Nemzeti Ujság, 1845. július-december (40 évfolyam, 102-205. szám)

1845-09-12 / 144. szám

m. Negyvenedik év. Péntek sept. 12. Előfizethetni minden cs. kir. postahi­vatalnál s helyben a szerkesztőségnél. Zöldkert utcza 488­ szám alatt föld­szint, a hivatalban. Tisztán írott czimeket kérünk. Levelek a szerkesztőségnek czimzendők, egy hasáb-sorért apró betükkel öt ezüst kr. számittatik. 144. szám 1845. Előfizetési díj félévre postán és hely­ben borítékkal 6 forint, boríték nél­kül házhoz küldve 5 forint e. pénzben.­ Megjelenik minden kedden , csütörtö­kön , pénteken és vasárnap egy egy iv. Lapjaink mindennemű hirdetményeket felvesznek. Alapitá KULTSÁR ISTVÁN táblabiró, kiadja Özvegye. TARTALOffl. Magyarország és Erdély. Halálozás. — Jellem­­rajzok az alkotványos élet s kormányrendszerek köréből. H. Francziág (vége). — Törvényhatósági tudósítások. Biharból (közgy. folytatása, személyeskedések, gyűlés elosz­latása, tájékozás.) — Budapesti újdonságok. — Vi­déki hírek. (Nagy-Királyból). Lapszemle. Budapesti Híradó. Halfield. Francziaország. Anglia. Német s Törökország. Északamerikai egyesült státusok. Keletindia. Társulatok és Intézetek. (Figyelmeztetés). Hirdetések. lfjAOTARORSZÁG és ERDÉLY. Josefy Ignácz, miskolczy k. mázsamester, folyó évi augustus 24-én meghatározott. J c I I c m­ r a j t o k az alkotványos élet s kormányrendszerek köréből. II. Franczia ország, (vége). Nincs itt hely és idő a francziák újabb polgári alkotmányának részleteit előadni, csak a szembetűnő eseményekről lehet szó , mellyek 1830. óta a fran­czia földön mutatkoztak, s méltán hagyják gyaniltat­­ni, hogy ott a vulcan még ki nem dühöngte magát, és Lajos Fülöp halálával ujabb belső erisisek állhat­nak elő. A pártok a dolgokat élbre állítva, még ma is minden legkisebb alkalmat megragadnak, hogy a kormányt külföld irányában is bonyolódásba hoz­zák, legitimisták, republicánusok, napoleonisták, or­­leanisták, közép után járók, propagandisták, com­­munisták és isten tudja mennyi színezetűek közt van felosztva az ország, kik a hírlapok és két kamara utján küzdenek egymással szemközt, még pedig sok­szor nem a legnemesebb fegyverekkel; mindenik zászlójára a haza közjava van felírva nagy betükkel, mindenik a tudatlan népm­assára akar hatni sajátszerű­ csábításokkal, mellyektöl a követválasztások sem mentek, mindenik magasban fenyillogtatja a nagy nemzet nevét s lobogóját, de a nagyobb rész szi­vét név­szomja emészti, vagy kormányrudra a­­kar lépni, hogy jövedelmes fizetést húzhasson,*) mire Angliában a kilátás nem olly nagy, mert ott a köz­­szolgálatok nagy része ingyen létezik, vagy pedig csupán változtatást kívánnak akármelly áron, mire kü­lönben is nagyobb a francziák hajlama mint bár­hol másutt: elég az hozzá, hogy a magasztalt sait—dis­sant népkirályság a népuralkodás daczára s az ország belső és külső békéje is 1830 óta gyakran el­­annyira koczkáztatva volt, hogy kevésbé bölcs ki­rály kezéből, miilyen Filep Lajos, kinek elveit, áll­­halálosságát csak bámulni s tisztelni lehet, a gyep­lőt már rég kiragadták volna a pártok, de ezen eszé­­lyes király, kit az európai diplomat­a is támogat, törhetetlen akarattal állott szemközt a propaganda fő­nökeivel, egy Lafayettel, Lamarque, Odillon Bar­­r­iot, Salvert, Maugin urakkal, megfeszített erővel semmisé meg azoknak tervét, kik a Rajnát kívánták országhatárnak; nem titkolódzott soha elvével, m­elly szerint Európában a nyughatatlanságokat békés uton kell közvetitni és kiengesztelni, s midőn Thiers 1840ben oct. 20án a trónbeszédet elibe lelte, mellynek czél­­ja volt a julius 15diki egyezkedéstől elállni, s annak teljesedésbe hozását egy millió katonasággal gátolni ■—határozottan utasitá­tt el magától, s készebb volt ministeriumát elbocsátni, mint sem Európa nyugal­mát s Francziaország becsületét koczkáztassa.**) Magában már elég rosz oldala az a franczia kormányrendszernek, h­a legközelebb is M­obi, hogy státusdolgainak felsőbb vezetése a pártok luplajátékává lett, még inkább növeli e rosszat az, hogy a magányügyek vezetésében is nincs bizonyos terv, hiányoznak a kormányrendszerben czélhoz vivő eszközök , mert minden magas­ polgári hivatalok politikai szempontból töltetnek be,­ mel­­lyekre csak szónokos követek, harangos hírlapírók juthatnak, van e aztán ezeknek felkészültségük a hi­­vatalviselesre ? — az mellékes dolognak tekintetik , csak a legalsóbb hivataloknál néznek azouliniers-ekre, kik mint számfeletti írnokok kezdék el pályájukat a kan­­czelláriakban, de még ezekre sincs sokszor tekintet,bár a szolgálati hosszabb idő,mellettök szól is,mert arra most már nem tekintnek, mióta a követkamara hatalmi túlsúlyt nyert, mellynek szónokosabbjait a ministe­reknek le kell kenyerezni, és erre egyik ut véden­­czeiket alsóbb hivatalokba berakni. A követek ezen kegyeltjei elébe lépnek a régibb szolgáknak, melly tévutak miatt, hogy a hivatalok tekintete is csökken, ma­gában is látható, miután azok néma helyes és jó igaz­gatási, hanem csupán lekenyerezési czélból töltetnek be; azért a vizsgálatok nincsenek is szokásban, mellyek arról biztosítnának, hogy a tisztviselők képesek is a hivatalnak megfelelni; csupa történetjátéka­utójára is , ha egyik vagy másik az igy alkalmaztattak közöl be is tölti helyét, a­mi, látni való, a kormányt egy nagy segédeszköztől fosztja meg, mellyel a nemzetre ü­­gyes tisztviselői által hathatna. Ezekben lehet már egyik okát keresni a gyakori miniszerváltozásoknak Francz, Spanyol, Belga s né­mileg Angolhonban is, mert nemcsak a pártfőnökök küzdenek a kormányrajutás végett, hanem kívánják aztán zsebnyereségül a főnökök párthívei is az alsóbb hivatalokra alkalmaztatásukat; midőn ha szakembe­reknek , kik a vizsgálatot kiállták és praxissal is bír­nak, adatnának a felső és közép hivatalok, tiz minis­­terváltozás közöl kilencz legalább elmaradna , mert a párthiveknek nem volna mire látni szájokat **) a kö­vetek nagyobb része pedig minden pártszellem nélkül követné saját önmeggyőződését, s így a fenálló ellen is ritkábban nyilatkoznék. Ha már azt meggondoljuk, hogy Francziaország­­ban elkezdve a falu nyárörzétől az első ministerig min­den hivatalt a kormány tölt be, hogy ott a községek gyámnoki állapotban élnek, a követek megválasztá­sába is csak a vagyonosabbak ***) folyhatnak be, a pénz-aristokratia felülkerekedék a földbirtok aris­­tokratiáján, — továbbá hogy a papság, a szegény sorsunk, — általában a lelki admissiók, miilyenek az egyházak, iskolák, itélőszékek, képviselve sincsenek — az illy állományt, bár mi fényesen függessze is az ki czimjéü­l a népuralkodást, mintául felvenni nem ta­nácsos, nem üdvös, mert épen a nép okos uralkodá­sának egyik fő kelléke, az erős helyhatósági rendszer hiányzik abban, saját terhére magának a kormánynak, mellynek minden aprólékosságról gondoskodni kell, s épen az által figyelmét nagyobb dolgoktól sokszor elvonni kénytelen, vagy pedig subalternussal hibás lépéseit magára venni köteleztetvén, a meg nem elége­­dés magvait czélja s akaratja ellen hinti el; de ma­gának az országnak is nagy terhére van az illy kor­mányrendszer , mert az felelte költséges, időt rabló s némileg erkölcs-vesztegető. Mind nem igy van ez Angliában, hol a király nem a nép kegyelméből választott első főhivatalosa a státusnak, hanem legitimitási jog szerint örökli a ko­ronát, alattvalóinak atyja és főura elannyira , hogy az angol jószágok még ma is különös vonzalommal használják Braelon értelmezését: „rex est vicarius et minister Dei in terra, omnis quidem sub eo est, et ipse sub nullo, nisi­tantum sub Deo“ még ma is ott úgy te­kintik a királyt, mint az igazság kútfejét, minden tör­vényes hatalom a királyi átruházásból ered, ő nevezi ki a státus főhivatalosait, parancsol a száraz és tengeri erőnek,békét köt, s háborút folytat saját belátása szerint, kezében van a végrehajtó hatalom , a parlamentet ös­szehívja s elbocsátja *) egyedül a státusköltségek megadása, a pénzkezelés és törvényhozás tekinteté­ben lehet az angol királyt parlamentjétől függőnek te­kinteni, mert más egyébben királyi méltósága min­denben tiszteltetik, még a hatalommali visszaélésben is csak tanácsosai felelősek, kik a felsőház elött bepa­­naszoltatván, ott meg is ítéltetnek. Egyébaránt az angol alkotmánynak még az a jó oldala is van, hogy nem a népség száma, a­mi úgy is vakfény **) hanem a rendek (nemesség, pap­ság, polgárság) képviseltetnek abban***) minek kö­szönjük belső békéjét a legkényesebb, legkriticusabb időszakokban, hogy egyszerű anarchiai mozgalmak eddig legalább soha erős lábra nem kaptak. Ita anglia belső igazgatását tekintjük is meg, az egészben elüt a francziákétól; az angol kormány, mint Wincke írja — szinte irtózik attól, hogy ma­ga kormányozzon, hanem segédkezét nyújtja a köz­ségeknek, hogy magok igazgassák a belső közdolgo­kat: nincsenek azért számos, kitágított ministerialis bureau-ji, szeletekkel s osztályzatokkal ellátva, a belső státustitoknoknak két allitoknoka s mintegy 18 lajstromozója van a leírókkal együtt, a királyi titkos tanács 4 titoknokot, 2 lajstromzót, 4 b­írót használ, nincsenek a megyékben praefectusok, kor­mány collegiumok, elrendezett fizetéses egyenruhás felsőbb s alsóbb hivatalnak, még a ministerek száma is csekély más országokhoz képest, néhány szakértő bírák előtt fordulnak meg az ország peres ügyei fel­­jebbvitelkor, kik közönséges tudomás szerint tiszta igazságot szolgáltatnak; ide járul a katonaság kevés száma, melly a sokaság közt alig észrevehető. Min­den egyéb más dolgokat a népközség s ennek kebe­léből kiválasztottak vezetnek, kik a hivataloskodást, mint mellékes dolgot űzik szokott házi foglalatossá­­gaik mellett, fényűzés és fizetés nélkül, ugy hogy falukon a kormány­gép léte észre sem vehető, hanem ha történetből találkozik valaki össze az utazó bírók­kal , kik bizonyos időszakokban beutazzák a megyé­ket. Mi máskép van mindez Francziaországban és a magasztos Északamerikában, hol Chevalier szerint Jacson idejétől fogva a hivatalok a győztes fél zsák­mányai ; maga Jacson már a posta és vámhivatalo­kat saját creaturáival töltő be *■), s tettét minden vá­rosban , községekben, tartományokban utánozták, mert a hivatalok kiosztása pártlapta—játékká fajult, azért a hivatalbelieket — kivéve a bírákat, minden szertartás nélkül elcsaphatják a kormányra vergődött pártfőnö­­kök , de épen azért nincs is semmi tekintete a hiva­talnak , és száz formákban érezteti az azt viselővel .) Ez az uj szabású képviseleti rendszerű alkotványoknak ere­dendő bűne, és Angolhonban is csak ugy s olly mértékben miveltetik, mint Franciaországban s Északamerikában. S­z e r­k. *1) Lamartine úr a párisi várerősségek megtelepítése ügyében lefolyt vitatkozások alkalmakor egy olly incidenst hozott szőnyegre, melly a dolgok akkori állását Thiersre nézve egész­en más szempontból mutatja fel: ugyanis azt mondá Lamartine úr, hogy 1930ban az európai kabinetek egyi­kének sem jutott eszébe csak egy pillanatig is komolyan hinni, hogy Thiers úr valóban háborút akar, ő csak Pa­ris megerősítését akará, és háborúval csak ennek utóé­résére fenyegetőzött. Szerk. ::1) Alól érintendjük, hogy ennek minden alkotmányos ország­ban így kell lenni. Szerk." **) Ezen állapotnak két oldala van, mert épen azért kívánta­tik hogy a miniszerek maguk párthiveikkel töltsék be a hi­vatalokat, hogy a hivatalnokok a maguk befolyásuk által a kormány állását fentarthassák. Szer­k. ***) Ezt is egész­en renden tenni véljük. Szerk. *) Ez mind igaz, mert ezen jogok mind a király nevében gya­koroltatnak, a királyság szentségének nymbusza alatt, a kor­mányzó ministerek, vagyis in ultima differentia a parlia­­mentek által, mellyeknek azonban ereje a földbirtok túl­súlyánál fekszik. Szerk. **) „Hiernach bestimmt (mond Jarcke)die Seelenzahl den nu­merus der Repräsentanten, abgesehen, dass ein absur­der Gedanke ist heterogene Grösse (die Menschen eines Districts nach ihrer Seelenzahl) zusammen zu addiren, und dann durch Division in einem Nenner von willkür­lich fixhrter Grösse den Willen dieser Masse finden zu wol­len.“ ***)Legalább annyi bizonyos, hogy a földbirtok Angolhonban a politikai jognak és az alkotványosságnak viszontalanul túlsúlyos biró tényezője. Szerk. **) Ez Angolhonban is jobbára igy van, és hogy igy van, s minden alkotványos orsz­ágban igy lennie kell, maga ezen alkotványos jog és végrehajtó hatalom eszméjéből folyó állapot; mert ott hol a kormány s a végrehajtó hatalom a tisztviselőkben egész mértékű odaengedést (Hingebung) nem talál, ott annak egész gépezete megakad s le­­hetetlenitelik. Szerk.

Next