Nemzeti Sport, 2003. december (14. évfolyam, 327-355. szám)

2003-12-13 / 339. szám

2003. december 13., szombat nemzetisport FORMULA-1: Franciaország haladékot kapott Frentzen visszavonulót fújt Munkatársunktól. MTI Franciaország de­cember végéig ka­pott haladékot a Nemzetközi Automobil-szövetségtől (FIA), hogy megoldja Formula-1-es versennyel kapcsolatos nehézségeit, és futamát a jövő­ évi versenynaptárban tartsa. Az FIA tanácsa pénteki, mona­cói ülése után annyit közölt: a viadalt megrendezik július 4-én, ha két feltétel teljesül az év utolsó napján tartandó megbeszélésen. Az FIA követelése, hogy köttessen egy szerződés a For­­mula-1 teljhatalmú ura, Benne Eccle­­stone és a francia szövetség között, és a megállapodással - azaz a futam meg­rendezésével - az autósport elitkategó­riájának minden csapata egyetértsen. A Francia Nagydíjat eredetileg július 11- re írták ki, de az új elképzelések szerint egy héttel korábban kerülne sor a mag-Formula- 1-es teszt, csütörtök Jerez: 1. De la Rosa (spanyol, McLaren- Mercedes, Michelin) 1:16.210 (54 kör), 3. Alonso (spanyol, Renault, M) 1:16.705 (118), 3. Gené (spanyol, Williams-BMW, M) 1:17.162 (88), 4. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW, M) 1:17.339 (62), 5. Wurz (osztrák, McLaren-Mercedes, M) 1:17.665 (67), 6. Montagny (francia, Renault, M) 1:17.777 (106) A Formula-1-es vb 2004. évi programja Március 7.: Ausztrál Nagydíj (Melbourne), március 21.: Malajziai Nagydíj (Sepang), április 4.: Bahreini Nagydíj (Bahrein), áp­rilis 25.: San Marinó-i Nagydíj (Imola), ay-cours-i viadalra, feltéve, ha a házi­gazdák felül tudnak kerekedni pénz­ügyi nehézségeiken. Miközben a „főnökök” a naptárról döntöttek, Jerezben folytatódott a tesztelés. Csütörtökön Pedro de la Rosa volt a leggyorsabb a McLarennel, mi­közben a Williams színeiben bemutat­kozott a száguldó cirkusz első kínai tesztpilótája, a 21 éves Ho-Pin Tung is. A Formula-1-ben már csak a Jor­dánnál és a Minardinál vannak kiadó helyek a következő idényre (ezek egyikére pályázik a magyar Baum­­gartner Zsolt is), de a jelöltek száma eggyel csökkent. Heinz-Harald Frentzen ugyanis úgy döntött, a né­met túraautóbajnokságban (DTM) folytatja pályafutását. A 36 éves német pilóta egyéves szerződést írt alá az Opel-istállóval. Frentzen a megálla­podás után csak annyit mondott: „Alaposan átgondoltam mindent, és csak azután döntöttem. ” május 9.: Spanyol Nagydíj (Barcelona), május 23.: Monacói Nagydíj (Monte-Car­­lo), május 30.: Európai Nagydíj (Nürburg­­ring, Németország), június 13.: Kanadai Nagydíj (Montreal), június 20.: Egyesült Államok Nagydíja (Indianapolis), július 4.: Francia Nagydíj (Magny-Cours) - szerző­déskötésre vár, július 11. : Brit Nagydíj (Silverstone), július 25.: Német Nagydíj (Hockenheim), augusztus 15.: MA­GYAR NAGYDÍJ (Hungaroring), au­gusztus 29.: Belga Nagydíj (Spa- Francorchamps), szeptember 12.: Olasz Nagydíj (Monza), szeptember 26.: Kínai Nagydíj (Sanghaj), október 10.: Japán Nagydíj (Szuzuka), október 24.: Brazil Nagydíj (Sao Paulo) SALAKMOTOR. A mi színeinkben indulhat az egyéni vb-n Matej Ferjan magyar lehet BOROS NORBERT „Bárcsak nekünk lenne egy ilyen verseny­zőnk­” - sóhajtoztak a szurkolók a lelá­tókon a szlovén Matej Ferjan motoro­zását látva a magyar bajnoki viadalo­kon. Lehet, hogy teljesül a fanatikusok vágya, és a következő szezonban a szlo­vén klasszis magyar licenccel vág neki a világbajnoki küzdelemsorozatnak. Ahhoz, hogy a sztori „kerek” legyen, szükséges egy kis történeti visszatekintés Ferjan-ügyben. A ljubljanai motoros az elmúlt két évben a Grand Prix-ben húz­ta a gázt, és ez is nagy szerepet játszott abban, hogy megromlott a viszonya ha­zája motorosszövetségével. A felek nem tudtak dűlőre jutni, a vita szakításhoz vezetett, a szlovén szövetség anyagi kö­veteléseit teljesítette Ferjan, és ezért cse­rébe a sportvezetők hozzájárultak, hogy legjobb versenyzőjük ausztrál licenccel vágjon neki az idei szezonnak. Ferjan így rótta a köröket az európai ligákban - köztük a magyar bajnokság­ban -, de jövőre mindenképpen olyan li­­cencet akar, amivel az adott federáció el­indítja az egyéni világbajnokságon, s így újra harcolhat a Grand Prix-szereplésért. A 27 éves szlovén jó kapcsolatot ala­kított ki magyar klubja, a Simon & Wolf SC első emberével, Simon Mik­lóssal, aki szívesen kiváltaná a Feri be­cenévre hallgató pilótának a magyar versenyzői engedélyt, s ez a megoldás a vaspapucsosnak is nagyon tetszik. Daragó Istvánt, a salakmotoros szak­ág vezetőjét kérdeztük: van-e reális esély arra, hogy Ferjan a 2004-es idényben magyar licenccel elinduljon az egyéni világbajnokságon? „Ha van olyan magyar klub, amely ki­váltja számára a licencet, és erre a megál­lapodásra áldását adja a szlovén szövetség is, akkor semmi akadálya, hogy Ferjant elindítsuk az egyéni vébén - mondta a sa­lakosok hazai vezetője. - A salakbizott­ság az idén hozott egy olyan döntést, amely szerint a jövő évi versenyszezon nyitányaként két kvalifikációs viadalt tartanak, és ha Ferjan ezeken jól szere­pel, nincs akadálya az indulásának. Ám mivel magyar útlevéllel nem rend­­­elkezik, sem a csapat-világbajnokság­nak számító Világkupán, sem a páros Európa-bajnokságon nem indulhat. Ezeken a versenyeken ugyanis a szö­vetségek csak nemzeti csapatukat in­díthatják. Burns jobban van RALI. Richard Burns viszonylag jól vi­seli azokat a kezeléseket, amelyeket a néhány héttel ezelőtt megállapított agytumora miatt kell kapnia. Ezt a fi­atal angol pilóta navigátora és barátja, Robert Reid mondta el, aki ezen a hé­ten meglátogatta a 2001. esztendő vi­lágbajnokát. „Richard ugyanolyan, mint volt: erős és pozitív gondolkodású - mondta Reid. - A kezeléseket kimerítő­nek találja, de az orvosok elégedettek. A mezőny tagja maradna. Amint arról már korábban beszámoltunk, a Citro­en az idén a szabálymódosítások miatt nem tudott szerződést hosszabbítani McRae-vel. A Subarunak sincs azon­ban túl sok ideje a gondolkodásra, legkésőbb december 17-én be kell je­lentenie, hogy ki lesz a pilótája - ak­kor jár le ugyanis az idénynyitó Mon­­te-Carlo-rali nevezési határideje. (Olaszország), október 15-17.: Kor­­zika-rali (Franciaország), október 29-31.: Katalán Rali (Spanyolország), november 12-14.: Ausztrál Rali Csökken McRae esélye RALI. A rali-vb kereskedelmi jogait birtokló David Richards szerint Colin McRae-nek egyre kevesebb esélye van arra, hogy a Subaru színeiben már jö­vőre visszatérjen az elitbe. Richards szerint, aki mellesleg a Subarukat épí­tő Prodrive egyik tulajdonosa, a japán gyár nem tudja finanszírozni az 1995- ös világbajnok szereplését. Elsősor­ban anyagi okokra hivatkoznak, de Richards szerint még nincs minden veszve, mivel jó néhány támogató és szakember szeretné, ha a skót a vb­ kész a versenynaptár RALI. A Nemzetközi Automobil-szö­vetség (FIA) elfogadta a rali-világbaj­nokság jövő évi programját, amelyben egyetlen kérdőjel szerepel, a Brit-rali. A program: Január 23-25.: Monte-Car­­lo-rali, február 6-8.: Svéd Rali, márci­us 12-14.: Mexikó Rali, április 16-18.: Új-Zéland Rali, május 14-16.: Ciprus­rali, június 4-6.: Akropolisz­ rali (Gö­rögország), június 25-27.: Török Rali, július 16-18.: Argentin Rali, augusz­tus 6-8.: Finn Rali, augusztus 20-22.: Német Rali, szeptember 3-5.: Japán Rali, szeptember 17-19.: Brit Rali (a dél-walesi utak biztonságossá tételétől függ), október 1-3.: Szardínia-rali Jól kezdtek a juniorok MŰKORCSOLYA. Eddig a várako­zásoknak megfelelően szerepelnek a magyar versenyzők a malmöi junior Grand Prix-döntőben: a nem titkol­tan az aranyra pályázó Hoffmann Nó­ra, Elek Attila kettős egyelőre a máso­dik, míg a dobogós álmokat dédelge­tő Pavuk Viktória a rövid program után a negyedik. A felnőttek Colora­do Springsben zajló GP-döntője - amelyben Sebestyén Júlia révén va­gyunk érdekeltek - magyar idő sze­rint szombat hajnalban kezdődött. Junior GP-döntő. Malmö Nők. Rövid program: 1. Lina Johansson (svéd) 0.5, 2. Ando (japán) 1.0, 3. Asada (japán) 1.5, 4. Pavuk Viktória (magyar) 2.0 Jégtánc. Kötelező: 1. Jelena Romanovsz­­kaja, Alexandr Gracsev (orosz) 0.4, 2. Hoff­mann Nóra, Elek Attila (magyar) 0.8, 3. Matthews, Zavozin (amerikai) 1.2 Egyéni és technikai sportok TEREPRALI: A hatszoros bajnok álma, hogy elinduljon a Dakaron Gál visszavette a trófeát TÓTH ANITA A Gál István, Oroszlán Tibor kettős né­hány nappal ezelőtt megszerezte hato­dik tereprali-bajnoki címét. A nyolc versenyből ötöt megnyert az összeszo­kott duó, és bár a záró futamon kiesett, az övé lett a bajnoki trófea. „Baba” - mert a pilótát mindenki csak így isme­ri - visszaszerezte a koronát, amit ta­valy Benyó Miklós elvett tőle. A legér­dekesebb az egészben az, hogy Gál nem először állt fel a padlóról, nem először mászott ki mély gödörből - az évek során megszokta, elfogadta, hogy a technikai sportokban senki sem me­het biztosra. Persze az újabb magyar bajnoki cím birtokában eltörpülnek például az év eleji gondok. - Nehezen kezdődött az idény, a ta­valyi kudarcok utolértek minket. Hiába vezettünk tizenkét perccel az idénynyi­tó viadalon, eltört a hátsó differenciál­művünk, úgyhogy két órát töltöttünk a hófalak között. Kizártak minket, és ami még rosszabb: dupla szorzós volt az a verseny, vagyis nem húsz, hanem negy­ven pont járt a győzelemért. - Miként viselte, hogy már megint megállt a gép? - Talán a korom teszi - nem vagyok már tinédzser -, hogy viszonylag jól vi­selem ezeket a dolgokat. A technikai sportokban ezt meg kell szoknia az embernek, hiszen túl sokat úgysem te­het ellene.­­ Miből merít erőt, amikor egymás után jönnek a technikai gondok, a koráb­ban megszokott sikerek pedig messze ke­rülnek? - A mérgem gyorsan elszáll, kiadom magamból a dühöt, és elkezdem keres­ni a megoldást. Az idén sikerült elég hamar megtalálnom, már a második versenyt megnyertem, és attól kezdve még négyet az idén. - Meglepte, hogy mennyire megerősö­dött a mezőny az utóbbi években? Vagy az, hogy az egyik versenyen mindössze két másodperces előnnyel tudott győzni Kis Sándor előtt?­­ Fura helyzet volt, annyi szent, a terepraliban ugyanis sokkal nagyobbak szoktak lenni a különbségek. És igaza van, a mezőny tényleg rengeteget fej­lődött az elmúlt években. Én már csak tudom, hiszen két évtizeddel ezelőtt ott voltunk a sportág születésénél is Oroszlán Tibi barátommal. De én csak örülök ennek a fejlődésnek, mert ha nincs ellenfél, akkor a győzelem sem olyan édes.­­ Az utóbbi években az volt a jellemző, hogy önök tették egyre magasabbra és ma­gasabbra a mércét. Az idén azonban nem feltétlenül az önöké volt a legjobb autó a mezőnyben. - Én is úgy látom, hogy a Kis Sanyi­­féle Nissan-csapat olyan technikát ho­zott ide a magyar bajnokságba, ami után most nekünk kell egy kicsit fut­nunk. Elismerem Kis Sanyi teljesítmé­nyét - attól függetlenül, hogy mi let­tünk a bajnokok -, mert például az idei Dakaron is remek eredményeket pro­dukált. - Mit jelent önnek a hatodik bajnoki címe? - Bajnoknak lenni mindig csodás ér­zés, főleg úgy, ha az embert legyőzik, és vissza kell hódítania a trófeát. Ne­künk ez sikerült az idén - bizonyítot­tuk, hogy ki lehet mászni a gödörből, legyen akármilyen mély. - Most következik az édes pihenés? - Úgy ismer? Persze, örülünk, de nem szabad elfelejteni, hogy február­ban már kezdődik a jövő évi bajnokság. - Készül valami meglepetéssel az ellen­felek számára? Úgy hallottam, új autót épít. Igaz ez? - Nyílt titok, hogy két autó készül a műhelyünkben - két csővázas Proto, amit én találtam ki anno. Az egyikben dízelmotor lesz, és Lukács András vezeti majd, a másik lesz az enyém, de azt még nem tudom, hogy abba milyen erőfor­rást szerelünk. Egyvalami azonban biz­tos: ezek a gépek már tökéletesen meg­felelnek majd a Dakar-előírásoknak. - Nagyon szenved attól, hogy az idén is itthon marad? - Bevallom, hogy igen. Rosszul esik, hogy a többiek készülnek, én pedig csak tévében nézem a versenyt. - Mit jelent az ön számára a Dakar? - Mindent. Egy terepralis szemszö­géből ez a világ legnagyobb versenye, autónak és embernek olyan megpró­báltatást jelent, mint semmi más. Na mindegy, talán majd jövőre... FOTÓ: CZAGÁNY BAL­ A Gál István, Oroszlán Tibor kettős az idei nyolc futamból ötöt megnyert, és ezzel megszerezte a hatodik országos bajnoki címét HIRDETÉS — —■■ ■ —————

Next