Nemzeti Ujság, 1843. július-december (38. évfolyam, 70-172. szám)

1843-08-04 / 89. szám

NEMZETI UJLÁGI HAZAI ÉS KÜLFÖLDI TUDÓSÍTÁSOKBÓL. Alapító K­ultsár István táblabiró, f­iadja k­övegye­ Harmincznyolczailik év. 89. szám. Pest, Kisasszony hava­son 1844. Lapjaink második félévi még szolgálhatunk.__ folyamából teljes számú példányokkal MAKAI RAFLÓ. Malálozás. N. Várad, julius 31- i. hó 26. halt meg Bradecker József az itteni k­­acade­­raiában bölcsészet-tanitó, t. n. Biharm­egye tb., a SS­­MM. s bölcst tanára, élte 69dik, buzgón töltött tanítói pályája 44ik évében. — E tisztes férfiú emléket emelt önmagának dicsőt, tartóst, az enyészet érczagyará­­val daczolót. Emléket mondom — mert ő , ki majdnem félszázadig fáradozott a tanítói rögös pályán , élni fog hálás tanítványai, s baráti keblében ! Korunk ügyei. (A­ezekek.) Hogy minden tárgynak több oldala van, és ép ellenkező szempontból lehet ,azt fölvenni, annak nyilvános jelét adja a múlt 1842dik észt. Századunk 93dik számában Fekete Já­nos ur által megkezdett, és még a X6Odik szá­mon át is folytatott „ezéhek apológiája ;(i­d­én ugyan abban sok dicséretet, de kevés igazságot látok; mert a mit a ezéhek vallá­sosságáról, becsületességéről, bizodalnassá­­gáról s a t. említ, az talán úgy volt hajdan, sőt most is úgy kellene annak lenni, de je­lenleg a tapasztalás és az ellenkezőt tanúsítja,­­ hiszen maga értekező úr a 93dik számban azt mondja, hogy a vallásosság már meg­szűnt, és hogy innen túl inkább a széhbe­­liek indifferentismusu­k ellen kell majd pa­naszt emelnünk. Megvallom, régen olvastam értekezést, melly egy conservativ, vagy akár fontolva haladó tollából eredett, illy dorongoló, és illedelemtelen, türelem nélküli modorban ter­jesztetett volna elő, mit maga az értekező is Századunk 16ödik számában önkényt vall, hogy t. i. nyersebb kifejezésekkel élt, ami azonban a megsértett illendőség bűnét korán sem menti, — már pedig azt bölcsen tudni kellene értekező úrnak, hogy men­nél kevesebb igazságra támaszkodhatik a vi­tatott tárgyban, annál simábban írni a jó tactica javasolja, úgy még­is talán valamelly hatásra számolhat, mert higgye el, a doron­golás az igazság hiányának félre­ismerh­etlen jele. Magam is a ,,fontolva haladás“ politicai hitben élek, és azért restelem az illy vastag írásmodort, mert ezután a túlzók szemére nem nagy igazsággal vethetjük a türelmet­lenséget, és noha már előre le vagyok doron­­golva, s lélekismeret nélkülinek, ha az apo­lógia ellen fölszólalni merészlek, kikiáltva, megkísérlem még­is (tisztelvén értekező úr véleményét) a széhek elleni nézeteimet én is teljes megyőződésem szerint, az emberiség iránti tiszta ösztönből ép azért előterjeszteni, mivel értekező úr így kiált föl: „k­á­r, való­ban kár a dolgot csak egy oldalról tekinteni,“ — teszem pedig ezt annál in­kább, minthogy a kézi mesterségek ű­zése annyira hat be a nemzetek életébe, hogy an­nak könnyítése , sőt előmozdítása egy fölvi­lágosodott kormánynak nem csak egész figyel­mét megérdemli, de a törvényhozó testnek akármelly részét is kötelezi arra, miszerint ál­lásánál fogva minden kitelhető módokat és eszközöket használjon ezen sürgető szükség­nek előmozdítására, s kivivására. Ki vonná azt kétségbe?, hogy azon össze­­szoritásoknak, és akadályoknak eltáv­olitása, mellyeknek most a kézi mesterségek alávetve vannak, a nemzetekre a legüdvösségesebben hathat, sőt csak az által lehet egy nemzetet virágzóvá tenni, s v­ele elhitetni, hogy an­nak közép rende is szabad ; — haszontalan törekszünk az adózó népnek fölemelésén, míg a kézi mesterség, melly a nemesség, és jobbágyság között a közép rendet teszi, a legnagyobb önkényű­ nyomatásnak kitéve vagyon , mellyet a czéhek határtalan önbi­zottságukban rajta gyakorolnak, s azt­­ter­mészeti szabadságától megfosztják. A széhek tehát azon különös testületek, mellyek a kézi mesterségeknek előmozdítá­sát, és virágzását egész nemzetekre ártalmas befolyással ható bilincsekben tartják, s men­nél tovább tartanak ezek, annál kártéko­nyabbak, veszélyesebbek a nemzetekre néz­ve; — ezeknek tulajdoníthatni, miszerint a kézműveseknek egy része gazdag, nagyobb része pedig egészen szegény, és igy, a­hol egyrendű emberek között illy nagy különb­ség létezik, ott a viszonyok egyenetlenségé­ből eredt igazságtalanság forog fen. Ki van e mostohaságnak téve minden nemzet, melly úgy vélekedik, hogy egy rész­ről a polgári szabadságot korlátozni, más rész­ről némelly egyedeket akármelly visszaélések gyakorlatára különös engedményekkel felru­házni szükséges, holott tagadhatlan az, hogy a kézi mesterségek szabad gyakorlása a nyers­anyagok növekedő termesztését, tehát a föld­művelő néposztály jólétét eszközli, nagy szá­mú embereknek munkát szerez, s erejük­nek , munkásságuknak értéket ad önmaguk, és a közönség nem kis hasznával; — az élel­mi eszközök száma nő a mesterségüzés sza­badságával, a nép vágyai beteljesednek, újak támadnak, azoknak megfelelni való tüleke­dés fölébreszti az emberi elmét, s munkáló­­dásra ösztönzi, innen az önkiképzés, s a ta­lálmányok , mellyek eredménye a virágzó mű­­ipar, gyárak, s terjedtebb kereskedés, mind­annyi föltételei a nemzeti jólétnek, s mege­légedésnek , mert csak kiképzett műiparral lehet egy nemzet gazdag, és hatalmas. Ezen — a nemzeti élettel olly szorosan összefüggő , és a nemzeti szerencse legbizto­sabb alapjain tekinthető — tárgyat illetőleg mindenek előtt be kell tekintenünk a min­dennapi élet környülményeibe, s ezekből me­rített tapasztalásunkba, valamint azt is fon­tolóra vennünk, milly fokozaton áll művelt­ségünk, mellyet minden szabad uton előmoz­dítani tartozunk; látni fogjuk azokból, men­nyire károsak a széhek és mennyire legyünk megérve arra, hogy kézműveseinket ezek­­beli erőtetett állásoktól fölmentsük, s őket természeti szabadságukba visszaállítsuk. Sok viszonyainknak, s ínségeinknek okát erdődeink intézkedésében találhatjuk; ren­delkeztek ők az akkori idő szelleméhez, s kivánatihoz képest; ezek azonban a mi időink­re már többé nem , alkalmaztathatók; ipar­kodnánk tehát mi is a mostani körülmények­hez képest rendelkezni, de mivel eldődeiik­­ intézkedésüket tovább, mint kellett volna, megtartottuk, most sok küzdeni valónk van, míg ismét azon zavarból kivergődünk, mel­lyet a múlt­kor örökségül hagyott reánk. Azon kormánynak, azon törvényhozó testnek, melly­­nemzetét, és népét boldogi­­­­tani kívánja, teljes erejéből, sőt áldozattal is ugy­­­ell­­iparkodni, shogy mennél keve­sebb szegénye, legyen ; e végből a szegény­séget nemző okokat, és akadályokat elhárí­tani kötelességében áll ,­­és mivel a czéh-rend­­szer a nemzet egy részének gyarapodását gá­tolja, azt tovább is ugy, mint jelenleg van, szenvedni a nemzeti boldogulásnak czéljával általán fogva ellenkezik. Maguknak a czéhbelieknek is hasznot hajt a czéhek eltörlése, vagy másképen­ el­rendezése, mert azok most szintén meg van­nak kötve egymás között úgy, hogy szaba­­­­­don nem is mozoghatnak, hanem csak a mint­­ meg van állatok határozva, sőt egy mester­ségről a másikra átmenni tih­atnak; nem kény­telenek most a czéhbeliek műveiknek tökéle­tesítésére törekedni, mert minden concurren­­tiától mentek lévén ,§§ műveiknek, akármint készítetnek is azok, kelendőségéről biztosít­va vannak. Nem czélom­ a czéheknek eredetéről s okairól körülményesen értekezni — annyi bi­zonyos , hogy azok a 13i. században vették önállásos szerkezetüket, és leginkább virágoz­tak a 30 esztendős háborúig, sőt a franczia revolutióig, melly idő óta már több mivel­­több, nevezetesen Franczia-, Bajor-, Porosz­­országban, és némelly német birodalmakban elenyésztek, s több nemzeteknél, mellyek a civilisatiora számot tartanak, jelenleg inga­doznak. A hírlapok szerint legújabb példáját adta ennek Cassel, hol a pék­ezés eltöröl­tetett, s most szabad akárkinek ott kenye­ret, és zsemlyét árulni, melly rendszabással­­ a közönség jelenleg igen is meg van elégedve. Valljon mi mikor szabadulunk a mindenható mészáros zsarnokoktól, kik még a legszigo­rúbb rendszabásokat is csak gúnyolják? va­lóban ideje lenne már a szegény adózó nép tekintetéből is országosan gondoskodni ,­ mi­képen lehessen ezeknek önkényétől sikeresen megmenekedni. — Bizonyos az is, hogy a czé­hek hajdani összeállásuknak czélja a félté­kenység, a mások általi kenyérszerzésnek aka­dályozása , következőleg egyedálu­ság volt, melly a közjóval össze nem férhet. Ezen zavaros forrásból eredtek a czéhek­nek számos statútumai, mellyek másoknak kenyérszerzésmódját, és igy természeti sza­badságát korlátozzák, illyetén kárhozatos sta­tútumok közé tartozik, hogy csak bizonyos számmal vétessenek föl a mesteremberek. Már csak e körülményből is világos, hogy a szé­heknek fönállása monopóliumra van irányoz­va. — De különben is, átalján véve a jelen­kornak műveltebb állapotában, melly­ben az emberi tudákosságnak minden ágai, neveze­tesen a Physica, Chem­ia, Mechanica, és fő­leg az erőművészet az előhaladásnak nagy fo­kára léptek, a nemzetek állása egészen más színbe, más formába öntetett; ugy hogy a TARTALOM. Hazai napló». Halálozás. Korunk ügyei (A ezédek.) Vi­dé­ki lev. Tol­náról (közgy., orsz. választmányi munkálatok, jelesen a vallásügy), Zalá­ból (Nyilt levél s felelet a válaszra). Irányiführti napló* Spanyol - , Angol - , Olasz Német - , Orosz-, Törökország. Éjszak- Amerika. Lapvizsga. Jelenkor, Világ, Pesti Hírlap.­­FarSfllgi­si Jercsn. Ikervárosi hírnök. Il­v. jel. a m. tudós társaság s iparegylettől. A­p­­r­ó­­­é k­o­k.

Next