Nemzeti Ujság, 1923. október (5. évfolyam, 221-246. szám)

1923-10-02 / 221. szám

I­ V /. "Nikiik..... V. évfolyam 221. szám, üérsteZOCIP 350 K. vasárnap 400 HL Kedd. 1923 október 2. NEMZETI ÚJSÁG Szerkesztőség és kiadóhivatal­­ Budapest, V., Honvéd-u. 10. Tel.: 127—47, 127—47, 127—48, 127—49 és J. 65. Fiókkiadóhivatal: Rékóczi-ut 1. TeL: J. 1­8-06 és Teréz-körút 62. Tel: 121-41. KERESZTÉNY POLITIKAI NAPILAP FésterSetitl: Téri Béla. • Fest és sierk­esztí ! Tóth László ér.­­ ~______________________________‘______ IV- -’’ · Előfizetési kr: Egy hónapra 7000 korona, negy­edévre 20.000 korona. — Xéyes szám ára 850 korona. — Hirdetési miniméteres díjszabás szerint. — Reklamációk: TeL 19—25. i. a . ■ -AV'"" ' ' ' /WV r ui?', ?í\$kW*V -/i:a, _ ÍT n i/ i Hfii» vv ,Vi- S - B——1^——W—— t e Ä parlamentarizmus hoisinolldsa Irta: Zelenski Róbert gróf Az 1912-ik évi november hó 12-iki főrendi­házi ülésen a következőképpen szóltam: „Mi­­után a budget általános tárgyalása alkalmából több kérdést lehet fölvetni és miután, sajnos, közel állunk a választói jog reformjához, le­gyen szabad nekem e kérdésben egy pár szót szól a nem- t Sajnos, mondom, mert ez a reform tulajdonkép alig kell valakinek. Kell egy pár rajongó, az életet nem ismerő és egy pár a jövőt tekintetbe nem vevő politikusnak, de nem kell a jelenlegi választók nagy tömegé­nek, pedig ezek képezik az ország nagyobb ré­szét.­ Mindenütt,­­ahol parlamentáris­­kormány­forma létezik, a parlamenti anarchia egyenes arányban áll a választói jog kiterjedésével. Ha a jelenlegi census mellett olyanok voltak a közelmúltban a viszonyok, mint amineknek, sajnos, tapasztaltuk, milyenek lesznek , egy kiterj­edettebb választói jog mellett! Részemről nem rajongok a parla­mentarizmusért, de tulajdonkép egyetlen egy kormányrendszerért sem, m­ert ezek mind em­beri művek, tehát gyarlók. Jellemes férfiak vezetése mellett azonban a parlamentarizmus igen jó kormányforma lehet és miután ezzel a constitutioval bírunk, legyünk azon, hogy ezt az alkotmányt fentartsuk, javítsuk, töké­­letesítsük és ezzel a constitutioval az ország boldogulását elérjük. Jellemes férfiak vezeté­sére azonban csak úgy számíthatunk, ha a vá­lasztók szintén az ország java részét képvise­lik. Azért óvakodjunk a választói jog túlságos kiterjesztésétől, óvakodjunk a titkosságtól és hozzuk be a kényszerszavazást Azokban az or­szágokban fog a parlamentarizmus a legto­vább és legegészségesebben működni, melyek leghosszasabban lesznek képesek az általános, titkos választói jognak ellentállani . . Ezt mondtam tizenegy évvel ezelőtt és ismé­teltem minden alakban és minden alakalom­mal, ahányszor szóba került a parlamenti re­form, az általános, titkos válasz­tói jog. Eleinte sokan osztották nézetemet, fokozato­san gyérültek azonban a helyeslők, mert egyre nagyobb befolyásra tettek szert a szabadkőmű­vesük, kiknek egyik fő programpontjuk volt az általános, titkos választói jognak törvénye­­sítése. Végre majdnem minden parlamentáris or­szág zászlót hajtott a szabadkőműves áram előtt és törvénnyé vált az általános titkos vá­lasztói jog. Ennek következtében számtalan pártocska alakult, elképzelhettem modor lett­­ uralkodóvá a törvényhozó testületekben, még Angliában is, a parlamentarizmus ős­hazájá­ban- A képviselőt, ritka kivételektől eltekintve, csak botrányok és helyi kérdések érdeklik, másra nem gondol, mint napidíjára és az or­szág rovására űzött üzérkedésére. Csoda-e, hogy ilyen körülmények között elhomályosult a közérdek és mindenek felé emelkedett a ma­gánérdek, hogy a józan sokaság elfordult le­alacsonyodott parlamen­tjétől. És mi lett ennek eredménye? Mint jósoltam, rövid hét évre felszólalásom után, megbukik az általános és titkos választói jogon alapuló orosz duma és helyébe lép a tatár Lenin veze­tése alatt talán a legvéresebb zsarnokság, me­lyet a világ valaha látott. Kilenc évre reá Mussolini letöri az általános és titkos válasz­tói joggal megválasztott szocialista törvény­­hozást Olaszországban, hogy egy hazafias és konzervatív kormányt alakítson. Tíz évre reá pedig megbukik a parlamentarizmus előbb Bulgárországban, utána Spanyolországban. Most haldoklik Németországban, hol megmér­gezte az általános titkos választói jog. Egyik nagyon kifogásolt főrendiházi beszé­demben azt mondtam, hogy a parlamentariz­mus egy arisztokratikus intézmény, ariszto­krata alatt természetesen nem egy osztályt, hanem az emberiség javát értve és oda kon­­kludáltam, hogy legnagyobb ellensége a parla­mentarizmusnak az, aki azt demokratizálni tö­rekszik, akár a választójog oktalan kiterjeszté­sével, akár a házszabályok lazításával. A modern civilizációnak alapja a magán­tu­lajdon, melynek kinövéseit mérsékli a feleba­rát­ szer­eteten alapuló keresztény vallás. En­nek legádázabb ellenfele a szocializmus, mely tulajdont nem ismer és minden vallást kiír­tan­dónak vél.Az általános titkos választójog alapján lét­rejött parlamentekből indul ki a magántulaj­don­ elleni küzdelem. Azzal kezdik nálunk, hogy az 1000 holdon felüli birtokos fekvőségének egy hányadát szankcionált törvény alapján rabolják el. Ha egyszer me­gizlelte a radika­lizmus ezt az eljárást, az 1000 holdas határ ro­hamosan apadni fog és emelkedni a hányad. A vége lesz: elkobzása az egyedül tulajdonnak, mely még nagyobb mennyiségben keresztény kezekben van, a földnek és a háznak. És ezt nem akarják belátni az úgynevezett keresztény politikusok! A szocializmus, bolsevizmus ellen csak egy óvszer van. Egy egyensúlyban lévő társada­lom, melynek alapjai a magán­tul­jdon respek­tálása és a vallásosság. Amint ezek inogni kezdenek, rombadől a társadalom. Naiv lelkek azt vélik vakságukban, ha Ma­gyarországban a nagy- és középbirtokos ki lesz irtva és minden föld kisgazda kezén lesz, ak­kor nem lesz többé kitéve a bolsevizmus ve­szélyének ez az ország. Ilyen a föld elosztása Bulgáriában. Ott alig van közép- és nagybir­tokos és mit tapasztalunk? Talán ott legerő­sebb a földművelő nép között a bolsevista haj­lam és mezőgazdasági elmaradottság, noha a bolgár egy leg­többnyire nagyon szorgalmas, törekvő, takarékos, értelmes ember. És ez ter­mészetes. Épp úgy mint nem létezhetik hala­dás, fegyelem egy hadseregben, melyben nin­csen tagozott tisztikar, épp úgy nincsen egyen­súlyban egy mezőgazdaság, hol nincsen köllő­­számú közép- és nagybirtokos, nincsen hala­­dás az iparban, ha nem létezik közép- ét: nagy­iparos, gyáros. Nem lesz hetikártya a villamoson (.­ Nemzeti Újság tudós­­t­ójától.) Néhány héttel ezelőtt jelentette a Nemzeti­ Újság, hogy a villamos-, vasutak vezetősége az új tarifatervezeten dolgozik, amely alkalommal átreformálják az egész jegy rend­szert és vagy zónarendszer, vagy szakaszjegy rend­szer alapján szállítják az utasokat. Ezt a hírünket, mely a leghitelesebb helyről származott, a villamos­­vasutak forgalmi igazgatója az egyik liberális lap­ban szükségesnek tartotta megcáfolni. A forgalmi igazgató úr, úgy látszik, nincs jól informálva a vasút ügyéről, mert most már hivatalosan közlik, hogy a vasutak vezető­sége a legközelebbi időben át fog térni vala­mely új jegyrendszerre, mert a mai egységes jegyrendszer hátrányai már végzetes pénzügyi csődbe kergetik ezt a nagyfon­­tosságú közintézményt. A vasutak vezetősége különben ma viassza­találást rendezett a villamosokon olyképen, hogy az utasok által kért jegyekről, a megtett utakról, a bérletek és igazolványok számáról stb. pontos statisztikát készítettek az ellenőrök és ezt az igazgatóság elé ter­jesztik. Az utasszámlálás holnap is folytatódik. A villamosvasút vezetősége csak ennek a statisztikának a feldolgozása után fog dönteni, hogy melyik jegy­­rendszert vezeti be. .. Hogy a mai jegyrendszer tovább fenn nem marad­hat, nem kétséges, annál kevésb­é, mert a főváros kategórikusan kijelentette, hogy a mai jegyrendszer alapján több viteldíj­emelést nem engedélyez. Az nem kétséges, hogy most, amikor a villamos­­jegy ára már­ megközelíti az aranyparitást, lehetet­­len állapot, hogy valaki egy-két állomásnyi árért, ugyanannyit fizessen, mintha kétszeri átszállással csinál átázást a város egyik végéből a másikba. Az új rendszerre való áttérés előmunkálatai olyan időt igényelnek, hogy október 20-ika előtt aligha kerül sor a mai megváltoztatására. Itt em­lítjük meg, hogy a vasutak vezetősége egyben a bérlet­jegyrendszer gyökeres átreformáálására is készül, még­pedig olyképen, hogy a mai időhöz kötött bér­letjegyek, illetőleg hetikártyák helyett újra élet­­be lépteti a vonalra szóló bérletjegyeket. A vasutak vezetőségének az a terve, hogy a bá­rlet, jegyremi­szer új formáját november 1-én léptetik életbe, ekkor szűnnek most a mai hetikártyák és lépnek érvénybe az egyes útvonalakra szóló bérletjegyek. (A Nemzeti Újság tudósítójától.) Bethlen miniszterelnök hazaérkezése óta ismét nagy sürgés-forgás van a politikában. Kormányre­­kon­strukci­ókról beszélnek mindenütt, sőt egyes minisztériumok áthelyezéséről, illetve meg­szüntetéséről is szó van, még­pedig a legkomo­lyabb formában. Ennek a processusnak fő­ként a külföldi kölcsön az oka, mert hiszen előrelátható, hogy a Népszövetségnek ideér­kező szakértőbizottsága valószínűleg elegendő­nek fog tartani Csonka-Mag­yar­ors­zágnak annyi minisztert, mint amennyi minisztere volt Nagy Magyarországnak. Ez a kétségkívül egészséges felfogás, amelyet a kormány, úgy látszik, már előre magáévá tett, elsősorban a népjóléti és a közélelmezési minisztériumok fölött konditja meg a lélekharangot, de ezen­kívül sorra kell kerülni számos m­ás állami­­intézmény átszervezésének, illetve megszünte­tésének is. Legelőrehaladottabb stádiumban a népjóléti minisztérium feloszlatása van, ahol ma már ankétet is tartottak az­ átszerve­zésről. Ebben az ügyben a feloszlatást előké­­szítő körökből a következő információt kaptuk: — A népjóléti m­­inisztérium befejezése befejezett ténynek tekinthető. A mai értekezleten háromféle, javaslat merült fel: az egyik szerint osztrák min­tára népegészségügyi hivatalt állítanak fel, amely­be belekapcsol­ják a közegészségügyet, a többi ügy­kört ellenben visszaadnák azoknak a minisz­tériumoknak, amelyektől annak idején elszakították. A másik javaslat, népjóléti hivatalt tervez, amely­ben összpontosítani lehetne a szegény­ügyi igazga­tás minden ágazatát és így a közegészségügyet, rokkantügyet és gyermekügyett. A harmadik meg­oldási terv szerint semmiféle külön hivatalra nincs szükség, mert az egészségügyi igazgatás minden ágazatát vissza lehetne helyezni a belügyminiszté­riumba, a műszaki, menekültügyi és lakásügyi ügyosztályokkal együtt, a munkásbiztosítási ügyet a kereskedelmi minisztériumba, a hadigondozást és hadirokkantak ügye pedig a hadügyi m­in­­a­­térimába kerülne, mint annak idején a 48-as hon­védek segélyezési ügye. Ezidőszerint a harmadik megoldásnak van a legtöbb támogatója és való­­szinű­, hogy a minisztertanács ezt a megoldást fogja magáévá tenni. Nehézségek csupán a lakást­.;. s. hovatartozsartósága körül »annak, amennyit­e'; sem a belü­gyminisztérirum, sem pedig — a szült.­;, szóbakerült — igazságügyminisztérium. enyállami-' bem nem rajong azért a gondolatért, hogy a lakás­ügyek fölött felügyeleti jogot kelljen gyakorol- Természetes, hogy a népjóléti, valamint­ a közélelmezési minisztérium megszüntetése maga után vonja a bársonyszékek létszám­­csökkentését is. Értesülésünk szerint azonban Vass József dr. népjóléti miniszter feltétlenül tagja marad a kormánynak, amelyben i­s kiváló minisztertársa helyét foglalja el. Ugyanilyen, híreket hallottunk Bod János köz­­élelmezési miniszter felől, aki beavatott körök véleménye szerint a kereskedelmi tárcát venné át. SValkó Lajos kereskedelmi miniszter pedig vagy a­ feltétlenül távozó Káll­ay Tibor örökét veszi át, vagy pedig a fegyintézet élére kerül.­­Beavatott körökben az előbbi megoldást tartják valószínűnek és amennyiben a kormá­nyel­nök e megoldás mellett dönt, ebben az esetben Bárczy Dezső veszi át a pénzügyi tárca vezetését. Bárczy éveken keresztül dolgozott a pénzügy­minisztériumban, fiatal, 40—45 esztendős em­ber, aki később nyugalomba vonult és azóta különleges megbízatásokat intéz. Legutóbb például ő volt­ megbízva a gabonaexport ellen­őrzésével. Szakemberek véleménye szerint Bár­czy Dezső éles koncepciójú és vezetőszerepre alkalmas ember, legnagyobb előnye azonban az, hogy nem tartozik Telessky Jártas iskolájá­hoz. Értesülésünk szerint legközelebb törvényja­vaslat készül a bársonyszékek létszámcsökken­téséről, illetve a népjóléti és közélelmezési mi­nisztériumok meg­szünt­etéséről. I­­*+4*4«+*­*++ «004 «•©*■»♦»« rae&zfiBiK a ítéptetési és küiMiezfsl BilBfszféim Törvényjavaslata bársonyszékeit létszárcscsort kerütésére S­­­voss és Rad­novecera is minisz­ter marad — Bárczy Rezső pénzü­gym­iniszter, Walhó Lajos a Jegyvisezd­ eip.b’ts lesz ?

Next