Nemzeti Ujság, 1845. január-június (40 évfolyam, 1-101. szám)

1845-04-20 / 62. szám

tartalom fi­agyarország Erdély Kinev.—A politikai pártok élellmlszerzése I.—Barlay Endre nyilatkozata a nemzeti színház ügyében.— Törvényhatósági tu­dósítások. Aradból (közgyűlés v­ége) — Esztergomból (közgy. főispáni helyettes emlékörökitése , vegyes ha­tárba tok.) — B­u­d­a­p­esti u­j­d­ons. — V­­­d. k­­i­r . k. Külföld. Spanyol-, Francziaország. IV.Britannia. Sveicz. Tár­latok és Intézetek. Hirdetés. Gabonaár. Péntkelet. Dunaúr­.állás. MACIVARORSzik és ERDÉLY. O cs. ap. kir. felsége gróf Cziráky Jánost a ma­gyar kir. udv. kanczelláriánál udv. titoknokot kir. tábla­báróvá , t­ovábbá D­ö­ry Gábort tolnamegyei első alispánt, Baloghy Imrét hontmegyei első alispánt és Rhédey Lászlót templémnegye főjegyzőjét kir. táblai­ ülnökök­ké méltóztatott Zegkegy. kinevezni. Pest, april 19-én. A. I Miliik­ai pártok élelmiiszerzése.­­ „A nemzetek élete ébredés, cselekvés és álom“ mondá azon nagy férfi, ki G­­­b­b­o­n halhatlan munkáját kiadta s commentálta. E tételben, nemzeté­nek éppen politikai hibáját oszlotla a jeles státusember s nagy történetíró, mert ezen—egyébiránt a főmomen­tumokban élethű — fokozatok, meredekek s lépcsőze­­teikben túlságosak; egészen hiányozván bennük azon átmeneti phasisok, mellyek egyik korszakból a másik­ba a haladás természetes útján vezetnek. Szerintünk „a nemzetek politikai életének fokjelenségei: az éb­redés, eszmélet, discussio, cselekvés, lan­ka­dás és álom.“ Nincs ugrás a természetben, ennélfogva ezen lép­csőknek fokonkénti meghágása nélkül lehetetlen csak némi szabályossággal s hasznos eredményt ígérő renddel is a tettek birodalma felé haladni. E tétel olly meg­­törhelten s visszautasithatlan életigazság, miszerint a legegyszerűbb utakon s már első ötletre is kezeinkbe adja a kulcsot s megoldja a rejtélyt: miért annyi szent­hév, lángoló hazafi buzgalom s egész a lankadásig megfeszített erők, munkák s fáradalmaknak a haza ol­tárára lett erényes s erélyteljes feláldozása után is , mint valami bűvös eredménytelenséghez kötnék a ha­zának ügyei? A népek életfokozatánál az évek, napok, év­tizedek, hónapok, a századok pedig évek. És va­lahányszor a nemzetek ezen időszámítástól eltérve, az egyéni élet korszakait erőszakolják­ fel maguk­nak pályafutásul: mindannyiszor a természetelleni szökkenéseket rendesen követni szokott visszaesések utján, a csökönyös tétlenség bilincseinek viselésére kárhoztatván — Confucius, Minos, Zoroaster s Nu­­manak nemzetalkotásai, Albionnak hóditó Vilmos ide—­jelőli csodáján szabályos fokonkénti emelkedése — ellenben a franczia forradalomnak ismételt visszalé­pései s a spanyolok mostani állapota, a mondottak­nak mind megannyi történeti s életpéldái. — Hazánk­ban sokan nem akarnak ébredésünk után az eszmélet és discussio stádiumának időt s helyet engedni, és kere­sett szorgalommal éltetik az ocsudást követni szokott mámoros situatiokat; pedig minden józan és hasznos életnek s magas tettnek természetes s igy mellőzhetlen s elvitathatlan szülő annya az eszmélet — s ismét az eszmélet, és harmadszor is az eszmélet! Isten s általa ama magasztos természet, melly önmagának szabta a változhatlanság örökszabályait korlátul, koránsem fog­ja megnyitni az eszméknek az okos tettekhez vezető világos ösvényét azon megfeszítés nélkül, mellynek egyedüli életfáján teremhet csak meg a szellemi mun­kának édes gyümölcse,­­ és pedig valóban nagy ide­je már, hogy valahára hazánkban is a szenvedélyek politikájától a számítások politikájához történjék az átmenet. Illy egybevetések és kapcsolatok közt nem is­merhetünk magasb polgári kötelességet, mint midőn a szerintünk még eléggé meg nem futott eszmélet *) és alkotványilag szabályos discussio stádiumának visz­­szaidézése körüli működést választjuk hivatásunknak. — Jól tudjuk ugyan, milly sanyarú e hivatás, mert a feszültségek ittas régióiból, az egyszerű élet lehető­ségeihez simuló józanodásnak perczei koránsem di­­csőü­lési fény által környezett édernek. — sanyarú e pálya azért is, mert a feladat, leleplezni azt: minő viszonyban állanak a politikának zavarterhes napi kér­dései a tiszta észhez és a higgadt bírálathoz? csak igen ritkán vagy éppen soha sem szokott a népszerű­ség dicsőségével kínálkozni; de sanyarú végre hiva­tásunk azért is, mert kiburkolni a tényeket s eszméket azon fény s dicskörből, melly az értelmet legyőzve s leigázva tartja, nemcsak hogy terhes feladat, hanem —a siker áldása a gondviselésé lévén — azonkívül még hálás elismeréssel is, csak ritkán jutalmaz , de tettre buzdító mégis annyiban, mennyiben a szándék, akarat és igyekezet a teljesített polgári kötelesség mindennél jótékonyabb öntudatával édesíti a polgári életet. Négy éven túli élénk pártvirályok s erélyes jour­­nalistikai forrongás igenleges eredményekép nem vél­jük mértéktalinak elfogadni azt, miszerint az eszméket, dolgokat, az alkotványos élet felmerülő tüneményeit s a constitutional gépezetnek alkotó részletességeit, komoly egyenességgel felmutatni s teljes­kori alkotvá­nyos nemzetekhez illő bátorsággal, nevén nevezni sza­bad legyen. — Honunkban jelenleg csak két politikai felekezet áll egymással szemközt s ezt mi olly súlyos politikai szabálytalanságnak tartjuk, melly az alkotmányos élet­ben a transactiót, az egyeskedést, csaknem lehetleni­­teni szokta. A pártnézeteknek s elveknek nálunk nin­csenek kifejlett s contestált tiszta fokozati s redezeti; bizonyítja ezt az, hogy az illy üdvös czélnak elérésére intézett első eszélyes lépés is, t­i. a múlt hongyülé­­sen megalkottatott centrumnak üdvös súlya, még ekko­ráig sem ment át a megyei életbe. — Ezen, a tájé­kozást nélkülöző, az elvek s napi kérdések bővebb mérlegelésének elhanyagolását jellemző s csak a csábok vagy tekintélyek után induló, nem pedig az öneszmé­­let szülte felfogáson nyugvó meggyőződésekre mutató állások, a politikai harczoknak azon abnormis nemét örökítik nálunk, melly ép most Frankhonban az úgy­nevezett coalitiónak oszlató súlyában mutatkozik, és melly mellett, ha hosszú ideig tart, egy rész­ről már kormányozni sem lehet, más részről pe­dig a legizmosb alkotványos műszer is a maga első életalapjaiban ingattatik meg.­­ Az illy esetek­ben az egymást visszataszitó pólusok egybenkötésére hiányzik mindig az átmeneti fokozat s a megköze­lítő s közvetítő kapocs, melly a tanácskozó egyének meggyőződéseit a szavazatok számításának rendelvén alá, eredményhez vezet a nélkül, hogy az egyezke­déseknek egyenesen a meggyőződések árán kellene tör­ténniük. A szavazatok száma i­lyenkor mindig stationál,é­s napokig tartó viták után is csak azon sikert adja, melly már a viták megkezdése előtt számítható vala, minél­fogva tehát el kell i­lyenkor szükségkép veszni azon fejleményi sulyoknak, mellyek az eszmecsere s meg­vitatás eredményekép, minden collegialis és corpora­­tivus tanácskozásnak csak egyetlen okszerű alapjai. Ezen abnormitásnak oka nálunk egyenesen a pártvezetésre termett alkalmas egyének hiányában nyugszik, és csak például — azon állást ábrázolja , mintha Frankhonban Thiers és Malé urak pártja és a két szélsőségek minden­korra elnémulnának, — ellenben Guizot és Barrot urak pártjai csak egyedül állnának a kü­zdtéren. Vagy pe­dig: mintha Angolhonban a whigek, az O'Connell és a Norfolkok,Landsalék, Rutlandok pártjai tökéletesen ele­nyésznének, ellenben csak Peel és Hume urak pártja maradna fel. — Illy helyzetben, a melly felekezetnél egyszer a többség magát constituálná, az átellenben álló párt már azonnal csak egész­en s tökéletesen ele­nyészettnek tekintethetnék, és akár már az egy, akár a más oldalróli túlzásnak az elragadtatás minden pha­­sisait meg kellene futni. Arra az esetre pedig, ha a felsőház az angol vagy magyarhoni független állásával bírna, és az alsó zsarnokságait visszautasítni elég eré­lyes volna, szakasztottan olly csökönyödésnek és stag­­natiónak kellene az ügyek folytatásánál bekövetkezni, mint a mi ilyennek élő de szomorú példányát nálunk van bús alkalmunk tapasztalni. Illy esetekből fejlenek aztán ki mindenkor azon üdvös működések s eredmények, mellyeket akár a chambre introuvablenek — akár pedig ellenkező irányban a convent áldásiból elvonni való tanulságos alkalmunk, az az: igy következik mind­két részről egyiránt az alkotványi,,status quonak“és pedig: egyrészről a 181k Brumaire, másrészről pedig a júliusi forradalom mintája szerinti enyészté­s meggyilkolta­tása. Illykor a Napóleonok és Cromwellek, a Caesarok és Sándorok, kik a hegemóniák, feslett senatusok, törzsek parlamentek, és az ötszázasok ocsmányságait fékezék, mindig nemzetmegváltókként emelkedőnek fel a halhatlanság fénykörében. Még a felülidézett két pártnak is egymással a szem­közt állása sajátszerű, és pedig: egy részről félénk, férfi­­atlan, és kislelkű; másról pedig fondor, lovagiatlan és zsarnokias. Mindkettő tudná mit akar, de mindkettő vonakodik nyíltan megvallani, mit akar. Az egyik, — csak kevés tiszteletre méltó notabilitásokat, kik az al­kotványos élet lényébe be hatottak, kivéve, — bizonyos oscillatio által elfogultan , elfogultan jelesül a népsze­rű eszmék, divatos tévtanok, és a hazafiságnak foná­kul felfogott jelentőségétől, — hol restség, hol hiúság által korlátoltatik a dolgok természetiben álló hiva­tásnak egyenes, bátor, férfias ölelésétől: működése te­hát kisszerű,­ habozó, bátortalan, védrendszerhez si­muló , határozatlan, a józan s­ovatos tervezetek sza­bályszerinti rendszeresítését teljességgel meg nem tű­rő, minden eszélyes támaszt nélkülöző, eredményé­­ben gyarló, — és ezáltal az igen súlyos politikai fél—­szegségekre és passivitásra áll kárhoztatva. Ezen fele­kezet egyénei, politikai hitük nyilvánításánál visszavonult körökbe fejlődznek, elveik mellett csak meghittebb tár­sas érintkezéseknél s viszonyoknál lelkesülnek s azo­kat, kik egyéni elszakadozott, vajmi ritkán gyámolitatott állásukban a mozgalomnak mozgalmat ellenszegeznek, csak titkos jótkivánási sóhajjal kisérik; szóval: azon szerencsétlen s több mint bárgyú eszmétől vannak el­fogulva, hogy politikai pártokban fellépni és szerepel­ni valami kisebbség, bűn és a csendet s nyugalmat tisztelő polgári jellembe ütköző méltatlanság. Az illy polgárok szendergő, ábrándozó s jámbor gyermekies kedélyűek ugyan, de annyival tudatlanabb s kiskorúbb politikusok, kik meg nem tudják fogni, hogy a kor­mány, párt nélkül a mozgalmak körébe teljességgel be­le nem nyúlhat, és hogy minden alkotmányos rend­szernek éppen az a philosophiája, hogy csak párt által párt ellen lehet valamit kivinni, és párt nélkül párt ellen csak az absolutismus működhetik. A másik párt ellenben, epe­s utálat érzetétől gyötörtetett, de e mellett mégis önmegtagadási és tettetési számítással szereplő, cselszövényeinek min­den rugonyit különböző szerencsével fényezgető,­­ majd eredmény által ittasult bátor előrenyomulásokat kisérlő, majd a koczka ellenkező fordulatinál hízelgő, nyájas, majd dictatori szerepben élő, majd igényte­len, higgadt, békés igéket hangoztató, majd törvényes kormányt sértő, a kormányzási erőmű tollai s rugo­­nyainak ellankasztását, sőt maga a kormányzás lehetle­­nítését tervező, majd ismét emehhez az aristokratikus irá­nyok oppositiójában simuló; majd a sajáti jogot megtáma­dó, majd annak szentségét üdvözlő; majd a nemességnek már csak nevétől is borzadó, és pchtokratai irányok felé törekvő, majd pedig a nemességet dicsérő , és az aristokratia védése s pártolásának örve alatt a kormány ellen keserűen kikelő s azt lankadatlanul gyanúsító, majd egyenesen szenvedélyekre hivatkozó, majd bé­két és testvéri átkarolást szintő — de az ellenfeleke­­zetnek elszórtságit, bágyadásit s ügyetlenségeit minden­kor teljes mértékben kiaknázni értő : prometheusi ezer alakban a nemesi rendnek alkotványos létét, papot, vallást, függést, békét, csendet, álnok következetes­ *) Guizot. Harminczkilenczedik év. Előfizetési díj félévre postán és hely­ben borítékkal 6 forint. boríték nél­kül házhoz küldve b forint e. pénzben.­­Megjelenik minden kedden , csütörtö­kön, pénteken és vasárnap egy egy ív. Lapjaink mindennemű hirdetményeket felvesznek. NEMZETI ÚJSÁG. Alapító KULTSÁR ISTVÁN táblabiró, kiadja Özvegye. Vasárnap április 20. Előfizethetni minden cs. kir. postahi­vatalnál s helyben a szerkesztőségnél, Zöldkert utcza 488. szám alatt föld­szint, a hivatalban. Tisztán írott czimeket kérünk. Levelek a’ szerkesztőségnek czimzendők. Egy egy hasáb-sorért apró betűk­kel öt ezüst kr. számittatik. 62. szám 1845.

Next