Népművelés, 1958 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1958-05-01 / 5. szám

JÁTSSZUNK RÖGTÖNZÖTT BABUKKAL A legutóbbi bájtkonferenciám nagy­­meglepetést keltett az egyik gyermekcsoport szereplése. Maga a darabrészlet iss, ame­lyet játszottak, elütött frissesége, közvetlensége által minden eddig látott gyermekprodukciótól. Utána pedig két mulatságos alkalmi rögtönzés következett, s a nézők önkéntelenül is fel­tették a kérdést: honnan ez a természetes, magától értetődő játékos kedv, mókázó hajlam, amely ellenállhatatlanul ragadja magával a bábjátékos gyermét és nézőjét egyaránt? A titok nyitja: a vezető pedagógusának az a következetes és a foglalkozások során gyakorlatban megvalósított törekvése, hogy felszabadítsa a gyermekek alkotó fantáziáját, lehetőséget adjon a szakköri órák keretében a gyermekek spontán játék­ösztönének, teremtő, alakító készségének kiélésére. Erre szám­talan módszer kínálkozik. Az egyik legkézenfekvőbb és leg­hatásosabb, alkalmi bábuk készíttetése. Ezzel kezdte a kis csoport is szakköri munkáját, s nem a színpadi rögtönzéssel, mely már csak eredménye a Játék­órákká változtatott műhely­munka során megszerzett képességnek. A gyermekek mák­fejet, gubacsokat, krumplit, más terményeket alakítottak át fantáziájuk ösztönzésére boszorkánnyá, néger­ fiúvá, vagy Vi­téz Lászlóvá. Így fejlődött kézügyességük, megfigyelőképessé­gük, művészi érzékük, anyagisme­re­ttük, képződőerejük, fokozó­dott kísérletező kedvük, kifejező készségük, akaraterejük. Így jutottak közel már fiatal korukban — nemcsak a bábjátszás, de minden művészet forrásához, a háti anyagot emberábrázoló eszközzé felemelő, teremtő képességhez. Kitűnő pedagógiai eszköz az alkalmi, rögtönzött bábuk készítése, nem csupán gyermekek, de minden bábjátékos szá­mára,­­ e mellett gyakorlati haszna is van. Sokan vannak, akiket esetleg elriaszt a bábjátéktól az a meggyőződés, hogy ehhez a mesterséghez bonyolult­­technikai berendezés, hossza­dalmas előkészület — tehát az esetleg meglevő Játék­ kedven kivül sok pénz és még több idő szükséges. Pedig szívesen játszanának, ha nem is nagy darabokat nyilvánosságnak, de apró, maguk által elképzelt jeleneteket, tréfákat, szívesen mozgatnának bábokat otthon vagy az iskolában a gyermekek­nek, szívesen mulattatnák ismerőseiket, a legnagyobb tréfa­mester, a bábu segítségével „figurázva ki" jellemük vagy cse­lekvéseik, szokásaik fonákságait. Nos, a rögtönzött bábuk is meg tudják oldani ezt a feladatot, sokszor még jobban is, mint a körülményesen készített szín­padi­­bábuk. Jóformán minden anyag, háztartásban megtalál­ható kacat, semmiség felhasználható hozzájuk, a gyufásdoboz­­tól, dugótól, párjavesztett kesztyűtől kezdve a zokniig, zseb­kendőig, dobozokig, terményekig (hagyma, krumpli, kalarábé, répa, tök, alma, gesztenye stb., stb.) bezárólag. De hogy ké­szül ezekből bábu? „A rögtönzött bábokhoz elsősorban ötletesség szükséges, ép­pen úgy, mint az alkalmi -­darabok« megírásához. Ehhez a mindennapi élet ezernyi aprósága, eseménye, komikuma kínál­kozik témának, csak meg kel ragadni őket. Előgyakorlatok nem szükségesek, a munka kialakítja az alkotó anyagismere­tét, menet közben mutatja meg az anyagok formálhatóságat­ak korlátait és ábrázoló lehetőségeit” — írja az egyik bábszak­­könyv (Kós-Koch: A bábjáték technikája. Művelt Nép, 1956.) s mindjárt egy sor példát hoz fel a különböző rögtönzött bábu­­típusra. Megtudhatja belőle az érdeklődő, hogyan lényegül át a csupasz ököl egy kis festék, gomb, szőrmedarab segítségé­vel vénasszonnyá, a kesztyű fintorgó iszákossá, a csomóra kö­tött zsebkendővég kalózzá, a jégzokni nyúllá, a kalarábé kis­asszonnyá stb. Csak kiragadott példákat lehet hozni, mert ennek a „játéknak” a variációs lehetősége határtalan. Ez alkalommal is csak ezt tesszük, amikor néhány fényképen bemutatjuk a kesztyű, a kendő, a krumpli, az alma „színjátszó képességeit”, továbbá pár rajz segítségével felhívjuk a figyel­met olyan tárgyak ábrázoló lehetőségeire, amelyek eddig job­bára elkerülték a rögtönzött bábukkal egyébként is foglalkozó bábozók figyelmét. Az 1. sz. rajz egy fogporos doboz és ma­rokba fogott kendő tengerésszé való átváltozását mutatja; a 2. egy üres ragasztós üveg „részeges” bábbá alakítását ollózott papírcsíkból készítjük a maszkot). Kiégett villanykörte úgy alakítható, ahogy a 3. rajz mutatja: fémkupakjának lecsípése után temőkövön addig dörzsöljük nyakrészét, míg belső fém­száltartója kiesik (a), akkor hajat, arcrészt festünk rá (b), vagy gyertya csöpögtetéssel (4. rajz) plasztikusan formáljuk meg az orrot, szemet. Felragasztott papírsapka és haj, ujjra húzott ,papírgallér segítségével meztelen kézzel játszható vi­dám bohóc figurává válik (5. rajz). Egy üres vöröskeresztes do­boz festett szem résszel, drótból hajlított, betűzött és belülről föl-le mozgatható szemüveggel, továbbá kendő segítségével meggyőzően ábrázolhat egy báb­gyereket vizsgáló doktor bá­csit. Végül a leghálásabb anyag, a krumpli egy variációját mutatjuk meg: gomb­szem, drót szemüveg, késsel kimetszett száj, s egy tintásüveg kupakja harapós kedvű korlátolt bürok­rata figurájává változtatja. Csupán fantázia-indítónak szánjuk a közölt példákat; a báb­játékosok ezek alapján számtalan egyéni ötlettel tehetik színe­sebbé munkájukat. Kós Lajos rajzaival. Sz. D. 24 k ßäbkfte1$f OBRAZCOV A NÉPMŰVELÉSI INTÉZETBEN Sz. V. Obrazcov magyaror­szági vendégjátékának befeje­zése előtt társulata vezetőivel meglátogatta a Népművelési In­tézetet és megbeszélést folyta­tott a bábrészleg munkatársai­val, továbbá az Intézet köz­ponti instruktoraival s a kapos­vári állami, a szegedi, pécsi, miskolci, békéscsabai amatőr­­bábszínházak vezetőivel. A tapasztalatcsere alkalmá­val az Intézet bemutatta a ven­dégeknek azokat a dokument­­filmeket, amelyek a magyar népi bábhagyományokról ké­szültek, majd a pestújhelyi kultúrotthon gyermekbábszak­­köre mutatott be részleteket műsorából és köszöntötte ked­ves rögtönzéssel a látogatókat. Az Intézet stúdió-bábujainak megtekintése után Obrazcov közvetlen szavakkal megkö­szönte a számukra is rendkí­vül tanulságos és értékes ta­lálkozót. DJ DARABOT MUTATOTT BE a kaposvári állami bábszínház márciusban. A Móra Ferenc „Csalavári Csalavér” meséjéből Pápa Relli feldolgozásában és András Béla zenéjével készült bábjáték nagy sikert aratott. A bemutatót a színház és a Cseh­szlovák Kultúra rendezésében „bábjátékos nap” követte, ami­kor is bemutatták a felnőtt- s gyermekközönségnek a leghíre­sebb csehszlovák bábfilmeket. Este a Dalky Gergely színház és a bábszínház művészeinek közreműködésével csehszlovák Irodalmi est zárta be a progra­mot. A NÉPMŰVELÉSI INTÉZET BÁBCSOPORTJA értesíti a népművelési szerve­ket és az amatőr bábjátékoso­kat, hogy a Képzőművészeti Alap I. V. Bábműhelye ismét megkezdte működését. A bábegyüttesek rendezései­­ket Budapest, V., Iványi u. 20. szám alá küldték. A Bábmű­­hely az alábbi cikkeket készíti: nyersfej 10—12 Ft, festett, hajazott fej 22—25 Ft, készbábu (fej + jelmez) 110-140 Ft, állatbábu filcből 68—85 Ft. A bábok alkalmanként 15 szá­zalékkal olcsóbbak, vagy drá­gábbak lehetnek. A Népművelési Intézet által indított típus-fej gyártás a Báb­műhely újjászervezésével egy­idejűleg megszűnik, tehát az ezekre a fejekre történő meg­rendeléseket is a Bábműhely­nek kell megküldeni. A közelmúltban az alábbi he­lyeken alakult bábcsoport: Majs (MÉSZÖV), Kiskunhalas (Művelődési ház), Szihalom és Makó (Nőszövetség). A Hajdú-Bihar megyei Tanács Művelődési Osztálya tapaszta­latcsere konferenciát tartott a megye bábosai számára. Meg­beszélték a csoportok egymás közötti kapcsolatának kérdé­seit és megtekintették a Ludas Matyi bábszínház műsorát s technikai berendezését.

Next