Nemzeti Sport, 2016. június (114. évfolyam, 148-177. szám)

2016-06-21 / 168. szám

s­port nemzeti c­saládi autó, amely a ver­senypályán is simán felveszi a harcot a riválisokkal? Nos, bármilyen furán is hangzik, ez tényleg igaz a Mitsubishi Lancer Eve X-re, amelyet különleges tulajdonságai és műszaki adatai va­rázsolnak igazi univerzális társsá. A közúton leginkább praktikussága, a versenypályán pedig elképesztő ereje miatt népszerű, és mivel Spitzmüller Csaba abszolút magyar ralibajnok­nak mindkét terepen­ bőven van vele tapasztalata, őt kértük meg, hogy ha­sonlítsa össze versenyautóját, az Evo X R4-et annak utcai változatával, az Evo X GSR-rel. „Külső tulajdonságait illetően a legnagyobb különbség, ami egy laikus számára feltűnhet, hogy a verseny­autóban kis túlzással semmi sem található, teljesen puritán - mondta a versenyző. - Minden karbonból és kevlárból készült, a műszerfalnál az órák helyén semmi sincs, csak egy piros LED mutatja adott esetben az olajnyomás hiányát, valamint egy LED-sor, hogy mikor kell váltani. Az autóban hidraulikus kézifék van, kar­bonülések, hatpontos biztonsági öv, és ami még feltűnő, hogy az egész karosszériát egy nagyon erős bukó­cső merevíti ki, ez óv meg minket az esetleges balesetektől." A VERSENYAUTÓ és a közúti változat tehát a belső felszereltséget illetően szinte teljesen eltér egymás­tól, és annak ellenére, hogy a műszaki adatokban nincsenek eget rengető kü­lönbségek, valójában menettulajdon­ságok terén is nagyon más a két kocsi. Ez azoknak a speciális extráknak kö­szönhetők, amelyeket kifejezet­­­­ten a versenyzéshez fejlesztettek ki. „Az utcai sportverzió motorja is kétezer köbcentis turbó, de a versenyautóban teljesen más komputer vezérli a hajtást és a központi aktív differenciálművet is, amelyet folyamatosan tudunk állít­­gatni. A motorvezérlő elektronika teljesen más, mint az utcai autóban - a pályákhoz és a körülményekhez megfelelően tudjuk kiválasztani az optimális beállítást." Látszik tehát, hogy az RA-es rali­autóban minden arra van kihegyezve, hogy folyamatosan a lehető leggyor­sabban lehessen száguldani vele, mindennek köszönhetően pedig a motor teljesítménye akár az ötszáz lóerőt is elérné, ha nem lenne köte­lező a turbószűkítő használata. Ha belegondolunk, hogy ez mennyire behatárolja a lehetőségeket, szinte hihetetlen, hogy ennek dacára is el­érik vele azt a teljesítményt, amit a GSR tud. A raliautó persze így is jóval mozgékonyabb és gyorsabb a közúti verziónál. „Egész jó gyorsulást biz­tosít, hogy az egyenes fogazású, tolókerekes váltónak köszönhetően csak a rajtnál kell kuplungolni, ké­sőbb már nem. Az is fontos, hogy a versenyautón csővázas futómű van, amely nagyon jól állítható, ráadásul erős és könnyű is egyben. Mivel a versenyautó legnagyobb ellensége a súly, fontos, hogy minden a lehető legkönnyebb legyen, és amit muszáj betenni, azt is mindenki a padlóra vagy a padló alá tervezi." a közúti Evo X-nek szégyenkeznie kellene mellette, hiszen az élet min­den terén nagyon praktikus kocsiról van szó, amit Spitzmüller Csaba is megerősít. „Ülünk egy szedánban, ami családi autónak is tökéletesen megfelel, s közben mégis olyan extravagáns sportkocsit vezetünk, amelyre azt mondhatjuk, hogy egy báránybőrbe bújtatott farkas. Azért jó, mert az egész család elfér ben­ne, ugyanakkor nyugodtan odaáll­hatunk vele a lámpához gyorsulni is, mert még egy Porsche mellett sem fog szégyent vallani. Ha az ember költ rá egy kicsit, ugyanazt a teljesítményt hozhatja ki belőle, mint egy négyszer-ötször drágább sportkocsiból, mindemellett pedig családi célokra is használható, sohasem fog cserbenhagy­ni." Szöveg: Zsoldos Barna C KÉTHETENTE KEDDEN 2016 JÚNUS 21 Műszaki adatok - nagyon hasonló a két autó Életmentő képességek A pilóták többségéhez hasonlóan Spitzmüller Csaba sem szeret szágul­dozni a közúton, hiszen a sebesség élményét úgyis megkapja a verse­nyek során, amelyeken ráadásul mindent ő maga tarthat irányítása alatt. „Bármilyen furán is hangzik, túl veszélyes üzemnek tartom a közutat. Mindig azt szoktam mondani, hogy az autósport kiszámíthatóan veszé­lyes, míg a közúti közlekedés kiszámíthatatlanul, mert nem tudhatom, hogy a többi sofőr adott helyzetekben miként reagál. Többször volt már, hogy megmentette az életem, hogy versenyzőként talán felkészültebben és más szemmel nézem a közlekedést. Egyszer az autópályán haladtam a belső sávban 130-as tempóval, erős oldalszél volt, és egy nyitott kami­on felé közelítettem, majd egyik pillanatról a másikra a platóról kirepült egy raklap. Tényleg annak köszönhetem az életem, hogy ezt láttam a szemem sarkából, és ekkora sebességnél is tudtam rá reagálni.” MELYEK A LEGFŐBB KÜLÖNBSÉGEK EGY VERSENYAUTÓ ÉS ANNAK UTCA­ MODELLJE KÖZÖTT? - A PILÓTA ELMONDJA M­­ ék EZEK AZ EXTRÁK teszik tehát annyira különlegessé és gyorssá a raliautót, ami ugyanakkor nem jelenti azt, hogy Az abszolút magyar ralibajnok Spitzmüller Csaba a versenypályán , és a közúton is a Mitsubishi Lancer Eve X-re esküszik FOTÓK: KOVÁCS NORBERT, MEDIA.MITSUBISHICARS.COM

Next