Nemzeti Ujság, 1934. március (16. évfolyam, 48-72. szám)

1934-03-01 / 48. szám

2 hátvédje és tartaléka. Erről a figyelmet­lenségről Franciaország­ a cseh korona váratlan devalválása alkalmával eléggé meg is győződhetett. Valóban itt az ideje, hogy Franciaor­szág­ azzal a kérlelhetetlen logikával, amelyet külügyi félhivatalosa emleget, meglássa mindezt és vonja le belőle a logikus következményeket. Ez az idő már nem lehet messze. Dereng már a Vogezeken túl is, legalább Theodor Bainville, Wladimire d‘Ormesson, a mai francia közélet néhány kiváló szellemé­nek felfogása erre enged következtetni. A gall kakas éber lesz, ha Európa új napjának virradatát kell üdvözölni, a­melynek fényében szétporladnak a chimérák és összeomlik a hírlapi kacsa­lábon forgó vár­ 1-id­érce. ITT A JÉGRENDELET!.. Drági-e a Lan­el? Szerdán délben a kereskedelmi minisz­tériumban az érdekelteik bevonásával ér­tekezletet tartottak a jogrendeletről. Már régóta foglalkoztatja az illetékes köröket a régjárusitdfj . szabályozásának kérdése közegészségügyi szempontból. Korábban készült egy rendelettervezet, amelyet a­zon­ban­ úgy az érdekeltek, mint a keres­kedelmi miniszter túlszigorúnak talált, úgy hogy a rendelettervezetet egészen új alapokon át kellett dolgozni. A miniszté­rium a kereskedelmi miniszter utasítá­sára új tervezetet dolgozott ki, amely szerdán került az érdekeltségek elé. Az új rentdelettervezet a különböző kívánsá­gokat a lehetőséghez képest figyelembe­­vette ,s kisebb módosításokkal most már rövidesen megjelenhet. A jég forgalombahozásának szabályo­zása az érdekeltek körében azért, keltett nagy izgalmat, mert a jégkartel és a kör­télen kívüliek érdekei ütköztek össze. Egészségügyi szempontból ugyanis any­­nyira meg akarták szigorítani a jég for­­galom­bahozását, hogy a jégkartel egyedül maradt volna a piacon s ennek következ­tében fennállott az a veszély, hogy a kar­tel monopolhelyzetét kihasználva, a ren­delet életbelépése után az árakat emeli. Az új rendelettervezet kimondja, hogy ma jeget közhasználatú vízvezetékből, ar­tézi kútf­ól vagy egyéb egészséges vizű zárt­ medencéből származó vízből lehet előálítani. M­óban jeget, amely egész­ségügyi szempontból kifogás alá esik, nem lehet hűtésre felhasználni abban az esetben, ha közben élelmiszerrel jut érintkezésbe. Ezzel egyidejűleg szabá­lyozza a jég forgalombahozásának mód­ját is, amennyiben rendelkezéseket tar­talmaz, hogy a jeget szállító kocsinak mi­lyen berendezésűnek kell lennie. Az egészségügyi szempontból történő szabályozása a jég forgalombahozásának külön­ösiképpen a természetes jeget forga­­lombahozókat érintette közelről. A kar­ misztikus alakká nőtt, régi regék csodás hősévé ... Henriette egy napon eltűnt. Malvin néni a padon, ült, itt a sétaté­ren, a triplabokrok mögött és bólogatott a kérdezősködők felé. — Bizony, lelkem, nagy szerencséje akadt a lánynak! Van egy gazdag néném Thüringiáb­an, az vette magához. Minde­nét ráíratja, férjhez ad­ja, boldoggá teszi, pedig nem érdemli ... Saeme Jácintra villant, aki ott járt be­tegen, kókadtan, sápadt arccal, mint maga a szerencsétlenség ... Tini tant hosszú, ráncos nyaka helyes­lőn hajlongott előre-hátra. Furcsán nyi­korgó hangját mintha hallanám. — Hja, hja ... Gonosz betegség a sze­relem ! ... Hónapok múltán találkoztam Józsi bá­csival, a Flórián-téren. Odapislogot­t a lobogó rece függönyök felé, aztán odább húzott, a sarkon túl, hová nem ért Mal­vin néni éles szeme. —Mondd meg Jácintnak, hogy ... hogy nem én vagyok az oka ... Nekem jó lett volna ... Ismerem a famíliátokat, Jácin­tot, kicsi kora óta ... Az asszony! Az a feketelelkü hárpia! Neki selyemdrapériák kellenek ... de elbánok vele ... el ... Nem folytatta. Tini tánt tűnt fel a ka­nyargós Anna-utcában. A hosszú, hörce­­gős pipa kámforrá vált. Józsi bácsi sza­porán loholt be a vén ház rozoga kapu­ján ... Azután, sokára, sok baj után, mégis el­múlt minden. Jácint megházasodott ... Henriett férj­hez ment, valahol Thüringiában ... Járom a régi utakat. Otthon vagyok ujra ... Otthon, mint hajdan, amikor friss, fürge lábbal futottam a hegynek szaladó utcákon"­­.. Könnyes meghatott­sággal nézek az Anna-utc­ai öreg sarok­­ház­­felé. Nem változott. A kő, a tégla, a föld ma is az, de az emberek?! Hol van­nak azok?! NEMZETI ÚJSÁG Csütörtök, 1934 március 1. telen kivilliek, akikhez a kisexisztenciák egész sora tartozik, főkép a természetes jég forgalombahozásával foglalkoznak, érthető volt az érdekelteknek heves tilta­kozása olyan rendelkezés ellen, amely a természetes jég használatát a gyakorlat­ban lehetetlenné tette volna. Az új ren­delettervezet nem honorálja teljes mér­tékben a jégkartellel szemben álló felek kívánságait, azonban, mint már mondot­tuk, a jégrendelet a tervezetnek némi mó­dosítása után tíz napon belül megjelenik. Megjelent a MÁV új vezetőinek ki­­ m­nciója A kormányzó meleghangú IIuVv£ív8C kézirata Samarjayhoz A hivatalos lap szerdai száma közölte Samar­jay Lajos MÁV elnök nyugdíjazá­sát, valamint az új elnök, dr. Senn Ottó kinevezését is. Ugyanekkor Horthy Mik­lós kormányzó a következő kéziratot in­tézte a távozó elnökhöz: Kedves Samarjay! A magyar királyi kereskedelemügyi mi­niszter előterjesztésére önnek — nyugalomba vonulása alkalmából — önfeláldozó buzga­lommal teljesített értékes szolgálatai elisme­réséül a II. fizetési osztály jellegét adomá­nyozom. Horthy s. k. Dr. Fabinyi Tiha­mér s. k. Samarjay Lajos 1870-ben Pozsonyban született, régi patrícius családból. A bu­dapesti József­ Műegyetem gépészmérnöki fakultásának elvégzése után mint fiatal mérnök egy évig Belgiumban volt tanul­mányúton. Huszonkét éves korában lépett a MÁV szolgálatába, majd rövidesen a Kassa-Oderbergi Vasúthoz került. 1921- ben került a Magyar Államvasutak szol­gálatába mint miniszteri tanácsos, igaz­gató, ötvenhét éves korában pedig ő lett a MÁV-nak az elnöke. Olyan időben vette át a vezetést, amikor a példátlanul rossz gazdasági viszonyok legerősebben érez­tették hatásukat. Hogy a MÁV ezekben a nehéz időkben megtartotta azt a magas nívót, amelyet egész Európában elfoglal, az igen nagy részben Samarjaynak kö­szönhető. Az új elnök, dr. Senn Ottó 1879-ben született Erdélyben. Egyetemi tanulmá­nyait Kolozsvárott végezte, ahol jogot hallgatott. Huszonegy éves korában ke­rült az Államvasutak szolgálatába. Kez­detben az adminisztratív, később pedig a vasútegyletek ügyeit intézte. Rövid ideig az üzletvezetőségen működött, majd 1911-ben a Kassa-Oderber­gi Vasúthoz ke­rült, ahol a titkársági osztály vezetője lett. A MÁV szolgálatába ő is 1921-ben lé­pett, ahol a kereskedelmi osztálynak ve­zetője volt. 1923-ban készítette el a gazda­sági érdekeltségek bevonásával azt a nagyszabású tarifareformot, amellyel nagy hírnevet vívott ki magának úgy itt­hon, mint a külföldi szakkörökben. Há­rom évvel ezelőtt lett a MÁV helyettes elnöke. Az új elnök szerdán délelőtt fogadta hivatalos helyiségében a sajtó képvise­lőit és többek között a következőket mondta: — Hivatalomat a közeli napokban veszem át. Annak a fontos feladatkörnek a betöltésénél, amelyet rám bíztak, tevékenységem eddig is arra irányult, hogy a közönség érdekeit az állam érdekeivel összeegyeztessem. Egész pá­lyafutásom a vasút szolgálatában folyt le, úgy, mint eddig, a jövőben is önzetlenül aka­rok dolgozni... Most, amikor Magyarország terményeinek elhelyezésére mindenütt újabb és újabb piacokat kell nyernünk, fokozott je­lentőséggel bír a MÁV tevékenysége.­­ Arra törekszem, hogy a kormány gazda­sági programjának azt a sarkalatos részét, amely a külföldi piacok megnyerésére és a magyar termények versenyképességének eme­lésére irányul és amely program megvalósí­tásában a vasútnak is közre kell működnie, legjobb tudomásommal igyekezzem megvalósí­tani. Senn Ottó Dálnoki Kovács Gyulával, a közlekedési ügyek legfőbb irányítójával állítja össze a MÁV vezetésének új pro­gramját, amelyet azután Fabinyi keres­kedelmi miniszterhez terjesztenek fel. Ez az új elaborátum a MÁV egész gazda­sági politikájában jelentős változásokat fog hozni. A MÁV új elnökhelyettesét, Lahner Kornélt mindenütt mint képzett műszaki embert és kiváló vasúti mérnököt isme­rik. Veress Gábor, a szintén most kine­vezett MÁV igazgató, aki eddig a buda­pesti üzletvezetőség vezetője volt, szintén egyike a MÁV legkiválóbb munkaerői­nek, akinek különösen az adminisztráció vezetésében lesznek újításai. A VILÁGPOLITIKA €S€M€NY€I ■II mm I JH..III.I——.— i ' iihiih.^—limaniLii.g­lii|^^mii——wiwmai Lord Eden továbbutazót! Párisba Róma, február 28. Lord Eden angol főpecsétőr szerdán délelőtt négynapos római tartózkodás után elhagyta az olasz fővárost s a Riv­iéra-expresszel Párisba utazott, hogy közölje a francia kormánnyal Berlinben és Rómában folytatott leszerelési ta­nácskozásai eredményét. Az olasz sajtó a legnagyobb megelégedés hangján is lord Eden római tárgyalásainak eredményéről. Az angol sajtó is meg van elé­gedve, mert úgy véli, hogy Mussolini most már hajlandó elfogadni a megkö­tendő nemzetközi leszerelési egyezmény alapjául az angol leszerelési memoran­dumot, feltéve természetesen, hogy Németország és Franciaország is elfogadja Norman Davis, az Egyesült Államok leszerelési főmegbízottja, csütörtökön Lon­donba érkezik. Davis Londonban tanácskozni fog Eden főpecsétőrrel, aki való­színűleg pénteken fejezi be európai körútját. A SPANYOL KATOLIKUS PÁRT SZEMBEFORDULT A KORMÁNNYAL Madrid, február 28. A katolikus népakció pártja a pártve­zér lakásán folytatott hosszabb tanács­kozás után a mezőgazdasági párttal együtt elhatározta, hogy megvonja bi­zalmát a Lerroux-kormánytól. Gil Rob­­lest meghatalmazták, hogy a párt bizal­matlanságát juttassa kifejezésre akkor, amikor ezt helyesnek tartja. FELMENTÉS EGY JEHLICSKA-PERBEN Pozsony, február 28. Az első Jehlicska-per felmentéssel vég­ződött. A pozsonyi kerületi bíróság Ba­bos-tanácsa előtt tegnap Koribana Sze­­verin ligetfalusi lakos állott vádlottként, akit az ügyész a köztársaság védelméről szóló törvénybe ütköző cselekménnyel vádolt. A vádirat szerint Koriban a vád­lott összeköttetésben állott Jehlicska Fe­renc egyetemi tanárral és olyan mozga­lomban vett részt, amely a Felvidéknek Csehországtól­­való elszakítását akarta előkészíteni. A bíróság a vádlottat, aki öt hónapot töltött vizsgálati fogságban, bizonyítékok hiányában felmentette az ellene emelt vádak alól. BENES ÚJRA PROPAGANDA-UTAT TERVEZ A FELVIDÉKEN Pozsony, február 28. Benes cseh külügyminiszter március első hetében ismét ellátogat a Felvidék­re. Ungvári jelentés szerint a város pol­gármestere hivatalos látogatást készít elő március 15-ére. Ekkorra várják a külügyminisztert Ungvárra. MAC GOVERN ÚJRA BOTRÁNYT RENDE­ZETT AZ ALSÓHÁZBAN London, február 28. Az alsóház éjjel 11 órakor folytatta az éhségsztrájk résztvevőinek követeléseiről megkezdett vitát Buchanan munkáskép­viselő indítványa ügyében. MacDonald az indítvány ellen foglalt állást, mert az éhségtüntetőket alkotmányellenes elemek szervezik. Buchanan indítványát 270 fvza­­vanattal 52 ellenében átvetették. A­n­an­ — Gyomor- és hasbántalmak, izgékonyság, migrén, kimerültség, szédülés, szívszorulás, ré­mes álmok, ijedtség, általános rosszullét, csök­kent munkaképesség sok esetben megszűnnek azáltal, hogy a beteg naponként reggel éh­gyomorra megiszik egy pohár természetes „Ferenc József“ keserűvizet. Az emésztőszer­vek bántalmainak szakorvosai általánosan di­csérik a Ferenc József vizet, mert ez a gyo­mor és a belek működését előmozdítja, az epekiválasztást fokozza, az anyagcserét meg­élénkíti és a várt felfrissíti. káspárt azt kívánta, hogy az éhségfelvo­­nu­lás küldöttségét engedjék be a kép­viselőházba. Mac­Gowern munkáspárti képviselő, aki legutóbb a király ellen követett el sértőst, a képviselőházat is megsértette a vita hevében. Otthagyta az üléstermet, de mielőtt még a folyosóra lépett volna, az ajtóból visszakiáltott: — Kész komédia, ami ebben a botrá­nyos alsóházban történik! 4» tM»›¡­M «» M Új autóbuszvonalakról és tarifacsökkentésről tárgyalt a közlekedési bizottság A főváros közlekedési szakbizottsága szerdán Kozma Jenő elnöklésével ülést tartott. A napirend előtt dr. Cselényi Pál azt kívánta, hogy a Déli­ pályaudvar előtt villamos váró­csarnokot építsenek. Kabakovits József kifogá­solta, hogy a Budán közlekedő autóbuszrelációk között nincsen átszállási lehetőség, illetve csak úgy, ha valaki átjön Pestre. Sürgette, hogy ezért az Erzsébet-híd és a Ferenc József­­híd között autóbuszösszeköttetést létesítsenek. A napirend első pontjának tárgyalása nagy izgalmat keltett. A rózsadombi autóbuszvonalon ugyanis kis­­szakaszrendszert léptettek életbe s ez néhány rózsadombi villatulajdonosnak nem tetszett. Éles támadások hangzottak el a közlekedési ügyosztály ellen. Dr. Bódy László közlekedési tanácsnok kime­rítően ismertette a Rózsadomb közlekedésének problémáját és hangoztatta, hogy az egyesek által kifogásolt mostani rendszerre erősen rá­cáfol az utasstatisztika alakulása. A régi rendszer mellett a Rózsadomb napi utasátlaga 800 személy volt, addig az új reláció beveze­tése óta az utasszám kétezerre emelkedett, tehát a növekedés 150 százalékos. Az utasok megszaporodását főleg a kisszakasz bevezeté­sének köszöni. A rózsadombi autóbuszt hasz­náló utasok 63%-a kisszakaszos utas éa csak 30%-a vált átszállójegyet. Az utasszám ilyen nagyarányú növekedése biztosíthatja az új vonal rentabilitását és további fenntartását. Az eredmény lehetőséget nyújt a rózsadombi autóbuszközlekedés további fejlesztésére is. A régi rendszer visszaállítása azt jelentené, hogy az 1200 főnyi utastöbblet ismét gyalogolni lesz kénytelen. A mai állapot fenntartása a statisz­tikai számok szerint megfelel a közérdeknek, a régebbi pedig csupán a kisebbség kényelmi érdekeit szolgálná. A közlekedési szakbizottságban ezután vita indult meg arról, fenntartsák-e a m-eg autó­buszrelációt, vagy pedig helyébe visszaállítsák a 9-es járatot. Spur Kálmán azt hangoztatta, hogy a he­gyen lakó kispolgárok érdekében feltétlenül szükséges ennek az olcsóbb tarifával járó relá­ciónak a fenntartása, csakhogy arra kell töre­kedni, hogy az egész Rózsadomb bekapcsolód­jék a forgalomba. Ezt úgy lehetne elérni, ha a reláció végállomását a Zárda­ utcához tennék. Cselényi Pál és Bresztovszky Ede helyeselték Spur Kálmán felfogását, aki ezután indítványt terjesztett be arra nézve, mondja ki a közleke­dési bizottság, hogy átmenetileg hathónapi próbaidőre helyesli a jelenlegi 11-es autóbusz­­ingajárat fenntartását, mert az úgy üzemi, mint közlekedéspolitikai szempontból megfelel a közérdek kívánalmainak. Indítványozta Spur azt is, dolgozza ki a közlekedési ügy­osztály a Rózsadomb végleges közlekedésének megoldására vonatkozó tervet, amelyben legyen figyelemmel arra, hogy a környék jövő fejlő­dését csak olyan közlekedési politika szolgál­hatja, amely a tantuszrendszer fenntartása mellett a Rózsadomb legmagasabb pontját el­éri egytípusú, a hegyi területen alkalmas gép­kocsik használatával. A közlekedési szak­­bizottság Bódy László tanácsnokkal együtt el­fogadta ezt az indítványt. Megvitatták ezután az orbánhegyi autóbusz­­járat ügyét is. A bizottság úgy határozott, hogy a 19-es jelzéssel beállítandó relációt a nyár elejétől, valószínűleg júliustól kezdődően a 3-as autóbusz déli vasúti végállomásától a Diana­ útig fogja járatni, teljesen a rózsadombi járat mintájára. A svábhegyi fogaskerekű vasút viteldíjainak mérséklését tárgyaló előter­jesztéssel kapcsolatban úgy határozott a szak­bizottság, hogy már a legközelebbi jövőben jelentősen redukálja a fogaskerekű tarifáit. Az eddig 24 pengőbe kerülő havi bérlet ára a jövőben 10 pengő lesz, a menettérti jegyek ára 1 pengő 4 fillérről 70 fillérre mérséklődik, a hegymenet a jövőben 50, a völgymenet 60 fil­lérbe kerül. A közlekedési bizottság foglalko­zott még egyes kisszakaszhatárok módosításá­nak kérdésével és ennek során határozatot ho­zott arra nézve, hogy a gyakorlatban túlzottan rövidnek bizonyult kisszakaszok távolságát meghosszabbítja. E módosítások következté­ben például a Zsigmond­ utcától a Berlini­ térig terjedő útszakasz az eddigi két kisszakasz he­lyett egy kisszakasz lesz. Újból kapható az egységes templomi éneklés kis kátéja a 36 filléres imakönyv „Ircot vagy URAM“ (7. kiadás) Ifit énekkel, bő imarosssal, 10 példány után 2 ajándékpéldány I MAGYAR KÓRUS Budapest, L. Fery Oszkár­ utca II. szám.

Next