Nemzeti Társalkodó, 1840. július-december (1-26. szám)

1840-09-18 / 12. szám

mikor önmegtagadásodért az erény­ istene fel­deríti felhőtlen egét lelkedben, ’s érezni fogod azon édeni boldogságot, mellyet első szüleink a’ paradicsomban érzettek, mind addig mig isten ellen a’ kígyóval szövetségbe nem léptek­ Oh hány ifjaink vesztek ’s vesznek el ez úton ! Ön magok semmisítik meg magukat, elpazarol­va éltök’ azon kincsét, mellyet soha többé visz­­szaszerezni nem tudnak. Fiam, édes fiam! ha ezer nyelvvel szólhatnék most hozzád csak azt mondanám újra meg újra, hogy élted’e’kényes szakaban a’ csábítóktól őrizkedjél, nevetni, gú­nyolni fognak ők tégedet, feltárják előtted a’ po­kol’ virágösvényü pitvarát, de vesd meg hite­getésüket, mert hígy szavamnak, méreg van az aranyos pohárban, ’s undok férgek tanyáznak a’ belszobákban.Hagyd nevessenek, gúnyoljanak kül­sőképpen , belsőképpen tisztelni fognak tégedet. Az erény­ országa és hatalma olly erős, hogy azt az emberek bár mindig ostromolják , de meg­­semmílni nem tudják. Mint isten, örökkévaló ez. Második figyelmeztetésem már az, hogy testedet minél többféle foglalatos­ságokra h­a­j­­­é­s­e n , n­­­á­s használha­tóvá idomítsd. Remek mire istennek az em­beri test, ezerféle tehetség, ’s úgy szólva min­denható hatalom lappang annak alkotásában. Csak a’ 10 új mire nem képes? Nézz meg egy mi­vészt , mennyei hangokat csal ki azokkal az ér­zéketlen fából , megszólaltatja a’ néma érczeket, és mint isten közté sárral az életet, belé lehelli ’s megszólaltatja érzelmeit; fájdalmainak baj tár­saivá, örömeinek barátjaivá teszi. Egy Canova a’ márványba lelket önt általok , ’s másik arany­­értékű csipkét sző segedelmükkel. Ezeket ennél­fogva minél több működésekre alkalmasokká ten­ni emberi tökélyünkhöz tartozik. Soha meg nem tudom engedni magamnak azon hibát, hogy is­kolai tanulmányom mellett, valami mesterséget meg nem tanultam. 15 évekig lenni iskolában, annyi időt, kisebb nagyobb, kurtább hosszabb szünórákat, heteket, hónapokat úgy vesztegelni el 15 év alatt, hogy­ azokról többet ne mond­hassunk mint eltéltek, valósággal bűn, ’s meg­engedhetetlen lelki hanyagság. De az ifju lassan lassan úgy beléédesedik a’ semmit nem tevésbe, hogy boldogsága’ legkérelmesebb óráit csak ak­kor éli, mikor a’ hasonvérü ’s szellemű pajtás­sággal a’ sóha meg nem térő időt elszárnyaltat­­hatja, vagy jobban mondva eltemetheti. Ha bár ki szoros számadást vinne eltelt óráiról, elijed­ne maga, milly kevés telt el igaz haszonnal és nyereséggel. Ha a’ tanulási robotot letöltheti az ifju, magával ’s világgal kibékűltnek hiszi ma­gát. Többre törekedni csak ritkán ’s ritkának van kedvében, kivált testi gyakorlatra fordítni időt szinte az aljasodáshoz tartoznék; mesterség­hez fogni ’s tanúlni, czélirány tévesztés lenne, ’s mintegy lealázva látszanék az emberi agy’fel­sége. Pedig ki szivét, lelkét leginkább kimivel­­te, testét tagjait legtöbbfélékre alkalmasokká és használhatókká formálta, az előttem legtökélete­sebb ember. Egy igazán tökéletes ifjúnak lőni, kardot forgatni, hajtani, sebesen szaladni, lo­vagolni, úszni, valami muzsikát ’s egy kézi mes­terséget tudni okvetetlen kellene. Egy mester­séget mesterileg, ’s másokról is minél többről elméleti, minél több ismereteket szerezni és gyűj­teni, mellyeket legkönnyebben elérhetne az ifju, ha tanulása’ helyén divatban lévő mesterségek’ nézésére vendégképpen csak két két hó­napig járna is, magának azon idő alatt azon mesterség’ alapállásáról, folyamáról, titkairól, fortélyairól írásbeli jegyzeteket csinálna, így az ifju mikor világba lépne, nem lenne minden legkisebb alkudozásnál a’ mesterember’ játéka ’s igen gyakran nevetsége. Hány szobatudós van , ki 70 éves korában sem tudja még, mennyi posz­tó kell egy nadrágnak, ’s voltaképpen mibe ke­rül egy lábbeli? Az életnek illy sarkalatos vi­szonyában való tudatlanságunk igazán nem csak káros, alkalmatlan, de valóban nevetséges is.

Next