Nemzeti Ujság, 1847. január-június (42. évfolyam, 412-512. szám)

1847-05-28 / 494. szám

494. szám, 1847. Előfizetési díj félévre postán és hely­ben borítékkal 6 forint, boríték nél­kül házhoz küldve öt forint ezüst pénzben. Megjelenik minden kedden, csütörtö­kön, pénteken és vasárnap egyegy iv. Lapunk mindennemű hirdetményeket fölvesz. Egyegy hasáb-­sorért apró hetükkel öt ezüst kr. számittatik. Negyvenegyedik év. NEMZETI ÚJSÁG. Alapitó KULTSÁR ISTVÁN táblabiró, kiadja Özvegye Péntek máj. 28. Előfizethetni minden cs. kir. postahi­vatalnál s helyben a szerkesztőségnél. Zöldkert utcza 488. szám alatt föld­szint. a hivatalban. Tisztán írott czimeket kérünk. Levelek a szerkesztőségnek czimzendők. Bérmentetlen leveleket csak rendes le­velezőinktől fogadunk el. Névaláírás nélküli idegen kezektől hozzánk küldött tudósításokat semmi esetre sem köz­lendőnk. T­ARTALO­M. Magyarország és Erdély. Kinevezések. Előlépte­tések. István főherczeg levele gróf Teleky Ádámhoz. — Ö­­rökváltság III. — A meggyőződések. — Ünnepélyes vitat­kozás. — Könyvismertetés. (Ősiség- írta Gosztonyi Mik­lós). — Erdélyi o­r­s­z­á­g­g­y­űl­­­é­s. (LV. országos ülés foly­tatása). — Külföld. Portugália. Spanyolország. N.Britannia. Fran­­cziaország Hirdetések. Nemzeti színházi játékrend. Gabonaár. Du­­navizállás. — * 6 MAGYARORSZÁG ÉS ERDÉLY. 6 cs. kir. ap. felsége báró Majthényi Izidort, K­ars— megye tiszteletbeli főjegyzőjét a fiumei kormányszékhez tisz­teletbeli litoknokká, — dr. Hahn Jánost pedig ideiglenes és kir. al­onsullá Jminába, Törökalbániában, kinevezni leg­kegyelmesebben méltóztatott. Rein­bold József bánsági k. bányaigazgatósági pénz­tár-ellenőr bányaigazgatósági pénztárnokká, az imigy meg­­üresült pénztár-ellenőrségre pedig Érti Gusztáv dognácskai k.­érczkisérle­ten érdemesítve. Fenséges István cs. kir. főherczeg levele gróf Teleky Ádám nádor - huszár ezredbeli ezredeshez, mellynek kíséretében istenben boldogult édes atyja ezredbeli egyenruháját is az ezredesnek átküldé:„Prága máj. 3. 1847. Kedves ezredes ur! Ön szintúgy tud­ja, valamint én, hogy azon ezred, mellynek parancs­nokságával ő felsége, legkegyelmesebb császárunk önt ruházta föl, 1800 évbeni létesülését boldogult a­­tyámnak köszöni, s ennek következtében „Nádor-hu­szárok“ névvel ékesittetett, egyszersmind elhatároz­tatott, miszerint Magyarország időszerinti nádora e­­zen ezred tulajdonosa legyen. — Kegyeletes csele­kedetnek tartom e szép s derék ezred, s boldogult atyám emlékezete irányában, önnek kedves ezredes ur ezennel atyám teljes ezredesi egyenruháját olly meg­jegyzései küldeni, miszerint ő azt boldogult I. Ferencz e cs. kir. felsége emlékének fölszentelése alkalmával (1846 jun. sékán) következőleg igen nevezetes idő­pontban viselte utójára! — Kivánom, hogy e derék ezred tisztikara imez egyenruhát tőlem ajándékul fogadja el, s azt örök időkre tisztelje mint emlékjelét azon férfiúnak, ki az ezrednek valóban jóakarója volt, s minden egyesnek jólétéért atyailag gondoskodott. — Kérem teh­át önt kedves ezredes úr, hogy ezen ajándékot véleménye szerint illőnek látszó módon, szál­lásán megőrizze s az ezred átadásával parancsnok­­ságbani utódjának akaratom nyilvánításával kézbesítse, miszerint az ezred idő szerinti parancsnoka e tör­téneti emlék czélszerű megtartásáról gondoskodjék! — Örömmel veszem ezen alkalmat, hogy önt kedves ezredes úr különös tiszteletem s nagyrabecsülésem­ről biztosítsam, mellyel maradok jóakarója — István főherczeg s. k.“ (B. H.) Örökváltság. III. (K. F.) Ösiség és örökváltság egymás oldalai mellett meg nem állhatnak, legelébb is hát az ösi­­ségről kell határozni, ha kívánjuk az örökváltság megindítását. Úgy de az ösiség magában már egy igen bonyolódott kérdés, mellynek csomózatát gor­­diusi karddal elvágni akarni nagy igazságtalanság vol­na. Törvények, szokások, családi viszonyok, adomá­­nyi és szerzeményi levelek s régi öröklésmódok szólnak az ösiség mellett, annak megszüntetése hát bizonyos határidőt kíván, melly alatt az érdeklettek (osztályosok záloglók, hitbizományosok, birtokon kívüli felperesek stb.) vagy atyaliságosan s szabad egyezkedési, vagy pedig törvényes uton is elrendez­hessék magán ügyállapotukat, mielőtt rájok s úr­béreseikre kimondatnék a kényszerítő örökváltsági parancsszó, melly kényszerítést azonban mi semmi e­­setre nem ajánlhatunk, még akkor sem, ha m­ár elren­deztük belső viszonyainkat, kivéve bizonyos esete­ket, mellyekről csak alább lehet szó. Az ősiséghez századok forraszták a magyar nemzetiséget, a tör­vényhozónak vigyázni kell azért, hogy az ösiség megszüntetése nemzetiségünknek alá ne ásson, azt föl ne dúlja; ez csak úgy eshetik meg, ha törvényt hozunk, melly gátat vet az idegen elemnek a magyar föld­birtokok fölvásárlásában, m­ellyek az ösiség megszűn­tével adás s vevés által szabados keringésbe hozat­ván, könnyen olly kezekre szállhatnak át, mellyek csupán a haszont szedendik, de a nemzet fölemelé­sével mit sem gondolnak. Ez igen kényes, mond­hatni veszedelmes állapot lenne! azért nem fölösle­ges az óvakodás , melly a bonfiusitásról szóló törvé­nyek újbani átnézését, azoknak módosítását s kiegé-­­ szítését szükségli, hogy az újban keletkezendő ma­gyar állapotokkal, főleg nemzetiségi szempontból, minél szorosb­sszh­angzásba hozattassanak. Valóban nehéz föladat, mellynek mély érzetében sokan az ősiséget még továbbra is föntartani kívánják, de azt hitünk s meggyőződésünk szerint ápolni már nem le­het, ha akarunk elébb haladni; minden attól függ, hogy a törvényhozás nemzeti szellemből induljon ki a birtokolhatási jogok, s szem­élytulajdonságok meg­határozásánál , hogy számítva az ős magyar birtoko­sok jellemére is, gondoskodjék egyszersmind a hitel­intézetek fölállításáról, mellyeknek kikölcsönözései fóltévőleg hathatnak a netalán eladósodott, vagy más után szerencsétlenségbe esett ős­birtokosok föl­­serélésére, a jobb gazdálkodás fölvirágoztatására. Mennyi határidő kívántatik az ősiséggel együttjáró kérdések, ügyes bajos dolgok kiegyenlítésére, azt a megyei s más födicasteriális följelentések alapján kel­lene az orsz.gyűlésen elhatározni, minden esetre a perek száma s lefolyta akadályozhatnák meg leginkább az ősiség minél előbbi megszüntetését; de ezen is kön­nyű segitni, ha szigorú törvény hozatnék, hogy a már függőben levő és jogi perek soron kívül egymás után fölvétessenek, s azérffban végítélet hozassák ,­­ az uj perek megkezdésére s végrehajtására néhány­­ esztendő tűzetnék ki, melly alatt — félre téve min­den haszontalan időt húzó kifogási formalitásokat, a per lényege­s érdeme megvitatására biróilag kény­­szerittetnek a felek — ezt elrendelni hatalmában áll az országgyűlésnek, mint azt is, hogy a bírák száma e kivételi esetekre megszaporítassék, s azok két, vagy három senatusban is folytonos üléseket tartsanak a végső határidőpontig. Az ősiség megszüntetése magával hozná jö­vendőre a hosszas perek számának s a perkölt­ségeknek megkisebbedését is, de mivel az újban alakuló viszonyok tán még számosabb de rövid pe­rekre adnak alkalmat, mellyeket az örökváltsági pe­rek szinte tetemesen szaporitnak, szükséges minde­nütt az országban az állandó törvényszékek fölállí­tása, mellyeknek jótéteményeit más országok már rég élvezik, szükséges az uj viszonyokhoz alkal­mazandó perlekedésm­ódnak s bírói eljárásnak s a bírák feleletterhének törvényes szabályozása, az ügyvédi kar hatáskörének körülírása; mind ez or­­szágbizottsági munkálatok által annál könyebben eszközlendő, mivel nyugoti szomszédaink mind eze­ken rég keresztül estek, s török egyet mást bizto­san elfogadhatunk., ollyakat, mellyeknek jósága fö­lött az életpraxis is kedvezőleg nyilatkozott. így van a behozandó telekkönyvekkel is a dolog, a­­zok nyugoti szomszédainknál már a múlt században rendezve voltak, királyi városaink rég használják azokat, a birtokosnak, vásárlónak jogait hűen meg­őrzik, múlhatatlan alapok az örökváltság eszközlé­sére, a helyes és czélirányos közszü­kségekre, adóz­tatás rendszerének fölállítására.'“') Végre a zsidó-ügy szabályozását is az előké­születek sorába iktatom, s nem ok nélkül, mert a ki­rályi városok ellenszenve, s azon tény, hogy ahol magukat megfészkelték , a lakosság zsírját ezer u­­ton s módon kiszívják; szerfölötti megszaporodá­suk Lengyel-s Magyarhonban, mellyek stalistice ki­mutathatók; a méltó félelem, hogy az örökváltság­­nál veszélyteljesen fognak szerepelni, a czélzott jó eredményeket magukra szivárogtatják, hatalmas in­dító okok a zsidóság fékezésére. Ez ügyet, mint nagy fontosságút, nem­sokára külön is tárgyalandom­, addig is röviden megérintem, hol bal fölfogás vagy a hely­zetek s történetek nem tudása az, ha állíttalik, mi­kép a zsidók, mint üldözött nép, eddig kénytelenek vol­tak összetartani és csalni, majd ha emancipáltatnak, ma­guktól visszatérendnek a jó útra. Voltak a zsidóknak a középkorban is hatalmas pártfogóik, de azért soha nem iparkodtak a nemzettel egyesülni, mellynek ke­belében éltek, mellynek históriája, erdödjeik viszo­nyai, hagyományai úgy sem érdeklik őket, uzsorás­­kodásaikról , keresztény rabokkali kereskedésükről, mellyet szerecsenföldre folytattak, huzavonáikról, mel­lyeket a köznépen elkövettek, sok adatot gyűjthetni minden európai ország történeteiben, ők többnyire min­dig a mammonnak áldoztak, mióta Mózes vallása szel­leméből talmudják, rabbijaik, schachtereik, bachereik (kószáló házi­ tanítók), kántoraik által következtetve, a legnagyobb tudatlanság, legostobább babonák ten­germélyébe elsülyedvék; mint egy fecske még ta­vaszt nem csinál, ugy azon néhány zsidó család, melly állítólag reformczimet tűzött ki zászlójára, s igyek­szik a rabbik nyűgei alul menekülni, mit sem jelentő dolog a többséghez képest, melly még mindig a Mes­siásra várakozva, titkon a keresztény hitet gyűlölve,­­ feszes merevedtséggel ragaszkodik nem Mózes ta­nításaihoz, mikről fogalma sincs, hanem a rabbik irományai által köztük ápolt s mély gyökeret vert babonákhoz. Az, és csak az ítélhet helyesen a do­logban, ki fáradtságot vett magának a zsidó Talmud­­ban s annak magyarázóiban megokulni, a rabbik ne­velésmódját,a zsidó elemi iskolákat figyelmes szemek­kel kisérte külföldön, ki kinyomozta az okokat, mi­ért a zsidónak sem kedve sem hajlama, még inkább nincs testi ereje a földművelésre? Ki tudja, hogy szám­talan kézimesterségek tisztátalanok a zsidó szemei elött, hogy a zsidók — valamig keresztények nem lesznek — erkölcsileg eltemetvék, egyedül világi javak után sóvárganak, s megpolgárositásuk mind­addig időelőtti dolog, mig elemi iskoláik rendezése, tanítóik kiképeztetése s a statusi felügyelet a taní­­tásmódra, egészen, mint már megkezdetett, foganatba nem vétetnek, legfölebb is jelenleg per módum dis­pensations lehetne az érdemesebbeknek polgári jo­gokat osztogatni. Hogy külföldön minő lépések tétettek a zsidó ügyek szabályozására, hogy minden concessiók mel­lett is a dologban nehéz boldogulni, azt annak idejé­ben előadandom; csak azon csalfa nézpontot akarom most megérintni, melly szerint sokan hiszik, hogy hajdan a zsidók vallásuk miatt üldöztettek; ez nem áll; a népek s uralkodók mindenütt azért támadtak el­lenük, mert uzsoráskodásaik, titkos csalásaik, nyom­ták a földnépet,az elkeseredés aztán vallásgyű­löletet is gerjesztett; de ez kölcsönös volt mind a két rész­ről; a hep­ hep! történetek Németföldön néhány évekkel ez­előtt szinte a fölebbi okokból történtek. Bél Mátyás több adatot összeszedett a magy.honi zsidókról, kikre országos törvényeink épen azért szórtak átkot, „velut jurium­ incapaces, insideies et nulla conscien­­tia praediti, mint az 1655: 29 tartalmazza, miről de Serre gróf status-főügynök Metz városban nem olly rég is bizonyságot tett, hogy a felek minden áron készebbek kibékülni,ha a zsidó hitletételtől függ a vég­­ítélet-mondás. Valamint egykor a saracenusoknak,úgy később a törököknek kémszolgálatokat tettek a ke­resztény magyarok ellen, ők Magyarországban ma­gyar zsidók, Németországban német zsidók, Franczia­­országban franczia zsidók, de nem magyarok, nem németek, nem francziák, a nemzettel összeolvadásra ezer év óta gondolatukban sem volt sehol még csak lépéseket is tenni, de legjobb akaratuk mellett sem tehetik azt, míg a keresztény és zsidó hit közt lé­tező köszirt-falak le nem omlanak; ők vendégek voltak s vendégek maradnak akármelly országban is; a politika fő föladata rájuk nézve épen abban áll, hogy *) Ezek már leírva voltak, mikor Gosztonyi Miklós ő mél­tósága ősiségről irt könyvét kézbe kaptam; az igen je­les könyv élettapasztalatból merítve vezérfonalul szolgál­hat az ősiségi kérdéseknél.

Next