Nemzeti Ujság, 1919. október (1. évfolyam, 3-29. szám)

1919-10-23 / 22. szám

Censwat: Miskín. Szerkesztőség: Budapest, VIII., szentkirályi-utca 28. sz. Telefon: József 65 és József 66. Kiadóhivatal: IV., Gerlóczy-utca 11. sz. Telefon: 107—37. KERESZTÉNY POLITIKAI NAPIU^1^ it Csütörtök, 1919. október 23. * I. évf. 23. szám. Hí­­mf qth­tS IV!! I ............ Előfizetési ár : Egész évre 220 kor., félévre 110 kor., negyedévre 56 kor., egy hónapra 20 kor. Egyes szám Felelős szerkesztő: Túri Béla. 80 fillér. — Hirdetések milliméteres díjszabás szerint: llllllllll!!l!lll!llll!llllllllllli!ll!llll!!illlllllllll!ll!!llll!llllllllllllll!ll!!lllll!ll!lll|j|l!!ll!jl!llll!ll!illlillllllllllllll!ll!lllllllllllllllllllllllllllllll!lll!lllllllllllllilllllll!lllllll!ll!lll!ll!ll!!!!lll!llll!lllll!lllll!l!l!lllillllll!lllllll(illlil!l!lllillHIIIIIII!lillllll!llilllllllllli!ll Bolsevizmus, szocializ­­mus és marxizmus. Budapest, okt. 22. A történelem eseményei ismétlődnek. A nagy francia forradalomnak is akadt Kun Bélája Babeuf személyében, ő volt, aki nem elégedett meg a forradalom viv. Hiányaival és a polgárok teljes gazdasági egyenlősítését, a kommunizmust prédi­kálta. Agitációját oly bolseviki abszolu­tizmussal művelte, hogy azt nem szenved­hette el a francia nép rajongása, az alig kivivott szabadság eszméjéért. Babeuföt halálra ítélték és szálló ige lett: Le com­­munisme est mort, vive la szocialism?», «a kommunizmus meghalt, éljen a szo­cializmus». Ma ugyanezt halljuk a bolsevizmusban fel nem perzselődött szociáldemokrata ve­zéreink ajkáról. Úgy mondják, hogy a szociáldemokráciának semmi köze a bol­­sevizm­ushoz, hogy a bolsevizmus bukásá­val új életre kelt a szociáldemokrácia, hogy a szociáldemokrácia erősebb ma, mint valaha. Ezzel szemben Kautsky, a marxiz­musnak általánosan elismert legintran­­zigensebb dogmatikusa az orosz bolseviz­­musról írva, balsejtelemmel veti fel a kér­dést : «Mi lesz a munkásságból, ha a saját di-taturája összeomlik? Valamely párt dik­­t­atúrájának az alternatívája ugyanis a párt megsemmisülése, bukása egyértelmű teljes pusztulásával­, így aggódik Kautsky, pedig az orosz munkásság szociáldemok­rata, sőt anarchista vezéreit nem égette meg a bolsevizmus lángja. Kérdés már most, várjon a Kautsky pesszimizmusában, avagy a mieink opti­mizmusában rejlik-e a történelmi igazság? Az üres szócsata, mely manapság e kérdés körül dúl, nem vezethet megoldásra. Mélyebben az elméleti alapban kell keres­nünk orientációit. Ez amellett, hogy a legtárgyilagosabb eljárás, egyszersmind a legegyszerűbb is, mert a szociáldemokráciá­nak és a bolsevizmusnak az elméleti alapja közös. A bolsevizmusnak elméleti alapja — mint ezt ma minden gyermek tudja — a marxizmus volt. Volt Marxfalvánk, Marxlaktanyánk, Marx­­egyetemünk. Minden csak a marxi ideológia megvalósítása nevében történt. A szociál­demokráciának elméleti alapja ugyancsak a marxizmus. Az összes modern szocialista ár­nyalatokat Marx neve és ideológiája tömörí­tette egységes táborba. Maga Kautsky írta 1908-ban, hogy ma a tömeg pártokban egye­sült, harcoló proletárságban már csak egyetlen szocialista elmélet él — a marxista. Nos hát ily körülmények között a matematika amaz is­mert tétele alapján, mely szerint ha két meny­­nyiség külön-külön egy harmadikkal egyenlő, akkor azok egymás közt is egyenlők, könnyű kimondani a tételt, hogy a szocializmus bol­sevizmus. Mielőtt azonban ítéletet mondanánk, vizsgáljuk meg a marxizmus lényegét, hogy lássuk, mennyiben fedi azt a bolsevizmus és megállapíthassuk a szocializmus­­viszonyát is a bolsevizmushoz. A marxizmus tana három elemből áll. Van bölcseleti alapja, ez a történelmi materializ­mus. Van politikája, ez az osztályharc és for­radalom. És van gazdaságtana, ez a kapitaliz­mus­­elmélete. Tévedés azt hinni, hogy ez a kétségtelenül világtörténeti‘jelentőségű tanrendszer egy ki-­oúzott" f’ffltr gyökerében végiggondolt szüle­ménye. Marx zseniális ember volt, de tanai nem a zsenialitásnak, hanem egy hányatott élet­­sorsnak, egy helyzetekhez alkalmazkodó im­presszionista kedélyvilágnak darabos termékei. Első impresszióit Berlinben kapta az akkortájt divatos kritikus bölcseleti áramlattól és filozó­fus akart lenni egész életén át. Párisi tartóz­kodása alatt a forradalom szelleme járja át kedélyvilágát és a forradalom apostola lett. Angol földön az indusztrializmus kapta el és csinált belőle közgazdászt, úgynevezett tudo­mányos szocialistát. A marxizmusnak ez a genezise egyrészt, más­részt Marx egyéniségének túlnyomóan forra­dalmi dispozíciója adja okát annak, hogy a marxizmusból hiányzik a harmónia A bölcseleti és gazdasági tanok alapján min­den békés szándékú ember nyugodtan vár­hatná annak a bizonyos szocialista államnak eljövetelét. Lehetnek ugyan tudományos ag­gályai vele szemben, de reszketnie tőle oktalan volna. És Marx mégis azt mondja, hogy resz­kessenek tőle az uralkodó osztályok. A marxiz­mus főtana ugyanis nem a történetbölcselet és nem a gazdaságelmélet, hanem a forradalom.. Ez a Marx egész életének bálványa és felál­dozta érte minden tudományos tételét. Forra­dalmi lelke nem elégedett meg a társadalom immanens törvényének felismerésével, melynek erejéből automatice születhetne meg az új tár­sadalom, neki bába is kell e szüléshez, az erő­szak, a forradalom. Mert úgy mondja, «csak egy mód van a régi társadalom halálkínjainak és az új társadalom szülési­ fájdalmainak meg­rövidítésére, egyszerűsítésére és összpontosítá­­sára : a­ forradalmi terrorizmus módszere.). Nem is vette komolyan sosem a világra segí­tendő új társadalom gazdasági előfeltételeit, sem a proletariátus felkészültségét erre az új államra. Tulajdonképpen a forradalom öncélú­­sága volt tudatalatti rögeszméje. Innen van, hogy az egymást követő szerencsétlen végű forradalmak sosem késztették újabb meg­gondolásra, hanem rendületlenül kiáltozott újabb forradalom után. Az 1848-iki német mun­kásforradalom letörése után írja: «Meghalt a forradalom — éljen a forradalom.» A csúfott emlékű párisi kommün leverése után himnuszt zeng a kommünárdokról. «A munkások Párnát — mondja — az ő kommünjükkel mindörökké mint egy új társadalom dicsőséges előhírnökét fogja ünnepelni. Vértanúit az egész munkásság zárja szívébe. Leverőit pedig már most pellen­gére állítja­ a történelem, ahonnan papjaik min­den imádsága sem fogja megszabadítani őket.» A napjainkban levitézlett bolsevizmusról bizo­nyosan még nagyobb elragadtatással szólna, hiszen ez volt csak igazán nagy igyekezet éle­t tudományának megvalósítására. A marxizmus tehát a forradalom elméjéti. A bolsevizmus a forradalom gyakorlata. Mi tehát ezek mellett a szociáldemokrácia? Ne kutassuk, hogy a szociáldemokrácia való­ban összeszűrte-e a levet a bolsevizmussal vagy A zsanital. Irta: Emmanuel Bourcier. A holdtalan éjszaka sűrű tintával borította le az alvó vidéket. Nem hallatszott egyéb, csak a nyüzsgölődő állatok láncainak halk csörgése az istállóban és a víz csobogása, amint tova­haladt kavicsos ágyában. Margete a fülkéjébe surrant, kissé elkésve, mert a reggel mosott ruhát még ki kellett fa­csarnia. Elgondolkozva kezdett vetkőződni s miközben levetette ingvállát és a szoknyáját, újra átszámolta aznapi kiadásait és ismét meg ismét fontolóra vette, várjon mitévő legyen a vörös tehénnel, amely egy idő óta nem ad tejet... De haliga ! Margete hirtelen csodálkozással figyelni kezdett. A rács megnyikorgott- A kertben valaki jár. Leemeli az alsó kiskaput- Belépett a házba. Puha léptekkel, nehéz cipőben jár-kel­lent a szobában. Most valaminek neki­megy. Minden mozdulatát, szinte a lélekzetét is jól hallotta a vékony padlón keresztül s afféle csavargót sejtett az ismeretlenben, aki vásár idején feltűnik a faluban, apróságokkal, csecse­becsékkel házal a «Hajnal» korcsma előtt és napközben jól elrejti gonosz, szándékait, de ha az est leszáll, besötétedik és az emberek a­­ fülükre húzzák a­ dumnát, rosszban töri a fejét. Ma estére, úgy látszik, őt választotta ki. A magános házikó, amelynek a plébános virágos­­­kertje kacér bájt kölcsönzött, vonzotta bizo­nyára. Érdeklődött itt is, ott is, ahogy az ófajták érdeklődni szoktak és pár elejtett szóból mindent megtudott, amit tudni akart. Hogy Margéte egyedül él, vén lány, jómódú. A csirke­fogó hát szerencsét próbál. De most az egyszer eltalálta. Margéte még csak nem is remegett. Az egyedül élő nők olyanok, mint a férfiak, hirtelen elhatározás villant fel agyában s nem félt a gonosztevőtől. Látott ő már ilyet. Finom kis fogadtatásban lesz része, csak jöjjön ! Csakugyan már jött is. A lépcső, amint egyik­ről a másikra lépett, meg-megropogott súlya alatt. Még csak pár fok és fenn van. Margete elfújta a gyertyát, felvette a gyertyatartót, két kézre fogta és a bejáratban lesbe állt. Az ember ott kint egy darabig,még bíbelő­dött a zárral, végül álkulccsal kinyitotta és óvatosan bedugta a fejét. Ebben a pillanatban a képe közepébe olyan ütést kapott, hogy szinte beleszédült. Rekedt kiáltás hagyta el ajkát. Megjárta alaposan. Margete tüstént gyertyát gyújtott és amint vastag vászoningében ott állt a csavargó előtt, az még jobban re­­­gzavarodott. A meglepet­éstől és rémülettől szín­­e­­szélni sem tudott. — Nem szégyenled magadat — rivalt rá Margete — így betörni az ember házába ?­­ Majd szemügyre vette a fickót, erős,zömök­termetű, kéményszakállú legény volt. Izmosnak látszott. — Mi a neved? — kérdezte a lány. Az, alaposan megszelídítve, szólni sem mert. — Galetnak hívnak — mondta nagysokára. — Szeretnél most meglógni, ugy­e? —■ kezdte. Aztán mást gondolt. — Nem szégyenled magad, erős, egészséges legény létedre lopni a napot? — Hagyjuk ezt leányasszony — mondta szá­razon. A lány egy pillanatig gondolkozott. — No jó. Holnap, mire megvirrad, zsandárok beszélnek a fejeddel. Aztán faképnél hagyta az elképedt legényt. De a zsandárok sem másnap, sem a követ­kező napokon nem jöttek. Mert Gálét ott ma­radt és nem bánta meg. Reggeltől napestig látni lehetett, amint szép sorjában a legnehe­zebb munkákat elvégezi. Kivitte a «vörös»-t a legelőre, fát vágott a kamarában, főzelékféléket ültetett és kapált a kertben. Nem lopta a na­pot! Szerszámmal a kezében szünetlenül járt­­kelt, vagy a föld fölé hajolva vagy teher alatt görnyedve fáradt, izzadt, kínlódott, de volt is tart ennie,ha megéhezett és ha megtelt a gyomra, jól kinyújtózhatott, de a könyörtelen Margete­ szeme láttára mindig fáradhatatlanul dolgozott. A lány szigorúan figyelte

Next