Nemzeti Ujság, 1936. március (18. évfolyam, 51-75. szám)

1936-03-01 / 51. szám

2 intézmények, a tudomány és a művé­szet.­­A rendkívül fontos gazdasági feladatok végül, amelyek megoldása a modern törvénykezés és közigazgatásra hárul, a gazdaságpolitika fogalmában összpontosulnak. Mind a három részte­rületet most már különböző testületek igazgatják megfelelő elvek szerint- Az állampolitikát autokrata alapon a szö­vetségi kormány és az állami hatósá­gok intézik. A gazdaságpolitikát auto­nóm önkormányzati, a demokrata elvek önkormányzati elve alapján a foglal­kozási ágak szerint kialakult rendek irányítják, míg a kulturális politika irányítása hasonlóképpen autonóm és demokrata elvek szerint a kulturális köz­össégek munkaköréhez tartozik. Ily­en természetű csoportosítás követ­keztében indokolt és könnyen érthető, hogy a felejthetetlen emlékű Dollfusz kancellár által is olyan gyakran hang­súlyozott és a demokratikus, illetve tekintélyelméleti elvek kölcsönhatása mindé®' tekintetben érvényétől az új Au­striában. Az álla­mpolitika szilárd t no*t alkotja az államnak. Ezért *0 pontosítva, autó-ratatikus módon i íjitandó. Ez foglalja magában a r.í. i eseményektől független hivatali mi­nkakört ellátó tisztviselők •— a bi­­ró,­ a rendőrség és csendőrség — mi­kakörét. Benne testesül meg az ál­lam tekintélyének fogalma. Ezzel szem­ben a gazdaságpolitika semmiképpen sem irányítható autokrata és centra­li* • 'i szellemben. Sőt, demokratikus de­­ce-­ralizált, önkormányzati alapon vé­se­ndő. A politikának ez az ágazata ne­m a hivatalnokok munkakörének ad k­ezet, hanem a gazdasági élet mun­­k­­áinak. Már ezért sem merev és előre meghatározott irányelvek sze­rint intézendő, mint az államhatalmi intézmények. Alkalmazkodnia kell a gazdasági élet áramlataihoz, amelyek­kel állandó kapcsolatban kell állania. Ezért tehát a gazdaságpolitika ellen­tétben az állam­hatalmi intézmények hierarchikus alapon kinevezett tiszt­viselő státusával, az önkormányzattal bíró foglalkozási rendekre támaszko­dik. Hasonlóképpen a kulturális poli­tika is a demokratikus elvek s az ön­­kormányzati eszme elgondolásai sze­rint alakul. Ennek a politikai ágazat­nak sem szabad merevnek lennie, hi­szen a szellemi élet áramlatainak szol­gál keretéül. Az önkormányzati elvet azonban a kulturális politikában nem a foglalkozás szerint kialakult rendek, hanem a kulturális közületek képvise­lik. A foglalkozási rendek az alkot­mányban történt felsorolás szerint hét különböző rendre tagozódnak, amelyek a következők: 1. a mező- és erdőgazda­ság, 2. az ipar és bányászat, 3. a kéz­műves ipar, 4. a kereskedelem és for­galom, 5. a pénzügyi igazgatás, a hi­telszervezet és a biztosítási intézmé­nyek, 6. a szabadpályák és 7. a közszol­gálat. Kulturális közületek alatt elsősorban a felekezeti társulatokat, az iskoláz­tatási és nevelésügyi közületeket, a kulturális szervezeteket, mint például az Actio Catholica, továbbá a tudo­mányos és művészeti egyesületeket értik. Maguk a rendek szövetségekbe tömö­rülnek, így például a mező- és erdő­­gazdasági foglalkozási rend a „biro­dalmi gazdaszövetségbe“, a közszolgá­latok a hivatalnok szövetségbe és így tovább. A szövetségek azután önkor­mányzati alapon intézkednek a saját hatáskörükbe vágó ügyekben, viszont képviselőket is küldenek a törvény­hozó testületekbe, mint például a szö­vetségi gyűlésbe, az országgyűlésbe és a községi gyűlésekbe is. Ilyen módon a szövetségek tevékeny részt vesznek a törvényhozásban és közigazgatás­ban. Hasonlóképen önkormányzati kul­turális szövetségek foglalják össze a kulturális közületeket is, amelyek is­mét csak­­képviselőket küldenek a községi ülésekbe, országgyűlésbe, il­letve a szövetségi­­gyűlésbe. Ilyen mó­don ezek a testületek gondoskodnak a kulturális vonatkozások megfelelő nép­képviseletéről. Az alkotmányban gon­doskodás történt arra nézve, hogy az említett törvényhozó testületekben megfelelő módon kifejezésre jusson az államhatalom tekintélye is, amelyet az országgyűlésen például a szövetségi el­nök által kinevezett államtanácsosok képviselnek. Ez volna főbb vonásokban az új ál­lam alapja. S most csupán az a kér­dés vetődik fel, milyen mértékben ha­ladt előre az államépítés munkája. Kétségtelen, hogy ezen a téren a leg­bonyolultabb kérdés bizonyára a fog­lalkozási ágak rendjének megszerve­zése volt. Ezen a téren eleinte komoly nehézségek merültek fel, mert szinte lehetetlennek látszott a feladat egy­szerre való megoldása, így azután ezt a munkát három fokozatban látszott szükségesnek végrehajtani. Az első fo­kozatban a munkavállalóik — tehát a munkások, tisztviselők — egységes szervezetekbe tömörültek. A második fokozat, ugyancsak egységszervezetet alkot a munkaadók számára, míg a harmadik fokozat egyetlen egységes szervezetben csoportosítja a munka­adók, munkavállalók valamennyi szer­vezetét. Különösen fontos ez a leg­utóbbi fokozat, amely mind a hét fog­lalkozási rend összes egyébként egy­mástól független és különálló szerveze­teit egyesíti magában, megvalósítva ezáltal a tökéletes szövetség eszméjét. Annál inkább szükséges ez, mert ellen­tétben az osztályelmélet alapján épülő szindikalista szervezetekkel, a rendi állam eszméje voltaképpen abban kris­tályosodott ki, hogy vállalkozók s mun­kások egy és ugyanazon szervezet ke­retében békét és egyetértő munkássá­got fejtsenek ki a haza érdekében. Saj­nos, eleinte nem találtunk rá módot, hogy ezt a végleges állapotot egy csa­pással megvalósítsuk. Az osztályharc, amely hosszú esztendőkig dúlt, máról­­holnapra nem volt leküzdhető. Ezért tehát lépésről-lépésre kellett halad­nunk, hogy ismét helyreállítsuk a köl­csönös bizalmat munkaadók és munká­sok között, amely a rendi együttműkö­dés érdekében elengedhetetlen. Csak miután ezt megvalósítani sikerült, gondolhatunk a harmadik fokozat ki­építésére. Az első fokozat megvalósítása az úgynevezett szakszervezeti szövetség, amelyben az egész munkásság és a tiszt­viselői kar csoportosul, valamint a hi­vatalnok szövetség, amely a közszolgá­lati alkalmazottak rendjét foglalja ma­­gában, megteremtése által sikerült. De csaknem sikerült a második fokozat megvalósítása is, nevezetesen a munka­adók szervezetének megteremtése, amennyiben az ipari szövetség, a kéz­műves szövetség, a kereskedelmi és for­ g.. ., ilyen szégyen... Különben már e­mültem a kocsisodat hozzánk kifogni. Ki gyere, hagyd te is azt a keserves pa­prikást. Szereted a pulykát krumpli­­t ásával! ... Az van nálunk ebédre. Li­se néni már hallotta, hogy itt vagy,­­vóta már süti is a tortát. Tudtam biztosan, hogy nem ismerem­­ öreg urat. Sosem is láttam. Rétturon ,a vágyaik először. Fel sem­ foghatom, ki téveszt össze! De mentem vele. Egy barátságos úri­­sosem riasztott vissza. A kaszinó­­terem, a piros bársonyok, a birkapörkölt­­ nagyon m­araszt­ott, kaszinótól harminc lépésre laktak. Szép, boltíves, fehérre meszelt házban, nagy­­kertben, amely lenyúlt a Be­­­f­t­yóig. A tornác előtt dús rózsaszín jácintok nyíltak, egy tarka cica aludt a leölyöklőn. — Biztos, lánya van az öreg urnak — gondoltam kajánul — azért fog a kaszi­nóban vendégeket A kocsisom már a konyhából vigyor­gott ki. Egy tenyerestalpas­­szakácsné ebédeltette. — Én meg Linike néni — mondta az öreg úr — nagyon szeretjük a fiatalsá­got Aztán úriemberek is vagyunk, nem tűrhetjük, hogy egy fajtánkbeli rosszul érezze magát Rétturon. A kaszinóbérlő meg nagy rabló. Azért hívtalak el, öcsém. Vi­rágos huzatu, cseresznyefa szekré­nyes szalonba vezetett A sarokban zon­gora, a falon vizfestmények: szőlőfürt, rózsa, szomorufűz. — Két lánya van az öreg urnak — ál­lapítottam­­meg határozottan. Ebédelni hívtak. Lipike néni édes kis öregasszony volt fekete moaré blúzban, fekete csipkeköténnyel. — Mi nagyon szeretjük a fiatalságot !!- mondta ő is és aranyszínű húslevest mert a tányéromba. Az asztal ezüsttel és kristállyal volt megrakva. — Három lányuk van! —■ biztattam magamat, de mikor leültünk az asztal­hoz, kiderült, hogy hamis a rosszhiszemű­ségem. Csak nekünk volt terítve. Remek ebédet kaptam, pompás vendég­szobát, barátságos marasztalást. — Lőrinc bátyáméknak nincs család­juk! — kérdeztem a feketekávénál. Linike néni megtörülte a szemét, Lő­rinc bátyám busán legyintett. — Mi nagyon szeretjük a fiatalságot — ismételték újra, együtt. Ilyenkor szokott következni a torok­gyíkban meghalt fiúcska, vagy lányka története. De ők hallgattak. Később az öregúr a sneffvadászatról beszélt, Linike néni meg kiment a kertbe, babot vetni. Délutén a dolgaim után jártam. Ami­kor, uzsonna tájon, hazajöttem, szép szőke lányt találtam a tornácon. Olyan haja volt, mintha a tavaszi nap tüzet gyújtott volna benne. Rámán hímzett ellőrehajló, fehér nyaka kiragyogott a világoskék blúzsal. Amikor észrevett, za­vartan bólintott és szó nélkül kifutott a tornácról. Uzsonnához nem jött. Vacsorához sem. A kocsisom annyit tudott meg a szakács­nőtől, hogy Lőrinc bácsi fogadott lánya. Én meg azt tudtam meg a szakácsnőtől, hogy melyik a szobája. A kertbe nyílt az ablaka. A szőke holdfény, amely sápad­­tabb volt, mint az ő haja, beömlött az ablakán. A hold­főm után beöntöttem az ablakon a kék ibolyát. Reggel nem láttam. Lőrinc bácsitól bú­csúztam csak. Linike néni nem jött a­m ihez. Lőrinc bácsi se mondta, hogy ha ’tm­ikor erre járok, nézzek be hozzá­­ju' Zúzmaráé volt a hangulat. Ej, hát fezek ilyen kelésre tartanak en­gem! Szállást adnak, mint­­valami sze­gény vándornak, de arra nem vagyok érdemes, hogy a fogadott lányoknak be­mutassanak! Kinek néznek ezek engem! Na majd megmutatom én i­s. Egy hét múlva újra Rétturra jöttem. Nem birtokügyben. Sokkal fontosabb ügyben. Időközben rájöttem, hogy nem érdekel semmi más a világon, csak az, hogy: Haragszik-e a szőke lány az ibo­lyáért! Mi a szőke lány neve! Milyen a szőke lány hangja! Szeret-e valakit! Akar-e a feleségem lenni! Mindezt nehéz volt megtudni, mert Lőrinc bácsi úgy őrizte őt, mint a sár­kány. Pedig szegény rokonlány volt. Mégis annyit könyörögtem a kezéért, mint egy milliomos hercegnőért. (Az isten áldja meg a kis kezét! Egy életen át fogta az enyémet). Sokkal később, már rég a feleségem volt, atttikor Lőrinc bácsiék meghaltak és rendet csináltunk a rétturi házban. Egy albumot találtam. Vagy nyolc-tíz lány fényképe volt benne, különböző ru­hákban, különböző kórokból. — Kik ezek! — kérdeztem a felesé­gemet. ő nevetett. — Ezek mind rokonlányok. Egy-két évig itt voltak, Lőrinc bácsiéknál, ha máskép már nem tudtak férjhez menni­. A családjuk ide küldte őket, Rétturra. Lőrinc bácsi mindenkit férjhez adott Rettenetesen értett hozzá. — Mert negyven évvel ezelőtt a barát­ságos m­ihézakban több eszük volt az embereknek. Nem volt se vikend, se f­ardien party, se strand. Eldugták a regény elől a lányt, azért vette el — mondta a békebeli Öregúr, befejezvén a­­mesét NEMZETI ÚJSÁG Vasárnap, 1936 március 1. -- I­­ .1 -II — 11.11. „HI II II ——.IMMIIII I . ■ ---------------" AlKh­ IÉ! ..12© SÍIÉ ,110 Filé ,110 mérték után, elsőrangú IO» Y | T '!%/■’ ÉS TESTVÉRÉ szabás, jó munka • ■* ■* «Winác! m­isíii­ók­, Váci­ utca 81—88. ön ön AZ EMBER ÉLETE. HA RENDES AZ EMÉSZTÉSE / \ galmi szövetség, valamint a pénzügyi szövetség megszervezését szintén sike­rült megvalósítani. A szabadpályázó foglalkozási ágának szövetségére vonat­kozóan a törvényjavaslat ez időszerint készül. A birodalmi gazdaszövetség, amely a mező- és erdőgazdasági foglal­kozási ágak szövetsége lesz, hasonló­képen szervezés alatt áll. Itt eltekintet­tünk a fokozatonként­ szervezés mun­kájától, minthogy a gazdaszövetség csakugyan valóságos rendi szövetség, amely úgy munkaadót, mint munka­­vállalót összpontosít. Aránytalanul gyorsabb volt itt a fejlődési folyamat maga is, hiszen a mező- és erdőgazda­ságban soha nem következett be olyan éles osztályellentét, mint az ipari és kézművesiparban. Az osztrák mezőgaz­daságban, amely végeredményben túl­­nyomórésztben gazdasági szervezet, sok­kal inkább szinte patriarchálisnak­ mondható viszony alakult ki a gazda és a béres között, akik ma is, épp úgy, mínt évszázadokkal ezelőtt közös asz­talnál egy tálból esznek. És éppen ez volt az, ami lehetővé tette az első két fokozat mellőzését. Ám ha a végső fo­kozat a többi foglalkozási rendeknél ma még nem is volt elérhető, mégis tagad­hatatlan, hogy a szövetségek ez idősze­rint már hatalmas szervezetek Ausz­triában, amelyek döntően befolyásolják a gazdaságpolitika irányítását. A tör­vényhozási munka itt olyan mértékben előrehaladt, hogy a rendi állam kiala­kulásának szervezete ma már tisztán és világosan áttekinthető Ausztriában. A kulturális közületek szervezésének terén egyelőre még csak az első lépé­sek történnek. Ez természetszerűen nem vonatkozik a felekezeti társasá­gokra, akik már ma is küldik képvise­lőjüket a szövetségi gyűlésekbe. Szá­mos olyan kulturális egyesület akadt azonban, amely célul tűzte ki magának a keresztény gondolat ápolását és a jó­tékonykodás gyakorlását, de ugyan­akkor a pártállamban sok tekintetben éppen foglalkozási és rendi szervezke­déssel, továbbá politikai szervezkedés­sel voltak elfoglalva, úgy­hogy a hely­zet itt előbb tisztázásra szorult, ami viszont csak fokozatosan következhe­tett be. Magától értetődik, hogy itt, ezen a téren csupán szervezeti szem­pontból volt szükség tisztázásra, de soha sem világnézeti szempontból. Mert ebben az utóbbi vonatkozásban az új Ausztria sajátos jellege mint ke­resztény állam minden kétséget kizá­róan és egyértelműen lett az új alkot­mány keretében meghatározva. A ke­resztény erkölcs alapelvei tehát nem­csak kultúrpolitika, hanem teljes mér­tékben állampolitika és a gazdaságpo­litika számára is egyaránt mérvadók. Ennek értelmében a rendi állam vala­mennyi törvénye nyomatékosan és ki­fejezetten hangsúlyozza, hogy a szö­vetségek keresztény, hazafias és szociá­lis szellemben végzik munkájukat és teljesítik feladatukat. Il Jókai-díj nyertese A legnagyobb magyar regénypályázat nagy­­díját ez év január 5-én osztotta ki ünnepélyes keretek között a bíráló bizottság. Hasábos cikkekben számoltak be a lapok a díjnyertes regény írójáról, Barabás Gyuláról és különös életsorsáról. Most újból itt a hasábos c­ikkek­ ideje: megjelent maga a könyv is, — 1986 leg­jelentősebb magyar regénye -- a Domáldi Be­­senyék. A két legfurcsább s egyben legtragi­kusabb magyar zseni: Bolyai Farkas és Bo­lyai János különös életéről és ,,magyar sor­sáról“ szól ez a költői regény; a múlt szá­zadelő Erdélye elevenedik meg benne, az a sajátos, utánozhatatlan magyar levegő, amit csak hivatott írók­ művében érezhetünk. Be­szédes és reális szimbólum ennek a két nagy matematikusnak egész pályája, fellobbanó si­kereken és lassan hunyó, elparázsló csalódá­sokon keresztül. Barabás Gyula meleg és fér­fias erővel érzékelteti szívéhez nőtt két hősé­nek sorsát és azt a megejtő hangulatot, amely könyvéből kiárad, varázsos fátyolba burkolva az emberek és az Élet kiismerhetetlen arcát. Méltán mondta ki döntését erre a könyvre a legkiválóbb kritikusainkból és esztétáinkból álló bírálóbizottság: ez a regény az esztendő legnagyobb irodalmi eseménye. ”

Next