilton Szálloda Részt vehetnek: A rendezvény nyilvános _________Szervező:________________________________________Dán Nagykövetség, Dán Kereskedelmi Kamara Időpont: november 25. 16 óra Esemény: Ismerkedés az Internettel Érdeklődni: Szűcs Beáta Telefon: 287-3659 Helyszín: XXIII. Ker. Szórg. dr., Bp., Grassalkovich u. 167/b Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai _______Szervező:_________________________________________________BKIK, XXIII. ker. Tagcsoport Időpont: november 27. 10-13 óra Esemény: Irány Európa című szeminárium Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai Érdeklődni: Végh Judit információ-menedzser Nuridsány Judit EU-könyvtáros Telefon: 375-1539, 356-9000/104, 553, 575 , Helyszín: Hotel Mercure Buda (Budavári Étterem) Budapest I., Krisztina krt. 41-43. _______Szervező:_______________________BKIK EU-Információs és Dokumentációs Szolgáltató Központ Időpont: november 28. 9 óra Esemény: Adókonzultáció egyéni vállalkozóknak Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) Érdeklődni: Takács Ildikó Telefon: 214-1828, 356-9000/340, 423 Helyszín: Kossuth Klub, Bp. VIII., Múzeum u. 7. _______Szervező:__________________________________________________BKIK, Oktatási Igazgatóság Időpont: november 30. 9 óra Esemény: Az egyéni vállalkozók 1998. évi adóbevallásának előkészítése Részt vehetnek: a BKIK regisztrált tagjai (vállalkozók, vállalkozások) Érdeklődni: Takács Ildikó Telefon: 214-1828, 356-9000/340, 423 Helyszín: Villányi úti Konferenciaközpont, Bp. XI., Villányi út 11-13. _______Szervező:__________________________________________________BKIK, Oktatási Igazgatóság A BKIK tagjainak szervezett programokon a kamara regisztrált vállalkozóinak, vállalkozásainak a részvétel ingyenes. A szervezők egyes esetekben az időpont és a helyszín megváltoztatására kényszerülhetnek, ezért kérjük, hogy a félreértések elkerülése érdekében a rendezvényekről a szervezőnél, a megadott telefonszámon előzetesen érdeklődjenek! A kamara ingyenes információs zöld száma: 06 (80) 46-46-46 Üzletiz a BKIK gazdasági hetilapja (a kamara tagjainak térítésmentesen jár) Kamarai Szemle a BKIK internetes szolgáltatása http ://www. bkik. hu E-mail: gabriel@bkik.hu Az összeállítás a BKIK PR és Kommunikációs Igazgatóságának segítségével készült