Nemzeti Ujság, 1941. május (23. évfolyam, 98-123. szám)
1941-05-16 / 111. szám
MACEDÓNIÁRÓL ÉS A MACEDÓNOKRÓL Ha a Balkán politikai szerepére nézve a múlt század végén — és joggal — az a megjelölés alakult ki, hogy „Európa ■puskaporos hordója", akkor ugyanolyan joggal mondhatjuk Macedóniát a Balkánfélsziget puskaporos hordójának. Természetes határok révén — nyugaton az Ohrida- és Preszpa-tavak, meg a Fekete Devi, délen az Égei-tenger és az abba torkoló Visztrica-folyó, északon a Sár, Ozugov és Rila hatalmas hegyláncai, keleten a Rhodope-hegység és a Meszta folyó alkotják őket — már a legrégibb történelmi forrásokban külön földrajzi egység gyanánt szerepelt. Hatalmas hegyektől védett, napsütötte, termékeny lankái, bővizű folyói már a népvándorlás idején nagyon kívánatos területté tették, úgy hogy a Balkánra behatoló szlávok erős, sűrű tömegekben telepedtek ott meg. Közülük származott I. Jusztinián keletrómai császár és alapította Ohridában 535-ben az első, Rómától és Bizánctól egyaránt független szláv pátriárkátust („Justiniana Prima“). A bolgár történelemben nyerte azután Macedónia domináló, de egyben nemzeti katasztrófát jelentő szerepét. Mert Macedónia lett az a terület, ahonnan a bolgár szellem legnagyobb képviselői indultak útjukra — de mégis ezt a földet vesztették el a bolgárok leghamarább és 1941-ig kellett várniok, amíg teljes egészében felszabadíthatták. A bulgár műveltség bölcsője A történeti kutatások kimutatták, hogy a magyarral rokon bolgárok, akik Kr. u. 679-ben Belfeszből a Dunán átkelve megrohanták a bizánci birodalmat, annak dunai részén, vagyis a Balkán-hegyláncon innen letelepedve, még hun-török fajú nép voltak. Kopaszra borotvált fejükön varkocsot viseltek, ruházatukban ott volt a bugyogó, hadijelvényeik között a lófark. Abban a mértékben azonban, ahogyan lehúzódtak a következő két évszázad folyamán a Balkánhegységtől délre, vagyis Thráeia és Macedónia felé, fokozódó mértékben vették fel a meghódított lakosság szláv jellegét, nyelvét és a kereszténységet. Cyrill és Method, két Thasszalonikából való macedóniai szerzetesfivér macedóniai szláv nyelvjárásban fordította le a bolgárok számára a Szentírást, amihez a görög ábécét megfelelően átalakították, így született meg Macedóniában az óbolgár irodalmi nyelv, a szláv pedig megkapta mindmáig használt cirill írását. Cyrill tanítványa, Szent Kelemen püspök már virágzó bolgár szellemi gócpontot teremtett Ohridában, amikor 864-ben Borisz khán a bizánci császár jelenlétében felvette a kereszténységet. Egyúttal azonban a pápával is érintkezésbe lépett, királyi korona megküldése és külön bolgár érsek kinevezése miatt. Az utóbbi kérdésen hiúsult meg a bolgárság csatlakozása a nyugati egyházhoz. A bizánci rítus felvétele azonban ugyanolyan súlyos következményekkel járt, a bolgár lelkiségre, mint az elszlávosodás politikai kihatásai: az athoszhegyi görög kolostorokban felszentelt papok a bogumilizmus és egyéb szektárius mozgalmak révén egyházilag hintették el a bomlás csiráit, a szlávoknál szokásos törzsi különválás, a szeparatizmus elharapódzása pedig a központi hatalom bolgár hagyományának letöredezését vonta maga után. Többek között Thesszalonika elfoglalása maradt állandón meghiúsuló kísérletük. •X X. század elején Macedónia elválik Bulgáriától Thráciával együtt Sziszmán, egy nagyhatalmú bolgár főúr alatt — és nyomban azután egy bolgár fogságban megkeményedett, hajthatatlan, aszkétaerkölcsű férfiú kerül az elpuhult Bizánc trónjára II. Baziliosz személyében. A keleti, vagyis dunai Bulgária akkor már bizánci tartománnyá vált, Macedónbulgária mégis négy évtizeden át vívta élethalálharcát a túlerővel szemben. A sztrumicai csatában azonban (1019) Baziliosz marad a győztes és 15.000 bolgár foglyát megvakítva 150 félszeművé tett hírmondó vezetésével küldi Sziszmán utódához, Sámuelhez Prilepbe, akit erre a látványra szívszélhűdés öl meg. Özvegye és családja, bolgár előkelők százaival gyalog vonul végig Baziliosz diadalmenetében. De a bizánci uralmat már 1186-ban megdönti Sziszmán nemzetének két sarja, Péter és (L) Asszén. Az utóbbit Tirnovóban cárrá kiáltották ki s meggyilkolása után öccse, Kálóján, III. Ince pápától kap koronát. De az éppen ekkor, 1204-ben Bizánc ostromára felvonult nyugati keresztes lovagok visszautasítják Kálóján segítségét s igy Bizánc, ahelyett, hogy végleg megdöntötték volna, újból restaurálja uralmát 1261-ben. Bulgáriának azonban, amelyet II. Asszeu uralma alatt három tenger határolt, a bogumil tánok hatása alatt belsőleg legyengülve, a most feltörekvő szerbekkel fokozódnak az összecsapásai. Ezek 1282-ben Szkoplje (Üszküb), és Északmacedónia birtokába jutnak, de a bolgárok nem veszik észre az új veszélyt, amely nyugatról fenyegeti őket. Még mindig főellenfelük, Bizánc meghódításában reménykednek. Már annak kapui előtt táboroznak Andronikosz szövetségesei gyanánt a szerbek segítségét élvező trónkövetelő unokájával, a fiatal Andronikosszal szemben. Amikor azonban ez hírét veszi annak, hogy a bolgárok bebocsátása a városba már csak részletkérdések tisztázásán múlik, lovaskövetet meneszt nagyatyjához és ellenfeléhez és esküre szólítja fel, hogy a bolgároknak nem nyit kaput. És a nagyapa és unokája helyett szövetségeseik, a bolgárok és szerbek hadai ütköznek meg Küsztendil alatt 1330-ban — az utóbbiak javára. Macedónia elvesztése A küsztendili csata kimenetele fordulópontot jelent a Balkán történelmében. Mert Bulgária ekkor nem csupán Macedóniát vesztette el, hanem a balkáni szlávok között brrt eddigi vezetőszerepét is, amely most a szerbekre szállott át. Hogy azonban ezek is mennyire elismerték Macedónia bolgár jellegét, azt bizonyítja egy közjogi jellegű határozatuk. Busán, a szerbek győztes fejedelme felveszi „a szerbek, bolgárok és görögök cárja" címét, sőt a „bolgár cár“ címét megtartják utódai is, akik alatt változatlanul megmarad egész Macedóniában a régi bolgár szokásjog. A „nagy“ Dusán azonban nagy hibába esett. Megelégedett Macedóniával és a bolgár cár címével, de nem fogadta el a küsztendili csatatéren maradt Mihály bolgár cár birodalmát, ami egy csapásra megoldotta volna a történelemben azóta is többször felmerülő szerb—bolgár unió kérdését. A nagy politika útjai — mint annyiszor a történelem folyamán — ezúttal is egy házassági háborúságba torkollottak bele. Mihály választás utján nyerte el trónját s azt úgy kívánta megerősíteni, hogy elődének, a Terterij-dinasztia utolsó sarjának özvegyét, a bizánci Theodorát vette el saját felesége eltaszitásával, aki pedig Dusán húga volt. Dusán tehát a küsztendili csata kimenetele révén mindenekelőtt megbántott húgának kívánt elégtételt adni s a neki felkínált bolgár koronát adnak fiára ruházta át, II. Sziszmán néven. Theodora erre Bizánc segítségével lázadást szított örökségének vélt bitorlója ellen, akit az el is sodort a trónról. Pedig éppen akkor, 1353-ban vetették meg a törökök első ízben a lábukat európai földön, Gallipoli félszigetén. Dusán alatt egyesült erős szerbbolgár birodalom sikerrel állíthatta volna meg őket a Balkán-félsziget belseje felé irányuló előnyomulásukban. De Bulgáriát egymagában a trónviszályok és szektárius mozgalmak már annyira felőrölték, hogy elutasította Bizánc megsegítését. Török-sörös uralom A török hadak már 1371-ben Macedónia birtokában vannak, Bulgária pedig három részre bomlasztva — Jovan Sándor cár egyik fiára hagyta a dunai, másik fiára a keleti Bulgáriát, dunatorkolati részét pedig egy hatalmas főúr, Dobrotics ragadta el magának Dobrudzsa néven — nyit kaput nekik. Macedónia elvesztése azonban tettekre serkenti a balkáni közönyt. Még a bogumilok is feleszmélnek a jó és a rossz szellem küzdelme feletti töprengéseikből a török pusztítások hírére. "Politikai vezérük Tratkó boszniai bán szövetkezik Lázár szerb cárral, majd csatlakoznak horvát főurak, sőt III. Sziszmán,a Kelet bulgária ura is. És a kereszténység fellélegzik, amikor Drinápoly alatt 1386-ban a balkániak győznek. De a török most erejük megosztására törekszik: a Balkánhegységtől északra rohanja meg a bolgárokat, akik meginogva átbocsátják a hegyszorosokon. Sziszmán békét kér. Bulgária összes városaiba tö-rök helyőrség kerül s igy ki van már kapcsolva, amikor 1388 nyarán óriási török had indul Macedónián át a szerbek legázolására. A rigómezei csatában a hagyomány szerint már török részen küzdött Macedónia ura, Bell Márkó királyfi, a bolgár és szerb népdalok és mondák hőse, legendás Sarac paripáján. A nép ma is hisz abban, hogy Deli Márkénak a szultán táborában titokban a kereszténység fennmaradására irányuló fohászai révén tartotta fenn a Gondviselés a török járom alá kerülő bolgárokat és szerbeket mindmáig. Tény az, hogy a Macedóniában kialakuló déli szláv hősmondák és népdalok csodálatos gazdagsága révén a bolgároknak és szerbeknek nem csupán a népi tudata maradt meg az elnyomás évszázadai során, de a nemzeti hagyományuk is. Mert 1453-ban, Bizánc megvívásának évében, a török az ottani pátriárkát tette meg a birodalom összes keresztényeinek egyházi és világi fejévé, amivel kiújult a bizánci befolyás Macedóniában és a többi bolgárlakta vidéken, sőt a szerbek között is. Az egyház, az iskola nyelve görög, a macedóniai bolgár kolostorok pompás kódexei és egyéb iratai a papok tüzelőjét képezik, a görög püspökök tetszésük szerint adóztatják meg bolgár híveiket. A 12. század óta Délitáliából Albániába átkelt, majd Macedóniában a bolgár egyházba áttért „vlach“ pásztornép, amelynek csak egy része húzódott fel az Aldunáig és Kárpátokig, visszamaradt rajaiban kezdett az elnyomott bolgároktól elkülönülni, így a macedorománok mellett görögök, törökök, albánok, szerbek, gaguzok, tatárok, cigányok tarkítják Macedónia ősi bolgár földjét, amikor a sztambuli pátriárka 1767-ben az ősi ohridai bolgár pátrárkátust is megszünteti. De ez a bolgár szellemnek szánt kegyelemdöfés nem érte el célját. Mert az Atkoshegy Szent Györgyről elnevezett bulgár kolostorában öt évvel előbb titokban elkészült és faluról falura vándorolt Paissi, egy macedón szerzetes történelmi munkája ahol- NEMZETI ÚJSÁG 1911 május 16. Péntek I NouvelleR a IDRIS IHIONGRDEf Présldent du Comité de Redaction: j je SÁRON ti láng I m MOÍ 1941 I! [LeCo/nto Paul Telmki | la comta Paul Talakl at la Nouvalla Kavua dm Hongrle (O Hiurict EsttrMcj) La dAlégué da palx (Ivan Prtznonzkyß L'homme (O** Edina Zichy Pallavicini) L'homma d’Etat (Sicolts Killty) la géographo ( Engine C hói no ív/ la scout (Altxanirt Sikf La profotsaur ________Antri Rinat) la civilisation hongrolsa at l'ancianna Transylvania (Etcmír Jenesé) l'aau dans la lalklora hongrols (Ákos Sztndrty) la comta Hanrl du Val da Damplarra (Alexandra BanmfOrtan) las loulllas orcnéologlquas de Pécs (Jilts Gontonyi) Alexandra Mokkái: La lamllle Ernyel Claira Cálochy) la família Ernyői (Alaxanira Utkkti) -rtroniqu» du mo » Lettru d© Llsbonn© (Paul Rónai) — » Joseph Strzygowski Sándor Fettieh) ■ La prass» •» •» rtvut« ■ Évi defixetési ár : 30 P . VI. Vilmos es.át 3a I gór nemzet fényes, hősi múltjáról. És most Macedónia földjén indul meg a „bolgár reneszánsz“: itt találták meg 1741-ben a régi Bulgária címerét, itt jelent meg 1792-ben az első korszerű bolgár ábécé, az első bolgár naptár, majd az első bolgár népszerű olvasmányok — mind macedón bolgárok műve gyanánt. És ugyancsak ők indítják meg a bolgár függetlenségi küzdelmet egyházi téren, amennyiben 1828-ban kivívják Üszküb püspöki székesegyházában a bolgárnyelvű istentiszteletet és négy macedóniai püspöki széknek, görögök helyett bolgárokkal való betöltését. - dr. Szende Zoltán Német megszálló hatóságok rendezték a franciaországi zsidókérdést Zürich, május 15. A Neue Zürcher Zeitung tudósítója szerint a franciaországi német megszálló hatóságok újabb súlyos intézkedéseket tettek a zsidókérdésben. Blanke hadügyi főtanácsos a párisi sajtó képviselői előtt kijelentette, hogy az új rendelkezéseket a meg nem szállt területen is kétségkívül alkalmazzák, mert nem szükséges, hogy a Franciaország és Németország közti kapcsolatokat a zsidóprobléma zavarja. Ez a probléma nemzetközi kérdés és kívánatos, hogy külcsönös megértéssel oldják meg. Ennek a nyilatkozatnak és korábbi kijelentéseknek alapján Vichyben azt a benyomást lehet szerezni, hogy német kormányőrök hivatottnak érzik magukat a zsidókérdés megoldását illetően és e tekintetben nem hagyják magukat befolyásolni semmiféle államjogi megfontolások által. Francia részről a zsidókérdés kezelése körül eddig bizonyos tartózkodás volt észlelhető és a francia kormány által kidolgozott zsidótörvény enyhébb megoldást tervezett és saját módszerét akarta követni. Ez az enyhébb megoldási forma azonban a legutóbbi rendelkezések következtében túlhaladottnak látszik. A zsidókat az új rendelkezések értelmében kizárták a foglalkozási ágak egész sorából és jogi igény nélkül elbocsátották állásukból. Párisban nagyszámú volt osztrák, cseh és lengyel állampolgára zsidót gyűjtöttek össze és különvonatokon Orleansba szállították, hogy ott útépítkezéseknél és más hasonló természetű munkálatoknál alkalmazzák őket. (Bud. Tud.) Zágráb, május 15.1 . A horvát kormány a zsidókérdés rendezésével betiltotta a rituális vágást, az ország egész területén. A horvát posta- és távirda-igazgatóság felszólította a zsidókat, hogy 34 óra alatt szolgáltassák be rádiókészülékeiket. Az Usztasa hatóságok a zsidók összeírásával és bizonyos városnegyedekbe való áttelepítésével kapcsolatban figyelmeztették a lakosságot, hogy a zsidóktól nem szabad semmit sem megvásárolniok. Zágráb utcáiról lassanként eltűnnek a zsidók. Szarajevóban az Usztasa hatóságok megállapították, hogy a zsidók szállítják a még elszórtan bujkáló csetnik-banááknak a fegyvereket. Ezért megtiltották, hogy a zsidók a várost elhagyják. Zsidók csak a nap bizonyos óráiban tartózkodhatnak az utcán. (Bud. Tud.) 1/7 őszre tűem épül az új margitszigeti sporttelep Büszkén lobogtatják — mint valami ünnepi zászlótíszt — zöldbe borult ágaikat az újjászületett fák. Friss szénaillat édesíti a fűszeres levegőt. A megkésett tavasz titkairól suttognak a mesélő lombok. A sziget déli csúcsára könyöklő hidióna alatt lüktet az élet. Izmok feszülnek jókedvűen, ruganyosan. Karcsú fiatalemberek hokkilabdát kergetnek a bársonyos gyepen, diszkoszt hajigálnak, gátak felett szökellnek, atlétikai játékkal edzik testüket, üdítik lelküket s alig pár lépésnyire tőlük szorgos munkáskezek ássák a földet, futtatják az árkot, alapoznak, tapasztják a téglát, épül az atléták új szállása. Ha minden jól megy, őszre, vagy legkésőbb ez év végére készen áll a Magyar Atlétikai Club új sporttelepe. A természet, a játék és a munka egybeolvadó szépségén induló szívvel járunkvelünk az atléták és a munkások hullámzó sorai között. Klubtársam, Hübner Tibor, a tervező-építész beavat érdekes művének műhelytitkaiba Mielőtt átadom neki a szót, elöljáróban elmondom, hogy a hatvanhat éves MAC őslakónak számít a szigeten. Az 1902-ben épült régi favázas klubházon több mint harminc esztendeig lengett a griffmadaras kék-sárga zászló, amelyhez oly sok nemzeti sportdicsőség emléke fűződik. Az elaggott építmény már-már összedüléssel fenyegetett. Még 1933-ban le kellett bontani és a MAG ideiglenesen az úgynevezett Spolarich- épületbe költözött, amelyet a Közmunkatanácstól bérelt ki arra az időre, amíg az új klubház tető alá kerül. A Spolarichépület tehát ez év végén felszabadul. Hogy milyen célra vegyék igénybe? Kézen fekszik a megoldás: itt kaphatna végre méltó otthont Budapest fürdővilág„ város »húr-szalonja“. Erre a célra ideálls