Népiskolai Tanügy, 1880 (10. évfolyam, 1-24. szám)

1880-07-01 / 13. szám

Eger, julius 1. 1880. 13. szám. Tizedik évfolyam. NÉPISKOLAI TANÜGY. Előfizetési feltételek : 1 Egész évre .............................4 frt. ; Félévre...............................................2 „ j­­ Negyedévre.........................................1 » : Ijt MEGJELEN MINDEN HÓ 1-ÉN ÉS 1B-ÁN. : A szerkesztő lakása és kiadóhivatal: Eger, érseki lyceum, hová minden küldemény­­ intézendő. KAT. NÉPNEVELÉS-TANITÁSI LAP. fi EGRI, J­ALOCSAI, ERDÉLYI EGYHÁZM. R. K. N­ÉPTANITÓ-EGYLEIEK K­ÖZLÖNYE. 1 Pályázati közlésért , tiz sorig, első ízben 1 1 1 frt, másod vagy harmad ízben 50—50 kr.; . : tíz soron túl először 2 frt, azután 1—1 frt fizetendő, előlegesen beküldve. Iskola-takarékpénztári tapasztalataink. Határozottan kimondhatjuk, hogy az egri isko­lai­ takarékpénztár három havi működésének mind szellemi, mind anyagi eredményei meglepően fénye­sek. Legékesebben fognak beszélni a számok és a tények. Egerben, az angolkisasszonyok külső iskolájá­nak hat osztályában és az évs. rk. tanítónőképzőben, a múlt számunkban vázolt alapon, a folyó év már­cius havában állítottuk fel az isk. takarékpénztárt. Az első betéti nap márc. 9-e, az utolsó jun. 15-e vola. Ezen három hó alatt, összesen 12 betéti na­pon, megtakarítottak derék kis leányaink : I. osztályban 90 közül 77 gyermek . . 230 frt 38 krt. Összesen . .333 közül 270­­ . 757 frt 27 krt. Ezen összegből az iskolai év végén csak az iskolát elhagyott 22 leányka vette ki betéteit, Ös­­­szesen 43 frt 20 krt. Az illető osztályokba tényleg járók és a takarékoskodók két számtételében elő­forduló differentia azzal egyenlítendő ki, hogy a ta­karékosságban maguk a tanítónők is jó példával mentek elől. Mindjárt kezdetben az intézet szolgá­lattevő személyzetében is hódításokat tett az iski ta­karékpénztár, úgy hogy 6-an önkényt jelentkeztek már a 2-ik betéti napon, kik részére külön gyüjtő­­ív nyittatott. E szép anyagi eredmény csak az által vált lehetségessé, hogy a t. szülők, a különösen e­rzés­ből tartott értekezés alkalmával a behozandó in­tézményről felvilágosittatván, az eszmét lelkesen fel­karolták s az iskola törekvéseit buzgón előmozdí­tották. Forró köszönet e helyen is a kitűnő szülők­nek, kik újra bebizonyították : mennyit tehet a szü­lői háznak az iskolával való nemes és kitartó köz­reműködése ! De bár örülünk e meglepő anyagi sikernek is, még­sem az előttünk a fődolog, hogy a gyermekek csak pénzt, minél több pénzt gyűjtsenek. Ellenke­zőleg épen a takarékosság indokai, czélja, az isk. takarékpénztárnak, mint nevelési tényezőnek a gyer­mekre gyakorolt szellemi, valláserkölcsi, szív- és jellemnemesítő hatása képezi ezen intézmény Achil­­les-sarkát. Ennek helyes megítélésére irányoztuk fő­­g­ondunkat ; mi végből folytonosan észleltünk, vizs­gálódtunk, kérdezősködtünk és szorgalmasan jegyez­­gettünk. A szellemi eredmény mérlegelésére legjobb­nak látjuk ezen jegyzeteink közlését. A gyermeki nemes őszinteségnek, ártatlanságnak, szívtisztaságnak keresetlen, megható nyilatkozatai azok túlnyomó részben ; alig egy-kettő készti a nevelőt a bővebb utánnézésre, a véletlenül kihajtó nemtelenebb ág gondos nyesegetésére, íme itt következnek. — Az első gyűjtés alkalmával jellemző volt a leánykák magukviselete. A tehetősebbek, kik a szü­leiktől nyert nagyobb adományt hozták el, legjob­ban visszahúzódtak s mintegy szégyenkezve mond­ták ki a hozott összeget, míg azok, kik kevesebbet hoztak, de saját ön­megtagadásuk gyümölcsét, teljes önérzettel nyújták át krajczárjaikat. — Látni kellett volna azt a kis­lányt, ki csak egyetlen krajczárt tett be : mily boldogan adta át kis megtakarítását ! — Eddig mindennap vettem czukrot , de ezen­túl hetenkint csak egyszer veszek s a többi pénze­met beteszem az iskolai tkpztrba. — Én meg fogom magam tagadni és minden héten beteszem pénzemet; és ha majd nagy leszek s sok pénzem lesz, akkor kiveszem és visszaadom kedves anyámnak, mert én tőle kapom krajczár­­jaimat.

Next