Nemzeti Ujság, 1843. július-december (38. évfolyam, 70-172. szám)
1843-08-02 / 88. szám
EMZETI ÚJSÁG. Ilariumez nyolczatuk év. 88. szám. Fest. Kisasszony havasán 1843. HAZAI ÉS KÜLFÖLDI TUDÓSÍTÁSOKBÓL. A Sapitá Mmltsár Istváin táblabiró,eladja Öasvegye. tARTALOM. Ilfariui napló. Nyugalm. Névvált. Korunk jigyei (Házi adó és utak). Nyílt levél (Felszólítás a miskolczi tűz által károsultak segedelmezésére). Fölszólitás a hazai írókhoz ugyanazon czélra. Videkincv. Hársból (közgy., a kir. előadások),Pozsonyból(ünnepély), Baranyából (jótékonyság). Rövid közi. Pozsonyból (vegyes köz 1.), Békésből (iskolaügy), Erdélyből (tűzvész). Külföldi napló. Spanyol- , Franezia- , Angol-, Poroszország. Képvizsga. Pesti Hírlap, um-sillansi terem. Ikervárosi hírnök. — Hirdető. HAZAI RAPSZÓ. RtyligAllituszágló es. s apost. k. Fölsége Szolcsány Ferenczet az ájtatos szerzet egyik érdemes tagját , kit. hét évvel ezelőtt a kolosvári k. normalist iskolák 40 évig szorgalommal folytatott igazgatásáért polgári arany érdempénzzel ajándékozott meg, 300 pft. évi nyugpénz mellett nyugalomra bocsátani legkegyelmesben méltóztatott. Névváltoztatás. Ő cs. s apóst. k. Fölsége Maixner Ján. vezetéknevének H o n n o syra változtatását legkegyelmesben megengedni méltóztatott. Korunk ügyei. ( Házi adó ? s utak.) Noha e tárgy érdeke nőttön nő, vitatásának olvasmánya még is alig ha unalmassá nem lön , miután annyi már róla a szó , annyi az irat, hogy hinni lehetne, mikép ez ügynek minden oldalróli fölvilágitásához alig kívántatik, alig mondathatik valami. Íme azonban nehány — nem épen új — eszme, mellyek ha figyelmet ébresztenek, s helyeslést nyernek, örömmel emlékezendünk nyilvánításukra. „A józan észnek, az osztó igazságnak, a szelidebb század hatalmas postulatuma a háziadó, s nekünk azt elvállalni egyetlen ösztönünk — a felebaráti szeretet, mellynek szent szava pár felebarátainkon segíteni készt“— igy a háziadó hősei. Valóban gyönyörű szavak ezek, s mennyivel gyönyörűbbek lennének , ha forrásukat a tapasztalás nem gyanusitaná! — Engedjetek jó urak! néhány kérdést. — Ha igazat szóltatok, mi okért rettentek vissza vonagló arczczal minden egyéb fizetésektől, mellyeket a közjó kíván? *) Ha nem igazat: — meddig nem fogjátok szégyenleni a mystificatio undok szerepét? Igen, mit baráti, házi körökben, a haladás rohamának záporát nem félő őszinteség szabadon vél: azt közlem ezélul tüzek e sorok; t. i. hogy f) a háziadó elvállalása a) sem nemesen , sem paraszton nem segít; b) hamis fitogtatása az osztó igazságnak, és felebaráti szeretetnek. II.) Vannak egyéb terhek, mellyeknek elvállalása általános fölvirágzást, s a pórnál jóllétet von maga után. — Bölcsnek tulajdona , hamarkodva nem ítélni; mi is kérjük a kegyes olvasót: ne törjön palczát fölöttünk, mielőtt becses figyelmével egyenkint végig menne állítmányainkon. I.) A háziadó elvállalása a) sem nemesen sem paraszton nem segít. Nem a nemesen,—• mert ki előbb nem fizetett, s most fizetend: arról mondani csak nem lehet, hogy nyert, hogy rajta segítve jön ! Sőt tekintvén , min) Nógrádban,a háziadónak nevezetes gyűlésén egy — pedig sic dictus ,,előkelő“ stb. az ellenfélt elmésen csipkedő, s majdan sértegető okokkal bizonyitgatá , mikép ,mive 11, s valódi-ag nemes kebel, midőn közjó s pór fül segítése kívánják, a fizetés terhét örömmel vállalja el. S neki azon hétre volt bírói idézet határozva , mert a megyeházi építés költségeinek reá vetett részecskéjét több évek óta be nem fizette. Risum teneatis. kép akár egyházi, akár világi rendben az a szegényebb rész, melly számosabb, és a gazdagabb , melly csekélyebb számú, mig ezek a reások esendő részt meg sem éreznek, a nagyobb szám bizonyosan vesztene. Vizsgálja bárki a félházhelyen megosztozott hat nemesnek , a segéd papoknak sorsát, s több példát nem kivánand.------------De a paraszton sem. Mert ennek ipara, a bon kevés tájait kivévén, csekély. Rajta positiv segítség talán, s merem mondani igen, de negatív segítség sohasem fog enyhíteni. Avagy, hol a per végetlen nyomorral küzde, segített-e rajta a méh- s bárány-tized, s a tyúkadózás megszűnt-e? bizonyosan nem. S hol ő vagyonos, az említett tized és adózás eltörlésének köszöni-é? Koránsem, mert azelőtt is milyen volt, mit Vas, Sopron, Moson, Komárom, Rozson megyéknek némelly tájai eléggé tanúsítanak. *) S hol őt viselendő terheinek súlya eddig is csak borban készté megelégedését keresni, midőn látandja, mikép keresete és kereshetése elő nem mozditatik, a háziadónak vállairól tervezett levétele által csak a csapszék gazdaguland. Péter, a szorgalmatos, egykép fizet az iszákos Pállal hadi adóul hét húszast, háziul ötöt. Amaz egy év alatt az öt húszasban álló negativ segítséget föl sem veszi, emez öt huszasnyival többet iszik. Alig mondásul ellenz, ki köznépünket gyakorlati életből ismeri, de sőt megvallandja, mikép a háziadó b) Hamis fitogtatása az osztó igazságnak, és felebaráti szeretetnek. Mert nem abban áll a felebaráti szeretet, hogy a terhet valakiről levegyem, és másnak, ki tán nehezebben viselendi, vadaira tegyem; hanem igen abban , ha magaméba venném. Mit midőn a háziadó ügyében egyes ember mindenek helyett nem tehet, ám csak egyet szeretnénk látni ezen felebaráti szeretettel lángoló urak közöl, ki mondotta volna: „én ennyi, és ennyi zselléreim helyett a háziadót elvállalom.“ De törvényt tervezni rólunk, és quasi nélkülünk, felebaráti szeretet dicső meze alatt terhet halmozni mások vadaira, — mellyben ők ugyan parányilag részesülendnek, hacsak az összeírások, és kivetések eddigi modora meg nem változtatik, — ez épen nem dicsőség, ez épen nem munkája a felebaráti szeretetnek; úgy" nem, mint az alamizsna- osztogatásban bőkezűnek nevezni nem lehetne azon alispánt, ki most az érerhegyi csehek számára megyéjéből tizezeret tervezvén, tervét harsányt riadó gyakornokai által ki is vinné. Mi pedig az igazságot illeti — ha igazságos volt, hogy hazának tett akár vér, és élet, akár vagyon áldozat a maradékban is némi kiváltsággal jutamaztassék, akkor ez új rendszer, mint amannak ellentéte, igazságos nem lehet. Ha pedig nem volt igazságos, akkor — hogy többet ne említsünk — el van fojtva jövendőre minden nemes tettnek ösztöne. A szegény nemes testmentessége (immunitás corporalis) gyászos maradványként fog lebegni szemei előtt. — De mi is az a háziadó ? „A megye belköltségeinek fedezése, **) azon költségeinek, melyeken tisztviselői, és szolgái fizettetnek, háza és bútorai javitatnak is. Ha így" van, nem értem, minő kedvvel fizesse azokat katholikus pap , holott religióját és személyét gáncsolják, jogait tépik *); holott e pénzén javított asztalhoz és székekre csak úgy ülhet, ha a nyers ifjúságtól meg nem előztetik; holott a karok és rendek emez egyetemes házában , csak mint figyelmet sem igényelhető jövevény tekintetik---------? Nem értem, minő kedvvel fizessen a káplán, kinek nemessége, és szavazati joga a hazai világos törvénynek csűrcsavarása által ezen, pénze által föntartott termekben , ezen általa is fizetett tisztviselőktől kétségbe vonatik, sőt eltagadtatik-----------? Nem értem, minő kedvvel fizessen némelly szegény nemes özvegy nő, ki elvonulva a világ megúnt zajától soha bíróra, sohaesküttre, csak néha orvosra szorul, de az általa is fizetett megyei orvost újra fizetnie kell—--------? Nem értem, minő kedvvel fizessen a cortes, ki miután két , háromnapi borozhatásért, s nehány garasért választások alkalmával legszebb szabadalmát eladja, ezen általa is föntartott palotában, ezen általa is fizetett urak előtt csak mint „de decus naturae“ jelenik meg-------—? De, miután évek óta a köztanácskozások iránya a póron segíteni, miután nemes, és nemtelen közt, ha alkotmányunkat aláásni nem akarjuk, lényeges különségnek léteznie kell (mi pedig a pórra nézve inkább létezzék positív teherben, mint abban, hogy ő műveltséggel se tegyű: képes bizonyos hivatalokra juthatni), — ezek után , mondom , a pór fizetésének igazságos oka igen is érthető, bár vágtató líráink érteni nem akarják. Justitia est multis laudata, domestica paucis. Hanem vannak 11 egyéb terhek, mellyeknek elvállalása általános fölvirágzást, s a párnál jóllétet von maga után; illyen az a toli fizetés, melly, és a háziadó közt, midőn párhuzamot vonandunk, látni fogjuk ennek hasznait. 1) Mig a háziadó általánosan kivettetik: az utáni fizetés csak az utazót terheli, in quantum fizet, mert hogy máskép rajta enyhít, alább ki fog tetszeni. 2) Mig számos egyének a háziadónak reájok háramló hasznát soha sem érzik, az útoni fizetésnek mindenik közvetlen hasznát veszi; sőt itt költött pénzét sok visszanyerheti, amott kevés ritkán, sok soha. 3) A háziadéra nézve ,Ládd barátom!—• Ígyi okoskodhatnánk a köznemesnek — őseidnek a hazáért tett áldozata ugyan bunyós, hiszen azt tanúsítja azon czifra iatu kutyabőr is, mellyet dédapád csizmaszárba várnán, megőrizendő kincsül a mestergerendára tett; őseid ugyan a kiváltságot megérdemlették , de most ollyan századot élünk, hogy te—■ csak fizess/ A nemes felelhetné: — ,ha érdemnek maradékban nincs jutalma, ám lássátok ti ,,tiszta moral“ prédikátorai, mikép tüzelitek nagy" tettre a cselekvés benső érdeme miatt a lelket!— te, ki ezerekkel bírsz, miért tennél százakat a haza oltárára jutalmas következmény nélkül, holott azok életed kényelmét, s gyermekeid jóllétének alapját más úton biztosabban eszközölhetik?" Ugyan, zárjel alatt légyen mondva, mutassa meg valaki a vágtató urak közöl, egész a meggyőződésig, hogy" a nemes ezeket rosszul felelné. Mi pedig átvinnék beszédünk folyamát az útoni fizetésre, s igy szólanánk: ,Igaz, nemesi kiváltságodnak egyike ! #) Istennek hála! — hiszen van ám kivétel. #) Fölhozatott ez a nógrádi gyűlésen is , s gr. F. erre vonatkozólag később azt állitá, hogy ,,a pórc megyékben is kukoricza-csutából eszik kenyeret.41 Szavait a vágtatok megtapsolok , de nekünk ilyen cáfolatra feleletünk nincsen. ##) így definiálta a nógrádi gyűlésben egy tb.