Nemzeti Ujság, 1941. szeptember (23. évfolyam, 199-222. szám)
1941-09-24 / 217. szám
Budapest előkészületei a jobboldali közlekedésre Budapesten és környékén november 9-én hajnalban a közúti forgalom áttér a jobboldali közlekedésre. Ezen a napon Magyarország végleg kikapcsolódik egy szinte megmagyarázhatatlan csökevényből és a magyar főváros zavartalanul bekapcsolódik az európai országok egységes közlekedési rendjébe. A nagyjelentőségű újítás nagy kiadásokkal jár. Egyedül a fővárosban a villamos vasutak átépítése több mint 12 millió pengőt emésztenek föl. Az autóbuszok és villamoskocsik átalakítása 1.560.000 pengőbe kerül. A sínek, illetve az állomások megfelelő átrendezése 9.600.000 pengőt jelent. A földalatti kivételével a BESzKRT teljes vonalhálózatán áttér a jobboldali közlekedésre, a HÉV pedig egyelőre a budafoki, nagytétényi, rákosszentmihályi és a pestszenterzsébeti vonalakon tér át a jobb menetre. Az átalakítások közül a legnagyobb méretű a Baross-téri vágányhálózat átépítése. A pályaudvar főhomlokzata előtt három vanÁSS MÁM*?A •? jelzésű vonalak Baross-téri végállomása helyén marad A 21-es, 37-es és 19-esszerept közös visszafordító vágány épül a Keleti pályaudvar Thököly-úti oldalán levő P3X 7-es autóbusz megállóhelye is közelebb kerül a pályaudvarhoz. Az új elrendezés kiküszöböli a réginek azt a hátrányát, hogy a Baross-téri vágányhálózatot a Fiumei-út felé egy vágánnyal a keskeny Festet és-ut- Sn át kötötte össze. A Festetics utcában Rekedő 21, 23, 25, 37 és 53-as viszonylatok a jövőben mindkét irányban a FaTMel után kötekednek és az 53-as viszonylat a keleti pályaudvart nem érinti. . .. A jobboldali közlekedés bevezetése a városban megváltoztatja a forgalom rendjét Tét emiatt újabb közlekedési szabályzatot kell készíteni. Külsősen a Belvárosban változk meg lényegesen a hajtási many .A Villanyrendőrök átalakítása már folyik. Módosulnak a villamosegállóhelyek továbbá az autóbusz- és a taxiállomások. 1231 villamos megállóhely közül 700-at meg kell változtatni Szégeknél ugyanabban az irányban a két megálló közül egyik megszűnik a következő helyeken. 1- a Kávár téren a Múzeum utca sarka, 2. a Kerep a körúton a mesterutcai torkolattól északra, 3- az Erzsébet-körúton a Rákóczi-út sarkána , 4. az Aréna-úton a Hősök-tere északi onalan mindkét irányban, 5. a Kecskeméti-utcába a Kálvin-tér sarkán, a Pázmány Péter-tér felé haladó villamosok részére, 6. a Népem ház-utcában a Csokonai-utca sarkán, a Horthy Miklós-körtéren az összes viszonylatokon a téren való áthaladás után. A téren át haladó vonatok a Gellért-tér felől övét a Horthy Miklós-út és Szent Imre herceg-út sarkánál, a Horthy Miklós-körtér 2. számú ház előtt fognak megállni, a HÉV és 35. jelzésű villamosok ezenkívül megyynnak még a Fehérvári-úton a park mellett is. ■fa K 49 és a 61-es villamosok a Gebérter felől az említett megállóhely elhagyása után már csak a Fadrusz utca sarkánál, illetve a Szert Imre gimnáziumnak meg Ellenirányban valamennyi áthaladó viszonylat a térre való bejutás előtt ál meg. A 9 17 és 33 számú kocsik felszálló állomása pedig a Horthy Miklós-út és Verpeléti-út sarkán, a Horthy Miklós-körtér 9. számú ház .Pótlás* nélkül megszűnő megállóhely-párok a következők: 1. A Vilmos császár-úti vonalon a Markó-utcánál, 2. a Podmaniczky-utcai vonalon a Bajza-utcánál, 3. a népszínházutcai vonalon az Aggteleki-utcánál, 4 a Rákóczi-úti vonalon a Blahaidisza-tere , 5. 6. 7 a Váci-úti vonalon a Lőportár-utcánál Agyag-utcánál és Szobor-utcánál, 8 a Figyő-sllyei vonalon a Gömb-utcánál, 9 a gubacsi úti vonalon a Rovány-utcánál, 10 az Attila-körúti vonalon a Dobrentei-téren. Ezenkívül megszűnik még 21 megállóhely azokon a vonalakon, amelyek felbontására a Beszkárt engedélyt kapott. „ Megállóhely párokat, a következő helyeken vonnak össze: 1. a Vilmos császár-úti vonalon az Arany János utca és Nagy Sándor" utcai megállópárok helyett a Bank utcánál létesül megállóhelypár. 2. A Lónyay-utca Bakács-utca—közraktár utcai vonalon a Lonyay-utca és Bakács-utca sarkán levő megállóhelypárt, továbbá a Közraktár-utca és Boráros-tér sarkán levő megállóhelypárt a Bakács-utcába, a Közraktár-utca sarkára helyezik át. 3. A Thököly-úti vonalon a Szent Domonkos-utca és Szabó József-utcai megállóhelypárok helyett a Thököly-ut -9- és 62. számú házak előtt lesz új megállóhelypár. 4. A váci úti vonalon a Véső-utcánál és a Zsilip-utcánál levő megállóhelypárok helyett a Süllő-utcánál lesz új megállóhelypár. 5. A mesterutcai vonalon, a Tinódi utca és Dandár utca sarkán levő megállóhelypárok helyett az Ipar-utcánál állítják fel az új megállóhelypárt. . Az irányváltozás miatt az útkeresztezés egyik oldaláról a másik oldalára 474 villamosmegállóhelyet helyeznek ezenkívül át. Útvonal módosítás lesz számos autóbuszvonalon. A 9-es járatok megközelítik az OTI Dologház utcai kórházát. A 15-ös autóbuszok a Szemere utca—Csáky utca útvonalszakasz helyett a Honvéd-utca és a Pannonia utcai útvonalon járnak majd. A 40-es autóbuszok fővám téri végállomását áthelyezik a Boráros-térre, ennek következtében ezek az autóbuszok a Horthy Miklós-úttól a Verpeléti-úton a Horthy Miklós-undon át fognak járni A mai 822 autóbusz megállóhely közül csupán 55 marad meg, a mai helyén. Az útkeresztezés után és előtt levő megállóhelyek közül az egyik megszűnik a következő helyeken: a Ferenc József-téren a Mérleg utca torkolatában a 2-es vonalon, 2. a Szent Istlén körút keresztezése után mindkét irányban a 15-ös vonalon, 3. a Hősök tere keresztezése után a 20A vonalon, 4. a Borárostéren a Soroksári-út és Angyal-utca sarkán a 21 és 23 vonalakon. Pótlás nélkül megszűnő autóbuszmegállóhelypárok a következők: 1. a József-téren a Gróf Tisza István-utca sarkán, az 5., 9-, 14. és 16-os viszonylatokon, 2. a Deák Ferencutcában a Bécsi-út sarkán az 5-ös vonalon, 3. az István-úton a Nefelejts-utca sarkán az 5-ös vonalon, 4. a Lánchíd-utcában az öntőház-utca sarkán a 7-es vonalon, 5. a Reviczky-utcában az Esterházy-utca sarkán a 9. és 14-es vonalakon, 6. a Wolff Károlyúton, a Zólyom-útnál a 8-as vonalon, 7. a Szemlőhegy-utcában a Bólyay-utcánál a 11-es vonalon, 8. a Szemlőhegy-utcában az Eszter-utca sarkán a 11-es vonalon, 9. a Városmajor-utcában a Szamos-utcánál a 14-es vonalon, 10. az Attila-utcában a Bugát-lépcsőnél a 14-es vonalon, 11. a Vágány utcában a Kaszab-klinikánál a 20A vonalon, 10. a Vágány-utcában a Mohács-utcánál a 20A vonalon. Megállóhelypárokat összevonnak a következő autóbuszvonalakon: a 12-es járatnál, a Csáky-utca és Fálk Miksa-utca sarkán lévő megállóhelypárok helyett a Honvéd-utca sarkánál lesz új megállóhelypár a 12-es járatnál. Ugyancsak a 12-es járatnál a Rákóczi-út és Dohány-utcai megállóhelyek helyett az Erzsébet körút 3. számú ház előtt lesz új megálló. Az 5-ös és 7-es járat a Halász-utcánál és a Szilágyi Dezső-téren levő megállóhelyek helyett a Corvin-téren lesz új megálló. Az 5-ös és 22-es vonalakon a Dékán-utcánál és a Káplár-utcánál levő megállóhelyeken megszüntetik, illetve a Széll Kálmán-térre helyezik át. A 8-as autóbuszok Társ-utcai, Mészáros-utcai és Berényi-utcai megállóhelyeit a Szittya-utcához és a Csaputcához helyezik át. Ezenkívül az útkeresztezés egyik oldaláról a másik oldalára még 144 megállóhelyet helyeznek át. A főváros közlekedési szakbizottsága a nagyszabású változtatások, átépítések ügyét pénteken délután tárgyalja. Új magyar tűzhelyek Fejér megyében 500 holdon 58 családot telepített le a Közjóléti Szövetkezet Fejér vármegyében nagyszabású szociális munkát fejt ki a Vármegyei Közjóléti Szövetkezet. A nincstelen családok felkarolása végett folyó különböző akciók közül kiemelkedik az a telepítési munka, amelyet most indított meg dr. Thaisz Andor alispán. Harda pusztán a Belvárosi Takarékpénztár és a Dunaföldvári Népbank árvereztetett 437 kat. hold földet. Az ingatlanokra számos árverező akadt volna, azonban a vármegye előrelátó gondossággal felhívta az illetékesek figyelmét, hogy ezek a földek telepítésre kiválóan alkalmasak. A földmivelésügyi miniszter elővásárlási jogát gyakorolta és az Országos Telepítési Alap megvett az árverésbe kerülő földekből 397 kat. holdat. A Közjóléti Szövetkezet megállapítása, hogy Hardpusztán negyvennégy sokgyermekes család van, amelyek támogatásra érdemesek. Ezekben a családokban 236 az apró gyermekek száma. A megszerzett közel négyszáz hold ingatlant tízholdas parcellákban már a legközelebbi jövőben kiosztják a negyvennégy család között, egyelőre kishaszonbérletek formájában. Hasonlóképpen szerzett a Közjóléti Szövetkezet Sőréden 104 kat. holdat. Ezen az ingatlanon tizennégy sokgyermekes családot telepítenek le. Fejér megye vezetősége tehát még ezen az őszön 58 jóravaló sokgyermekes magyar családnak alapít új és boldog családi tűzhelyet. Elrejtett tojásokat talált a közellátási minisztérium detektívcsoportja Megírta a Nemzeti Újság, hogy a közellátási minisztériumba vezényeltek vitéz Szentirmay Endre rendőrtanácsost és Kotoff Olivér detektívfelügyelő vezetésével 36 detektívet. A miniszter ugyanis gyors és erélyes intézkedésekkel igyekszik azonnal közbelépni, amikor annak szükségét, látja. A külön detektívcsoport első munkája a tojásrazzia volt. A detektívek végigjárták a fővárosi tojáskereskedőket és a razziák során nagymennyiségű elrejtett tojást találtak. A razzia során a detektívek több érdekes észrevételt tettek. Egyes kereskedők hatalmas csöveket készíttettek és ezekben meszesvízben rejtették el a tojásokat. A közellátási minisztérium detektívcsoportja számos kereskedő ellen feljelentést tett, aki ellen szigorú hatósági eljárás indul. Érdekessége egyébként ennek a nagyszabású tojásrazziának Győrffy Bengyel miniszter úr intézkedése. A kereskedők felszólítást kaptak, hogy ha készletüket hat órán belül nem szolgáltatják ki, a hatóság a legszigorúbb intézkedéseket rendeli el. A fővárosi tojásrazziát a közellátási miniszter és Lossonczy István államtitkár személyes tapasztalataik alapján rendelték el. A miniszter és Lossonczy államtitkár napok óta álruhában járja a várost és minden hajnalban sorbaálltak a vásárcsarnokokban és az élelmiszerárusító üzletek előtt. Mindketten elbeszélgettek a sorbanállókkal és eközben érdekes megfigyeléseket végeztek. A miniszter saját maga győződött meg arról, hogy igen sok kereskedő milyen minősíthetetlenül és lealázóan bánik a vásárló közönséggel. Ennek a személyes tapasztalatnak az eredménye az a felhívás, amelyet kedden a rádióban is bemondtak a kereskedők figyelmeztetésére. A közellátási miniszté- rium intelme a kereskedőkhöz a következőképpen szól: „Sajnos, hogy a mai viszonyok között sok kereskedő vevőjét nem szolgálja ki mindig a köteles udvariassággal. Egyre-másra hallatszanak panaszok, hogy a kereskedők visszaélnek a vásárlók rászorultságával és oly módon szolgálják ki őket, mintha ezzel különleges kegyet gyakorolnának. Ezt a megmagyarázhatatlanul tapintatlan és goromba viselkedést a közellátási közegek ellenőrzéseik alkalmával szintén tapasztalták. Amikor tehát a közellátást irányzó hatóságok mindent megtesznek, hogy a kereskedők esetleges áruhiányát enyhítsék, ugyanakkor joggal megkövetelhetik azt is, hogy egyes kereskedők ne éljenek hisz NEMZETI ÚJSÁG • 1941 szeptember 24. Szerda Nem lesz homályos a pohár... mindent tisztít sra a vásárlóközönség türelmével és tapintatlan viselkedésükkel ne hívják ki a fogyasztói társadalom jogos felháborodását. A közellátási miniszter nyomatékosan felhívja a kereskedők figyelmét a közönséggel szemben történő udvarias és figyelmes magatartásra. Minden hazafiasan gondolkodó magyar kereskedő elsőrendű kötelessége az, hogy előzékeny kiszolgálással egyhítse a korlátozások okozta nehézségeket." 00,800 pengő sorsa. Mi történt a tegnapi húzáson? Még valamennyien hatása alatt állunk annak az izgalmas eseménynek, hogy a 14752. számú osztálysorsjegy boldog tulajdonosa megnyerte a 800 pengős nyeremény mellett a 400.000 pengős jutalmat is. A sorsjegy, a húzás, ez ma a beszédtéma otthon, hivatalban, utcán, kávéházban- ! Amiről pedig annyit beszélünk, arról illik pontosan tudnunk is, hogy mi az? Hogyan is történt tegnap és hogyan történik mindig a húzás? Az osztálysors játék húzásának módját a pénzügyminiszter képviseletében a Pénzintézeti Központ szabályozza az u. n. játéktervben. Ennek értelmében a húzások Budapesten a pénzügyminiszter megbízottja, kir. közjegyző közreműködésével nyilvánosan történnek. Ugyancsak a közjegyző és a pénzügyminiszter megbízottja jelenlétében számlálják meg, nézik át és keverik össze azokat a cédulatekercseket, amelyek egy része az egyes sorsjegyek számát, a másik része pedig az egyes nyeremények összegét tünteti fel. Ezeket a cédulákat azután beöntik a szám-, illetve a nyereménykerékbe. Ez a két kerék tulajdonképpen az, amit a közönség általában egy gyűjtőszóval szerencsekeréknek nevez. A húzás, azután úgy történik, hogy az egymással szemben felállított két kerék mindegyikét jól megpörgetik, azután mindegyikből egyidejűleg kihúznak egy cédulát. Az egyik cédulán egy sorsjegy szám, a másikon egy nyereményösszeg van. Mindkettőt a nagy nyilvánosság előtt azonnal felolvassák és leírják. A két cédulát azután egymásra hajtva zsinórra fűzik, hivatalosan lepecsételik és őrizetbe veszik. Ilyen tökéletes, a hatóság és a nyilvánosság által ellenőrzött gépezet vigyáz arra, hogy a Sors igazán és függetlenül nyilváníthassa ki a maga akaratát. Ilyen szigorú, szinte bírósági főtárgyaláshoz hasonló hideg tárgyilagosságágal dönt avéletlen 400.800. pengő sorsár éli .