Nemzeti Ujság, 1921. december (3. évfolyam, 270-294. szám)

1921-12-01 / 270. szám

2 NEMZETI ÚJSÁG Csütörtök, 1921 december 0 Rathenau Londonban tárgyal a német jóvátételről Német-angol jóvátételi tanácskozás — Anglia moratóriumot javasol Németországnak London, nov. 80. (Reuters) Megerősítik azt a hírt, hogy Rathenau dr. utazása a jóvátételek­kel függ össze. Valószínűleg a Wiesbaden­ egyezményhez hasonló javaslatot fog­ az angol kormány elé terjeszteni. A moratórium ügye az angol minisztertanács előtt London, nov. 30. Rathenau dr. tegnap hossza­sabban értekezett a jóvátételi­­ bizottság brit delegátusával és azután fontos megbeszélése­ket folytatott Horne angol pénzügyminiszter­rel. Ma valószínűleg Lloyd George-zsal fog tárgyalni. Ruthen­au javaslata alapján, melyet a pénzügyminisztériumnak megküldtek, az an­gol kamara ma délután ülést tart a morató­rium kérdésében. Figyelemreméltó, hogy a londoni City közölte a kormánnyal, hogy hoz­zájárul a fizetés elhalasztásához. Reuter-jelen­­tés szerint a mai minisztertanács a moratórium kérdését ülésének napirendjére tűzte. Megbíz­ható értesülés szerint az angol bankárok túl­nyomó részben támogatják a moratórium kér­dését. Angol-német szövetség késsel London, nov. 30. (I. Nemzeti Újság tudósí­tójától.) Az angol-francia és az angol-német viszonyban láthatólag el­oiódásért álltak be. Curzon lord tegnap nagy beszéldet mondott, melyben a francia-angol megegyezés mellett foglalt állást s a tengere­ntuli faankok lakomá­ján beszédet mondott W­atrin Churchill is, aki szerint a külügyi politka végső kifejtésé­ben angol-amerikai-japán egyezményre törek­szik. Szükség van azonban Európában egy új hármas egyezményre An­glia, Franciaország és Németország között a világ eltűnt pénzügyi jólétének új megte­remtésére. Azután így folytatta: -- Hogy ezt a kombinációt könnyű vagy nehéz dolog-e megvalósítani, az majd kiderül: Angliának kötelessége, hogy e cél elérésére törekedjék. Angliának Franciaország rovására­­nem sza­bad barátságot kötnie Németországgal. Fran­ciaország szívbeli barátja az angoloknak. Anglia olyannyira bízik a francia nép zseni­jében, hogy biztos afelől, hogy a francia nép belátása rövid néhány éven belül, talán már korábban is, arra a megismerésre fog vezetni, hogy Európa dicsőségének újjáélesztésére­­ és megújítására csak az egészséges és megelége­dett Németország segítségével lehet el­jutni. E beszéd megvilágításában nem meglepő a Daily Herald diplomáciai munkatársának az a véleménye, hogy elképzelhető olyan átalaku­lás, amelyben a francia-angol antant helyébe angol-német egyesülés lépne. Ez nem csak lehetséges, de­ valószínű is. Ugyanez a tudósító hihetőnek tartja az Ob­server párisi levelezőjének azt a hírét, hogy az angol kormány Németország javára két évi moratóriumot javasol. Németország 1921 előtt nem fog többé fizetni. Ha Franciaország ne­hézségeket támasztana, emlékeztetni fogják arra, hogy ő volt az, aki először kötött külön­­egyezményt Wiesbadenben a természetbeni szolgáltatásokról és a rendkívüli kártérítési fizetésekről. Anglia semmi esetre sem venne részt újabb büntetőrendszabály­okban. Ha Franciaország vonakodnék hozzájárulni a moratóriumhoz, akkor Anglia arra bátorítaná Németországot, hogy jelentsen fizetésképtelenséget Ezt a kérdést tárgyalja nagy aggodalommal a Temps és érdekes hírt közöl arról, hogy ez angol kormány jegyzéket intézett a nagy­követek tanácsához, amelyben céloz a rajna­­menti katonai rendszabályok felfüggesztésére és követési, hogy csökkentsék Németországgal szemben a fegyverkezést. Az angol közvéle­mény az újabb orientációjára nagy hatása volt Vanderlipp amerikai bankár tanulmány­útja, amelynek végén Newyorkban tartott népgyűlésen kijelentette, hogy sem a győztes államok nem tudják Amerikában fölvett köl­­csöneiket törleszteni, sem pedig a legyőzöttek nem képesek ez rájuk rótt hadisarcot megfi­zetni. Ha Németországot mégis kényszeríteni akarják, hogy tovább fizessen, — mondotta Vanderlipp —, akkor össeroppan, aminek be­láthatatlan következményei volnának az egész világra. Ausztria ratifikálta a velencei megállapodást Az osztrák asiasstif­ies niss inSess Bécs, november 30. A nemzetgyűlés­­mai ülésének napirendjére első pontként az elnök javaslatára a külügyi bizottságnak a velencei jegyzőkönyv jóvá­hagyására vonatkozó jelentését tűzték. A javaslat előadója, Mé­gr dr. rámutat arra, hogy a Velencei jegyzőkönyv csupán kötelezettség nélküli tárgyalások eredményét tartalmazza és abból az államra nemzetközi jogi kötelezettség nem hárulhat. Az akotmányos jóváhagyással, amelyet most a kor­mány a nemzetgyűléstől kér és a ratifikálással a jegyzőkönyv államszerződés jelleget nyer és kihirdetése után úgy nem­zetközi jogi tekintetben, mint befelé is ha­tályba lép. Emellett újólag megállapítjuk, hogy reánk nézve csak a scünt-germainn szerződés határozmányai lehet­nek mértékadók, hogy mi a magyar kisérő jegyzéket el nem ismerjük és hogy az antant súlyos nyomása alatt va­gyunk kénytelenek a velencei jegyzőkönyv­hez hozzájárulni. Schober szövetségi kancellár szólalt fel ezután. Be­széde bevezetésében Utalt arra, hogy döntés előtt áll az a kérdés­, amely az osztrák közvéleményt három esztendő óta tartja izgalomban. Nyugat-Magyar­­ország fővárosának sorsa dől el a népszavazáson, amely ha kedvezőtlen kimenetelű lenne, megváltoz­tatná a saint-ger­mai­ni szerződésnek egyetlen Ausz­triára kedvező pontját. Hangsúlyozza, hogy Sopronról Ausztria a lakosság megkérdezése nélkül soha önként nem mondott volna le. Beszéde további során kéri Schober a nemzet­gyűlést, hogy a Sopronban és környékén megejtendő népszavazás elfogadásával tett engedményeket vál­lalják magukra, utal arra, hogy ez volt az egyetlen járható út, amely Nyugat-Magyarországnak Ausztriá­val való egyesülésére vezethet és mert ez a nagy­fokú előzékenység abból az őszinte kívánságból is fakad, hogy ha Sopron sorsa a népszavazástól függ, ak­kor talán gyorsabban beheged az a seb, ame­lyet a békeszerződések végrehajtása a velünk négy­százéves közös történettel összekapcsolt szomszédállam szívén ütött. Budapesten és egész Magyarországon nem szabad azonban elfelejteni azt, ami a nyugat­­r magyarországi kérdés keletkezésére és Aus­tria és Magyarország jövendőbeli viszonyára alapvető jelentőségű, azt a tényt, hogy a saint-germaini és trianoni Miescerpidések­­ben a győztes antantállam­ok voltak azok, amelyek megállapították, hogy a nyugatma­­gyarországi vármegyéket Ausztria kapja meg és az antanthatalmak voltak azok, amelyek megálla­pították, hogy ennek milyen terjedelemben és milyen körülmények­ közt kell megtörténnie. Magyarország igazán nem kívánhatta, hogy a Renner dr. akkori kancellár által vezetett békedelegáció Ausztria nevében, amelytől a német fajtestvérek millióit, virágzó gazda­sági területeket és történelmi jelentőségű birtokokat erőszakkal vettek el, ennek az ős­­német nyelvterületnek, Nyugat-Magyaror­­szágnak odaítélését visszautasítsa annál kevébbé, mive­l ezek közt vannak azok a területek, amelyekért évszázadok előtt már nagy versengés folyt, , mint Borostyánkő, Kismarton, Fraknóváralja,, Szarvkő, Kabold és Rohonc, amelye­ket III. Ferdinánd császár 1647-ben az alsóausztriai­­ rendek határozott tiltakozása ellenére Magyarország­nak adott át. Az említett békeszerződések végtelen szenve­dést és számtalan fájdalmas csalódást okoztak úgy Ausztriának, mint Ma­gyarországnak, de kérdem: mi volt a na­gyobb igazságtalanság: oly sok színtiszta né­met lakosságú ország elszakítása a német Ausztriától, vagy pedig a német nyelvű Nyu­­gat-Magyarország elszakítása a magyarul be­szélő Magyarországtól. (Élénk helyeslés.) Miután azok a tárgyalások,­ amelyeket mi hatalmak kívánságára Magyarországgal több ízben­ folyta­ttunk, Magyarországnak Nyugat-Magyarországra való jo­gunkkal teljesen összeegyeztethetetlen, túlzott igé­nyei folytán eredménytelen­ek maradtak, a Mayr dr. akkori kancellár vezetése alatt álló osztrák kormány nem mulasztotta el, hogy Nyugat-Magyarországnak az osztrák közigazgatásba való átvételét megfelelően előkészítse és mivel sejtette, hogy ez az átvétel nem fog simán megtörténni, az antantnál katonai segítség kirendelését is kérte. Az osztrák kormánynak e kíván­ságait, sajnos, nem­­teljesítették , és midőn a mostani osztrák kormány a nagyköveti konferencia előtt kijelentette, hogy maga hajlandó azokat a csapatokat kiküldeni, amelyek az ország megszállására szükségesek, erre kategorikus „nem“ volt a válasz és hivatkozás történt a soproni szövetségközi bizott­ságnak a nagyköveti konferencia által­­jóváhagyott és reánk nézve egyedül mértékadó utasításaira. A magyar kormány az átadás után, augusztus 31-én az osztrák kormánynak ajánlatot tett, (­melyben­­ az Ausztriának ítélt területnek több mint­­ negyedrészét az egész nyugatmagyarországi lakosságnak több mint kétheted részét Ma­gyarország számára követeli. Es­t az ajánlatot az osztrák kormány, a külügyi bizottságnak augusztus 18-iki és 27-iki­­határozataira támaszkodva, azzal utasította vissza, hogy a nekünk odaítélt területek sima átadása előtt ezek a tárgya­lások lehetetlenek. Az antant megparancsolta a magyar csapatoknak, hogy hagyják el Nyugat-Magyarországot: a magyar csapatok el is hagyták Nyugat-­ Magyarországot Helyükre csendőrök jöttek, akik bizony nem nagyon hasonlítottak a csapatokhoz. Mikor a csendőröknek is el kellett hagyniuk az or­szágot, a csendőrök is eltűntek és az úgynevezett „felelőtlen elemek“ árasztották el az orszá­got. A csa­patok, a csendőrök és a felelőtlen elemek közt való kapcsolatot a magyar kormány maga­ világította meg, amidőn — mint később alkalmasa lesz kifej* teni — villámszerű gyorsasággal megtisztította az országot a felelőtlen elemektől. Schober ezután azt fejtegette, hogy nem Nyugat- Magyarország népe szegült ellene fegyverrel a meg*­szállásnak, hanem szabadcsapatok, amelyeket „bizo­nyára nem a magyar kormány tudta nélkül egy messze szétágazó szervezet küldött le Nyugat-Ma­­gyarországba". Az osztrák kormány gyenge bizton­­sági csapatai minden erőfeszítés ellenére sem vol­tak elég erősek a „terrorizált lakosság megvédésére“. Az osztrák csapatok visszavonásának hosszas indo­kolása után részletesen ismertette a kancellár­­a ve­lencei tanácskozás diplomáciai előzményeit. Rámuta­tott­ arra, hogy a Velencébe szóló meghívás esetén nem látott utat arra, hogy­ „a­ nyugat-magyarországi lakosság szenvedéseinek végét vesse**. A nemzetközi jog perrendtartása — mondotta Schobig (és ezzel találóan jellemezte a trianoni szer­ződéssel Magyarországra elkövetkezett helyzetet) — sajnos, ilyen jogerős döntésekre nézve nem jelöli meg a végrehajtó szervet és még mindig azé a jog, ald azt maga raagának megszerzi. Megállapítja végül a kancellár, hogy a­ létrejött megállapodást csak azzal a feltétellel írta­ alá, hogy az aláírás nem kötelező egyébre, minthogy .A jegyző­­könyvet a nemzetgyűlésnek elfogadásra ajánlja, így elértük, hogy éppen egy hónappal a jegyző­könyv aláírása után Nyugat-Magyarországot birto­kunkba vehetjük. A kormányt több oldalról szemrehányással illet­ték, hogy a restaurációs kísérlet folytán keletkezett magyarországi helyzetet nem használta fel Nyugat- Magyarország rögtöni és teljes megszállására. Ezt a szemrehányást visszautasítom. Emlékeztetem Önöket arra, hogy Nyugat Magyarország ezekben a válsá­gos napokban sem szabadult meg egy percre sem a bandáktól, úgy hogy Ausztria katonai akciója szemben találta volna magával úgy a restaurációs kísérlet, mind a magyar kormány híveit, úgy­hogy ez az akció bennünket a le nem fegyverzett Ma­­gyarországgal szemben a legsúlyosabb helyzetbe jut­­h­­atott volna. De diplomáciai tekintetben is igen ked­vezőtlen helyzetet­ teremtett volna­ ez az akció, mert végül is teljesen magunkra hagytak volna bennün­ket. Szívós munka után végre sikerült nekünk a sza­­vazási aktus szabadságának és igazságosságának­ legfontosabb feltételeit érvényre juttatnunk. A sza­vazás titkos lesz és az ennek védelmére szükséges kanzálok mellett fog lefolyni. A magyar csapatok el­hagyják a területet­ és mint­ Benes úr, éppen most közli velem, a felsőszi­­léziai kontingens átvonulására nézve már gon­doskodás történt, úgy hogy a szavazás a szö­vetségközi ren­dfentartó csapatok jelenlétében fejjük majd le. A kancellár a javaslat elfogadását újólag a nem­­zi gyűlés figyelmébe ajánlotta, majd a kancellár után Dinghoffer dr. tiltakozott a népszavazás előkészíté­sének módja ellen és felhívta Magyarország figyelmét­­arra, hogy a két ország egymásra van utalva. Leit­­ner szociáldemokrata képviselő szólalt még fel,­­ utána a nyugatmagyarországi kérdésről szóló jegy­zőkönyvet a nemzetgyűlés felénél is több tagja jelenlétében egyharmadnál nagyobb sza­vazattöbbséggel elfogadták. KyagaS-Msagerorsság ??j fÉgysé!lSEgít I öelstasterí/ Becs. nov. 81). |A Nemzeti­ Újság tudósítójá­tól.) A nyagatmagyarországi népszavazás körül lezajlott diplomáciai­ küzdelemnek Ma­­sirevica bécsi magyar­­követ nyilatkozata adja meg a karakterét, amelyik Ausztria ra­­tifikációs és a felötte missu megszállás terén tanúsított csüresivart erőfeszítésével szemben röviden a következőt i­ondja: —­ Amennyiben \_/népszavazás eredménye Ausztriára nézve tznvező lenne, Magyarország minden továbi tiltakozás nélkül aláveti magát a döntésnek és átadja az Ausztriának ítélt te­rületet az osztrák kormánynak. Ez a kijelentés nem csupán az események várható kialakulását festi minden agitációnál ékesebben alá, de egyúttal a két rivális állam erkölcsi ellentéteinek is történelmi dokumen­tuma, amit jóleső érzéssel könyvelünk el a nyugatmagyarországi események lapjain. Az átítelt területek megszállása, mint arról jelentéseink beszámolnak, befejezést nyert. Hivatalos jelentést erről az osztrák korm­ány mindezidáig nem adott, de az a­ tény, hogy a vas megyei Csém és Pornóapáti is már meg­szállás alá került, a teljes megszállást — tér­kép és logika szerint — kétségtelenné teszi. S úgy látszik, ezzel áll összefüggésben a soproni tábornoki bizottság ma kiadott rendelete, amely szerint az összes soproni lapokat a 3-as számú antant-albizottság cenzúrázza felül. A velencei egyezmény ugyanis a teljes megszál­lás napjától számított nyolcadik napon ren­deli el a népszavazást, nem lehetetlen, hogy az életbe lépett cenzúra ennek a nyolc napnak a kezdetét jelenti.

Next