Nemzeti Ujság, 1932. február (14. évfolyam, 26-48. szám)
1932-02-28 / 48. szám
38 NEMZETI ÚJSÁG Vasárnap, 1932 február 28. KÖZGAZDASÁG Az ügyvédség és az irta: Menyhárth Gyula dr. Az Országos Ettel védő Egylet speciális magyar jogintézmény. Európa egyetlen jogállamában sem lehet megtalálni, pedig nehezen hihető el, hogy Anglia, Franciaország, vagy Németország ipari és kereskedelmi hitelező körei nem ipacnkodnának érdekeinket a legresszebbmenően megvédeni. Még csodálatosabb, hogy ezt a nagyszerűnek feltüntetett speciális intézményünket, noha öt éve működik, nem kapizálták a nyugati államok. De ez természetes is. A nyugati fejlett közjogi érzék nem engedheti meg, hogy a bírói felségjogból kihasíttassák a me legjelentékenyebb hatalmi kör és bírói hatalom gyakorlásának jogával ruháztassanak fel egyes közegek a bírón állás biztosítékai nélkül, akkor különösen, miikor saját ügyükben ítélkeznek. Az OHB- nél ez így van, súlyosbítva még azáltal, hogy a hatáskörök összevonása folytán az önbíráskodás szinte korlátlanná vált. A bírót helyettesítő közfunkciót végző OHB fiókfőnök ügyész, aki egyúttal védegyleti ügyész is, képviseli egyúttal a védegyleti hitelezőiket, tehát bíró és felperes egy személyben és miután számtalan esetben megtörtént, hogy az elnöklő ügyész az adós képviselője, ügyvédje volt egészen az OHE kapujáig, quasi alperest is képviseli. Tehát biró, felperes és alperes egy személyben s emellett személye nem vonatkoztatható el attól is proviziószámba menő magas költségtől sem, ami az adóstól az OHB részére befolyik, amely után aztán a kielégítetlen hitelezők is sírva néznek. Tömören ez jellemzi az OKB-t és működését. A kép teljességéhez még csak az tartozik, hogy kisajátítván a hitelezői képviseletet, hatalmi körébe vonván a közadós-jelölt hitelezőket és megkapván a vagyonfelügyelői hatáskört, az ügyvédi munkaterületek legjelentékenyebb részét vonja el a ma legnehezebb körülmények közé sodort, ügyvédségtől, néhány ember méltánytalan nagy hasznára. Az OHB tehát mai szervezetében épp olya® veszedelmes közgazdaságunkra hiteléletünkre, mint a jogszolgáltatásra és igy az ügyvédség panasza ellen nemcsak a közvetlen kárvallott ilaj kiálítása, hanem közvád is. Az igazságügyminiszter most kiadott rendelettervezete ezeket a mindkét szempontból kivive érdességeket akarja lecsipélni. A magyar ügyvédség örömmel és az elégtétel érzésével üdvözli ezt a történetét, de nem hallgathatja el azt az aggályát, hogy ez az intézkedés alkalmas lesz arra, hogy — bár elfogadhatóbb és ártatlanabb formában — stabilizálja az OHB-t és mint állandó károkozó idegen testet bentfelejtek közgazdaságunk testében. Holott az ipari, kereskedelmi és jogászi közvélemény háromágú szigonyként mered feléje és megszüntetését kivonja. Azok a tiszteletreméltó testületek, amelyeket az OHE oly ügyesen beszervezett maga mögé, ártatlan statiszta szerepet töltenek be. Ezek az igazságügyminiszteri rendelet tervezete ellen megmozgatott testületek épp oly csalódottak az OHE működésével szemben, mint egyéb körök és mikor azzal a fenyegetéssel demonstrának, hogy kivonulnak az Ujj-Liből, tulajdonképen egy belép, titkos vágyuknak adnak kifejezést. Az egyik kezünkön tudjuk végigszámolni az a testület közül azokat, amelyeknek az OHE szívügyük. A többi a nagy közvélemény titkos erőtábora, mert megunta az OHE működésének erkölcsi fedezetét. _ Az OHE működése ugyanis a központi irodájában zajlik le. Minden, ami ezenkívül történik: igazgatósági, végrehajtói bizottsági ülés, közgyűlés, az mind csak előjáték. Hogy pedig ebben a központi irodáiban mi történik, arról e testületeknek fogalmuk sincs, csak az eredményeket érzik, amely azt ményt jegecesítették ki, hogy az OHB a rábízott konverciális célt ebben a formájában nem szolgálja. Örömmel kell tehát üdvözölnünk az igzságügyminiszter tervezetét, amely nemcsak közvetlenül, de közvetít is egészséges hatást fog gyakorolni. Különösen áll ez azokra a rendelkezésekre, hogy az OHB és egyéb hitelvédő egyletek alkalmazottai hitelező, vagy adós képviselettel nem foglalkozhatnak és hogy az egyezségi tárgyalásokon nem elnökölhetnek. Ezek a legnagyobb horderejű rendelkezései a tervezetnek. Ezzel egyszerre megszűnik a hatásköröknek az a káros összevonása, melyet az OHE jellemzésére cikkünk elején felhoztunk és ennek foganatba lépésével nem fog előfordulni, hogy a kényszeregyezségi ügyben döntsön az OHE-nak egy funkcionáriusa, aki egyúttal a teljesen körülhatárolt különböző minőségeket is inkorporálva személyében, ül az elnöki székben ; megszűnik az, hogy a pártatlanságot kívánó közfunkció végzése ; összeütköztek az elnök személyében az általa egyidejűleg képviselt hitelezők külön érdekeivel; megszűnik a lezüllésnek indult adós morál további fül védése; megakadályozza, hogy a hitelsértési törvényjavaslat egyes rendelkezései — de a törvényerőre emelkednek — az OHB kezében félelmetes eszközzé váljanak. Utalunk itt arra, hogy a hitelsértési törvényjavaslat szerint egyes fennforgó bűncselekmények üldözése a hitelezői tőke érdekeltség többségének magánindítványától tétetik függővé. A tervezet által célzott úyítás mellett ezt nem lehet majd az adós és azok ártatlan hozzátartozói ellen présnek kihasználni, mert az OHE ügyészek kizárása folytán az OHE hatalmi súlya a tárgyaláson megtörik az érdektelen és jó elnök személyén. Erre különösen felhívjuk az érdekelt körök figyelmét. _ Ezek a rendelkezések az általános közérdek szolgálatán kívül alkalmasak arra is, hogy elvont munkaterületeiket az ügyvédeknek részben visszaadják. Ugyanis a hitelezői képviseletek az OHE alkalmazottainak monopóliumából újra szabad piacra kerülnek; továbbá az OSE ügyészek mindenhatóságának megszűnésével megszűnik a hitelezői és közadósjelölt hitelezői képviseleteknek feléjük való egészségiévi áramlása, ami a behajtási praxist újra ezer és ezer kis erecskébe tereli. Ezek a rendelkezések tehát kardinálisak. Ezek nélkül a 318. szóig. m. rendelettervezet a szenteltvíz erejénél nem több. Az elnöklés kérdésének a tervezet által tervezett megoldása is tehát elvileg helyes és az ügyvédség által külön is elismeréssel üdvözölendő. Gyakorlásának kérdésében nem vagyunk azonban a tervezettel egy nézeten. A szolgálati lajstrom nem megfelelő alap az elnöklő személyek kiválasztása szempontjából.Az elnöklésnél ■— ha nem közgyűlési elnökökre gondolunk, hanem quasi bíróhelyettesítésre — akkor bizonyos szelekció gyakorlása elkerülhetetlen. Minden félreértés kizárása okából előre ki kell jelentenünk, hogy nem a tanultság, készültség, az emdíció szempontjából kívánjuk a szelekciót, csupán csak a specializáltság, a gyakorlottság és az elnöklésre való individuális készség szempontjából. Ezeknek a speciális kvalitásoknak figyelembevétele nélkül az ügyvédek egy része — kellő prezideálási készség híján —, báb lenne csak ott, amely sem az ügyvédség tekintélyének emelésére nem volna kedvező hatással, sem az ügyek ellátására, így könnyen megtörténhetnékhogy az egész ügyvédség részesévé válna olyan hibáknak, amelyeket most két kézzel ostoroz. Erre nézve az az elgondolásunk, hogy az ügyvédi kamarák esetleg az igazságügyminiszterrel egyenlő arányban kijelölnek a székhelyeken gyakorló ügyvédek közül a fent jelzett szempontok figyelembevételével megfelelő számú ügyvédeket, akik munkájuk és idővesztésük fölében, a megállapított díj 40 százalékát kapnák, míg 60 százaléka a szolgálati lajstrom bejegyzettjeit illeti, amely öszszeg közöttük félévenként felosztank. Az OHE költségek leszállítása és unifikálása szintén közmegnyugvást kelt. Ezáltal az OHE semmit sem fog veszíteni, sőt költségtöbblettel számolhat, így tehát ebből a költségbőségből nyugodtan leadhat 10 százalékot közcélokra. Meg sem érzi. Ami kifogást az ellen felhoztak, az a tények falzifikálásán alapult. Mindentől eltekintve, ugyanis ez a 10 százalék a közadósok tiszta aktívumának egy ezrelékét sem teszi ki; a felhozott kifogások pedig azért nem helytállók, mert nem igaz az, hogy az adósok újabb megterhelését jelenti, miután a rendelet az OHE-t megillető költségekből rendeli leütni. Nem az adós fizeti tehát, hanem az OHB a magáéból. Az adós nem hogy többet nem fizet, de a tervezet szerint jóval kevesebbet fog fzetni. Az ügyvédek pedig annál szívesebben látják jóléti intézményeik — ezek között elsősorban a nagyszerű lendületet vett Orsz. Ügyvéd Otthon Egyesület — alapjának ezúton való gyarapítását, mert ezek az összegek azon munkaterületek szerény képes tizedei, melyek az övé voltak. De ha az OHE ezt kifogásolja, kifogásainak jogosultságát módja van bebizonyítani. Mutassa fel költségvetését. Lebbentsm fel a caisi fátyolt a szent titokról, hogy felejtsen el mindenki nevetni ebben az országban, aki meglátja e titkot. Ez a kívánságunk annál jogosultabb, mert közpénzekről van ezév, a közadósok keserves ezreiről, melyet nem adósságtörlesztésül, nem kvótában fizetnek be, hanem eljárási költségben. He nem összevon* tételeket akarunk akkor látni. Azt alkarAz egymásután nyilvánosságra kerülő bamanernsegeik igen erdekes, de egyszerem*jjt reaxitúval megnyugtató veszc-masonli'básm auinak albtaimat. Ausztriában a Kreditanstalt bukása idézte elő a középeurópai pénzügyi válságot, amelynek következményeképpen Németországban éppen most kényszerült a kormány arra, hogy a birodalom mintegy ötszázmillió márkás áldozatával szamarja a nagypankokat, sőt az aranyban leggazdagabb Franciaországban és Amerikában is egymást érték a botrányosnál botrányosabb bankbukások, amelyeknél a betevőtt dollárokban is milliárdokat vesztettek el. Ezzel szemben a magyar közgazdasági élet vezetői jogos büszkeséggel utalhatnak a magyar Pánikok mérlegeire, amelyek azt tanúsítják ugyan, hogy a világgazdasági krízis folytán az üzlet- és nyereség lehetőig összezsugorodott ugyan de minden bank kivétel nélkül egészséges, mobil, szilárdan álló intézet képét adja. A változatlan mobilitás és belső erő tűnik ki az Angol-Magyar Bank ma megállapított mérlegéből is. Az egész betétállomány készpénzben, bankári követelésben és váltóban talált elhelyezkedést, tehát bármikor teljes egészében mobilizálható. A nagyközönség bizalmának legszebb igazolása, hogy a bank a múlt év válságos eseményei ellenére is csaknem ugyanannyi új betétkönyvet állított ki, mint az előző években. Az Angol-Magyar Bank külföldi hitelezői szoros baráti egészer ötleteiben áldanak az intézettel, amelynek főrészvényesei is. A rendelkezésére álló tőkék módot adtak a banknak arra, hogy a vidéki pénzintézetek és egyéb ügyfelek váltóleszámítolási keretét a legnagyobb méltányossággal tartsa fönn, aminek következtében a váltóleszámítolási forgalom a múlt évben is 331 millió pengő volt. Az Angol-Magyar Bank médegmegállapító üléséről ez a jelentés számol be. Az Angol-Magyar Bank Rt. igazgatósága február 27-én tartott ülésében a megalapította az 1931-iki üzletév záró-zó immlájait. A vagyonmérleg felállításánál az igazgatóságot elsősorban a belső tartalékolások által való rzésítés szempontjai vezették. A kínra tartott tíz éi:a nyereség az eszközölt leírások és tartalékolások után 1.TSD.W1G pengő, melynek feloszlása tekintetében az Igazgatóság azt a javaslatot fogja a március 11ére egyebehívandó 4-ik évi rendes közgyűlés eléterjeszteni, hogy osztalékra 5 százalék, vagyis részvényenkint 2,50 pengő, összesen feleit 1,150.000 pengő fizattessék ki, a tartalékalap gyarapítására 150 000 pengő és a nyug- és kegyész-alapok növeléséire 250.000 pengő fordittassék míg a form aradó 200117.16 pengő az 1932. üzletév számlájára vitessék át. A mérleg tételei arról tanúskodnak, hogy a súlyos gazdasági válság természes kihatásai a bank üzletelnek évről-évre, sőt még a lefolytév első felében is tapasztalt erőteljes fejlődésért is érintették. A bank mobilitását a változott viszonyok ellenére is teljes mértékben fentartotta, azért legjobban az igazol, hogy a takarék- és folyószáralabetétként kimutatott összeg az eddiginek megfelelő arányban maradt készpénzben, bankári követelésekben és váltóban elhelyezve. A betétállomány az év végével 65,3 millió pengőst tett ki. Felemlítást érdemel, hogy a betétet elhelyező közönség bizalma az intézet iránt a lefolyt esztendőben változatlanul megnyilvánult, amit legjobban az a tény bizonyít, hogy az intézet 1931. évben majdnem ugyanannyi betétkönyvet állított ki, mint a korábbi években. A bizalom fentartásához kétségkívül hozzájárult az is, hogy a bank a betétek kiűzetését korlátozó intézkedések tartama alatt ügyleteinek igényeit a megengedett kereteken belül legmesszebb menő mértékben elégítette ki. A hitelezők tétele 462 millió pengőről 33,2 millió pengőre apadt. E hitelek túlnyomórészben a bank angol és egyéb külföldi szoros baráti összeköttetéseinél állanak fenn. Az intézet gabona üzlete financírozásának céljaira korábban külföldön felvett hitelből 8 millió pengőt visszafizetett. Megemlítendő, hogy a hitel ezek összegéből csupán 6,8 millió pengő a bank saját tartozása, míg a különbözet az intézet ügyfelei részére a banik garanciájával igénybevett hitelekből áll. A váltótárca 40.4 millió pengővel szerepel a mérlegben. A bank vidéki pénzintézeti és egyéb ügyfeleinek váltóleszámítolási keretét a legnagyobb méltányossággal tartotta fenn és ennek tulajdonítható, hogy a váltóleszámítolási forgalom az 1931. évben 331 millió pengőt tolt ki; e tekintélyes forgalom ellenére fizetésképtelenségekből eredő nagyobb veszteség nem volt. Az adósok tétele visszafizetések folytán 69,6 millió pengőről 60.9 millió pengőre csökkent. Az értékpapírpiacra nyújtott előlegek tételének újabb csökkenése a tőzsdeüzlet szünetelésének és annak a körülménynek tulajdonítható, hogy a felek értékpapírjaik egy részének eladásával apasztották tartozásukat. Az értékpapírtárca és az érdekeltségek értékelése a 130/1932. M. E. számú kormányrendelet intézkedésein túlmenő szigorú elvek szerint és egyes értékpapíroknál beállott lényeges áresés tekintetbevételével történt. A Nemezetközi Gépkereskedelmi Rt.-nál" Mrt törperészvény, érdekeltség árfolyamértékéből 2,3 millió pengő belső leírás eszközöltetett, amely leírással a nevezett vállalat 1930—31. évi mérlegelése szerint a bank részesedési arányának megfelelő értékcsökkenés teljes mértékben figyelembe vétetett. E vállalat üzleti forgalma a mezőgazdasági világválság folytán továbbmenten csökkent, a kinnlevőségek behajtása azonban teljes mértékben kielégítő (az 1931. évben 12 millió pengő folyt be). A jelzálogkölcsönök állománya soronkívüli visszafizetések folytán 1.2 millió pengővé apadt. Az összforgalom 7.3 milliárd pengő volt a főkönyv egyik oldalán, a pénztárforgalom pedig 2.1 milliárd pengő. Az eredményszámla tanúsága szerint a bruttónyereség 6.3 millió pengő (az 1930. évi 8 millió pengővel szemben). Az eredménycsökkenés főként a kamatjövedelem visszaesésében lest magyarázatát, amely a kamatmargok szűkülésének az állományok apadásának és a vállalati részvény érdekeltségek osztalék-jövedelemcsökkenésének tulajdonítandó. A kamatjövedelem csökkenése összefüggésben van azzal a körülménnyel is, hogy a hivatalos bankrátaemelések alkalmával az intézet az emelésnek csak a felét hárította át ügyfeleire. A bankári nyereségek és jutalékok tétele főként az év második felében apadt le, mégpedig elsősorban a tőzsdeüzlet szünetelése, valamint a devizaüzletben a devizazárlat folytán való csekély hozailoka következtében. A szomlyorodás dologi költségek terén 220 COO pengőnyi megtakarítás éretett el. Tekintettel arra, hogy a gazdasági világválság még mindig tart, az intézet a költségek terén további jelentékeny megtakarítást eredményező intézkedésekért tett folyamatba. Az Angol-Magyar Bank tavaly is ugyanannyi új betétkönyvet állított ki, mint az előző években Változatlan mobilitás és belső erő tűnik ki a mérlegből . A tiszta nyereség 175 millió pengő, az osztalék 250 pengő juk látni, hogy mi a bevétel, mi a dologi és személyi kiadás egyenként, milyen elszámolásai vannak minden egyes Védegylettel és mi címeken. A költségek unifikálását azért helyeseljük, mert alkalmas az OHE olyannyira káros öncélúságának szárnyát szegni, amely öncélúságnak oly gyakorta estek áldozatul úgy a hitelezői érdekek, mint a jóhiszemű adósok érdekei is. A tervezet által módosított OHB, na még mindig Saul marad ugyan a mi hitünk szerint, örömmel látjuk mégis féllábbal a megigazulás útján. Az állami vasgyárak export-szállítása. A bolgár államvasutak 1932 január 15-én árlejtést tartottak különféle felépítményi anyag szállítására. Ezen a pályázaton a Magy. kir. Állami Vas- Acél- és Gépgyárak a gróf Csáky-féle Prakfalvi Acélgyárral együttesen vettek részt egy szabadalmazott sínmegerősítő, úgynevezett Geo-lemez szerkezettel, amelynek szállítását sikerült is elnyerniök. A szállítandó mennyiség 3200 tonna, másfél millió értékben. Ezt nyolc hónapon belül kell le a Központi Sajtóvállalat igazgatósága, hogy lapjai olvasóközönségének nehéz gondjaiban segítségére legyen elhatározta, hogy kedvezményei sorába igen elfinvös tüzelőanya beszerzési akciót is bekapcsol. Sikerült megállapodást létesíteni a Garbotor Tüzelőanyag Kereskedelmi R.-T.-gal, IV . Kecskeméti utca 14 Telefon 881 — 10 hogy az Új Nemzedék és Nemzeti Újság előfizetői és olvasói magyar szenet nyílt fuvarban, q-ként ... P 4.60-ért ólmozott zsákokban, q-ként ... ................... P 5.3?-ér dorogi és tatai tojásszenet q-ként . ............ P 5.8?-ért elsőrendű, száraz, fiizsa bükkfát spitva, házhoz szállítva pincébe raktározva, 100 kg.-ként 4.70 pengőért kapjanak 10 q-n aluli mennyiségeket ólmozott zsákokban q-ként P 5.50 •ért szállítjuk Megrendelés írásban vagy telefonon történhet Ezen árat azonban csak akkor nyújtják, ha kifejezetten lapjainkra történik hivatkozás. szállítani. A szállítással való megbízás dicsősége a magyar iparnak, mert egyidejűleg a közönséges sínmegerősítő szerkezettel lényegesen olcsóbb áron pályáztak lengyel cégek, amelyek ennek a cikknek a szállításáról lemaradtak, de az egyúttal kiirtó mmennyiségeket dohánykompenzáció ellenében sikerült elnyerniük. A magyar cégeket a szállítás elnyerésében hathatósan támogatta szófiai követünk, akinek agilitása nagyban elősegítette már más alkalommal is a magyar ipar térhódítását a Balkánon. A tőzsdetanács szerdán tárgyalja a részvényjogi reformot. A tőzsdetanács szerdán délelőtt teljes ilést tart, amelynek egyetlen tárgya a részvényjogi reform. A kereskedelmi miniszter az igazságügyminisztérium törvénytervezetét megküldte a tőzsde elnökségének és felhívta, hogy adjon róla véleményt. A tőzsde elnöksége az előterjesztéssel elkészült és most, a tőzsdetanács elé terjeszti. A bankvezérek ma tárgyalták az új angol hitelmegrögzítő javaslatot. Megírta a Nemzeti Újság, hogy az angol hitelezők a Budapest és London között telefonon és távirati úton lefolyt tárgyalás eredményeképen megváltoztatták azokat a feltételeket, amelyek mellett a rövidlejáratú hiteleket augusztus elsejéig meghosszabbítani hajlandók. Ezt az újabb egyezménytervezetet, amelyet, mint szintén megírtunk, repülőpostával küldték Budapestre, ma délelőtt ismertette Teleszky János a külföldi hitelek országos bizottságának ülésén a bank-