Nemzeti Ujság, 1846. július-december (41. évfolyam, 308-411. szám)
1846-08-04 / 327. szám
negyvenegyemre ev 327. szám. 1846-Előfizetési díj félévre postán és helyben borítékkal 6 forint, boríték nélkül házhoz küldve öt forint ezüst pénzben. Megjelenik minden kedden, csütörtökön, pénteken és vasárnap egy egy év. Lapjaink mindennemű hirdetményeket fölvesznek. Alapító KULTSÁR ISTVÁN táblabiró, kiadja Özvegye. Egyegy hasáb-sorért apró betűkkel öt ezüst kr. számittatik. Kedd alig. 4. Előfizethetni minden cs. kir. postahivatalnál s helyben a szerkesztőségnél. Zöldkert utcza 488. szám alatt földszint, a hivatalban. Tisztán írott czimeket kérünk. Levelek a szerkesztőségnek czimzendők. Bérmentetlen leveleket csak rendes levelezőinktől fogadunk el. Névaláírás nélküli idegen kezektől hozzánk küldött tudósításokat semmi esetre sem közlendünk. TARTALOM. Magyarország és Erdély. Iskolai próbatételek. (Pestről. Esztergomból. Tatáról.)—Tiszaszabályozási ügy. — Törvényhatósági tudósítások. Békésből (tisztujitás). Tordából (közgyűlés) Kővárvidékéről— Vidéki hírek. (Aradból. Marmaros-Szigetből. Sopronyból). — Vegyes újdonságok. Külföld. Portugália. Spanyol-, Francziaország. N.Britannia. Olaszország. Északamerikai egyesült státusok. Hirdetések. Gabonaár. Pénzkelet. Letteka húzások. Dunavízállás. MAGYARORSZÁG ÉS ERDÉLY. Iskolai próbatételt. Jul. 28. és 29-én adák nyilvános próbatételüket a pesti angol kisasszonyok nevelőintézetének növendékei; jelesül az első napon a külső leány növendékek. — A másikon pedig a nemes kisasszonynövendékek — a belnövendékek. A külnövendékek próbatételének tárgyai a meghivási programra szerint a következők valának. 1) Hittan, evangeliommagyarázat, ó és uj testamentomi bibliai történet. 2) Betűzés, betüfoglalás magyarul s németül. 3) Magyar s német olvasás nyomtatás és írásból. 4) Magyar s német helyesírás. 5) Földtan magyarul. 6) Számvetés fejből stábján. — A belnövendékek próbatételének pedig: 1) Hittan és bibliai történetek. 2) Betűfoglalás és olvasás magyarul s németül. 3) Helyesírás mind a két nyelven. 4) Számvetés. 5) Földtan magyarul s németül. 6) Hazai történetek magyarul. 7) Helyesírás franczia nyelven. 8) Olvasás és fordítás ugyanazon nyelven. Mi a próbatételekből kiviláglott tanítási modort, és annak sikerét, — a növendékek előmenetelét illeti,— hogy mindenek előtt a religióbani oktatást említsük: nagy örömmel tapasztalók, miként a növendékek nem „abstract fogalmak“ csupán csak emlékezetterhelő u. m. iskolás betanulásában izzasztottak, hanem mi az életre egyedül magasztos — a hittan igazságaiban olly oktatást nyertek, miszerint azokat értelmükben — szivükben sajátukká tegyék. Épen igy a többi tárgyakbeli próbatételek is — kivétel nélkül — a tanító angolkisasszonyok részéről a tanítás üdvterjesztő pályáján hosszú tapasztalás nyújtotta jeles ügyeséget és igen szép képességet ; de a tanuló növendékek részéről is szép szorgalmat és kitartó ügyekezetet tanusítanak. Különösen a számvetésben, és jelesül a fejbeli számvetésből, továbbá a közélet- és háztartási ügyek körüli fogalmazásban; végre nemcsak az európai és különösen magyarországi földleírásban , hanem a mathematicai, földtani és a physicai égtan elemeiben is tanúsított jeles előmenetelei az intézet növendékeinek igenis bizonyíték, miként az intézet a tanítás és nevelés rendezésében az élet igényeinek teljes mértékben megadá a kellő ügyeimet. Név szerint a természettani égtan elemeibeni oktatás által tanúsított figyelem a természettudományok iránt alapos reményre jogosít (bennünket), miszerint a természettudományok még más némelly ágazatainak, — és mindenek elött a természeti három ország rajzának, — a természet históriának ellemeit is a jeles intézetnek tanítási programmjában aligha közel nem találandjuk. Hátra vagyon, hogy a dicsért intézetet még egy más — még pedig nagy jelentőségű szempontból is fölfogjuk, — a nemzetiség szempontjából. Hogy ezen próbatételekben a hittanból, számvetésből, — fogalmazásból sat. német kérdések — és igy német feleletek is hallattak — ez a nemzetesedés némelly rögtönözöinek talán nem fogott valamnyükre lenni, sőt, — miután a túlságok közöttünk épen sem a mesék országába tartozók, dörgő philippicák által megrovásokat is fogott vala könnyen előidézni. Én azonban egyike vagyok azoknak, kik a nemzeti nyelv iránti legtisztább vonzalmuk mellett is erősen hiszik: miszerint a magyar nyelv egymaga — nem teheti — még magában édes Magyarhonunkban sem — boldoggá az embert, —és kik nem csak méltányosnak — hanem szükségesnek is találják, hogy valahol csak a lelki és testi élet igényeit kielégíthető szükséges és hasznos ismeretek terjesztéséről van szó , a nyelv érdekét másodrendűnek tekintve — azon ismeretek bármellyik nyelven is terjesztessenek a még magyarul nem beszélhetők között. De, nyugodjanak meg a túlzók is, mert, mindazon német kérdések és német feleletek mellett — a kérdésben levő lelkes intézet tanítás- és nevelési szelleme egészen nemzeti — egészen magyar. A ki tudja,miként a szent szónoklatok, közös imádságok, énekek stb. ezen intézet isteni szolgálataiban még mindig német nyelven tartatnak — de mi alkalmasint némelly — az intézetnek hatalmon kívüli körülményektől is függ — az bizonyosan a legváratlanabb és legédesebb meglepetéssel nyerhető épen ezen próbatételekben ez intézetnek ama nemzeti szelleméröl meggyőződést. Nem feledem el soha azon fölemelkedettséget, azon lelkesedést, mit az intézet egyik nevelési pályáját épen most dicsően bevégezte — kitűnő tehetségű növendéke , Schmuck Vilma k. a. búcsúzó szónoklatával idézett a hallgatók keblébe, midőn ő maga is a nemzetiség szent ihletétől átlengve — mélyen érzett szavakban vallá, miként az intézet, mellyet a felséges uralkodó háznak — úgy szinte a magyar fö- és középrendnek annyi kegye szokott elárasztani,— e magyar hazának s magyar nemzetnek magyar leányokat nevel, nagy nyomatosan oda mutatva, miként egy nemzet fejlődése történetében a műveit kedélyes nőnem olly fontos egy elemet képez. Midőn végre a lelkes növendék k. a búcsúszavainak azon részére tért, miben — nagy megilletődéssel adá elé, miként őt, az istápját — szeretett édes atyját már elvesztette árvát, néhány évek előtt — hivatalos kötelesség a hontól elszakasztotta szülői, hogy hazájának s nemzetének ismét visszaszerezzék, megválva édes gyermeküktől — a dicső emlékezetű nagy Maria Theresia kegyes alapítványában részesültet, ez intézetbe küldők, hol nemzetének nyelvét megtanulván, belőle magyar leány váljék;— arczokon legördülő könyeket láttam, mellyek e búcsúszavak viszhangját a megilletödött keblekből visszatükrözök , — és bátran mondhatom, hogy alig volt ott kebel, — melly a nagy királynő dicsőséges utódjaira a gondviselés teljes áldását kérő imájával a hálás növendék kisasszonynak — nem párosította a maga imáját, — és nem volt olt kebel, a melly azt nem sugallá a búcsúzóhoz : Isten vezéreljen a honnak erélyes leánya! — nem volt végre kebel, melly azon erős meggyőződéssel telve nem hagyta volna el a teremet, hogy a hon lelkes szülői , kik előtt a religioban — és a mindennapi élet igényelte kiképezésben — a nemzeti erélyességben tűnnek föl a női nevelés főkellékei; szeretett leányaikat az olly czélszerűn működő és olly tisztán nemzeti ihlet különösen ajánlotta intézetre bízhatják. Pesten julius 30-án. 1846. Dr. Sztanojovics. Esztergomból. Julius 29dikén. Pannonhegyi sz. benedekiek esztergomi kir. középtanodájában oktatott ifjúságnak száma 184° s tanév második felében 298 volt; nevezetesen a költészeti osztályban 61 tanuló, a szónoklati osztályban 42 tanuló, a nyelvtani negyedik osztályban 33 tanuló; a nyelvtani harmadik osztályban 44 tanuló; a nyelvtani második osztályban 54 tanuló; a nyelvtani első osztályban 64 tanuló. Julius 22dikén nemes Malocsay asszonyság leánynevelő intézetében a leányok vizsgálatában nagyon tiszt. sz. kir. városi plebánus Kollár ur lön kérdéseket a leányoknak a vallástanból magyar nyelven; tiszt. Ürge káplán ur a magyar nyelvből s magyar szavalásból, Magyarország földleiratából s a magyarok történeteiből magyar nyelven; és Malocsay asszonyság a franczia nyelvből és Francziaország földleiratából franczia nyelven; Malocsay Izabella kisasszony közönséges história s földleirat-, természeti história-, német nyelv- és írásmód-, s fejszámolásból német nyelven. A kisasszonyok jól feleltek mind a három nyelven s jelesen szavaltak magyarul. Julius 17dikén éjszaka 11 óra után a vizi városban Gantner Ferencz kalmár házában tűz támadott. Szerencsénkre akkor nem fújta szél mint julius 18-án, s csak a ház teteje égett le. A tűz oltásában jeleskedtek a katonák, több pap, a zsidóság, és sok polgár a szabad királyi városból. Gy. A regényes fekvésű Tata és Komárom megyei mvárosban jelenleg n. t. Nagy Márton ur lelkes igazgatása alatt létező nagyobb tanodalomban, a kegyes rendi 1.1. urak ismét elvitázhatlan jelét adák annak, hogy ők hivatásuknál fogva, egyedül csak az ifjúság vallásos , erényes, és tudományos nevelésére és képezésére fordítják páratlan szorgalmukat, testi és lelki erejüket. — Teljes megelégedésül szolgálta tatai tanodalomban járó ifjúságnak, mellynek száma azokkal együtt, kikben a kegyes rendi házban kellő és korkivánta nevelési fölvigyázat alatt ez évben 23an neveltettek, évenkint szaporodik (az ifjúság összes száma 278) főtiszt, prépost, egyházkerületi esperest, és közkedvességü érdemdús tatai lelkész Müller Károly úr, több résztvevő hallgatók jelenlétében a hittanból nyilvános próbatételét hallani, e részben minden szülő biztosítva lehet arról, hogy fia, ha reá későbben is czélszerű gond fordíttatik, a vallásnak elveszve nem lesz. Szinte a többi tanulmányokból is a nyilvános szoros próbatételek július lefolyta alatt olly kielégítőleg folytattattak, hogy a jelen tanulmányi rendszer mellett többet, sem a fáradhatlan szorgalmú igazgató és tanítóktól, sem pedig a jó reményű tanulóktól kívánni nem lehet; — befejeztetvén pedig a tanulmányi próbatételek, az évenkint kétszer tartatni szokott czélszerü magyar szavallások , mellyek mind a nagyszámú hallgatókat, mind pedig a derék szavallókat, a vallás, erény, fejedelem, és haza osztatlan tiszteletére , szeretetére, és hivségére buzdítani látszottak, igen kielégítők voltak. Szinte a jelenlegi érdemdús igazgatótól a kor kivonatának megfelelőleg, nem kis akadályokkal és költséggel létrehozott testgyakorlati és uszodai próbatételek is a házban neveltek, és több külső tanulók által a közönségnek nagy megelégedésére, minekutána már előbb némelly nyelvtanokból és rajzolásból, mellyekben a növelde növendéki külön órákban , rendesen tanitattak, a próbatételt kiállották volna, elvégeztetvén, ez iskolai év befejeztetett. Ezután újabb szavalatok kíséretében az érdemsorozat fölolvastatott, melly alkalommal az adakozási kegyességben kimeríthetetlen amígy gróf Esterházy Miklós különös kegyelméből, ezúttal is a szegényebb sorsú, de vallásos és szorgalmatos tanulók közt több száz fíjra rúgó összeg kiosztatott. Annyit lehetett már hallani és olvasni az elemi iskolákról, hogy e részben az előadottaknak egy része is elég volna, pedig fölfogásom szerint, a mezei munkával foglalkozó néposztályból, vallásos, erényes, hív és szorgalmatos, okos mezei gazdát képezni elegendő, ehez azonban nem sok beszéd, hanem tettleges részvét, hazafias áldozat, és a magas kormány e részbeni k. intézményeinek törvényszabta módoni teljesítése legjobban czélhoz vezet; ezeknél a már kellőleg alapított felsőbb iskolák nagyobb ügyeimet igénylenek; és e részben erősen hiszem, hogy a magas kormány, melly jelenleg a haza szellemi és anyagi boldogságára munkálkodni kíván, a haza kivánatihoz képest, eldöntőleg fog az alsó osztályoktól kezdve fokonkint, az iskolai nyelvre és czélszerű tanulmányi rendszerre nézve kegyesen intézkedni. H. J. Tisza szabályozási ügy. A kornak szellemét, a kornak szükséget fejtik ki. S minden idő meghozza az ő divateszméjét, mert ezen eszme azon hiányok érzetében fogamzik, mi az embereket s népeket legfőbb érdekeik tekintetében legsúlyosban nyomja. Az élet naponkint növekedő szükségei, s az emberiség azon hivatásának tudata, hogy egyesek jóléte is csak olly végczél, mint egész tó-