Néphadsereg, 1987. január-június (40. évfolyam, 1-26. szám)

1987-03-28 / 13. szám

­ A katonai főiskolák és tanintézetek hagyományos kul­turális fesztiváljára az idén március 14—15-én került sor Szolnokon, a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ­ban. Minden évben jelentős megmérettetés ez a fesztivál, hiszen a katonai főiskolákon nagy múltja van az amatőr előadóművészeti mozgalomnak. Mindig akadtak olyan fiata­lok, akik az élethivatásul választott katonai pályától nem tartják idegennek a kóruséneklést, a versmondást, hang­szeres zenélést, vagy a színjátszást. Humorpetárdák a pódiumon Az idei fesztivál is bővel­kedett valamennyi műfaj reprezentánsaiban. Első na­pon a kórusok, a néptánc­­csoportok, irodalmi színpa­dok, hangszeres kisegyütte­sek és humorbrigádok lép­tek színpadra a szakmai zsűri előtt, másnap pedig az ünnepélyes gálaműsoron a legjobbak kerültek reflek­torfénybe a nagyközönség előtt. Kellemes és sokáig emlékezetes élményt nyúj­­­tott a tisztjelöltek idei kul­turális seregszemléje, hisz a sokműfajúság mellett szembetűnő volt a katona­­humor előretörése. Némi túlzással azt is mondhat­nánk, hogy Szolnokon hu­morfesztivált rendeztek a katonai főiskolák. Hiszen a Zalka Máté Katonai Műsza­ki Főiskola kivételével, va­lamennyi tanintézet reper­toárjában bőséggel szere­pelt a humor, örvendetes dolog ez, hiszen már évek óta hiánycikk volt a hadse­regünk különböző kulturá­lis seregszemléin a színvo­nalas katonahumor. Teleszázad és az Egerek A házigazda szerepét is be­töltő Killián György Repü­lő Műszaki Főiskola madri­gálkórusa Rigó Éva vezény­letével ezúttal is magas színvonalú fesztiválprog­rammal lepte meg a közön­séget. Ugyancsak igényes műsorai rukkolt ki Gál Zsolt szakaszvezető és Ba­­kondi András honvéd, akik fuvolán és gitáron spanyol zenét játszottak. Ígéretes és bíztató fejlődésről tett ta­núbizonyságot a szatmári táncok tolmácsolásával a főiskola néptáncegyüttese. A csoport mostani dicsére­tes szereplése azt is­­bizo­nyítja, hogy a magasabbra állított mérce, az odafigye­lés igényesebb produkciók bemutatására sarkallja a táncosokat. A killiánosok műsorában robbant először a „humor-bomba”. Varga Sándor tizedes nyelv-paró­diája egy humorista őste­hetség kvalitásait villan­totta fel, s ugyancsak sok mulatságra adott lehetősé­get a „Holt lelkek” paró­dia-csoport katonacsujoga­­tókból készített hangulatos összeállítása. Hatásában gyengébbre si­keredett, de szándékaiban mindenképpen dicséretes vállalkozás volt a Kossuth Lajos Katonai Főiskola mű­­sorblokkjában színre lépett paródiacsoport Teleszázad című műsora. A tanintézet nagy múltú Egerek count­­ry-együttese már­aszámotte­­vő színpadi rutinnal muta­tott be két sikeres dalt, a gálaműsorban pedig vas­tapsot kaptak a VAP-klúz és a Ferencváros című szerzeményükért. Bár némi műhiba adódott a főiskola kórusánál — két számot karnagy nélkül éne­keltek — produkciójuk ösz­­szességében mégis azt bizo­nyította, hogy Széchenyi Olivér szakmai irányításával ma is hadseregünk legjobb katonakórusai között tart­hatjuk számon a Kossuth­­kórust. Kiemelkedett még a tanintézet műsorából Ke­mény János honvéd vers­mondása, és az Irodalomba­­rát kör Himnusz a békéről crímű igényesen színpadra rendezett műsora. Sajnála­tosan félresikerült produk­ció volt viszont a főiskola modern táncklubjának Ének az esőben című prog­ramja, mely azt példázta, hogy ha nincs határozott mondanivalója egy művé­szeti csoportnak, akkor a moderlkedés kudarcba ful­lad. A Zalka Máté Katonai Műszaki Főiskola volt az egyetlen olyan tanintézet, melynek „eszébe jutott”, hogy az idei fesztivál egy­beesik március 15-e meg­ünneplésével. Két hallgató­juk is színpadra állt egy­­egy forradalmi verssel. Pe­tőfi Sándor A nép nevében című versét Darab Gábor hallgató adta elő, Ady Endre Dózsa György uno­kája című költeményét Vá­sári József hallgató tolmá­csolta. A Zalka-tánckar ez­úttal is bebizonyította, hogy több mint húsz esztendős működésük nyomán már­­már hivatásos táncegyüttesi színvonalon képesek szín­padra lépni. S ugyancsak emlékezetes marad a Mádi Szabó Katalin által vezé­nyelt férfikórus műsora. Kossuth-nótákból készített színvonalas összeállítást a Pócsik Dezső vezette citera­­együttes, s színpadra lépett a főiskolán tanuló külföldi diákokból verbuválódott ének-zene csoport is. A Zalka-színjátszók által be­mutatott Székely Dózsa György című műsor — melynek értelmezéséről színpadi megjelenítéséről ugyan megoszlott a zsűri véleménye — azt példázza, hogy , az amatőr­ színját­szást is csak tudatos, követ­kezetes művészeti nevelő­munkával lehet tartós ér­tékek alkotóműhelyévé ten­ni. Diszkótánc és dagasztás A fesztiválon ezúttal tar­talmas műsorblokkal ruk­kolt ki a Karikás Frigyes Katonai Kollégium. A ha­zánkban tanuló külföldi ösztöndíjas diákoktól nem­zeti táncokat, forradalmi dalokat láthattunk-hallhat­­tunk. Molnár Zsuzsa orvos­­tanhallgató Ravel Habanera című művének előadásával igazolta zenei tehetségét. Dobos Borbála az ELTE­ hallgatója pedig remek diszkó-tánccal érdemelte ki Ezúttal is nagyszerű művészi teljesítményt nyújtott a Zal­ka-tánckar a közönség és a zsűri tet­szését. A tavaszi seregszemle képzeletbeli közönségszava­zatát minden bizonnyal a Dr. Münnich Ferenc Kikép­ző Központ kultúrbrigádjá­­ból az alegység kisegyüttes néven színpadra lépő paró­diacsoport nyerte­­volna el. A tévé Ki mit tud? vetél­kedőjét parodizáló műso­rukban különösen a Z’ZI Lavor tésztadagasztó rock­csoport bemutatkozása bő­velkedett mulatságos ötle­tekben. A Tavasz ’87 gálaműsor végén a Magyar Néphadse­reg kiképzési főfelügyelőjé­nek díját a Zalka Máté Katonai Műszaki Főiskola, a tanintézeti csoportfőnök­ség különdíját pedig a Kil­­lián György Repülő Műsza­ki Főiskola kapta. A killiá­nosok a fesztivál kitűnő szervezéséért ugyancsak megkapták a kiképzési fő­felügyelőség politikai osztá­lyának különdíját. K. M. I. Fotó: KOCKA CSABA Nagy derültséget keltett a „Holt lelkek" paródiacsoport műsora Együtt a színpadon a Kossuthos irodalombarát kör és a country­­együttes Sikere volt Molnár Zsuzsanna hegedűszólójának Fél tábla csokoládé - Név szerint? A kérdés zavarba hozta a katonát. Vetélkedő zajlott a lak­tanyában az alakulat fennállásának évfordulóján, s az egyik kérdés úgy hangzott: hány hősi halottja volt az egységnek az 1956-os cselekményeket követő karhatalmi harcokban. A válasz helyesen hangzott: hárman haltak hősi halált. Most következett a feladvány másik fele: kik is voltak ők név szerint? A válasz­adó katonán látszott, hogy készült erre a kérdésre is, ám most valahogy mégis kiestek emlékezetéből a nevek. A villámkérdé­sekre adott helyes válaszokért egy tábla csokoládé járt. A ve­télkedőt vezető hadnagy várakozva lóbálta kezében a csemegét, majd néhány másodperc után megszólalt: „Dobom a csokit, bár a fél válaszért csak fél tábla csokoládé járna ..." És repült az édesség, a katona pedig elkapta. A játék folytatódott, ám a kimondatlan kérdés ott maradt a levegőben. Ennyit érne a hősök neve? Fél tábla csokoládét? Persze tudom, hogy nem így van. A mai ifjabb generáció tisztelettel, megbecsüléssel ejti ki a hősök nevét. Ha eszébe jut - mondhatnám rosszmájúan. Aztán eltűnődöm: vajon ha élné­nek a hősi halált haltak, elvárnák-e, hogy az ifjabb nemzedé­kek a nap minden percében könyv­­nélkül fújják a nevüket? Ha élnének, biztosan nem. Hiszen éppen ezért véste kőbe emléke­zetüket az utókor, mert meghaltak, így azt sem tudhatjuk meg soha, haragudnának-e például a vetélkedőt vezető tisztre a kegyeletet sértő apró bakiért. Neheztelnének-e a válaszadó katonára, aki a rendezvény után a legkisebb lelkiismeretfur­­dalás nélkül felfalta az egész tábla csokoládét? Megsértődné­nek-e azon, hogy a vetélkedőt követően a résztvevők vidá­m társasága egy röpke percre állt meg a hősök kőtáblája előtt, míg elhelyezték a fiatalok a magukkal hozott csokornyi virágot? S felháborodnának-e­­ azon, hogy e rövidke aktus után a ka­tonák nagy része kimaradásra, moziba, diszkóba, szórakozni ment, s aznap többé nem került szóba a hősök emléke ... Vajon nem ezt akarták? Nem ezért küzdöttek? Nem ezért áldozták életüket is? Hogy békében, vidáman, gondtalanul él­hessen az őket követő nemzedék? Ők már nem adhatnak feleletet soha. Szellemük a mi szel­lemünkben él. Nekünk kell megadnunk a választ... zs.­­. I Hősök és árulók ELEJÉN A NÉMET IMPERIALIZMUS ÉS NAGY­TŐKE ERŐI hatalomra juttatták a legszélsősé­gesebb fasizmust, Hitler náci pártját, amely főként a lumpen-, kispolgári és militarista rétegekre támasz­kodott. A nemzetiszocializmus brutális eszközökkel fé­lemlítette meg a német népet, üldözte nemcsak a kom­munistákat és a szociáldemokratákat, hanem a haladó polgárság, sőt az egyház politikai képviselőit is, kü­lönösen pedig a zsidóságot. Koncentrációs táborokba ke­rült mindenki, aki fellépett a náci hatalom ellen, sőt akitől csak tartottak, az is. Szögesdrótok mögé, ahol em­bertelen körülmények között rabszolgamunkát kellett végezni. Az éhség és betegség, a durva erőszak, a kis vétségekért is végrehajtott megannyi halálos ítélet, ké­sőbb a tudatos népirtás már az első években tízezrek­kel, a háború során pedig milliókkal végzett. Bruno Apitz német író azon kevesek közé tartozott, akik hosszú évek után is életben maradtak, s úgy ér­ték meg a felszabadulást, hogy korábban az egyetlen önmagát felszabadító táborban, Buchenwaldban föld­alatti munkát végeztek. Földalattit a szó legszorosabb értelmében, mert a kegyetlen tábori viszonyok között, ahol a puszta megmaradás is nagy erőt, elszántságot és összetartást kívánt, a legkülönbek, a párt jelenlévő, meg nem alkuvó harcosai egy földalatti üregben foly­tattak fegyveres kiképzést, s készültek a tábor felsza­badítására. Ennek a rendkívüli vállalkozásnak a regé­nyét írta meg Bruno Apitz személyes élményei alapján, tanúsítva azt, hogy a közösségi vagy éppen pártkap­csolatokkal élő ember nincs egyedül, még a társadalom­ban elkülönített táboron belüli bunkerban sem. Apitz műve, a Farkasok közt, védtelen a leghitelesebb szemé­lyes dokumentum, ugyanakkor kalandregény érdekessé­­gű, izgalmas olvasmány. UGYANCSAK ÉRDEKFESZÍTŐ OLVASNIVALÓVAL SZOLGÁL Anna Seghers műve, A hetedik kereszt is, amely egy koncentrációs táborból megszökött kis cso­port hetedik, egyetlen életben maradt tagjának me­nekülését írja le, s akit végül a munkásszolidaritás ment meg. Ez a nem kevésbé izgalmas, de Apitzénál művé­szileg rangosabb (mert árnyalt jellemeket és bonyolult társadalmi viszonylatokat bemutató) regény a náci fa­sizmus időszakát leplezi le, s ezáltal a legkülönb irodal­mi értékek közé tartozik. fasizmus európai „próbaháborúja” éppen ötven éve folyt Spanyolországban, ahol a törvényese nép­front ellen fasiszta lázadók léptek fel és hosszú harc után magukhoz is ragadták a hatalmat, sőt gya­korolták azt a második világháború után, egészen Fran­co generális haláláig. A spanyol polgárháború küzdel­meit világirodalmi rangú remekműben örökítette meg a huszadik század egyik legnagyobb írója, Ernest Hemingway, aki maga is jelen volt a polgárháborúban, a népfront oldalán. Az író történetébe sűrítette a pol­gárháború megannyi problémáját: a magányos helyt­állás hősiességét, a bajtársiasságot, szolidaritást, a sze­relem érzelmeit, s a polgárháború kimenetelére oly vég­zetes, bátor, de szertelen anarchista magatartásét, a kommunisták munkáját is megzavaró dogmatizmust és bizalmatlanságot. Mindebből sokszínű és hiteles törté­nelmi tabló rajzolódik ki: a század egyik nagy regénye, az Akiért a harang szól. MEGHATÓAN SZÉP SZERELMES REGÉNY OTCENA­­SEK CSEH IRÓ Rómeó, Júlia és a sötétség című köny­ve: két fiatal egymásra találása a történet. Az üldözött zsidó leányt egy szabómester érettségizett fia menti meg és rejtegeti — közben maga is, környezete is be­lenő a történelmi szerepbe és az óvatos kispolgárból az antifasiszta ellenállás résztvevője lesz. Tragikus végki­menetele ellenére ez teszi Otcenasek kisregényét föl­emelő és végső fokon optimista művé. A második világháború egyik legszégyenteljesebb bű­nét, az újvidéki vérengzést — noha német befolyásra — magyar katonák és csendőrök hajtották végre. A kor­látoltság, a náci propaganda hatása, a hideg és az ital egyaránt olyan tettekre ragadtatta őket, amelyekre nincs és nem is lehet mentség. Cseres Tibor Hideg napok cí­mű regényében az események után öt évvel, egy bör­töncellában mégis saját mentségét keresi a vérengzés­ben résztvevő négy katona, önmaguk előtt is magyaráz­kodnak, s éppen önnön előadásukból bontakozik ki iszo­nyatos felelősségük, az ártatlan emberek ezreinek le­mészárlásában. Ez a bravúrosan szerkesztett, remekül összefogott kisregény a háborús felelősség legjelentő­sebb magyar alkotása. HITLERISTÁK ÁLTAL HITSZEGŐ MÓDON MEGTÁMADOTT Szovjetunió népei mindvégig tudták, hol van a helyük, s helytálltak a végső­kig. Még a nők is hősökké váltak, s éppen ezzel a té­mával foglalkozik Vasziljev A hajnalok itt csendesek című kisregénye, amely idilli, vidám, sőt pajzán kez­dés után az élet-halál küzdelem leírásával folytatódik. Egy fontos vasútvonalat felrobbantani szándékozó, s létszámban-fegyverzetben egyaránt erősebb német osz­tagot küzd le önfeláldozó hősiességgel a légvédelmi üteghez beosztott katonaleányok maroknyi csoportja, miközben ők maguk is életüket áldozzák az akcióban. Hősökké, az utódok példaképeivé váltak ezek a katona­lányok, mert az adott helyzetben ezt az utat, az egyet­len igaz utat választották. KRISTÓ NAGY ISTVÁN A AURORA ‘87 ­B

Next