Nemzeti Sport, 2016. június (114. évfolyam, 148-177. szám)
2016-06-21 / 168. szám
sport nemzeti családi autó, amely a versenypályán is simán felveszi a harcot a riválisokkal? Nos, bármilyen furán is hangzik, ez tényleg igaz a Mitsubishi Lancer Eve X-re, amelyet különleges tulajdonságai és műszaki adatai varázsolnak igazi univerzális társsá. A közúton leginkább praktikussága, a versenypályán pedig elképesztő ereje miatt népszerű, és mivel Spitzmüller Csaba abszolút magyar ralibajnoknak mindkét terepen bőven van vele tapasztalata, őt kértük meg, hogy hasonlítsa össze versenyautóját, az Evo X R4-et annak utcai változatával, az Evo X GSR-rel. „Külső tulajdonságait illetően a legnagyobb különbség, ami egy laikus számára feltűnhet, hogy a versenyautóban kis túlzással semmi sem található, teljesen puritán - mondta a versenyző. - Minden karbonból és kevlárból készült, a műszerfalnál az órák helyén semmi sincs, csak egy piros LED mutatja adott esetben az olajnyomás hiányát, valamint egy LED-sor, hogy mikor kell váltani. Az autóban hidraulikus kézifék van, karbonülések, hatpontos biztonsági öv, és ami még feltűnő, hogy az egész karosszériát egy nagyon erős bukócső merevíti ki, ez óv meg minket az esetleges balesetektől." A VERSENYAUTÓ és a közúti változat tehát a belső felszereltséget illetően szinte teljesen eltér egymástól, és annak ellenére, hogy a műszaki adatokban nincsenek eget rengető különbségek, valójában menettulajdonságok terén is nagyon más a két kocsi. Ez azoknak a speciális extráknak köszönhetők, amelyeket kifejezetten a versenyzéshez fejlesztettek ki. „Az utcai sportverzió motorja is kétezer köbcentis turbó, de a versenyautóban teljesen más komputer vezérli a hajtást és a központi aktív differenciálművet is, amelyet folyamatosan tudunk állítgatni. A motorvezérlő elektronika teljesen más, mint az utcai autóban - a pályákhoz és a körülményekhez megfelelően tudjuk kiválasztani az optimális beállítást." Látszik tehát, hogy az RA-es raliautóban minden arra van kihegyezve, hogy folyamatosan a lehető leggyorsabban lehessen száguldani vele, mindennek köszönhetően pedig a motor teljesítménye akár az ötszáz lóerőt is elérné, ha nem lenne kötelező a turbószűkítő használata. Ha belegondolunk, hogy ez mennyire behatárolja a lehetőségeket, szinte hihetetlen, hogy ennek dacára is elérik vele azt a teljesítményt, amit a GSR tud. A raliautó persze így is jóval mozgékonyabb és gyorsabb a közúti verziónál. „Egész jó gyorsulást biztosít, hogy az egyenes fogazású, tolókerekes váltónak köszönhetően csak a rajtnál kell kuplungolni, később már nem. Az is fontos, hogy a versenyautón csővázas futómű van, amely nagyon jól állítható, ráadásul erős és könnyű is egyben. Mivel a versenyautó legnagyobb ellensége a súly, fontos, hogy minden a lehető legkönnyebb legyen, és amit muszáj betenni, azt is mindenki a padlóra vagy a padló alá tervezi." a közúti Evo X-nek szégyenkeznie kellene mellette, hiszen az élet minden terén nagyon praktikus kocsiról van szó, amit Spitzmüller Csaba is megerősít. „Ülünk egy szedánban, ami családi autónak is tökéletesen megfelel, s közben mégis olyan extravagáns sportkocsit vezetünk, amelyre azt mondhatjuk, hogy egy báránybőrbe bújtatott farkas. Azért jó, mert az egész család elfér benne, ugyanakkor nyugodtan odaállhatunk vele a lámpához gyorsulni is, mert még egy Porsche mellett sem fog szégyent vallani. Ha az ember költ rá egy kicsit, ugyanazt a teljesítményt hozhatja ki belőle, mint egy négyszer-ötször drágább sportkocsiból, mindemellett pedig családi célokra is használható, sohasem fog cserbenhagyni." Szöveg: Zsoldos Barna C KÉTHETENTE KEDDEN 2016 JÚNUS 21 Műszaki adatok - nagyon hasonló a két autó Életmentő képességek A pilóták többségéhez hasonlóan Spitzmüller Csaba sem szeret száguldozni a közúton, hiszen a sebesség élményét úgyis megkapja a versenyek során, amelyeken ráadásul mindent ő maga tarthat irányítása alatt. „Bármilyen furán is hangzik, túl veszélyes üzemnek tartom a közutat. Mindig azt szoktam mondani, hogy az autósport kiszámíthatóan veszélyes, míg a közúti közlekedés kiszámíthatatlanul, mert nem tudhatom, hogy a többi sofőr adott helyzetekben miként reagál. Többször volt már, hogy megmentette az életem, hogy versenyzőként talán felkészültebben és más szemmel nézem a közlekedést. Egyszer az autópályán haladtam a belső sávban 130-as tempóval, erős oldalszél volt, és egy nyitott kamion felé közelítettem, majd egyik pillanatról a másikra a platóról kirepült egy raklap. Tényleg annak köszönhetem az életem, hogy ezt láttam a szemem sarkából, és ekkora sebességnél is tudtam rá reagálni.” MELYEK A LEGFŐBB KÜLÖNBSÉGEK EGY VERSENYAUTÓ ÉS ANNAK UTCA MODELLJE KÖZÖTT? - A PILÓTA ELMONDJA M ék EZEK AZ EXTRÁK teszik tehát annyira különlegessé és gyorssá a raliautót, ami ugyanakkor nem jelenti azt, hogy Az abszolút magyar ralibajnok Spitzmüller Csaba a versenypályán , és a közúton is a Mitsubishi Lancer Eve X-re esküszik FOTÓK: KOVÁCS NORBERT, MEDIA.MITSUBISHICARS.COM